Как да се храним за добро настроение в кризата

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8640304 Как да се храним за добро настроение в кризата Как да се храним за добро настроение в кризата www.24chasa.bg
Топла филийка с авокадо, сирене, лук и лайм

Вадете рецептите на баба, но не прекалявайте

Когато ви налегнат тревога и самота, посягате към различни лакомства и често наобикаляте хладилника, особено в сегашните времена на изолация. Но прекаляването със сладоледа, чипса и сладкишите засилва стреса и поражда чувство за вина. Такива вкуснотии карат кръвната захар да играе и се чувствате уморени и раздразнителни.

А здравословните продукти с полезни съставки хранят мозъка с важни елементи и се отразяват положително на настроението, припомнят специалисти по храненето, цитирани от Си Ен Ен.

Не изпадайте в никоя от двете крайности. Ако ви се яде шоколад, предайте се на това изкушение, но умерено и по-добре да е черен. Всеизвестно е, че той съдържа съставки, които се отразяват добре на емоциите и повдигат настроението.

Шоколадът кара

мозъка да

отделя серотонин

- известен като хормона на щастието, и ендорфини, които потискат болката и депресията. Освен кофеин шоколадът съдържа алкалоида теобромин, влияещ на настроението. Препоръчителната доза е 30-ина грама дневно, равни на 150 калории.

“Много е важно да зареждате тялото си с правилна храна, богата на мастни киселини омега-3 (тлъста риба) и витамин В 12 (зеленолистни зеленчуци), казва диетоложката Джулия Уестгарт пред в. “Дейли мейл”. Полезното не винаги е блудкаво – от него става гурме меню, от което да си оближете пръстите, добавя тя.

Насладете се на моментите за хранене, съветва специалистката.

Подредете

масата стилно, с

красива покривка

и прибори

- това повдига духа. Събудете апетита си още от сутринта с прости рецепти като препечена топла филийка, поръсена с парченца авокадо и няколко капки лайм, натрошено сирене и ситно нарязан пресен лук.

Или си направете смути от 50 г боровинки и други горски плодове, 1 нарязан банан, 250 г бадемово мляко без захар, 2 г семена от чия и 2 г ленено семе. Поръсете малко киселинна хранителна добавка от диетичния магазин. Всичко се смила в блендера, добавят се шепа цели боровинки и се получава вълшебна “попара”.

Затворени вкъщи, британците сега масово прибягват до “рецептите на баба” - макар и не особено диетични, те доставят удоволствие, а това също е здравословно. Особено

актуален, а

и лесен е

шоколадовият

пудинг

с хляб и масло. Нарежете наполовина или на триъгълници 8 филийки твърд бял хляб без корите. Може да използвате и останал ви козунак. Разтопете на водна баня 150 г черен шоколад на парченца, 2 супени лъжици масло, 400 г готварска сметана, 100 г ситна захар, щипка канела, малко тъмен ром или коняк.

В отделна купа разбийте 3 яйца и сипете върху тях шоколадовата смес, разбъркайте до гладка каша. Сипете 1/3 от сместа в намаслена тавичка и наредете половината хляб.

После сложете отново от сместа и останалия хляб. При последната заливка натиснете леко филиите с вилица, за да се напоят добре.

Покрийте тавичката със стреч фолио и я оставете 2 часа на стайна температура. Британците препоръчват сладкишът да престои 24 часа в хладилник, преди да се готви. Загрейте фурната на 180 градуса, махнете фолиото и печете на средата на фурната (и дори по-горе) 30-35 мин, докато хване апетитна коричка, а вътре остане меко и кремозно. Може да се сервира с топка сладолед или разбита сметана.

Бонбони от

сладко тесто

с моркови

също е любим десерт. За него трябва да смелите едро 12 обелени фурми и 50 г орехи. Прибавете 70 г настъргани моркови, шепа овесени ядки и лъжица семена от чия, 1 ч. лъжичка джинджифил на прах, 1 ч. лъжичка канела, ванилия. Разбъркайте всичко добре и оставете 30 минути в хладилника. Омесете топчета на ръка, оваляйте ги в 25 г кокосови стърготини. Готово!

Но тези наслади

за небцето нямат

голям принос

за здравето,

защото съдържат захар и мазнина. Полезното хранене трябва задължително да включва мастни киселини омега-3, особено докосахексенова киселина (DHA).

Научно е доказано, че те пазят от депресия, намаляват агресивността и враждебността. Тези здравословни мазнини помагат на хранителните вещества да стигнат до мозъка, борят се с възпаленията и повишават нивата на серотонин, тоест повдигат настроението. Има ги в тлъстите риби - сьомга, шаран, херинга, скумрия, сардина, тон. Диетолозите препоръчват те да се поднасят на трапезата поне 2 пъти седмично. Сьомга на фурна, намазана с горчица и по желание с малко мед, е особено вкусна, уверява Си Ен Ен.

Липсата на фолиева киселина и витамин B12 води до депресия, умора, летаргия, проблем с паметта. Можете да си ги доставите с броколи, различни видове зелена салата, спанак, брюкселско и друго зеле. Препоръчва се прием на 0,4 милиграма фолиева киселина дневно, която се съдържа в купичка и половина сотиран спанак. Бобовите, грахът, лещата, авокадото и ягодите също са добър източник.

Консумацията на протеини, съдържащи важни аминокиселини като триптофан, е много важна. Има ги в ядките, яйцата, месото, рибата тофу, пилето.

Пробиотиците – кисело мляко, кефир, кисело зеле, балансират храносмилането и повдигат настроението. Изследвания сочат, че те

отблъскват

черните мисли

и тъгата

Лесно можете да се снабдите с пробиотици чрез чаша нискомаслен йогурт дневно, комбиниран с пресни плодове.

Пълнозърненият хляб, овесът, кафявият ориз са богати на витамин B и доставят енергия, активизират мозъчната дейност. Съдържанието на фибри в тях нормализира кръвната захар и влияе добре на настроението, пази от затлъстяване. В периода на карантина може да си

опечете

пълнозърнен

хляб сами

– това доставя удоволствие и намалява стреса. Филийка от него, намазана с фъстъчено масло, е вкусна следобедна закуска. 

В условията на пандемии особено се набляга на витамин D. Съдържат го жълтъкът и мазните риби, добавя се и в млякото и други напитки. Освен че е полезен за имунитета и костите, този витамин действа добре срещу депресия и тревожност. Излагането на слънце често не е достатъчно и се вземат допълнителни дози, препоръчани от лекар. Внимавайте с кофеина. Когато сте в изолация, често посягате към чашата с кафе или чай. Те ободряват, но когато се прекали, ставате нервни и уморени. Зеленият чай съдържа по-малко кофеин от кафето и е богат източник на антиоксиданта епигалокатехин-галат и на аминокиселината теанин, които успокояват и намаляват стреса.

Пийте

повече вода

– дехидратацията води до униние и липса на концентрация. Препоръчителното количество е 1,5-2 кг дневно.

Движете се повече, а като не може, правете упражнения у дома. Известно е, че това води до отделяне на ендорфин в мозъка, повишаване на настроението и по-здрав сън.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Маски висят на въжета в болница в Абу Даби в очакване на стерилизация.

Проучване: маската става стерилна след 3 минути в микровълновата

Ефективната срещу въздушно предаване на вируса N95 издържа без повреда 20 обеззаразявания Въпреки че идеалният вариант е маските да се използват еднократно, все повече хора, а и медицински лица удължават живота дори на по-качествените маски N95 с техники за стерилизация. Най-често се прибягва до обработка с белина, кислородна вода

Влизащи в Гърция чакат на Промахон за тестване за коронавирус. СНИМКА: ТЕЛЕВИЗИЯ СИТЕЛ

50 души с коронавирус в Гърция, 24 от тях на входовете на страната

Гръцките здравни власти съобщиха днес за 50 нови случая на коронавирус за последното денонощие, 24 от които са установени на входовете на страната, съобщи телевизия "Скай". Регистрираните случаи бележат ръст в сравнение с вчера, когато бяха установени 33 заразени. Общо досега в Гърция са установени 3672 случая на зараза с новия коронавирус

Може ли хем да се мием надеждно срещу заразата, хем да не увредим кожата?

Може ли хем да се мием надеждно срещу заразата, хем да не увредим кожата?

На въпрос на читателката Жанет Илиева отговаря доц. дерматологът Жана Казанджиева: Съвсем основателно непрекъснато се напомня: “Мийте и дезинфекцирайте ръцете си! Измивайте ръцете си в продължение на 20 секунди, за да се предпазите от вируса! Използвайте дезинфектанти за ръце, когато нямате достъп до вода и сапун

Големите масиви от споделянията за неразположения и търсенията по определени думи в социалните мрежи чертаят картата на прогнозата.

Измислиха как да предскажат поне 14 дни в аванс кой град ще пламне с COVID

Учени: Целта е  да се парира разпространението, преди критичното запълване на 70% от клиниките с тежко болни - тогава екипите започват да се претоварват и системата гърми Международен екип от учени създаде модел, който може да предскаже огнища на новия коронавирус две седмици преди да станат очевидни, чрез броя на заболелите

Проф. Кадурина: След месеците на самоизолация дойдоха пациенти с рак на кожата

Проф. Кадурина: След месеците на самоизолация дойдоха пациенти с рак на кожата

Започваме профилактични безплатни прегледи - пандемията не отменя, а само променя формата на традиционната инициатива “Евромеланома”, казва в интервю за в. "24 часа" проф. д-р Мирослава Кадурина, специалист по дерматология и естетична медицина. Консултира и провежда терапии в “Аджибадем Сити Клиник Онкологичен център” и в Медицински център

Българинът, който от 14 г. живее с донорско сърце, стана дядо

Българинът, който от 14 г. живее с донорско сърце, стана дядо

Евгени Георгиев стана дядо! Или както той казва с нарочна трансформация на последната дума: Генко стана детко! И това е новина, въпреки че всеки ден около 170 мъже в България могат да се похвалят с внуче. От 14 години Генко живее със сърцето на едно непознато момче, две и половина преди това живее благодарение на заместваща болното му сърце машина

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Здравият сън - мощно оръжие срещу вируса

Той регулира биологичния ни часовник и укрепва имунитета Здравият и редовен сън е едно от най-мощните оръжия за борба с коронавируса. По една проста причина – укрепва имунната система. А във време на пандемия и повишен стрес биологичният ни часовник и сънят се разстройват точно когато най-много се нуждаем от тях

Топла филийка с авокадо, сирене, лук и лайм

Как да се храним за добро настроение в кризата

Вадете рецептите на баба, но не прекалявайте Когато ви налегнат тревога и самота, посягате към различни лакомства и често наобикаляте хладилника, особено в сегашните времена на изолация. Но прекаляването със сладоледа, чипса и сладкишите засилва стреса и поражда чувство за вина. Такива вкуснотии карат кръвната захар да играе и се чувствате уморени

Въвличането на децата в практически уроци повишава шанса за осъзнати здравословни навици във всяка област на живота. СНИМКА: РОЙТЕРС

Лошо: 1 от 4 седмокласници яде сладко всеки ден, на 1 от 6 е в чашата

Доц. Околийски: Липсата на час за здравето и семейна подкрепа е в основата на антирекордите ни в ЕС Като образователна система и семейна среда България изостава по най-важния предмет – за поведението и здравето на децата. Тези знания продължават да са резултат на случайност и епизодичност за повечето подрастващи и резултатът е лош, предупреди доц

СНИМКА: Военномедицинска академия - ВМА

Специалисти от ВМА посетиха италианската болница "Сан Матео", близо до Милано

Специалисти от Военномедицинска академия (ВМА) бяха на еднодневно посещение в Университетската болница „Сан Матео” в град Павия, на 20 км от Милано, Италия, съобшиха на страницата във фейсбук на ВМА. Вижте цялото съобщение: Това е един от най-старите университети в Европа. Съставът на делегацията бе конструиран по препоръка на италианската страна

Хората на инсулин са по-застрашени от новия коронавирус.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Лекари към диабетиците: Не бързайте да тръгвате на работа

В пъти по-висок е рискът за живота на страдащите от захарна болест от COVID-19 Една трета от пациентите, починали от коронавирус във Великобритания, са диабетици. Това обяви Националната здравна служба на Великобритания (NHS), проучила случаите на 7500 жертви на вируса в страната. Причината е, че диабетът отслабва имунната система и прави пациента

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

Експертите: как хем нищо не спират, хем водят до опасен кислороден глад?! Кои са правилата за използване на маски, казва д-р София Ангелова На външната страна вирус може да остава активен до 7 дни След критичния първи етап на коронавирусната пандемия с дефицит на маски днес Европа масово ги препоръчва при опита за плавно излизане от извънредните

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber