Мийте си зъбите, за да не куцате

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9811047 Мийте си зъбите, за да не куцате Мийте си зъбите, за да не куцате www.24chasa.bg
СНИМКА: ДАК

Дали пък ревматоидният артрит не тръгва от устата?

Микробите могат да играят роля в риска от развитие на ревматоиден артрит според ново изследване.

Холандски учени установяват, че в сравнение със здравите си връстници хората с ревматоиден артрит или с ранни симптоми на заболяването

имат в устата си

повече бактерии

от видовете

превотела и вейлонела

Тези две групи бактерии причиняват възпаления. Според учените нетипично големите колонии от тези провъзпалителни бактерии в устата лесно се разнасят в тялото по кръвен път - чрез нахлуване в съдовете на нездравите лигавици и венци.

Най-очевиден знак за пародонталната болест са кървящите венци, но понякога това не се забелязва - засегнатите се заблуждават, че поддържат здравето на устата си, като се мият “внимателно”, за да не провокират кървене и болка.

Зъболекарите обаче са категорични, че здравите венци не кървят при нормално четкане и по-твърда храна.

Розовее ли слюнката

при миене, има проблем

и той не се решава с повърхностно четкане, а с лечение.

Холандското изследване открива връзки между пародонтозата, промените в оралния и чревния микробиом и ревматоидния артрит. Това се установява на базата на сравнение на микробите в слюнката в устата на равен брой пациенти със заболяването, рискова група от хора с повишени стойности на ревматоидни фактори и здрави доброволци. В рисковата и в групата с ревматоиден артрит се установяват относително високи стойности на превотела и вейлонела. Ако бъдат потвърдени в по-продължителни проучвания, тези открития на екип от Академичния център по дентална медицина в Амстердам може да помогнат да се изясни пътят за развитие на ревматоидния артрит. Както и да разширят възможностите за предклинично тестване и диагностика.

Няколко предишни проучвания показват, че анаеробни бактерии - микроби, които не се нуждаят от кислород, могат да играят роля в развитието на артрита. От 10-ина години се смята, че такива микроби в устата активират имунен отговор чрез продуциране на протеини, които задействат образуването на антицитрулинирани антитела (ACPA). Изглежда,

конкретните протеини

стимулират клетъчни

възпалителни реакции,

включително в костите,

при което се увеличава рискът от увреждане на ставите. Към момента ACPA се смятат за най-специфичния биомаркер за ревматоиден артрит в кръвния серум.

Екипът холандски изследователи, представили проучването си в журнала за артрит и ревматология, допуска, че наличието на двете групи бактерии в устата може да предизвиква имунен отговор в цялото тяло и да натисне спусъка на развитието на ревматоиден артрит в ставите.

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Други от Докторе, кажи