Може ли столетната БЦЖ ваксина да нахъса имунната система срещу новия вирус

Може ли столетната БЦЖ ваксина да нахъса имунната система срещу новия вирус

Учени проверяват в 4 държави

Изследователи ще започнат в четири държави клинично изпитване на неортодоксален подход към новия коронавирус.

Те ще проверят дали ваксината столетница срещу туберкулоза може базово да обнови имунната система. Хипотезата е да я направи по-силна срещу патогена, който причинява новата коронавирусна болест, и, може би - да предотврати заразяване.

Изследванията

ще бъдат

направени при

медицински

сестри

и лекари,

които са изложени на по-висок риск от заразяване с респираторната инфекция, и при възрастни хора, които са изложени на по-висок риск от сериозно заболяване, ако се заразят.

Туберкулозата е бактериално заболяване, което поразява предимно белите дробове, но и други органи. Причинява се от мукобактериум туберкулозис, наричана бацил на Кох. Ако не се лекува, болестта завършва фатално за всеки втори.

Най-широко използваната ваксина в света е BCG (БЦЖ) - бацилът на Калмет и Герен, наречена на френските микробилози Албер Калмет и Камил Герен, които я създават в началото на ХХ век.

Поставя се още в бебешка възраст, но имунитетът с времето се изчерпва и се правят повторни имунизации. Ваксината

вече е

прилагана

при други

заболявания,

включително

рак,

на принципа на общото рестартиране на имунитета. С БЦЖ ваксината ще работят и изследователите на новия коронавирус сега.

Екип в Холандия стартира първия опит, в който ще се включат 1000 здравни специалисти в осем болници. Те ще бъдат разделени на групи и ще получат

ваксината или

плацебо –

сходно на вид

нещо, в което

обаче липсва

бацилът

Обикновено ваксините повишават имунните отговори към специфичен патоген чрез антитела, които се свързват и неутрализират един вид болестен агент, но не и други.

Но според клинични и проучвателни наблюдения БЦЖ може да увеличи способността на имунната система да се бори с патогени, различни от туберкулозната бактерия. В тази област от няколко десетилетия работят датските изследователи Питър Аби и Кристин Стабел Бен, които живеят и работят в Гвинея Бисау. Учените смятат, че в първата година след поставянето ваксината предотвратява около 30% от други инфекции, включително вирусни.

Изследванията в тази област обаче бяха критикувани заради тяхната методология. Анализ по поръчка на Световната здравна организация през 2014 г. заключи, че “БЦЖ, изглежда, понижава общата смъртност при деца, но доказателствената стойност е ниска”.

Малко по-обещаващи анализи за потенциалните ползи на БЦЖ бяха представени през 2016 г., но с уговорка, че са необходими рандомизирани проучвания, които се смятат за най-надеждни.

Оттогава научните доказателства се засилиха и няколко групи направиха важни изводи

как БЦЖ може

комплексно да

активира

имунната

система,

пише “Сайънс”. Цитира се приносът на Михай Нетеа, специалист по инфекциозни болести в Медицинския център на университета в Неймеген, Нидерландия, който открива особености на работата на имунната система в резултат на ваксината. Той очаква да има отговор от изследвания за въздействието на ваксината върху коронавируса в рамките на няколко месеца.

Общият принцип на имунната реакция следва няколко стъпки.

Когато патогенът навлезе в тялото, се задейства т.нар. вроден имунитет. Представлява физиологична “програма”, с която определен вид клетки атакуват агресора. Те могат да се справят с до 99% от инфекциите.

Ако тези клетки се провалят, други клетки – Т-левкоцитите и В-левкоцитите, произвеждащи антитела, започват усилено да се делят, за да се включат в битката. Ключовото е, че определени Т-лимфоцити или антитела са специфични за патогена и тяхното присъствие се увеличава най-много.

След като микробът бъде унищожен, малка част от специфичните антитела се трансформират в трайна имунна памет. Те ускоряват производството на Т- и В-левкоцити следващия път, когато организмът е атакуван от конкретния патоген.

На този

естествен

механизъм

на имунната

памет

се основават ваксините. Вродената имунна система, съставена от бели кръвни клетки като макрофаги - естествени клетки убийци, и неутрофили, би трябвало да нямат такава памет. Но екипът на Нетеа открива, че БЦЖ, който може да остане жив в човешката кожа до няколко месеца, задейства не само специфичните за микобактерията В и Т клетки. Също така стимулира за продължителен период вродените имунни клетки.

Учените го наричат

обучен

имунитет

В ранодомизирано проучване, публикувано през 2018 г., екипът доказва, че БЦЖ ваксината предпазва от експериментално създадена отслабена форма на вируса на жълтата треска, който се използва като ваксина.

Заедно с Евангелос Гиамарелос от Атинския университет Нетеа започва проучване в Гърция, за да установи дали БЦЖ може да повиши като цяло устойчивостта на инфекции при възрастни хора. Проектът е разработен преди появата на новия коронавирус, но пандемията може да разкрие по-ясно широките ефекти на ваксината, смята инфекционистът. Въпреки че проучването е рандомизирано, участниците вероятно ще знаят дали са получили ваксината вместо плацебо - БЦЖ създава специфична подутина на мястото на инжектиране, която обикновено води до белег. Но изследователите няма да знаят кои от хората в коя група – с ваксина или с плацебо, са.

Изследователска група в университета в Мелбърн, Австралия, започва изследване за ефектите от БЦЖ сред здравни работници, използвайки същия протокол. Друга изследователска група в университета в Ексетър, Великобритания, ще направи подобно проучване при възрастни хора. А екип от Института за инфекциозна биология на института “Макс Планк” обяви миналата седмица, че вдъхновен от работата на Нетеа, ще започне подобно

проучване

освен върху

възрастни

хора и върху

здравни

работници

Ще работят с генетично модифицирана версия на БЦЖ, която все още не е одобрена за употреба срещу туберкулоза.

Проф. Елинор Фиш, имуноложка от Университета на Торонто, Канада, казва, че ваксината вероятно няма да ликвидира напълно инфекциите с новия коронавирус, но е възможно да намали въздействието.

Други от Докторе, кажи

Стигат ли 2 метра дистанция? Дори лек бриз пренася слюнка на 6

Дори с лек ветрец от 4 км/час малките капчици слюнка изминават докъм 6 метра за 5 секунди, доказват проф. Димитрис Дрикакис и д-р Талиб Дбук от кипърския Изследователски институт за отбрана и сигурност в Никозия. Изследването им е публикувано в последното издание на списанието “Физика на флуидите”. Авторите смятат

Проф. Костадинов: Още не знаем окончателната цена на усложненията в белия дроб

Но тежки фиброзни промени означава повече хора с нужда от трансплантация, казва в интервю за в. "24 часа" проф. д-р Димитър Костадинов, дм, ръководител на Катедрата по белодробни болести към Медицинския факултет на Медицинския университет – София, от 2012 г.  и началник на Бронхологичното отделение на УМБАЛББ “Св

Юношите у нас на първите места по пушене, алкохол, канабис и ранен секс

Доклад на Световната здравна организация за здравното поведение на 11-15-годишни в Европа разкрива, че българските юноши са на първите места по тютюнопушене, употреба на алкохол и канабис и ранен старт на сексуалния живот. Това съобщиха екипът на организацията от офиса в София. Докладът “На фокус: здравето и благополучието на юношите“

Ку-треската се причинява не от вирус, а от бактерия, хващаме я от животни

По време на пандемията всяка симптоматика с температура и признаци на респираторни инфекции е аларма да се заподозре новата коронавирусна болест. Но сходни оплаквания се появяват и при други инфекции, включително при ку-треската. Такова огнище се е появило у нас, каза на брифинга на националния щаб в неделя проф

Доц. ЖАНА КАЗАНДЖИЕВА

На 9 минути от меланом умира един човек, кой е в риск и как да се пази

При съмнение за меланом 49% отлагат прегледа 3-6 месеца, а до 54% от смъртността от този най-агресивен рак със склонност към разсейки е предотвратима, ако човек потърси навреме медицинска помощ По това време на месец май от 15 г. над 200 български кожни лекари благотворително преглеждат за ранни признаци на рак на кожата и консултират как да бъде

Почистват се обществени асансьори и автобусни спирки.

В асансьора винаги сам!

Ако може, не ползвайте асансьор, или най-много в едната посока, никога с други хора. Ако някой ви се натрапи, просто слезте Появи се една снимка, постната от евродепутата Иво Христов, на която се виждат отбелязани крачета в двата ъгала на асансьора на европарламента. Крачетата са така разположени, че лицата в асансьора трябва да са с гръб един към

Още от Докторе, кажи

Д-р ДИМИТЪР ВАЛЕРИЕВ

Как оздравя от COVID-19 лекарят от първа линия в “Пирогов” д-р Димитър Валериев

Докато бяха зле пациентите, им ограничавахме разговорите по телефона – задухът им се влошаваше дори от говоренe Вече съм с два отрицателни теста, успокоих се още като си видях рентгеновата снимка без патологични промени Готов съм след карантината да се върна да работя в “средата” Д-р Димитър Валериев е специализант по кардиология в “Пирогов”

Как пробиотиците могат да повишат имунитета ни, според учените?

Нашата имунна система е естественият щит на тялото ни и е от огромно значение за общото ни здраве, особено в днешни дни. Учените казват, че около 80% от имунната система на човек е в стомаха му. Затова решихме да помолим д-р Антон Койчев, асистент към Медицинска академия, Катедра по обща хирургия, да ни разкаже как да запазим висока имунната си

Преизчислиха: 50% не разбират, че носят вируса

Това прави още по-наложително слагането на маски на обществени места Вероятно всички вече са чули, че има много хора, които обикалят наоколо и имат COVID-19, но нямат представа, че разпространяват вируса. Вероятно и тайно се надявате вече да сте го минали по същия безсимптомен начин. Но със сигурност се питате какво по-точно означава “много хора”

Полк. доц. д-р Любина Веселинова: При продължително седене болката е последната аларма на тялото да се раздвижим

Упражнения като “котешки” гръб и детската игра “сол/пипер” в обедната почивка у дома рестартират тялото, казва началникът на Първа клиника по физикална и рехабилитационна медицина на ВМА Полк. доц. д-р Любина Веселинова, д.м. е специалист по физиотерапия, курортология и рехабилитация. Началник е на Първа клиника по физикална и рехабилитационна

Д-р Атанас Гюлев: Самолечението на УНГ заболяванията е рисково

Болница „Пълмед” в Пловдив е една от най-чистите и безопасни в България, уверява той Д-р Атанас Гюлев е е началник на отделението по УНГ болести в Университетската болница „Пълмед“ в Пловдив. Той е завършил Медицинския университет в Пловдив през 2004 г. и до 2014 г. е работил в УМБАЛ Свети Георги" в Пловдив Трето поколение специалист по

Високата температура е насоващ общ симптом, диагнозата се прецизира с електрокардиограма и изследвания.

Вируси и бактерии отключват болестта на Кавазаки