За стройна фигура яжте всичко, но на малки хапки - като французойките

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8930578 За стройна фигура яжте всичко, но на малки хапки - като французойките За стройна фигура яжте всичко, но на малки хапки - като французойките www.24chasa.bg
Парижанките се наслаждават на храната.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ
Парижанките се наслаждават на храната. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Те не си мерят порциите, но се наслаждават на храната и така мозъкът им казва кога да спрат

Мит е, че французойките никога не напълняват – процентът на шишкавите и там расте. Но е неоспорима истина, че френските жени умеят да се наслаждават на вкусната храна и въпреки това да запазят хубава фигура и да останат елегантни създания, олицетворяващи парижкия шик. Това е констатация на британската диетоложка Джейн Кларк, която ги е наблюдавала с години, преди да напише книга за тях.

“Когато бях на 30, се преместих временно в Париж, за да проуча живота на дамите и да напиша книга. Всяка сутрин ги гледах в кафенетата по “Рю дю Бак” и разбрах: не само какво ядат, но и начинът, по който го правят, ги различава от посестримите им в другите страни. Те са стройни, защото бавно се наслаждават на всяка хапка и доставят радост не толкова на стомаха, колкото на небцето”, казва Кларк.

Парижанката никога не пие кафето си на екс и не се тъпче набързо с кроасан. За да усети аромата му, тя

сръбва по малко,

после хапва

парченце кифла

и лъжичка йогурт. Редува вкусовете и консистенцията на храната в чинията си и се радва на всяка нейна съставка. Така в края на закуската се чувства не само сита, но и емоционално задоволена, защото мозъкът ѝ е имал възможност да регистрира какво яде.

Изчезва подтикът към преяждане, гладът е трайно утолен и не изпитваш нужда след час да се натъпчеш отново, обяснява специалистката.

Тя е консултант по храненето от 30 години и е помогнала на много хора с наднормено тегло – не чрез жестоки диети, убиващи всяко удоволствие от храната, а чрез френския модел за дългосрочно и ефективно отслабване.

Отличен начин да тренираш тялото си да се храни поновому е да му предложиш това, което то естествено обича, а то зависи от вида и аромата на храната, от вкуса и текстурата ѝ, дори от нейната хрупкавост. Така се превъзпитават вкусовите рецептори в мозъка и започвате да изпитвате удоволствие от всяка хапка, учите се да тълкувате сигналите, които казват: “Яде достатъчно!”.

“Казвам на пациентите си, че това е като карането на колело. Изискват се упоритост и търпение и ще паднете доста пъти, преди да се научите. Но е най-приятният и питателен начин да намалите теглото си и да го запазите”, препоръчва метода си диетоложката.

Наднорменото тегло предразполага към сърдечни болести, инсулт, диабет, рак, депресия. То ни прави по-уязвими при пандемии като коронавируса. Но опитите да свалим килограми също са мъчителни, а провалите в спазването на диетите ни обезсърчават.

Затова френският сетивен подход към храненето е толкова успешен. Той премахва желанието да се тъпчем, защото получаваме насита и удоволствие от пълноценни продукти.

Проблемът на

обезмаслените

храни

е, че отнемат цялото удоволствие от яденето. Нискомасленото кисело мляко например има вкус на разтворен аспирин и засилва желанието да си хапнеш нещо вкусно. Така посягаш към още закуски в желанието си да хапнеш нещо по-апетитно. Сетивното хранене, напротив, е удоволствие, а не лишение и затова се спазва много по-лесно.

Разликата между него и скучната постна диета е като тази между секса винаги в една и съща поза и разнообразната любовна игра, казва Джейн Кларк. Това гъделичка сетивата и ви кара да се чувствате задоволени.

Следвайте следните правила и единственото, което ще загубите, са излишните килограми, уверява тя.

Обикновено вечер бързаме да се натъпчем, за да се излегнем на дивана пред телевизора. А защо да не прекараме повече време в сладостно очакване на вкусната вечеря, да се насладим на избора на продуктите, подготовката им, подреждането на масата. Дори и да имате 15 минути за обяд, изключете телефона и компютъра и се фокусирайте върху храната,

усещайте нейния

вкус и аромат

Поемайте я на повече и по-малки хапки и удължавайте времето между тях. Колкото по-често повдигате вилицата към устата си, толкова по-дълго ще е удоволствието от храненето. 

Мозъкът ви регистрира всяко ваше движение и по-честото надигане на вилицата, комбинирано с усет за вкуса на хапката, го кара да създава чувство на ситост. Ако ядете шоколад, докато шофирате, вие внимавате в пътя и го гълтате машинално. Така мозъкът не регистрира какво слагате в устата, обяснява диетоложката.

Ако ще ядете шоколад, насладете му се, хапвайте парченцата бавно, едно по едно. След всяка хапка пийте малка глътка вода, която ще прочисти небцето и ще го подготви за следващата. Такъв стил на хранене носи по-голямо удоволствие от преяждането. Ако се научите да го прилагате, постепенно ще започнете да се нуждаете от по-малко храна, за да се почувствате сити – тоест ще поемате по-малко калории и ще се отървете от излишното тегло.

В практиката си съм се убедила, че

затлъстяването е

плод на скучното и

нехайно хранене,

разказва г-жа Кларк. Когато ядете все едно и също, консумирате преработени храни и нагъвате без участието на мисъл и сетива и без удоволствие, тогава тялото ви не разбира, че му е достатъчно, и иска още.

Спрете и се замислете кои храни ви се услаждат и карат организма ви да се чувства нахранен и обгрижен. Слагайте в чинията поне три вкуса (а най-добре 5-6) и ги яжте поотделно, редувайки тези вкусове с всяка хапка, така че тялото, мозъкът и емоциите ви да имат възможност да ги регистрират. Не си мерете порциите, но яжте бавно, като всеки път връщате приборите на масата, за да могат рецепторите ви да усетят колко пъти сте сложили нещо в устата. Не се фиксирайте върху ограничаването на калориите и размера на порциите – номерът е в паузата след всеки залък.

Проблемът с нискомаслените, нискозахарните и безсолните продукти, препоръчвани в повечето диети, е, че не са вкусни. Не се страхувайте да си полеете салатата с лек зехтин и с малко морска сол или да подсладите чая си с мед.

Тези вкусове, наред с

билките,

подправките и

дресинга, карат

мозъка да

забележи

какво ядем

и да породи чувство за ситост. Слюнката и други храносмилателни сокове се произвеждат, когато ядем храна, доставяща удоволствие. Когато не ѝ се наслаждаваме, сетивната ни система изключва и сякаш не сме яли нищо. Затова много “диети” и “здравословни храни” водят до поява на вълчи апетит и до провал на “полезния” хранителен план. Такова хранене не носи удовлетворение и след минути тялото ви иска още – истинска насищаща храна с хубав вкус.

“Когато живеех в Париж, в събота и неделя си купувах по малко от прочутите им сирена. После вземах от пазара уханни смокини и хрупкави стръкове целина. Удоволствието от очакването на угощението и насладата от тази възхитителна проста храна възпламеняваха всичките ми сетива и утоляваха напълно глада ми - разказва Джейн Кларк. – Това бе съвършеният обяд – нищо повече или по-малко.”

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Осигурете си повече слънчева светлина.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да разведрим работата у дома

Принудителната изолация засилва стреса и уврежда здравето На милиони хора сега им се налага да работят от вкъщи. Някои са пригодили за това кухненската маса или лежат на дивана с лаптоп. И макар че ваксината вече е близо, много от тях никога няма да се върнат в офиса. Това си има цена – депресиите нарастват, стресът се засилва

Елизабет Тейлър

Какви вродени аномалии допълват уникалния чар на актьори икони

Звездата с теменужени очи Лиз Тейлър има двойни мигли, Кейт Босуърт разноцветни очи, Жокера – вродена цепка на устата Най-често задаваният въпрос към лекаря в родилната зала е: Бебето ми всичко ли си има? Питайте акушерите и ще ви обяснят, че тревогата е израз на страха от едно съвсем нерядко явление

Европа сe пропи: на човек се падат 25 л концентрат, или 196 л бира, или 82 л вино

Европа сe пропи: на човек се падат 25 л концентрат, или 196 л бира, или 82 л вино

На Стария континент само по един показател сме в графата “най-малко” и това са въздържателите Европа печели поредния световен антирекорд – по изпивани литри алкохол на глава от населението. Средно на всеки човек над 15 г. се падат по 9,8 литра чист алкохол годишно, съобщи офисът на Световната здравна организация за европейския регион

Избягвайте синьото сирене, колбасите и червеното вино, за да не ви боли глава.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Кои храни докарват главоболие

В случай на мигрена се откажете от богати на хистамин продукти Мнозина редовно страдат от главоболие и причините може да са най-разнообразни. Болките също са различен вид. Понякога те се дължат на пренатоварване на раменете, врата, главата и челюстите. В други случаи причината е мигрена – пулсираща болка

СНИМКА: PIXABAY

Какви упражнения за дълбоко дишане укрепват дробовете след COVID

Широка прозявка и издишане с трептящ звук хъмммм  са най-забавните рехабилитационни техники за възстановяване Кронавирусът, който причинява COVID-19, атакува белите дробове и дихателната система, като понякога води до тежка пневмония, след която те работят непълноценно. Възстановяването на белодробната функция е възможно

Вегетарианското меню пази от сърдечни болести и рак.

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Какво става с тялото при отказ от месото

Решението да забравиш пържолата и наденичките е мотивирано от етични или здравни подбуди Почти една трета от британците са намалили консумацията на месо през последната година, съобщава лондонската организация за проучване на социалните нагласи. Според сондажа 29 на сто вече ядат по-малко месни продукти

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Отделете съд за отпадъци само от болни хора.

Какво да правим, ако се заразим с COVID-19 (Инфографика)

Как да избегнем коварния вирус - съвети на американските здравни служби стъпка по стъпка 43 милиона души в света са хванали коронавирус от началото на пандемията, 1,2 млн. са починали, а броят на заразените продължава да расте. Какво да правим, ако ние или наши близки са лепнали COVID-19 или са уязвими от вируса

Абсолютно безвредни медикаменти няма, сочат учените.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Не се лекувайте сами от COVID-19! Дори витамините не са безвредни

Не се тъпчете с лекарства на принципа “ако не помогне, поне няма да навреди” Антибиотици, имуностимуланти, лекарства срещу кашлица и за сваляне на температурата, витамини – към тези средства прибягват хората, решили сами да се лекуват от коронавирус у дома. Но необмисленото приемане на медикаменти може да влоши състоянието ви и да нанесе повече

Проф. Робърт Томас е посветил голяма част от научната си кариера, за да открие каква е връзката между начина на живот и раковите заболявания.

Силно препечените филийки водят до рак

Зеленчуковите чипсове не са алтернатива на пържените картофи, също са вредни Когато сутрин бързате и прегорите филийките си за закуска, първото нещо, което ви хрумва, е да остържете черното и да ги изядете. Може да не са съвсем вкусни, но печенето на нови ви се струва прекалено разточителство, когато трябва да излезете след минути

Будистки монах медитира.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Дзен успокоява душата, носи щастие

Действай, а не само разсъждавай, фиксирай се върху момента, съветват будистите Два принципа от философията на дзен, които обогатяват собствения ви живот и този на хората около вас, гласят: “Действай, а не само разсъждавай” и “Бъди внимателен към ставащото в настоящия момент”. Легендарният будистки монах Бодхидхарма накарал учениците си да изгорят

След сън може да се чувствате замаяни над два часа.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да будим мозъка си сутрин

Инерцията на съня може да продължи над два часа и да предизвика много пакости Алармата на будилника гръмва оглушително, скачате объркани и не сте наясно къде се намирате. Постепенно разпознавате спалнята и бавно се измъквате от леглото. Казвате си: “Не може да е вече сутрин. Не си ли легнах току-що?” Tова се нарича инерция на съня и се случва

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Дори няколко цигари на ден, случайно пушене или излагане на вторичен дим увеличават риска Ако хората, които под някаква форма поемат веществата от тютюн, се откажат, рискът от сърдечни заболявания ще намалее с 50% след 1 г. непушене  Всяка година над 1,9 милиона души умират от предизвикани от тютюна сърдечни заболявания

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber