Дзен успокоява душата, носи щастие

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9111054 Дзен успокоява душата, носи щастие Дзен успокоява душата, носи щастие www.24chasa.bg
Будистки монах медитира.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ
Будистки монах медитира. СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Действай, а не само разсъждавай, фиксирай се върху момента, съветват будистите

Два принципа от философията на дзен, които обогатяват собствения ви живот и този на хората около вас, гласят: “Действай, а не само разсъждавай” и “Бъди внимателен към ставащото в настоящия момент”.

Легендарният будистки монах Бодхидхарма накарал учениците си да изгорят своите писания, защото виждал как стават роби на словата, вместо да практикуват учението, съдържащо се в тях. Принципът на вековния източeн дзен будизъм е “Действай, а не говори”, пише рускoто издание “Самопознание”. Той проповядва, че

пътят към майсторството

минава през практиката,

нужна за придобиване на съответни навици всекидневно в течение на много години, а не само чрез задълбочено четене и изучаване на техники и умения.

В източната традиция акцентът се поставя върху практиката, докато на Запад тя пада върху словото и обучението. Когато будистът се занимава под ръководството на наставника си, било то по дзен, ци гун или друга медитативна система, той напълно му се доверява и прави всичко, което му се казва. Самата мисъл да спорят с него и да го питат защо се прави това или онова, въобще не хрумва на учениците.

Това би било израз на недоверие към ментора, казва инструкторът по ци гун Руслан Мамедов. На много по-късен етап се придобиват теоретически знания, които обясняват предишния опит, допълва той.

Мнозина представители на западната култура и философия биха сметнали това смирение за неразумно. Те се отнасят с педагога като с равен, държат се непринудено и дори смятат за вредно винаги да са съгласни с него.

При дзен отношението към наставника е различно. Той е всичко – повече от баща, неоспорим авторитет, продължава Мамедов. В школите на будизма знанието, макар да се цени, винаги се поставя по-ниско от опита.

Дзен е древна традиция на три азиатски култури – индийска, китайска и японска. Основна практика е медитацията, а целта е да познаеш своя ум и света и да се впишеш в ежедневния му ритъм по най-добрия начин. Дзен медитацията може да помогне на

днешния забързан човек

да усмири ума си и да

надникне в подсъзнанието

си, да се срещне с истинския си Аз. Ако се прилага последователно, това действа както срещу стреса, така и върху начина, по който се храним, работим и се борим с вредните навици.

Основен принцип на дзен школите е: влагайте сърцето и ума си във всичко, което правите, и го правете внимателно. Иначе едва ли ще постигнете добри резултати. Монасите от клона на будизма Тхеравада например всеки ден

медитират при ходене –

осъзнават всеки момент,

когато кракът им стъпва

или се отделя от земята

Не се отвличайте с мисли за офиса и предстоящите задачи, за проблеми и близки хора. Така изработвате внимание към действието на момента. Извън духовния смисъл ще имате и съвсем конкретни ползи – не само ще намалите стреса, но и ще избегнете риска да се спънете, да паднете и да се раните.

Тази внимателност се постига, като постоянно си напомняте какво трябва да правите осъзнато. Когато четете тези редове, трябва да вниквате в смисъла, а не просто да се плъзгате по редовете. Обръщайте внимание на стила, на стола, върху който седите, на стаята, в която се намирате. Потопете се изцяло в момента, съветва Мамедов.

По дзен

храненето е

особено важно

Когато ядете, осъзнавайте вкуса и консистенцията на всяка хапка, допирът ѝ със зъбите, минаването ѝ през хранопровода. В практически план това засилва удоволствието от храната, насищате се по-бързо и не трупате излишни килограми.

Когато наставниците казват, че дзен – това е начинът на ядене, на съзерцание през прозореца, на обмен на поздрави, те подразбират абсолютно внимание във всеки момент. В началото за него се изискват големи усилия, за да се постигне внимание към всичко, което вършите във всеки отделен момент. Но постепенно това поведение става навик. У дома някои непрестанно си търсят очилата, портмонето, теле фона, защото мислят за друго, когато ги оставят някъде. В състояние дзен това не може да се случи, защото мисълта е върху момента. Практикувайки го, ще се фиксирате върху това, което се случва около вас, а с времето - и вътре във вас.

Умът ви ще стане по-остър

и ще цените всеки момент от живота си и този на другите, казва Мамедов.

Когато мислите ви се освежат и напълно осъзнаете, че живеете, а не просто съществувате, вие сте способни да оцените прелестта на заобикалящата ви среда. Наблюдавайки цветята, ще усещате техния аромат и красота. Вглеждайки се в песъчинката, ще откриете в нея целия Космос.

Водени от състояние на дзен, интуитивно ще усетите взаимовръзката на всичко и всеки във Вселената. Това ще ви изпълни с необяснима благодарност. Независимо от жизнения ви статус ще почувствате радост от живота, която ще поискате да споделите с другите.

И може би в момент на прозрение за мъдростта на дзен внезапно у вас ще се пробуди разбиране, че щастието съвсем не е в богатството, славата и могъществото. Дзен в настоящия момент може да ви донесе радост, която не сте знаели, че съществува. Тази радост изначално ви е присъща, но я изпитвате едва сега, защото структурата на мислите ви се е променила, тоест променило се е отношението ви, а не някакви външни фактори.

Но помнете, че изменението в настройката на мисълта е третата, а не

първата крачка в

будисткото учение

за превръщане на

лошата карма в добра

А стъпките към нея са:

- избягвайте всяко зло;

- правете добро;

- изчиствайте ума си.

Който върши зло, дори да практикува всички описани методи, няма да намери вътрешна радост. Това е космическата истина: самата мисъл за злото, предхождаща злодеянието, осквернява съзнанието и неизбежно води до страдание.

Дзен ни показва пътя към пълната радост от живота и в рамките на нашия ежедневен смъртен свят ни учи да бъдем активни, спокойни, да запазваме свеж ум и бодрост във всеки момент. На духовно ниво той сочи пътя към постигане на най-голямата цел, към която всяко живо същество може само да се стреми – постигането на нова гледна точка, просветлението.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Осигурете си повече слънчева светлина.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да разведрим работата у дома

Принудителната изолация засилва стреса и уврежда здравето На милиони хора сега им се налага да работят от вкъщи. Някои са пригодили за това кухненската маса или лежат на дивана с лаптоп. И макар че ваксината вече е близо, много от тях никога няма да се върнат в офиса. Това си има цена – депресиите нарастват, стресът се засилва

Елизабет Тейлър

Какви вродени аномалии допълват уникалния чар на актьори икони

Звездата с теменужени очи Лиз Тейлър има двойни мигли, Кейт Босуърт разноцветни очи, Жокера – вродена цепка на устата Най-често задаваният въпрос към лекаря в родилната зала е: Бебето ми всичко ли си има? Питайте акушерите и ще ви обяснят, че тревогата е израз на страха от едно съвсем нерядко явление

Европа сe пропи: на човек се падат 25 л концентрат, или 196 л бира, или 82 л вино

Европа сe пропи: на човек се падат 25 л концентрат, или 196 л бира, или 82 л вино

На Стария континент само по един показател сме в графата “най-малко” и това са въздържателите Европа печели поредния световен антирекорд – по изпивани литри алкохол на глава от населението. Средно на всеки човек над 15 г. се падат по 9,8 литра чист алкохол годишно, съобщи офисът на Световната здравна организация за европейския регион

Избягвайте синьото сирене, колбасите и червеното вино, за да не ви боли глава.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Кои храни докарват главоболие

В случай на мигрена се откажете от богати на хистамин продукти Мнозина редовно страдат от главоболие и причините може да са най-разнообразни. Болките също са различен вид. Понякога те се дължат на пренатоварване на раменете, врата, главата и челюстите. В други случаи причината е мигрена – пулсираща болка

СНИМКА: PIXABAY

Какви упражнения за дълбоко дишане укрепват дробовете след COVID

Широка прозявка и издишане с трептящ звук хъмммм  са най-забавните рехабилитационни техники за възстановяване Кронавирусът, който причинява COVID-19, атакува белите дробове и дихателната система, като понякога води до тежка пневмония, след която те работят непълноценно. Възстановяването на белодробната функция е възможно

Вегетарианското меню пази от сърдечни болести и рак.

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Какво става с тялото при отказ от месото

Решението да забравиш пържолата и наденичките е мотивирано от етични или здравни подбуди Почти една трета от британците са намалили консумацията на месо през последната година, съобщава лондонската организация за проучване на социалните нагласи. Според сондажа 29 на сто вече ядат по-малко месни продукти

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Отделете съд за отпадъци само от болни хора.

Какво да правим, ако се заразим с COVID-19 (Инфографика)

Как да избегнем коварния вирус - съвети на американските здравни служби стъпка по стъпка 43 милиона души в света са хванали коронавирус от началото на пандемията, 1,2 млн. са починали, а броят на заразените продължава да расте. Какво да правим, ако ние или наши близки са лепнали COVID-19 или са уязвими от вируса

Абсолютно безвредни медикаменти няма, сочат учените.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Не се лекувайте сами от COVID-19! Дори витамините не са безвредни

Не се тъпчете с лекарства на принципа “ако не помогне, поне няма да навреди” Антибиотици, имуностимуланти, лекарства срещу кашлица и за сваляне на температурата, витамини – към тези средства прибягват хората, решили сами да се лекуват от коронавирус у дома. Но необмисленото приемане на медикаменти може да влоши състоянието ви и да нанесе повече

Проф. Робърт Томас е посветил голяма част от научната си кариера, за да открие каква е връзката между начина на живот и раковите заболявания.

Силно препечените филийки водят до рак

Зеленчуковите чипсове не са алтернатива на пържените картофи, също са вредни Когато сутрин бързате и прегорите филийките си за закуска, първото нещо, което ви хрумва, е да остържете черното и да ги изядете. Може да не са съвсем вкусни, но печенето на нови ви се струва прекалено разточителство, когато трябва да излезете след минути

Будистки монах медитира.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Дзен успокоява душата, носи щастие

Действай, а не само разсъждавай, фиксирай се върху момента, съветват будистите Два принципа от философията на дзен, които обогатяват собствения ви живот и този на хората около вас, гласят: “Действай, а не само разсъждавай” и “Бъди внимателен към ставащото в настоящия момент”. Легендарният будистки монах Бодхидхарма накарал учениците си да изгорят

След сън може да се чувствате замаяни над два часа.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да будим мозъка си сутрин

Инерцията на съня може да продължи над два часа и да предизвика много пакости Алармата на будилника гръмва оглушително, скачате объркани и не сте наясно къде се намирате. Постепенно разпознавате спалнята и бавно се измъквате от леглото. Казвате си: “Не може да е вече сутрин. Не си ли легнах току-що?” Tова се нарича инерция на съня и се случва

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Дори няколко цигари на ден, случайно пушене или излагане на вторичен дим увеличават риска Ако хората, които под някаква форма поемат веществата от тютюн, се откажат, рискът от сърдечни заболявания ще намалее с 50% след 1 г. непушене  Всяка година над 1,9 милиона души умират от предизвикани от тютюна сърдечни заболявания

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber