Учени: Повечето мутации на SARS-2 са пагубни за него

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8664273 Учени: Повечето мутации на SARS-2 са пагубни за него Учени: Повечето мутации на SARS-2 са пагубни за него www.24chasa.bg
Учени: Повечето мутации на SARS-2 са пагубни за него

Останалите промени нямали ефект върху разпространението на вируса - неутрални били

Британски генетици излизат с обнадеждаваща новина за новия коронавирус SARS-CoV-2. Няма доказателства, че мутациите му увеличават неговата заразност и смъртоносност, съобщават те в проучване, което очаква независима научна рецензия.

Твърденията на екипа на Генетичния институт в Обединеното кралство се основават на

анализ на 15 691

генома на SARS-CoV-2

в проби от 75 държави

Изследванията показват, че мутациите не повишават инвазивността на вируса, а вместо това са неутрални или дори вредни за разпространението му.

След междувидовото прескачане на вируса от животни сред човешката популация в края на 2019 г. вирусът натрупва незначителни мутации в генетичния си код, който се състои от едноверижна РНК. Има опасения, че някои от тези мутации могат да повишат способността му да се разпространява между хората, други се тревожат дали няма с промените си вирусът да стане по-убийствен.

Мутациите възникват

по 3 начина

Най-често се получават при копирането на вируса чрез човешките клетки, вторият път е чрез взаимодействие с други вируси, с които са се оказали по едно и също време в човека, а могат и да се подчинят на промени, предизвикани от имунната система на “домакина”.

Оказало се, че повечето мутации нямат ефект върху разпространението на вируса - с други думи, те са неутрални. Но теоретично мутациите може да бъдат пагубни или полезни за вируса. За да определят дали мутациите увеличат или не способността на вируса да се разпространява между хората, изследователите моделират еволюционното дърво на SARS-2. След това те анализирали потомците на вирус. И не откриват доказателства, които да подсказват, че някоя от често срещанитеминимални модификации повишава способността на вируса да се разпространява. Всъщност повечето мутации били леко пагубни за вируса, а останалите били нито благоприятни, нито накърняващи неговата сила.

Учените използвали нова техника за съпоставяне на поколенията на SARS-2. При никоя от промените той не се предавал с по-висока скорост. Просто по никакъв начин мутациите не влияели върху инвазивността и агресивността на патогена към човека. Въпреки че анализът открива 12 независими варианта на най-подозрителната честа мутация, изследователите не откриват доказателства да е свързана с повишено предаване.

Повечето от мутациите

са на база

взаимоотношенията

с имунната

система на човека,

а не на адаптирането на вируса към нашия биологичен вид, смятат генетиците. Предстои техните твърдения обаче да минат проверка за коректност на методологията и изводите.

Други от Докторе, кажи

Д-Р МИЛИЦА МИТЕВА

Специализантка по гастроентерология избра да помага на болни с COVID–19 във Велико Търново

Като се запознаеш със спецификата и начина на еволюция на заболяването, придобиваш смелост и надежда, че има шанс да се преборим с него, казва д-р Милица Митева Д-р Милица Митева е специализант по гастроентерология в търновската МОБАЛ “Д-р Стефан Черкезов” и един от хората, които в последните месеци без колебание влизат в директна битка с

Проф. Васил Червенков: Проблемните разширени вени вече рядко се оперират, изолираме ги с щадящи методи

- Проф. Червенков, какви са симптомите при хроничната венозна болест? В ранните стадии на заболяването симптомите са болка, тежест и усещане за подуване, особено във вечерните часове на денонощието. Когато болестта напредне, хората вече виждат и признаците й, които се проявяват като малки паякообразни венички

Като страничен ефект от COVID пандемията “чупи сърца”

Значително увеличение на синдрома на “счупеното сърце” докладват две болници в Охайо, САЩ, сред пациенти, които нямат коронавирус. Това предполага, че физическите, социалните и икономическите стресори от пандемията вземат допълнителен здравен данък извън преките неблагополучия от инфекцията. В случая - стрес индуцирана кардиомиопатия

Значителна стъпка в борбата с коронавирусната инфекция

Българският синбиотик “Ентеросан Антивир Форте” показва подчертана активност срещу патогени и усилва имунната система Само за няколко месеца COVID отекна във всеки дом било чрез шока от непосредствена инфекция на роднини и познати, било чрез психологична реакция на страх от тази непозната пандемия особено у хората от рисковите групи и техните

Проф. Ива Христова: Вирусът е бил в България още през януари

В търсене на контролна група за сравнение случайно открихме силно положителна проба за SARS-CoV-2 на човек, когото сме изследвали за респираторни вируси в първия месец на годината, казва в интервю за "24 часа" проф. Ива Христова, дмн, зам.-директор на Националния център по заразни и паразитни болести. Доктор е на медицинските науки, лекар с 30 г

Единични случаи на чума и малки огнища се появават всяка година в отделни страни, но според експертите сега заболяването не може да причини пандемия.

Чумата пак се появи, но за епидемия от Черната смърт да не се притеснявате