Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8668969 Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса www.24chasa.bg
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Той регулира биологичния ни часовник и укрепва имунитета

Здравият и редовен сън е едно от най-мощните оръжия за борба с коронавируса. По една проста причина – укрепва имунната система. А във време на пандемия и повишен стрес биологичният ни часовник и сънят се разстройват точно когато най-много се нуждаем от тях.

Голямо изследване на Националния здравен институт на САЩ показа, че начинът, по който тялото реагира на инфекциите, се мени не само всеки ден, но и в различните части на денонощието и нарушеният сън прави имунитета особено уязвим, съобщава в. “Дейли мейл”. Сега лекарите експериментират клинично прилагането на

редовен сън

за стимулиране

на имунната система

и го изпробват като терапия.

Имунната система е бариера срещу заразите и осигурява много пластове на защита. Първият е нашата кожа, чийто плътен слой клетки парира проникването на вируси и бактерии в тялото. Тя е покрита с предпазна преграда от мъртви клетки и секретира антимикробни пептиди, които спират и дори убиват болестотворните микроорганизми.

Но бактериите и вирусите върху кожата все пак могат да си пробият път през уязвими зони като очите, носа, устата, белите дробове. Там също ги дебне стража – в очите това са антисептичните сълзи. А в носа и дробовете мембрани изпускат слуз, която се бори с вредителите и поддържа стерилността на организма. От белия дроб тя ги изтласква към горните дихателни пътища, откъдето ги поглъщаме и стомашните киселини ги убиват, или ги изхвърляме като храчки и носен секрет.

Ако все пак вирусът проникне в тялото, нов пласт защита в кръвта го разпознава и убива – това са бели кръвни клетки, които произвеждат антитела срещу заразата. Така се ражда имунитетът,

на този принцип

действат ваксините

и лечението с

кръвна плазма,

обясняват специалистите.

Колкото по-силен е имунитетът на човек, толкова по-защитено е здравето му. А това много зависи от съня. Известно е, че биологическият ни часовник, или още циркаден ритъм, контролира всеки орган и тъкан в тялото. Той ни инструктира кога е най-подходящото време за сън, хранене, работа, ориентира ни в цикъла ден/нощ. Ако неговата фина настройка се наруши, имунната система страда, като се започне от кожата.

Нейната защитна способност се мени в различните моменти от денонощието. Вечер тя става по-пропусклива, обезводнява се и това често предизвиква сърбежи нощем. Тогава дехидратацията и чесането, което премахва мъртви клетки, повишават шанса патогени да навлязат в тялото. Това е лошата новина. Добрата е, че

през нощта

притокът на кръв

към кожата

се засилва

и се повишава способността на имунните клетки да отблъснат нападение на вируси.

Освен през кожата вирусите навлизат в тялото и по други пътища. Най-лесният е чрез белия дроб, който е най-уязвим нощем. Затова е особено важно медицинските работници да са в защитни облекла, когато влизат при пациенти в нощните часове, предупреждават специалистите.

Имунната система е по-активна през деня, когато се срещаме с хора и е по-вероятно да пипнем вируси, и по-инертна нощем. При опити с мишки екип от Кеймбриджкия университет установи, че ако гризачите бъдат заразени, когато са току-що заспали, вирусите се размножават 10 пъти по-бързо, отколкото, ако са в будно и в активно състояние.

Подобен експеримент с хора е установил, че ваксинацията срещу грип, при която в тялото се вкарват омаломощени вируси, предизвиква 3 пъти по-мощен отговор от антителата, ако се направи сутрин (9-11 ч), отколкото, ако се бие следобед (15-17 ч). Така че

ваксинирайте

се до обяд,

съветват лекарите.

Имунната система може не само да помага, но и да вреди. Ако тя стане хиперактивна, не различава здравите клетки в тялото и ги разрушава, това води до автоимунни заболявания. Затова нейният баланс не трябва да излиза от строя.

А редовният цикъл сън/будуване и биологическият ни часовник способстват за този баланс - помагат на имунната система да бъде по-агресивна само в периоди, когато има най-голяма нужда от това. Така намалява рискът тя да стане ненужно хиперактивна и да ни навреди.

Учени от университета в Чикаго са направили опит с доброволци за връзката имунна реакция-сън. Те имунизирали срещу грип хора, спали само 4 часа на денонощие, и други със 7-8 часа сън. Вторите са

развили над

2 пъти повече

антитела

от първите

Защо недостатъчният сън намалява съпротивата ни срещу инфекциите? Една от причините е, че при страдащите от безсъние имунната система е потисната и тялото – уязвимо за зарази. Тогава се събуждат и “дремещи” в организма вируси като херпес и се повишава шансът от различни възпаления.

Как да преборим безсънието

Експертите дават следните практични съвети срещу безсъние и недоспиване:

Не прекалявайте с алкохола – ще спите неспокойно и на пресекулки. Злоупотребата с чашката удря и по имунитета, намалява активността на имунните клетки в белия дроб.

- Излагайте се повече на естествена светлина. Тялото се нуждае от нея за нормалния цикъл светло/мрак, подобряващ съня и укрепващ имунитета. Изкуственото осветление у дома не е достатъчно ярко, за да задейства специални рецептори в очите, които играят важна роля в процеса сън-будуване. Ако не можете да излизате, сядайте на балкона или до прозореца поне 30 минути на ден.

- Набавяйте си достатъчно витамин D. Ако не се излагате на дневна светлина, тялото ви няма да синтезира този витамин, произвеждан от кожата под нейно влияние. А той е съществен за костите, зъбите, мускулите. Липсата му води до нарушен сън. Ако си стоите повече вкъщи, посъветвайте се с лекар за допълнителни дози.

- Правете упражнения всеки ден – те регулират биологичния часовник.

- Не стойте пред телевизионните сериали до късно през нощта. Лягайте и ставайте по едно и също време всеки ден - рутинното редуване почивка-активност е съществено за добрия сън.

- Контактувайте с роднини и приятели. Самотата и липсата на социално общуване повишават стреса и това води до безсъние.

- Не следете новините в леглото – вторачването в смартфона или таблета след лягане ви пречи да заспите спокойно.

- Разделяйте работата и свободното време – задължително е редовно да се отпускате и да почивате.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Маски висят на въжета в болница в Абу Даби в очакване на стерилизация.

Проучване: маската става стерилна след 3 минути в микровълновата

Въпреки че идеалният вариант е маските да се използват еднократно, все повече хора, а и медицински лица удължават живота дори на по-качествените маски N95 с техники за стерилизация. Най-често се прибягва до обработка с белина, кислородна вода, ултравиолетова светлина, висока температура. Според експертите единствената маска

Влизащи в Гърция чакат на Промахон за тестване за коронавирус. СНИМКА: ТЕЛЕВИЗИЯ СИТЕЛ

50 души с коронавирус в Гърция, 24 от тях на входовете на страната

Гръцките здравни власти съобщиха днес за 50 нови случая на коронавирус за последното денонощие, 24 от които са установени на входовете на страната, съобщи телевизия "Скай". Регистрираните случаи бележат ръст в сравнение с вчера, когато бяха установени 33 заразени. Общо досега в Гърция са установени 3672 случая на зараза с новия коронавирус

Може ли хем да се мием надеждно срещу заразата, хем да не увредим кожата?

Може ли хем да се мием надеждно срещу заразата, хем да не увредим кожата?

На въпрос на читателката Жанет Илиева отговаря доц. дерматологът Жана Казанджиева: Съвсем основателно непрекъснато се напомня: “Мийте и дезинфекцирайте ръцете си! Измивайте ръцете си в продължение на 20 секунди, за да се предпазите от вируса! Използвайте дезинфектанти за ръце, когато нямате достъп до вода и сапун

Големите масиви от споделянията за неразположения и търсенията по определени думи в социалните мрежи чертаят картата на прогнозата.

Измислиха как да предскажат поне 14 дни в аванс кой град ще пламне с COVID

Учени: Целта е  да се парира разпространението, преди критичното запълване на 70% от клиниките с тежко болни - тогава екипите започват да се претоварват и системата гърми Международен екип от учени създаде модел, който може да предскаже огнища на новия коронавирус две седмици преди да станат очевидни, чрез броя на заболелите

Проф. Кадурина: След месеците на самоизолация дойдоха пациенти с рак на кожата

Проф. Кадурина: След месеците на самоизолация дойдоха пациенти с рак на кожата

Започваме профилактични безплатни прегледи - пандемията не отменя, а само променя формата на традиционната инициатива “Евромеланома”, казва в интервю за в. "24 часа" проф. д-р Мирослава Кадурина, специалист по дерматология и естетична медицина. Консултира и провежда терапии в “Аджибадем Сити Клиник Онкологичен център” и в Медицински център

Българинът, който от 14 г. живее с донорско сърце, стана дядо

Българинът, който от 14 г. живее с донорско сърце, стана дядо

Евгени Георгиев стана дядо! Или както той казва с нарочна трансформация на последната дума: Генко стана детко! И това е новина, въпреки че всеки ден около 170 мъже в България могат да се похвалят с внуче. От 14 години Генко живее със сърцето на едно непознато момче, две и половина преди това живее благодарение на заместваща болното му сърце машина

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса

Той регулира биологичния ни часовник и укрепва имунитета Здравият и редовен сън е едно от най-мощните оръжия за борба с коронавируса. По една проста причина – укрепва имунната система. А във време на пандемия и повишен стрес биологичният ни часовник и сънят се разстройват точно когато най-много се нуждаем от тях

Топла филийка с авокадо, сирене, лук и лайм

Как да се храним за добро настроение в кризата

Вадете рецептите на баба, но не прекалявайте Когато ви налегнат тревога и самота, посягате към различни лакомства и често наобикаляте хладилника, особено в сегашните времена на изолация. Но прекаляването със сладоледа, чипса и сладкишите засилва стреса и поражда чувство за вина. Такива вкуснотии карат кръвната захар да играе и се чувствате уморени

Въвличането на децата в практически уроци повишава шанса за осъзнати здравословни навици във всяка област на живота. СНИМКА: РОЙТЕРС

Лошо: 1 от 4 седмокласници яде сладко всеки ден, на 1 от 6 е в чашата

Доц. Околийски: Липсата на час за здравето и семейна подкрепа е в основата на антирекордите ни в ЕС Като образователна система и семейна среда България изостава по най-важния предмет – за поведението и здравето на децата. Тези знания продължават да са резултат на случайност и епизодичност за повечето подрастващи и резултатът е лош, предупреди доц

СНИМКА: Военномедицинска академия - ВМА

Специалисти от ВМА посетиха италианската болница "Сан Матео", близо до Милано

Специалисти от Военномедицинска академия (ВМА) бяха на еднодневно посещение в Университетската болница „Сан Матео” в град Павия, на 20 км от Милано, Италия, съобшиха на страницата във фейсбук на ВМА. Вижте цялото съобщение: Това е един от най-старите университети в Европа. Съставът на делегацията бе конструиран по препоръка на италианската страна

Хората на инсулин са по-застрашени от новия коронавирус.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Лекари към диабетиците: Не бързайте да тръгвате на работа

В пъти по-висок е рискът за живота на страдащите от захарна болест от COVID-19 Една трета от пациентите, починали от коронавирус във Великобритания, са диабетици. Това обяви Националната здравна служба на Великобритания (NHS), проучила случаите на 7500 жертви на вируса в страната. Причината е, че диабетът отслабва имунната система и прави пациента

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

Експертите: как хем нищо не спират, хем водят до опасен кислороден глад?! Кои са правилата за използване на маски, казва д-р София Ангелова На външната страна вирус може да остава активен до 7 дни След критичния първи етап на коронавирусната пандемия с дефицит на маски днес Европа масово ги препоръчва при опита за плавно излизане от извънредните

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber