Изкуствените подсладители може да увеличат супербактериите

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9577031 Изкуствените подсладители може да увеличат супербактериите Изкуствените подсладители може да увеличат супербактериите www.24chasa.bg
Изкуствените подсладители може да увеличат супербактериите

Това доказват върху клетки учени от Куинсладския университет

Широко разпространени видове изкуствени подсладители могат да увеличат антибиотичната резистентност според изследване на Куинсландския университет, съобщава бюлетинът на академичния център. Антибиотична резистентност е свойството на бактериите да оцеляват на атаката на лекарствата от този клас, които са смятани за техни убийци. Такива устойчиви на медикаментите патогени се сдобиха с името супербактерии. Числото им се увеличава бързо и СЗО ги обяви за една от 10-те най-големи заплахи за здравето на човечеството.

Всяка година

светът изяжда

над 117 000 т

изкуствени

подсладители

с идеята да служат като безопасни хранителни алтернативи за хора с наднормено тегло, диабет и други метаболитни проблеми. Но тяхното въздействие върху антибиотичната резистентност досега не е било проучвано. Австралийските учени са изследвали дали добавките насърчават бактериите да си обменят гени за устойчивост на антибиотици.

Въпреки че са разрешени като безопасни хранителни добавки, някои съединения се свързват с промени в чревната микробна среда, подобни на тези, причинени от антибиотици. Тъй като антибиотиците могат да насърчат разпространението на гени за резистентност към антибиотици, учените предположили, че тези нехранителни подсладители могат да имат подобен ефект.

Изследователският екип тества инвитро поведението на болестни бактерии в присъствието на 4 често употребявани синтетични добавки за сладост. Установява се, че

подсладителите

са ускорили обмена

между бактериите чрез

конюгация - нещо като

еквивалент на

сексуално

размножаване

при бактериите, когато влязат в пряк контакт, обяснява изследователят Жиганг Ю.

Бактериите, изложени на тестваните съединения, показали повишено производство на реактивни кислородни видове, повишена пропускливост на клетъчната мембрана и трансфер на гени. Така учените стигат до извод, че резистентните гени се прехвърлят от донора към получателя и реципиентът може да се превърне в устойчив на много лекарства бактериален щам.

Проучването е публикувано в изданието на Международното сдружение по микробна екология.

На базата на резултатите учените смятат, че са необходими допълнителни изследвания върху животни, за да се провери дали продължителната употреба на изкуствени подсладители е в състояние да насърчи антимикробната резистентност в пикочните пътища и червата при хората.

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Други от Докторе, кажи

Директорът на болницата д-р Стефан Филев (вдясно) и съдови хирурзи на откриването на хибридната операционна зала

Хибридна операционна за 1,3 млн. лева работи в областната болница на Велико Търново

Д-р Жулиета Христова

Кои промени в кръвните изследвания подсказват вероятност за COVID?

СНИМКА: ДАК

С колективно пиене на вода стартира безплатен скрининг за камъни в бъбреците

Кантарът може да отчете стойности за едър мъж и при подрастващ, ако зоната му за апетит в моъзка получава фалшиви сигнали за глад.

Науката категорично откри - има ген за дебелеене, не е рядък