Как да се храним за добро настроение в кризата

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8640304 Как да се храним за добро настроение в кризата Как да се храним за добро настроение в кризата www.24chasa.bg
Топла филийка с авокадо, сирене, лук и лайм

Вадете рецептите на баба, но не прекалявайте

Когато ви налегнат тревога и самота, посягате към различни лакомства и често наобикаляте хладилника, особено в сегашните времена на изолация. Но прекаляването със сладоледа, чипса и сладкишите засилва стреса и поражда чувство за вина. Такива вкуснотии карат кръвната захар да играе и се чувствате уморени и раздразнителни.

А здравословните продукти с полезни съставки хранят мозъка с важни елементи и се отразяват положително на настроението, припомнят специалисти по храненето, цитирани от Си Ен Ен.

Не изпадайте в никоя от двете крайности. Ако ви се яде шоколад, предайте се на това изкушение, но умерено и по-добре да е черен. Всеизвестно е, че той съдържа съставки, които се отразяват добре на емоциите и повдигат настроението.

Шоколадът кара

мозъка да

отделя серотонин

- известен като хормона на щастието, и ендорфини, които потискат болката и депресията. Освен кофеин шоколадът съдържа алкалоида теобромин, влияещ на настроението. Препоръчителната доза е 30-ина грама дневно, равни на 150 калории.

“Много е важно да зареждате тялото си с правилна храна, богата на мастни киселини омега-3 (тлъста риба) и витамин В 12 (зеленолистни зеленчуци), казва диетоложката Джулия Уестгарт пред в. “Дейли мейл”. Полезното не винаги е блудкаво – от него става гурме меню, от което да си оближете пръстите, добавя тя.

Насладете се на моментите за хранене, съветва специалистката.

Подредете

масата стилно, с

красива покривка

и прибори

- това повдига духа. Събудете апетита си още от сутринта с прости рецепти като препечена топла филийка, поръсена с парченца авокадо и няколко капки лайм, натрошено сирене и ситно нарязан пресен лук.

Или си направете смути от 50 г боровинки и други горски плодове, 1 нарязан банан, 250 г бадемово мляко без захар, 2 г семена от чия и 2 г ленено семе. Поръсете малко киселинна хранителна добавка от диетичния магазин. Всичко се смила в блендера, добавят се шепа цели боровинки и се получава вълшебна “попара”.

Затворени вкъщи, британците сега масово прибягват до “рецептите на баба” - макар и не особено диетични, те доставят удоволствие, а това също е здравословно. Особено

актуален, а

и лесен е

шоколадовият

пудинг

с хляб и масло. Нарежете наполовина или на триъгълници 8 филийки твърд бял хляб без корите. Може да използвате и останал ви козунак. Разтопете на водна баня 150 г черен шоколад на парченца, 2 супени лъжици масло, 400 г готварска сметана, 100 г ситна захар, щипка канела, малко тъмен ром или коняк.

В отделна купа разбийте 3 яйца и сипете върху тях шоколадовата смес, разбъркайте до гладка каша. Сипете 1/3 от сместа в намаслена тавичка и наредете половината хляб.

После сложете отново от сместа и останалия хляб. При последната заливка натиснете леко филиите с вилица, за да се напоят добре.

Покрийте тавичката със стреч фолио и я оставете 2 часа на стайна температура. Британците препоръчват сладкишът да престои 24 часа в хладилник, преди да се готви. Загрейте фурната на 180 градуса, махнете фолиото и печете на средата на фурната (и дори по-горе) 30-35 мин, докато хване апетитна коричка, а вътре остане меко и кремозно. Може да се сервира с топка сладолед или разбита сметана.

Бонбони от

сладко тесто

с моркови

също е любим десерт. За него трябва да смелите едро 12 обелени фурми и 50 г орехи. Прибавете 70 г настъргани моркови, шепа овесени ядки и лъжица семена от чия, 1 ч. лъжичка джинджифил на прах, 1 ч. лъжичка канела, ванилия. Разбъркайте всичко добре и оставете 30 минути в хладилника. Омесете топчета на ръка, оваляйте ги в 25 г кокосови стърготини. Готово!

Но тези наслади

за небцето нямат

голям принос

за здравето,

защото съдържат захар и мазнина. Полезното хранене трябва задължително да включва мастни киселини омега-3, особено докосахексенова киселина (DHA).

Научно е доказано, че те пазят от депресия, намаляват агресивността и враждебността. Тези здравословни мазнини помагат на хранителните вещества да стигнат до мозъка, борят се с възпаленията и повишават нивата на серотонин, тоест повдигат настроението. Има ги в тлъстите риби - сьомга, шаран, херинга, скумрия, сардина, тон. Диетолозите препоръчват те да се поднасят на трапезата поне 2 пъти седмично. Сьомга на фурна, намазана с горчица и по желание с малко мед, е особено вкусна, уверява Си Ен Ен.

Липсата на фолиева киселина и витамин B12 води до депресия, умора, летаргия, проблем с паметта. Можете да си ги доставите с броколи, различни видове зелена салата, спанак, брюкселско и друго зеле. Препоръчва се прием на 0,4 милиграма фолиева киселина дневно, която се съдържа в купичка и половина сотиран спанак. Бобовите, грахът, лещата, авокадото и ягодите също са добър източник.

Консумацията на протеини, съдържащи важни аминокиселини като триптофан, е много важна. Има ги в ядките, яйцата, месото, рибата тофу, пилето.

Пробиотиците – кисело мляко, кефир, кисело зеле, балансират храносмилането и повдигат настроението. Изследвания сочат, че те

отблъскват

черните мисли

и тъгата

Лесно можете да се снабдите с пробиотици чрез чаша нискомаслен йогурт дневно, комбиниран с пресни плодове.

Пълнозърненият хляб, овесът, кафявият ориз са богати на витамин B и доставят енергия, активизират мозъчната дейност. Съдържанието на фибри в тях нормализира кръвната захар и влияе добре на настроението, пази от затлъстяване. В периода на карантина може да си

опечете

пълнозърнен

хляб сами

– това доставя удоволствие и намалява стреса. Филийка от него, намазана с фъстъчено масло, е вкусна следобедна закуска. 

В условията на пандемии особено се набляга на витамин D. Съдържат го жълтъкът и мазните риби, добавя се и в млякото и други напитки. Освен че е полезен за имунитета и костите, този витамин действа добре срещу депресия и тревожност. Излагането на слънце често не е достатъчно и се вземат допълнителни дози, препоръчани от лекар. Внимавайте с кофеина. Когато сте в изолация, често посягате към чашата с кафе или чай. Те ободряват, но когато се прекали, ставате нервни и уморени. Зеленият чай съдържа по-малко кофеин от кафето и е богат източник на антиоксиданта епигалокатехин-галат и на аминокиселината теанин, които успокояват и намаляват стреса.

Пийте

повече вода

– дехидратацията води до униние и липса на концентрация. Препоръчителното количество е 1,5-2 кг дневно.

Движете се повече, а като не може, правете упражнения у дома. Известно е, че това води до отделяне на ендорфин в мозъка, повишаване на настроението и по-здрав сън.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Проф. Робърт Томас е посветил голяма част от научната си кариера, за да открие каква е връзката между начина на живот и раковите заболявания.

Силно препечените филийки водят до рак

Зеленчуковите чипсове не са алтернатива на пържените картофи, също са вредни Когато сутрин бързате и прегорите филийките си за закуска, първото нещо, което ви хрумва, е да остържете черното и да ги изядете. Може да не са съвсем вкусни, но печенето на нови ви се струва прекалено разточителство, когато трябва да излезете след минути

Будистки монах медитира.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Дзен успокоява душата, носи щастие

Действай, а не само разсъждавай, фиксирай се върху момента, съветват будистите Два принципа от философията на дзен, които обогатяват собствения ви живот и този на хората около вас, гласят: “Действай, а не само разсъждавай” и “Бъди внимателен към ставащото в настоящия момент”. Легендарният будистки монах Бодхидхарма накарал учениците си да изгорят

След сън може да се чувствате замаяни над два часа.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да будим мозъка си сутрин

Инерцията на съня може да продължи над два часа и да предизвика много пакости Алармата на будилника гръмва оглушително, скачате объркани и не сте наясно къде се намирате. Постепенно разпознавате спалнята и бавно се измъквате от леглото. Казвате си: “Не може да е вече сутрин. Не си ли легнах току-що?” Tова се нарича инерция на съня и се случва

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Пушенето убива с болести на сърцето почти 2 милиона души

Дори няколко цигари на ден, случайно пушене или излагане на вторичен дим увеличават риска Ако хората, които под някаква форма поемат веществата от тютюн, се откажат, рискът от сърдечни заболявания ще намалее с 50% след 1 г. непушене  Всяка година над 1,9 милиона души умират от предизвикани от тютюна сърдечни заболявания

Тежките чанти деформират тялото, посочват експерти.
СНИМКИ: ИНСТАГРАМ

Тесните джинси изострят гастрита, високите токчета деформират костите

Кога дрехите са опасни за здравето Неправилно избраните тоалети и аксесоари крият сериозна заплаха за здравето, предупреждават лекари, цитирани от РИА “Новости”. При някои заболявания плътно прилепналите дрехи не само причиняват неудобство, но и са противопоказни, разказва руският гастроентеролог Нурия Дианова

От колко вода се нуждае тялото ни?

От колко вода се нуждае тялото ни?

Свръххидратацията също разболява – понижава натрия в кръвта Да започнем с добрата новина: водата прави чудеса за здравето ни. Тя съставлява 60% от телесното тегло на човека и е съществена за правилното функциониране на вътрешните органи. Водата регулира температурата на тялото, “смазва” ставите, довежда хранителните вещества до клетките и

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Стягайте зимнина - ферментиралите храни намаляват смъртността от COVID-19

Народите с повече кисело мляко и зеле в националната кухня по-успешно борят вируса Националните хранителни навици влияят на процента смъртност от коронавирус, пише руският в. “Известия”, позовавайки се на световни изследвания. По-висок брой умрели регистрират държави, чиито жители са на средиземноморска диета

Контактувайте само  с хора, които ви  носят положителни  емоции.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Как да си набавим енергия и да я пазим от крадци

Осигурете си поне 5 източника на радост дневно Постоянно психическо и интелектуално натоварване, бесен темп на живот в разрез с темпоритъма на нормалния човек, стрес, домашни скандали... Повечето хора се чувстват изстискани като лимон и се чудят откъде да вземат сила и енергия за живот. Има начини да си я доставите

Руската “Спутник V” - първата в света ваксина, вече на пазара (Инфографика)

Руската “Спутник V” - първата в света ваксина, вече на пазара (Инфографика)

Първата партида от руската ваксина “Спутник V” е пусната в обращение, съобщи министерството на здравеопазването в Москва. Тя е “преминала необходимите лабораторни изпитвания за качество”, не са установени странични ефекти при употребата ѝ и скоро ще бъде доставена и в руските региони. “100% от доброволците са развили антитела

Упражнения преди и след антигрип ваксина може да я правят по-успешна

Упражнения преди и след антигрип ваксина може да я правят по-успешна

Най-подходящите: колоездене без пресилване, клякане, лицеви опори Изследователите допускат сходна реакция на имунната система и при очакваните ваксини срещу COVID В края на последния наистина летен месец в условията на коронавирусната пандемия напред излиза тревогата как ще я караме, когато наред със SARS-2 започнат да циркулират баналните

Дори спортът и здравословното хранене не помагат, ако се предадеш на черните мисли.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Оптимизмът лекува, пази от рак и инсулт

Положителното мислене намалява със 71% риска от преждевременна смърт Миналия ноември Ребека Уолърстейн се подхлъзва на мокра шума в Лондон и пада лошо на лявото си бедро. Млад мъж, представил се за фитнес инструктор, ѝ помага да стане и я уверява, че счупено няма, защото иначе болката би била нетърпима

Парижанките се наслаждават на храната.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

За стройна фигура яжте всичко, но на малки хапки - като французойките

Те не си мерят порциите, но се наслаждават на храната и така мозъкът им казва кога да спрат Мит е, че французойките никога не напълняват – процентът на шишкавите и там расте. Но е неоспорима истина, че френските жени умеят да се наслаждават на вкусната храна и въпреки това да запазят хубава фигура и да останат елегантни създания

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber