Ортопедите: Появи се нова болест на палеца

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9814150 Ортопедите: Появи се нова болест на палеца Ортопедите: Появи се нова болест на палеца www.24chasa.bg
СНИМКА: ДАК
СНИМКА: ДАК

Най-добрата профилактика: лимит, гласови съобщения, бутонът за изключване.

Нови оплаквания, който вече официално описват ортопедите, в миналото са били характерни за хора на физическия труд, днес - за живеещите на бързи обороти с пестящото време виртуално общуване и неограничена жажда за информация. Технологиите водят до по-лесен живот, който обаче понякога създава подобни парадоксални ефекти. След бума на електронизация през миналото десетилетие, който увеличи случаите на тендовагинит от компютърната мишка, сега се появява нов проблем, свързан с

погрешния начин, по

който превъртаме

екрана на телефона,

четем и пишем съобщения, прелистваме плейлисти и сърфираме през умните си мобилни устройства. Особено когато ги държим в дланта си, и се опитваме да манипулираме с палеца, това е изключително нетипично натоварване. С честите повторения във времето води до възпаления в ставата на палеца и сухожилията, които ангажират и нерва в съседство.

Според изчисленията на световноизвестна анализаторска компания за година палецът ни изминава за година разстояние, равно на два мегамаратона само за сърфиране в социалните мрежи. Отделно към това децата и младежите навъртат допълнителни километри с игрите, а общуващите виртуално с голям кръг от хора - от чат приложенията.

Симптомите на прекомерното рлетоварване на палеца включват

слабост, изтръпване,

неприятно повишена

чувствителност,

пулсиране или болка

Всичко това ортопедите наричат синдром на смартфон поколенията или скролер палец. Всъщност нищо кой знае колко ново, локацията е нетрадиционна. В напреднала форма на хронифициране на възпалението се стига до познатото от зората на човечеството увреждане на става - артрит, или артрит в комбинация с локално намалена костна плътност (остеоартроза) възпаление на сухожилията (тендинит).

Една от най-вероятните хипотези е, че

ставите се разхлабват

и костите се движат

по различен начин,

отколкото при нормално анатомично положение, за каквото са създадени, обяснява д-р Кристин Жао от Катедрата по физикална медицина към Майо клиник в САЩ. “Движенията, които налагаме на палците, докато едновременно държим телефоните си и правим нещо на екрана, са неудобни. Това не е просто свободно движение в пространството. Действията изискват известна сила в неудобна позиция”, пояснява специалистката по ортопедия на ръката. Според нея общуването с твърде много текстови съобщения наистина може да доведе до повече случаи на артрит.

Сигурен начини за предотвратяване на синдрома скролер палец е да не прекаляваме с “мазането” по екраните. Хората сякаш не осъзнаваме, че разполагаме с бутон за изключване - и в пряк, и в преносен смисъл. Просто трябва от време на време да го натискаме.

На оправданието, че виртуалната реалност е така хитро проектирана, че да ни държи непрекъснато в света, в който сайтовете печелят от реклами според времето, което прекарваме в тях, експертите отговарят с няколко съвета за самоограничаване на живота чрез смартфона и по-щадящо използване на палеца.

За да предотвратите проблеми, си налагайте лимит на скролирането и писането. Колкото по-малко движите палеца си, толкова по-добре. Споделете работата между пръстите, не товарете горкия палец с всичко. При боравенето върху екрана

редувайте палеца

с показалеца или

използвайте опцията

за гласови съобщения

- вече всички чат приложения ги предлагат, телефоните ги поддържат.

Правете гимнастика за дланите чрез просто свиване и разтваряне на пръстите поне на 2 часа работа с е-устройства. Ако го съчетаете със стискане на меките топки за упражнения за сила, печелите като бонус подобряване на кръвообращението и сърдечното здраве.

Има ли начин, сложете телефона върху нещо, не го дръжте в длан.

Използвайте при всяка възможност бутоните или бързите команди на джаджите.

Сменяйте често ръцете. По този начин ще разпределите стреса в двете.

Седете добре изправени. По-вероятно е да напрягате работещата ръка, когато се навеждате или мърдате, докато ползвате ръчно устройство.

Не натискайте. Повърхността е чувствителна, а силовият натиск натоварва драстично малките стави.

Дръжте китката максимално изправена - огъването увеличава напрежението и в нея, и в палеца.

И все пак най-важният инструмент срещу смартфон палеца си остава бутонът за изключване и почивка.

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Основните количества натрий натрупваме от готовите храни. За България основни скрити източници на сол са колбасите, сирената и хлябът.

Храните и напитките, които ни вдигат кръвното

Храните, които понижават кръвното

Храните, които понижават кръвното

Шамфъстък с кисело мляко и фурми

Как лесно да се храним по средиземноморски

С годините възрастните хора стават по-ниски.

Защо с годините ставаме по-ниски

СНИМКИ: РОЙТЕРС

Малко алкохол всеки ден пази сърцето

Есенна депресия ни наляга с идването на хладното и по-мрачно време.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да подготвим тялото и душата за есента

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber