Науката категорично откри - има ген за дебелеене, не е рядък

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9856392 Науката категорично откри - има ген за дебелеене, не е рядък Науката категорично откри - има ген за дебелеене, не е рядък www.24chasa.bg
Кантарът може да отчете стойности за едър мъж и при подрастващ, ако зоната му за апетит в моъзка получава фалшиви сигнали за глад. СНИМКА: Pixabay

1 от 340 души носи мутация, от която може да натрупа 17 кг мазнини, установи британско генетично проучване

Колко пъти при вида на дебело дете, девойка или юноша сте си задавали въпроса: “Как може родителите да допуснат това?!” Честно, колко пъти?

Ако ви се случва, вие не сте се сблъсквали с проблема. И не знаете, че голяма част от пълните хора трупат килограми не защото се тъпчат непрекаснато или ядат храни боклуци. А че се случва въпреки вечната им битка с калориите.

Стигмата върху дебелите хора и родителите им все по-често попада под прицел от науката, и то не само по психосоциални и етични съображения.

Разбира се, начинът на хранене и движението имат значение за теглото, но се оказва, че може да не зависи само от това.

Отдавна е забелязано, че затлъстяването има тенденция да протича фамилно, но едва преди около 20 г. учените започнаха да откриват, че промените в специфични гени може да имат много големи ефекти върху нашето тегло дори от ранното детство. Сега ново проучване откри, че един на всеки 340 души може да носи генетична мутация, която го прави предразположен за пълнеене от ранното детство. Още до 18-годишна възраст тези хора биха могли да бъдат до 30 килограма по-тежки от нормата за своя ръст с излишъка от мазнини. Това показва изследването, ръководено от учени от Института за метаболитни науки към Кеймбриджския университета и Отдела за интегративна епидемиология към Бристолския университет.

Един от тези гени, наречен MC4R, е свързан с производството на протеин, който изпраща информация до центъра за апетита в мозъка какъв запас от мазнини заделя тялото за критични ситуации. Когато генът MC4R не работи правилно, не докладва. И мозъкът погрешно тълкува, че тялото е с малък запас от мазнини, тоест гладува и все трябва да се храни.

Британският изследователски екип установи, че хората, които носят неприятната мутации, до 18-годишна възраст може да се окажат средно със 17 кг повече мазнини от връстниците си с правилно работещ ген.

Авторите изследват гена MC4R при 6000 души, включени на случаен принцип в един по-голям проект - “Децата на 90-те”, който проучва различни аспекти от здравния профил на поколението.

“Майките и бащите на затлъстели деца често се обвиняват за лошо родителство и не всички деца получават подходяща професионална помощ. Нашите открития трябва да насърчат по-състрадателен и рационален подход към децата с наднормено тегло и техните семейства - включително генетичен анализ при всички деца със сериозно затлъстяване”, казва в коментар към проучването ръководителят на изследването проф. Стивън О'Рахали.

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Други от Докторе, кажи

Какви слънчеви очила пазят най-добре?

СНИМКА ДАК

Как се определя дали детето е просто палаво, или е хиперактивно?

Крампите в зноен ден, за разлика от нощните, са аларма за топлинен удар