Жегата подгонва 40 градуса, как да се охладим

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9973136 Жегата подгонва 40 градуса, как да се охладим Жегата подгонва 40 градуса, как да се охладим www.24chasa.bg
Леко пулверизиран със студена вода чаршаф по естествен начин поддържа поносима температура за заспиване. Работещ трик е и горният чаршаф да стои опакован в плик във фризера, докато стане време за лягане. СНИМКИ: ДАК
Леко пулверизиран със студена вода чаршаф по естествен начин поддържа поносима температура за заспиване. Работещ трик е и горният чаршаф да стои опакован в плик във фризера, докато стане време за лягане. СНИМКИ: ДАК

Горещите вълни вече са най-смъртоносният метеорологичен феномен. 

За хората от нашите географски ширини 25 градуса са таванът на температурния комфорт. След 30-ото деление на термометъра започва ако не адът, то преддверието му, а синоптичната прогноза за следващите 7 дни гони 40 градуса. Целият период ще е жежък и се очакват така наречените горещи (топлинни) вълни. Така се наричат периодите, в които повече от 3 дни температурите се задържат над 30 градуса.

Горещите вълни са най-смъртоносният метеорологичен феномен от последните 20-ина години. Топлинните вълни стават непоносими, когато са дневните жеги са съчетани с висока влажност, безветрие и “тропически” нощи с над 20 градуса температура.

Очаква се да продължат да зачестяват.

След “изненадата” от топлинния шок, който през 2003 г. уби с дълга гореща вълна над 70 хиляди души в Европа, центровете по обществено здраве, в това число и българският, разработват планове за противодействие. 

При възможност за климатизиране на помещението и колата всичко е ясно. Единствената грижа е да не се увлечем със студеното - разликата на температурата вътре и навън не трябва да надвишава 5-6 градуса.

При по-голяма амплитуда организмът изпада във физически стрес при излизане на открито.

Не можем да спрем промяната на климата, но за да останем свежи в жарките дни, можем да заимстваме достъпни за всеки техники от

правилата на

военните за

оцеляване при

горещи вълни

Най-големият риск при горещите вълни е обезводняването. Всеки, който се поти, се нуждае от повече течности от обикновено. При загуба на половин процент от телесната “вода” се усеща жажда, но при болни и възрастни хора, както и при малките деца, необходимостта може да остане незабелязана заради неефективно работеща терморегулация. При загуба на 2 процента човек губи сили и умствена острота, при 5 процента воден дефицит се повишава сърдечната честота, възможни са мускулни крампи, повръщане, обърканост.

1. Идеалната

течност в жегите

е чистата вода

След това се нареждат минералната негазирана, чаят от мента (етеричните масла в билката имат охлаждащо действие, затова и противно на популярните съвети за чай през зимата това е типичната лятна напитка), билкови отвари, плодов чай. Ако са хладки, всички тези течности не само утоляват, но носят и свежест. Намалете кафето и алкохола, дори да е “разхлаждаща” бира - в крайна сметка сгряват.

Тъй като при потенето се губят и много минерали, може да компенсирате с така наречените електролитни напитки.

Но не - не става дума за спортни и енергийни продукти, а за домашно приготвена тонизираща напитка.

Най-лесната рецепта за натурана енергийна напитка е от ябълков сок и алкална минерална вода в пропорция 1 към 3, към които дабавяте малка равна чаена лъжичка готварска сол.

2. Студен компрес

под мишниците

за 30 секунди

с кърпа, напоена с възможно най-студена вода, подпомага циркулацията на кръвта в горещината. Сходен ефект има и охлаждане на китките и свивките на лактите и коленете, където по-големи кръвоносни съдове са плитко разположени. 

3. Душ с хладка

вода вместо

студена и

финал без кърпа

Изглежда най-логично да използвате синята врътка на душа, но студен душ се тълкува от тялото като сигнал, че скоро ще мръзне и то, вместо да се стреми да се охлажда, ще се опитва да се топли.

Хладката вода охлажда и пречи веднага да се изпотите отново.

Ако не се подсушите, влагата върху кожата ще ви освежи, а изпаряването ще създаде допълнително чувство за охлаждане. При невъзможност за душ помага донякъде и често напръскване на лицето и държане на китките под студена вода. 

4. Носете широки

дрехи от памук,

лен или... микрофибър

Към класическото правило за предимство на памучните и ленените тъкани в последните години се присъединява тънкият "дишащ" микрофибър. Използва се все повече не само за спортни и военни дрехи, а и в масовата конфекция. Предимство му дава качеството да извежда потта навън, като в същото време тъканта не задържа влага.

5. Чаршафите да

чакат до вечерта

във фризерното

отделение

на хладилника. Това ше помогне тялото да се охлади поне в първия половин час след лягане и така може и да помогне да заспите въпреки жегата. Ако все още е твърде топло, навлажнете леко тъканта с пулверизатор. Не прекалявайте с мокренето, тялото се охлажда по-бързо по време на сън, целта е да го подпомогнем в първия момент на заспиването.

На сутринта напълнете бутилка с вода и я поставете в хладилника. За да може леглото да се охлади вечер с естествения “преносим” климатик”. Приятен вариант за охлаждане на спалнята без машина е вечерта да провесите на корниза на отворения прозорец влажен чаршаф. 

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Основните количества натрий натрупваме от готовите храни. За България основни скрити източници на сол са колбасите, сирената и хлябът.

Храните и напитките, които ни вдигат кръвното

Храните, които понижават кръвното

Храните, които понижават кръвното

Шамфъстък с кисело мляко и фурми

Как лесно да се храним по средиземноморски

С годините възрастните хора стават по-ниски.

Защо с годините ставаме по-ниски

СНИМКИ: РОЙТЕРС

Малко алкохол всеки ден пази сърцето

Есенна депресия ни наляга с идването на хладното и по-мрачно време.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да подготвим тялото и душата за есента

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber