Учени: Не можете да се заразите с коронавируса повторно

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8529801 Учени: Не можете да се заразите с коронавируса повторно Учени: Не можете да се заразите с коронавируса повторно www.24chasa.bg
Формата дава името на голямото семейство на коронавирусите.
Формата дава името на голямото семейство на коронавирусите. СНИМКА: РОЙТЕРС

Преболедувалите коронавируса не могат да го хванат отново, твърдят група от южнокорейски учени, цитирани от вестник „Сън“.

Експерти се опасяват, че излекуваните могат да хванат вируса повторно - след като 10% от възстановените след коронавирус пациенти в Китай отново са се оказали положителни след изписване от болницата.

Въпреки това, южнокорейски учени са стигнали до заключението, че пациентите с COVID-19 не могат да го хванат отново след възстановяване от болестта - и обвиняват дефектните тестове за повторните положителни резултати.

Това значително ще успокои правителствата, уплашени от перспективата за непрекъснат цикъл на инфекция и реинфекция, пише БГНЕС.

Според Централната клинична комисия на Южна Корея за контрол на възникващите заболявания, положителните резултати от тестове върху хора, които преди това са били отрицателни, са резултат от „фрагменти” от вируса, останал в телата им, но без сила да ги разболее или да зарази другите.

Общо 277 пациенти са се заразили отново с болестта, което поражда опасения, че мутациите на вируса могат да попречат на пациентите да развият имунитет към него. Това би усложнило задачата за намиране на ваксина и премахване на възможността за „стаден имунитет“.

О Мион Дон, ръководител на комисията, каза, че по-късните положителни резултати са причинени от недостатъци в теста за полимеразна верижна реакция (PCR), който открива генетичната информация на вируса, или РНК, в проби, взети от пациенти.

Тестът не е в състояние да направи разлика между "жива" РНК и безобидни остатъци в тялото на човек, който напълно се е възстановил.

Комисията излезе с изявление: "РНК фрагменти все още могат да съществуват в клетка, дори ако вирусът е деактивиран. По-вероятно е тези, които са тествани положително, отново да са приели РНК на вируса, който вече е бил деактивиран."

Изводът е в съответствие с констатациите на Корейските центрове за контрол на заболяванията (KCDC), че привидно „презаразените“ пациенти не са заразни.

"Дихателната епителна клетка има полуживот до три месеца и РНК вирусът в клетката може да бъде открит с PCR тестване един до два месеца след елиминирането на клетката", казва Д-р О Мион Дон.

Той също така твърди, че коронавирусът не може да причини хронично заболяване, като се задържи вътре в ядрото на човешките клетки. В това отношение вирусът, който причинява COVID-19, е различен от вирусите на ХИВ и хепатит В, които могат да останат в състояние на сън и да се активират по-късно.

Южна Корея съобщи за нови случаи на локална инфекция вчера, за първи път от февруари. Има 5 нови случая, всичките при пациенти, заразени с вируса извън страната, като общият брой на заразените е 10 765, между които 247 смъртни случая.

Политиката за „проследяване, тестване, лечение“ на Южна Корея се възхвалява като една от най-добрите световни подходи за справяне с вируса.

Краткосрочен имунитет

Сър Патрик Валанс, главен научен съветник на правителството, и проф. Крис Уити, главен медицински съветник на Борис Джонсън, по-рано се опитаха да успокоят обществото по отношение на опасността от заразяване с коронавирус повторно.

Те заявиха, че тези, които са имали вируса веднъж, ще развият някакъв имунитет - и рядко ще хванат отново инфекциозното заболяване.

Сър Валанс разкри, че някои хора се поддават на инфекциозни заболявания втори път, но това е рядкост и добави, че няма доказателства, които да предполагат, че това ще се случи с коронавируса.

Междувременно проф. Уити обясни, че при заболявания, дори и да няма дългосрочен имунитет, обикновено има някакъв вид краткосрочен имунитет.

Д-р Хилари Джоунс каза, че в момента няма достатъчно доказателства дали ако сте хванали COVID-19 и сте се възстановили, ще сте имунизирани за цял живот, или можете да го хванете отново.

„В момента ние не знаем достатъчно за този вирус, за да кажем със сигурност, че не може да се хване повторно, но е малко вероятно. Ако се окаже, че е като сезонния грип, е възможно през следващата зима да има още един кръг от зараза, тъй като все още не знаем колко ще е силен имунитетът на хората. В бъдеще ще знаем повече и скоро ще имаме наличен тест, който ще показва дали някой е имал вируса и е развил имунитет", каза той пред "Сън".

Междувременно британските учени работят денонощно върху коронавирусна ваксина и заявиха, че ще разберат до началото на лятото дали работи. Изпитанията върху хора на продукта на Оксфордския университет започнаха миналата седмица. Екипът сключи сделка с фармацевтичния гигант „AstraZeneca“ за огромно внедряване на ваксината.

Компанията обеща да произведе 100 милиона дози тази година, ако тестовете се окажат положителни. Сър Джон Бел, професор по медицина в университета в Оксфорд, заяви, че на няколкостотин доброволци вече е поставена експерименталната инжекция. Той каза, че екипът трябва да получи сигнал дали работи до средата на юни.

Успешната ваксина е от решаващо значение за прекратяване на ограниченията и за възстановяване на живота към нормалността.

Водещият изследовател по проекта в Оксфорд, професор Сара Гилбърт, по-рано заяви, че е 80 на сто уверена, че ваксината ще бъде успешна.

Други от Въпроси и отговори за COVID-19

COVID ваксина Снимка: Пиксабей

Истини и лъжи за COVID-19 и ваксината

Преди в Германия да бъде приет новият закон за защита от инфекции, масово се разпространяваха твърдения, че той предвиждал принудително ваксиниране, масивно ограничаване на свободи, тотално следене, налагане на мерките с помощта на армията и дори превръщане на парламентите в безгласна буква. Ето какви са фактите, публикувани от "Дойче веле"

Директорът на американския Институт за алергични и инфекциозни заболявания д-р Антъни Фаучи СНИМКА: Ройтерс

В началото на декември ще знаем ще има ли ефикасна COVID ваксина

В началото на декември ще е ясно дали ще има ефективна и безопасна ваксина срещу COVID-19. Прогнозата е на националния експерт по инфекциозни заболявания на САЩ д-р Антъни Фаучи. В интервю за Би Би Си американският специалист каза още, че масово ваксиниране ще е възможно едва в края на 2021 г., съобщи Ройтерс

Необходими са минимум 18 месеца, за да се пусне ваксината срещу COVID-19 за широко приложение.

СЗО: Ваксината срещу COVID-19 може да струва между 5 и 20 евро