Силно препечените филийки водят до рак

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9149929 Силно препечените филийки водят до рак Силно препечените филийки водят до рак www.24chasa.bg
Проф. Робърт Томас е посветил голяма част от научната си кариера, за да открие каква е връзката между начина на живот и раковите заболявания.

Зеленчуковите чипсове не са алтернатива на пържените картофи, също са вредни

Когато сутрин бързате и прегорите филийките си за закуска, първото нещо, което ви хрумва, е да остържете черното и да ги изядете. Може да не са съвсем вкусни, но печенето на нови ви се струва прекалено разточителство, когато трябва да излезете след минути. Само че този на пръв поглед невинен компромис крие голям риск.

“От онкологична гледна точка прегорялата филия е абсолютно забранена. Причината е, че когато се обработват на висока температура храни, богати на нишесте и въглехидрати, в тях

се появяват

токсични

вещества,

наречени

акриламиди,

които могат да навредят на вашето ДНК и след време да увредят имунната ви система. Колкото по-тъмнокафява е една храна, толкова повече акриламид съдържа”, казва английският професор Робърт Томас от Кеймбридж.

Той посвещава голяма част от професионалната си кариера да изследва каква е връзката между начина на живот и болестите. И твърди, че колкото повече го прави, толкова по-убеден става, че гените са само малка част от риска да се разболеем от рак. Големият фактор е как се отнасяме към телата си.

“Не ме разбирайте погрешно, в нито един момент не предлагам да се отказваме от традиционната медицина, тъй като съм виждал прекалено много пациенти с трагични резултати, когато са я загърбвали и са се опитвали да лекуват онкологични заболявания само с алтернативни методи”, каза Томас пред “Дейли мейл”. Той обаче има и пациенти, които са успели да удължат живота си с години благодарение на здравословно хранене, въпреки че лекарите са им давали само няколко месеца живот. Сред тях е 65-годишен мъж с напреднал рак на простатата, който успява да го стопира с богата на фитохимикали диета, която включва

ежедневен прием

на лучена супа и

купичка броколи

Според професора вече много хора знаят, че плодовете и зеленчуците са полезни, но все още малко ядат необходимото количество, а и някои ги подлагат на термична обработка, която ги прави направо вредни. Така например модерните напоследък зеленчукови чипсове от моркови и цвекло, които се представят като алтернатива на вредните пържени картофи, се оказва, че съдържат дори повече акриламид. По тази причина те са толкова “полезни”, колкото и прегорялата филийка, допълва Робърт Томас. 

Затова е най-добре плодовете и зеленчуците да се ядат сурови, а нуждаещите се от термична обработка да бъдат готвени на слаба температура и без да загарят. Освен това е важно да се приемат такива, които са богати на фитохимикали. “Това са невероятни подаръци от природата, които придават на плодовете и зеленчуците разнообразните цветове, вкусове и аромати, като същевременно играят важна роля за укрепване на имунната система. По този начин намаляват риска от рак, деменция, артрит, сърдечни заболявания и инсулт. Освен това подобряват настроението, мозъчната функция и подпомагат възстановяването на мускулите”, обяснява Томас. Най-много фитохимикали има в кръстоцветните зеленчуци, сред които са броколи, карфиол, зеле, аспержи, кресон, брюкселско зеле, уасаби и хрян. Изследвания са показали, че те предпазват хората от погълнатите токсини, тъй като помагат за образуване на антиоксидантен ензим, който е важен за неутрализиране на вредното въздействие на замърсители като пестициди.

Бобови растения,

семена и

пълнозърнести

храни също

са ключови

източници на множество фитохимикали. Те помагат да се потиснат прекомерните нива на естроген, поради което намаляват риска от хормонално чувствителни видове онкологични заболявания като рак на гърдата и яйчниците.

Можете да си ги набавите лесно чрез лен, сусам, семки от тиква, слънчоглед и мак, варива като боб, леща и грах, киноа, елда и нерафинирани пълнозърнести храни, включително ръж, овес и ечемик, съветва професорът. Куркумата, лютите чушки, лукът, чесънът, празът и цвеклото също се нареждат сред намаляващите риска от рак храни.

На лекциите си за връзката между здравословното хранене и рака Томас често цитира данни от японско проучване, което до голяма степен е повлияло върху избора му да изследва този въпрос. То е направено върху оцелели от атомните бомби в Хирошима и Нагасаки преди 75 години. Облъчването с радиация е довело до съществени изменения в тяхното ДНК и е увеличило съществено риска от рак. Въпреки това направено след 30 г. изследване показва, че степента на онкологични заболявания сред оцелелите значително се различава в зависимост от това дали са се хранили здравословно, или не. “Удивително е, че наличието на рак сред тези, които

не са пушили,

яли са малко

месо, много

плодове

и зеленчуци и са спортували активно, може да се сравни с това сред останалата част от населението, която не е пострадала от радиацията.

Това показва, че здравословният начин на живот е противодействал на риска, породен от ядрения взрив”, посочва ученият.

Той отбелязва,че податливостта ни към болести се наследява от нашите родители, но начинът на живот може да промени това радикално в една или друга посока. Използвани в храните химикали, пестициди и замърсители на въздуха е възможно пряко да увредят нашето ДНК или да нанасят непреки щети чрез процес, известен като “оксидативен стрес”, който води до натрупване на вредни частици - свободни радикали, в нашето тяло.

А и забързаният начин на живот ни поставя редица клопки, които може да имат отношение към този процес. Например много хора се бръснат под мишниците, докато се къпят, след което веднага си

слагат сух

дезодорант

срещу потене

Някои проучвания обаче смятат, че по този начин съдържащите се в тях парабени и алуминий могат да проникнат през кожата. И макар фармацевтичните компании да отричат такава възможност, те са откривани в отстранена тъкан при рак на гърдата. Въпросът все още е спорен и се нуждае от още проучвания, но въпреки това аз избягвам да използвам козметика срещу потене през повечето дни от седмицата, признава английският учен.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Елизабет Тейлър

Какви вродени аномалии допълват уникалния чар на актьори икони

Звездата с теменужени очи Лиз Тейлър има двойни мигли, Кейт Босуърт разноцветни очи, Жокера – вродена цепка на устата Най-често задаваният въпрос към лекаря в родилната зала е: Бебето ми всичко ли си има? Питайте акушерите и ще ви обяснят, че тревогата е израз на страха от едно съвсем нерядко явление

Европа сe пропи: на човек се падат 25 л концентрат, или 196 л бира, или 82 л вино

Европа сe пропи: на човек се падат 25 л концентрат, или 196 л бира, или 82 л вино

На Стария континент само по един показател сме в графата “най-малко” и това са въздържателите Европа печели поредния световен антирекорд – по изпивани литри алкохол на глава от населението. Средно на всеки човек над 15 г. се падат по 9,8 литра чист алкохол годишно, съобщи офисът на Световната здравна организация за европейския регион

Избягвайте синьото сирене, колбасите и червеното вино, за да не ви боли глава.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Кои храни докарват главоболие

В случай на мигрена се откажете от богати на хистамин продукти Мнозина редовно страдат от главоболие и причините може да са най-разнообразни. Болките също са различен вид. Понякога те се дължат на пренатоварване на раменете, врата, главата и челюстите. В други случаи причината е мигрена – пулсираща болка

СНИМКА: PIXABAY

Какви упражнения за дълбоко дишане укрепват дробовете след COVID

Широка прозявка и издишане с трептящ звук хъмммм  са най-забавните рехабилитационни техники за възстановяване Кронавирусът, който причинява COVID-19, атакува белите дробове и дихателната система, като понякога води до тежка пневмония, след която те работят непълноценно. Възстановяването на белодробната функция е възможно

СНИМКА: pixabay

Бобовите храни намаляват риска от ранна смърт

Бобовите храни могат да намалят риска от ранна смърт с до 12 процента, съобщи в. "Мирър". Специалисти от Харвард и от Техеранския медицински университет установиха, че високопротеиновият хранителен режим, особено ако протеините са от растителни източници, намалява риска от ранна смърт. Ако месото бъде заменено с растителни протеини

Отделете съд за отпадъци само от болни хора.

Какво да правим, ако се заразим с COVID-19 (Инфографика)

Как да избегнем коварния вирус - съвети на американските здравни служби стъпка по стъпка 43 милиона души в света са хванали коронавирус от началото на пандемията, 1,2 млн. са починали, а броят на заразените продължава да расте. Какво да правим, ако ние или наши близки са лепнали COVID-19 или са уязвими от вируса

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Абсолютно безвредни медикаменти няма, сочат учените.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Не се лекувайте сами от COVID-19! Дори витамините не са безвредни

Не се тъпчете с лекарства на принципа “ако не помогне, поне няма да навреди” Антибиотици, имуностимуланти, лекарства срещу кашлица и за сваляне на температурата, витамини – към тези средства прибягват хората, решили сами да се лекуват от коронавирус у дома. Но необмисленото приемане на медикаменти може да влоши състоянието ви и да нанесе повече

Проф. Робърт Томас е посветил голяма част от научната си кариера, за да открие каква е връзката между начина на живот и раковите заболявания.

Силно препечените филийки водят до рак

Зеленчуковите чипсове не са алтернатива на пържените картофи, също са вредни Когато сутрин бързате и прегорите филийките си за закуска, първото нещо, което ви хрумва, е да остържете черното и да ги изядете. Може да не са съвсем вкусни, но печенето на нови ви се струва прекалено разточителство, когато трябва да излезете след минути

Будистки монах медитира.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Дзен успокоява душата, носи щастие

Действай, а не само разсъждавай, фиксирай се върху момента, съветват будистите Два принципа от философията на дзен, които обогатяват собствения ви живот и този на хората около вас, гласят: “Действай, а не само разсъждавай” и “Бъди внимателен към ставащото в настоящия момент”. Легендарният будистки монах Бодхидхарма накарал учениците си да изгорят

След сън може да се чувствате замаяни над два часа.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да будим мозъка си сутрин

Инерцията на съня може да продължи над два часа и да предизвика много пакости Алармата на будилника гръмва оглушително, скачате объркани и не сте наясно къде се намирате. Постепенно разпознавате спалнята и бавно се измъквате от леглото. Казвате си: “Не може да е вече сутрин. Не си ли легнах току-що?” Tова се нарича инерция на съня и се случва

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Дори няколко цигари на ден, случайно пушене или излагане на вторичен дим увеличават риска Ако хората, които под някаква форма поемат веществата от тютюн, се откажат, рискът от сърдечни заболявания ще намалее с 50% след 1 г. непушене  Всяка година над 1,9 милиона души умират от предизвикани от тютюна сърдечни заболявания

Тежките чанти деформират тялото, посочват експерти.
СНИМКИ: ИНСТАГРАМ

Тесните джинси изострят гастрита, високите токчета деформират костите

Кога дрехите са опасни за здравето Неправилно избраните тоалети и аксесоари крият сериозна заплаха за здравето, предупреждават лекари, цитирани от РИА “Новости”. При някои заболявания плътно прилепналите дрехи не само причиняват неудобство, но и са противопоказни, разказва руският гастроентеролог Нурия Дианова

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber