Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8668969 Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса www.24chasa.bg
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Той регулира биологичния ни часовник и укрепва имунитета

Здравият и редовен сън е едно от най-мощните оръжия за борба с коронавируса. По една проста причина – укрепва имунната система. А във време на пандемия и повишен стрес биологичният ни часовник и сънят се разстройват точно когато най-много се нуждаем от тях.

Голямо изследване на Националния здравен институт на САЩ показа, че начинът, по който тялото реагира на инфекциите, се мени не само всеки ден, но и в различните части на денонощието и нарушеният сън прави имунитета особено уязвим, съобщава в. “Дейли мейл”. Сега лекарите експериментират клинично прилагането на

редовен сън

за стимулиране

на имунната система

и го изпробват като терапия.

Имунната система е бариера срещу заразите и осигурява много пластове на защита. Първият е нашата кожа, чийто плътен слой клетки парира проникването на вируси и бактерии в тялото. Тя е покрита с предпазна преграда от мъртви клетки и секретира антимикробни пептиди, които спират и дори убиват болестотворните микроорганизми.

Но бактериите и вирусите върху кожата все пак могат да си пробият път през уязвими зони като очите, носа, устата, белите дробове. Там също ги дебне стража – в очите това са антисептичните сълзи. А в носа и дробовете мембрани изпускат слуз, която се бори с вредителите и поддържа стерилността на организма. От белия дроб тя ги изтласква към горните дихателни пътища, откъдето ги поглъщаме и стомашните киселини ги убиват, или ги изхвърляме като храчки и носен секрет.

Ако все пак вирусът проникне в тялото, нов пласт защита в кръвта го разпознава и убива – това са бели кръвни клетки, които произвеждат антитела срещу заразата. Така се ражда имунитетът,

на този принцип

действат ваксините

и лечението с

кръвна плазма,

обясняват специалистите.

Колкото по-силен е имунитетът на човек, толкова по-защитено е здравето му. А това много зависи от съня. Известно е, че биологическият ни часовник, или още циркаден ритъм, контролира всеки орган и тъкан в тялото. Той ни инструктира кога е най-подходящото време за сън, хранене, работа, ориентира ни в цикъла ден/нощ. Ако неговата фина настройка се наруши, имунната система страда, като се започне от кожата.

Нейната защитна способност се мени в различните моменти от денонощието. Вечер тя става по-пропусклива, обезводнява се и това често предизвиква сърбежи нощем. Тогава дехидратацията и чесането, което премахва мъртви клетки, повишават шанса патогени да навлязат в тялото. Това е лошата новина. Добрата е, че

през нощта

притокът на кръв

към кожата

се засилва

и се повишава способността на имунните клетки да отблъснат нападение на вируси.

Освен през кожата вирусите навлизат в тялото и по други пътища. Най-лесният е чрез белия дроб, който е най-уязвим нощем. Затова е особено важно медицинските работници да са в защитни облекла, когато влизат при пациенти в нощните часове, предупреждават специалистите.

Имунната система е по-активна през деня, когато се срещаме с хора и е по-вероятно да пипнем вируси, и по-инертна нощем. При опити с мишки екип от Кеймбриджкия университет установи, че ако гризачите бъдат заразени, когато са току-що заспали, вирусите се размножават 10 пъти по-бързо, отколкото, ако са в будно и в активно състояние.

Подобен експеримент с хора е установил, че ваксинацията срещу грип, при която в тялото се вкарват омаломощени вируси, предизвиква 3 пъти по-мощен отговор от антителата, ако се направи сутрин (9-11 ч), отколкото, ако се бие следобед (15-17 ч). Така че

ваксинирайте

се до обяд,

съветват лекарите.

Имунната система може не само да помага, но и да вреди. Ако тя стане хиперактивна, не различава здравите клетки в тялото и ги разрушава, това води до автоимунни заболявания. Затова нейният баланс не трябва да излиза от строя.

А редовният цикъл сън/будуване и биологическият ни часовник способстват за този баланс - помагат на имунната система да бъде по-агресивна само в периоди, когато има най-голяма нужда от това. Така намалява рискът тя да стане ненужно хиперактивна и да ни навреди.

Учени от университета в Чикаго са направили опит с доброволци за връзката имунна реакция-сън. Те имунизирали срещу грип хора, спали само 4 часа на денонощие, и други със 7-8 часа сън. Вторите са

развили над

2 пъти повече

антитела

от първите

Защо недостатъчният сън намалява съпротивата ни срещу инфекциите? Една от причините е, че при страдащите от безсъние имунната система е потисната и тялото – уязвимо за зарази. Тогава се събуждат и “дремещи” в организма вируси като херпес и се повишава шансът от различни възпаления.

Как да преборим безсънието

Експертите дават следните практични съвети срещу безсъние и недоспиване:

Не прекалявайте с алкохола – ще спите неспокойно и на пресекулки. Злоупотребата с чашката удря и по имунитета, намалява активността на имунните клетки в белия дроб.

- Излагайте се повече на естествена светлина. Тялото се нуждае от нея за нормалния цикъл светло/мрак, подобряващ съня и укрепващ имунитета. Изкуственото осветление у дома не е достатъчно ярко, за да задейства специални рецептори в очите, които играят важна роля в процеса сън-будуване. Ако не можете да излизате, сядайте на балкона или до прозореца поне 30 минути на ден.

- Набавяйте си достатъчно витамин D. Ако не се излагате на дневна светлина, тялото ви няма да синтезира този витамин, произвеждан от кожата под нейно влияние. А той е съществен за костите, зъбите, мускулите. Липсата му води до нарушен сън. Ако си стоите повече вкъщи, посъветвайте се с лекар за допълнителни дози.

- Правете упражнения всеки ден – те регулират биологичния часовник.

- Не стойте пред телевизионните сериали до късно през нощта. Лягайте и ставайте по едно и също време всеки ден - рутинното редуване почивка-активност е съществено за добрия сън.

- Контактувайте с роднини и приятели. Самотата и липсата на социално общуване повишават стреса и това води до безсъние.

- Не следете новините в леглото – вторачването в смартфона или таблета след лягане ви пречи да заспите спокойно.

- Разделяйте работата и свободното време – задължително е редовно да се отпускате и да почивате.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Проф. Робърт Томас е посветил голяма част от научната си кариера, за да открие каква е връзката между начина на живот и раковите заболявания.

Силно препечените филийки водят до рак

Зеленчуковите чипсове не са алтернатива на пържените картофи, също са вредни Когато сутрин бързате и прегорите филийките си за закуска, първото нещо, което ви хрумва, е да остържете черното и да ги изядете. Може да не са съвсем вкусни, но печенето на нови ви се струва прекалено разточителство, когато трябва да излезете след минути

Будистки монах медитира.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Дзен успокоява душата, носи щастие

Действай, а не само разсъждавай, фиксирай се върху момента, съветват будистите Два принципа от философията на дзен, които обогатяват собствения ви живот и този на хората около вас, гласят: “Действай, а не само разсъждавай” и “Бъди внимателен към ставащото в настоящия момент”. Легендарният будистки монах Бодхидхарма накарал учениците си да изгорят

След сън може да се чувствате замаяни над два часа.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да будим мозъка си сутрин

Инерцията на съня може да продължи над два часа и да предизвика много пакости Алармата на будилника гръмва оглушително, скачате объркани и не сте наясно къде се намирате. Постепенно разпознавате спалнята и бавно се измъквате от леглото. Казвате си: “Не може да е вече сутрин. Не си ли легнах току-що?” Tова се нарича инерция на съня и се случва

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Дори няколко цигари на ден, случайно пушене или излагане на вторичен дим увеличават риска Ако хората, които под някаква форма поемат веществата от тютюн, се откажат, рискът от сърдечни заболявания ще намалее с 50% след 1 г. непушене  Всяка година над 1,9 милиона души умират от предизвикани от тютюна сърдечни заболявания

Тежките чанти деформират тялото, посочват експерти.
СНИМКИ: ИНСТАГРАМ

Тесните джинси изострят гастрита, високите токчета деформират костите

Кога дрехите са опасни за здравето Неправилно избраните тоалети и аксесоари крият сериозна заплаха за здравето, предупреждават лекари, цитирани от РИА “Новости”. При някои заболявания плътно прилепналите дрехи не само причиняват неудобство, но и са противопоказни, разказва руският гастроентеролог Нурия Дианова

От колко вода се нуждае тялото ни?

От колко вода се нуждае тялото ни?

Свръххидратацията също разболява – понижава натрия в кръвта Да започнем с добрата новина: водата прави чудеса за здравето ни. Тя съставлява 60% от телесното тегло на човека и е съществена за правилното функциониране на вътрешните органи. Водата регулира температурата на тялото, “смазва” ставите, довежда хранителните вещества до клетките и

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Стягайте зимнина - ферментиралите храни намаляват смъртността от COVID-19

Народите с повече кисело мляко и зеле в националната кухня по-успешно борят вируса Националните хранителни навици влияят на процента смъртност от коронавирус, пише руският в. “Известия”, позовавайки се на световни изследвания. По-висок брой умрели регистрират държави, чиито жители са на средиземноморска диета

Контактувайте само  с хора, които ви  носят положителни  емоции.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да си набавим енергия и да я пазим от крадци

Осигурете си поне 5 източника на радост дневно Постоянно психическо и интелектуално натоварване, бесен темп на живот в разрез с темпоритъма на нормалния човек, стрес, домашни скандали... Повечето хора се чувстват изстискани като лимон и се чудят откъде да вземат сила и енергия за живот. Има начини да си я доставите

Руската “Спутник V” - първата в света ваксина, вече на пазара (Инфографика)

Руската “Спутник V” - първата в света ваксина, вече на пазара (Инфографика)

Първата партида от руската ваксина “Спутник V” е пусната в обращение, съобщи министерството на здравеопазването в Москва. Тя е “преминала необходимите лабораторни изпитвания за качество”, не са установени странични ефекти при употребата ѝ и скоро ще бъде доставена и в руските региони. “100% от доброволците са развили антитела

Упражнения преди и след антигрип ваксина може да я правят по-успешна

Упражнения преди и след антигрип ваксина може да я правят по-успешна

Най-подходящите: колоездене без пресилване, клякане, лицеви опори Изследователите допускат сходна реакция на имунната система и при очакваните ваксини срещу COVID В края на последния наистина летен месец в условията на коронавирусната пандемия напред излиза тревогата как ще я караме, когато наред със SARS-2 започнат да циркулират баналните

Дори спортът и здравословното хранене не помагат, ако се предадеш на черните мисли.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Оптимизмът лекува, пази от рак и инсулт

Положителното мислене намалява със 71% риска от преждевременна смърт Миналия ноември Ребека Уолърстейн се подхлъзва на мокра шума в Лондон и пада лошо на лявото си бедро. Млад мъж, представил се за фитнес инструктор, ѝ помага да стане и я уверява, че счупено няма, защото иначе болката би била нетърпима

Парижанките се наслаждават на храната.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

За стройна фигура яжте всичко, но на малки хапки - като французойките

Те не си мерят порциите, но се наслаждават на храната и така мозъкът им казва кога да спрат Мит е, че французойките никога не напълняват – процентът на шишкавите и там расте. Но е неоспорима истина, че френските жени умеят да се наслаждават на вкусната храна и въпреки това да запазят хубава фигура и да останат елегантни създания

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber