Как да разведрим работата у дома

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9266855 Как да разведрим работата у дома Как да разведрим работата у дома www.24chasa.bg
Осигурете си повече слънчева светлина. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Принудителната изолация засилва стреса и уврежда здравето

На милиони хора сега им се налага да работят от вкъщи. Някои са пригодили за това кухненската маса или лежат на дивана с лаптоп. И макар че ваксината вече е близо, много от тях никога няма да се върнат в офиса. Това си има цена – депресиите нарастват, стресът се засилва, този тип затворен живот уврежда здравето. Как да разведрим обстановката в “домашния кабинет” – ето някои идеи, предложени от Би Би Си.

Пуснете слънцето вкъщи

Слънчевите лъчи, чистият въздух, контактът с природата са възлови за душевното и умственото здраве. Слънчевата светлина засилва отделянето на хормона на щастието серотонин, който ни прави по-спокойни и съсредоточени, повдига настроението и намалява тревогата. “Тя силно влияе върху начина, по който възприемаме пространството, регулира съня”, казва архитектът Бен Чанън. Затова преместете бюрото до прозореца, дръпнете пердетата, измийте стъклата – мръсотията спира светлината, съветва проектантът.

Наредете повече огледала в стаята, които да я отразяват. Боядисайте в бели или светли тонове. Ако живеете в къща, изберете за работа по-светлия горен етаж и стая с по-висок таван.

Възпрете шума

Д-р Ребека Диуей от Университета в Нотингам обяснява, че различни части от мозъка постоянно улавят и опитват да разпознаят различни шумове. Това много разсейва, когато работим. Острите тонове са особено дразнещи, а спирането и подновяването им смущават, тъй като мозъкът реагира на промените.

Стресиращият шум кара част от мозъка, наречена бадемовидно тяло или амигдала, да праща сигнали за опасност. Те се улавят от друга мозъчна структура – хипоталамус, която стимулира изпомпването на адреналин в кръвта. Кръвното налягане се повишава.

Голямо значение има кой звук какво означава за вас. Ако децата плачат, ще ви е по-трудно да игнорирате този шум, отколкото идващия от уличния трафик, макар и двата да са с еднаква сила, казва неврологът от Университета в Нюкасъл проф. Ейдриън Рийс. В такъв случай тапите за уши вършат добра работа, но може да добавите дебели завеси и килими, които да поглъщат шума. Ако ще работите у дома постоянно, помислете за изолация на пода, стените, тавана и за звукоизолираща дограма. 

Почистете и подредете –

хаосът стресира

Изследвания показват, че безпорядъкът около нас повишава нивата на хормона на стреса кортизол. Има теория, че хаосът подава противоречиви сигнали на мозъка и той трябва да работи по-усилено, за да филтрира безполезните сред тях. Нормалните нива на кортизол са здравословни, но хронично високите причиняват депресия, безпокойство, главоболие, безсъние.

“Проблемът с безпорядъка е свръхстимулацията. Известна бъркотия вкъщи е нормална и дори разпускаща, но когато домът е и офис, бъркотията не бива да ви разсейва”, казва психологът д-р Елинор Ратклиф. Така че почистете, изхвърлете ненужното, а останалото подредете.

Повече движение

Работейки у дома, не мърдате дори до автобусната спирка, не обикаляте етажите на офиса. Прескачате само от спалнята до кабинета и кухнята и ви липсва физическата активност, която поддържа мозъка и тялото във форма.

А физическите упражнения намаляват тревогата и стреса, повишават енергията, стимулират отделянето на ендорфина, създаващ усещане за щастие. Затова ставайте и обикаляйте из къщата възможно най-често.

Сложете компютъра на висока плоскост и работете известно време прави. Смяната на позицията сваля напрежението и помага да се сложи ясна граница между работата и други занимания. Редовно излизайте на кратка разходка.

Растенията заместват

природата

Контактът с природата сваля кръвното, пази от натрапчиви мисли, успокоява нервите, подобрява паметта, вниманието и съня. Озеленяването на дома определено допринася за това.

“Съзерцанието на растенията дава почивка на мозъка, възстановява вниманието. Ние асоциираме природата с отмора и ободряване, а това повдига настроението”, обяснява д-р Ратклиф.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Проф. Тодор Кантарджиев

Кантарджиев: При 2 млн. ваксинации има само 11 по-сериозни негативни реакции

Ваксините срещу COVID използват 3 ключа за имунен отговор (инфографика)

Ваксините срещу COVID използват 3 ключа за имунен отговор (инфографика)

Не работете в леглото.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Никога не правете това преди лягане

Тлъстата английска закуска е лек след прекаляване с алкохола. 
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Мазна храна и ароматно еспресо борят махмурлука

Лиана Чамп от дете е решена да помага на опечалените да се съвземат от скръбта.

Как да се справим с болката от загубата на близък човек

Най-четените материали за 2020 в сайта в рубриката Сила за живот

Най-четените материали за 2020 в сайта в рубриката Сила за живот

Покажи още

Последно от

Последно от

Видеосъдържание

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber