Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8310205 Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система www.24chasa.bg
Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

Саботират я солените храни, самотата, стресът, пиенето

Въпреки че имунната ни система е "проектирана" в обичайни ситуации да може да ни защити от  лоши бактерии, гъбички и вируси, има стъпки, които можем да предприемем, за да  я подсилим .

Основните - като достатъчно сън и поддържане на здравословна диета, са от ключово значение. Но има и неочаквани неща, които също могат да окажат голямо влияние.

Търсете си

повод за смях

В поговорката, че смехът е най-доброто лекарство, има много истина, казва д-р Лий Берк от болницата към Медицинския факултет на Университета на Лома Линда в Калифорния. Ученият изучава от 1988 г. механизмите и влиянието на смеха върху психическото и физическото здраве.

Смехът намалява кортизола, което води до "отработване" на стреса и понижаване на кръвното налягане. Същевременно се увеличава притокът на кислород, оптимизира се работата на имунната система и се ограничава рискът от инфаркт и инсулт.

Търсете във

всичко

положителното -

винаги има нещо

Ето още една причина да запазите усмивка на лицето си. Оказва се, че поглед откъм светлата страна не е от полза само за нашето психично здраве, а влияе и върху физическото ни състояние. По-конкретно, оптимистичната перспектива е свързана с по-здравата имунна система според проучване, публикувано в Журнала по социална психология.

Стремете се

към редовни

“срещи” с

природата

под формата на излети и ходене на село, ако сте типичният граски жител. Това е внушение от сравнително новата концепция за алергиите. Според много проучвания, на базата на които стъпва тя, срещата с повече на брой микроорганизми, които са били нормални за живота на предишните поколения в селата и малките градове, тренира имунната система. Ефектът се наблюдава най-отчетливо при сравнения на процентите алергични деца в големите градове и селата. Обяснението е, че срещайки нормални за по-природния начин на живот микроби, имунните клетки си изработват “правилно” отношение към тях като към безопасни. Когато подобна среща се случва на младежи и хора на по-голяма възраст, имунната система обявява тревога под формата на непоносимост. Вероятно целта на такава реакция е да предупреди човека за опасност. Тово би било чудесно, ако имаше истинска заплаха, но алергиите са свръхреакции към безобидни микроби от околната среда.

Излагането на бактерии извън дома или липсата на подобен контакт се отразява на имунната ви система.  Израстването във ферма, в която човекът е изложен на по-широк спектър от бактерии, е по-здравословно за имунната система, отколкото отглеждането в градска среда, обяснява д-р  Диан Мичъл.

Така е по принцип. Но животът днес е променен за пандемията. Докато тя продължава, контактът с природата в някакви пероиди от време ще е вероятно само излизането на терасата или двора. Да се надяваме, че човечеството ще се справи с вируса по-бързо и ще си върнем предишния живот.  

Въздържайте

се от солени

продукти

Тъй като тези храни съдържат високи нива на натрий, те могат да повлияят на имунната система според  д-р  Ерин Нанс .  Прекомерната сол променя имунната функция чрез  потискане на регулаторните имунни Т-клетки , които помагат за противовъзпалителния отговор на организма. В  проучване, изследващо ефектите на прекомерния прием на сол върху имунната функция, изследователите откриват, че диетата с много сол има потенциал да предизвика прекомерен имунен отговор.

За горна граница Световната здравна организация приема 5 грама (приблизително равна чаена лъжичка от всички храни през денонощието). Много трудно е човек да се ориентира колко точно приема с храната, затова много специалисти по хранене препоръчват поне да се откажем от соленето на домашно приготвена храна. Повечето зеленчуци естествено съдържат натрий и така салатата и постните ястия набавят нужните количества.

Дозирайте

физическата

активност - и

двете крайности

отслабват

имунитета

Не е изненада, че ако не се движите и не спортувате, това “приспива” имунната система. Но д-р Мичъл казва, че прекалените упражнения също може да бъдат вредни. Твърде много физически усилия увеличават образуването на цитокина интерлевкин-6 и потискат функцията на имунната система. Сега, докато прекарваме много време вкъщи, е важно най-малкото да ставаме и да се раздвижваме през половин час за 3 минути, както съветва Световната здравна организация.

Болезнените

загуби и особено

траурът свалят

имунитета -

имайте го наум

и навреме

търсете лекар

Безвъзвратните загуби особено на близки хора са рисков фактор за променен имунен отговор, но този ефект в повечето случаи не е незабавен. Според много проучвания биологичната реакция не подминава никого и това прави хората в траур по-лесна жертва на тежки заболявания. Според много специалисти в областта на имунологията защитата на организма пада критично най-често около 6-ия месец. Ако скърбящият човек има и други предразположения - за диабет, рак, автоимунни заболявания, трябва да е особено внимателен към промяна във физическото си състояние и да търси навреме консултация с лекар.

Човекът в траур е склонен да не обръща внимание на собствените си проблеми и симптоми. Когато има такъв случай край нас, можем деликатно да "подсещаме" за профилактични прегледи, рехабилитация, консултации с лекар за премените в здравословното състояние. След загубата на близък човек имунната система може да остане безсилна в по-продължителен период, често това е 1-2 години, в които вероятността дори за настинки е по-висока.

Самотата държи

имунитета в

“партер” -

не се изолирайте,

дори ако ви се струва, че сте си самодостатъчни. Сега контактите не се измерват със сибирането на големи групи, по-важно е да се поддържа връзка с близките и приятелите всекидневно по възможните начини - чрез телефона, чат, видеовръзка, в зависимост от ситуацията.

Проучване от 2015 г. установи, че социалната изолация е свързана с промените в имунната система.  Д-р Стив Коул , водещият автор на изследването, забелязва, че когато участниците се чувстват самотни, те имат значително по-високи нива на хормона норепинефрин в кръвта си.  Когато човек е в животозастрашаваща ситуация, норепинефринът преминава през кръвта и изключва функции на имунната система, като вирусна защита.  Междувременно производството на кръвни клетки, наречени моноцити, се увеличава. “Именно този приток на противовъзпалителни кръвни клетки е много адекватен за намаляване на последиците при рани, но това става за сметка на намаляване на възможностите за защита срещу вирусни заболявания. Този вид противовирусна защита се засилва от социалния контакт с близки хора - семейството, роднини, приятели”, обяснява изследователят.

Хроничният

стрес - спрягана,

но подценена

отрова за

имунитета

Човешките хормони на стреса еволюционно са предназначени да се активират само в момент на сериозна заплаха.

Този отговор на организма се нарича “бий се или бягай” и подсказва смисъла си - свръхмобилизация на организма да избегне опасността по един от двата начина според интуицията си. Но хроничният стрес означава, че тези хормони постоянно циркулират в кръвта ни. Това стимулира хроничното възпаление на множество органи, което от своя страна уморява имунната ни система и тя вдига бяло знаме при всяка външна или вътрешна (като клетки мутанти, които може да дадат начало на рак) заплаха.

Потискането

на негативните

емоции е стрес

за организма и той трябва да се разтоварва със споделяне на чувствата и разрешаване на конфликтите. Обидата, гневът, отрицателните самооценки и настроения могат да повлияят на функциите на имунния отговор и да повишат риска от инфекции и възпаления. С увеличаването на възрастта имунната система по естествен път отслабва и когато се добави и факторът на натрупване на болезнени емоции, нещата отиват на лошо. Пада защитата срещу свободните радикали, които са в основата на клетъчните възпаления и оттам - на редица болести. Но проучвания са установили, че дори тийнейджъри, които потискат негативните емоции, са по-склонни да произвеждат повече провъзпалителни цитокини. Това са молекули, които сигнализират на други клетки, че съществува заплаха, и минават в отбранителен режим.  Високото ниво на цитокини в случая подсказва, че имунната система не функционира, както трябва - бори несъществуващ враг.

Алкохолът

не пази от болест

- саботира

имунната защита

Пиенето има отрицателен ефект върху имунната система, особено когато е в излишък.  Употребата на алкохол саботира имунната система чрез промяна на баланса на нормалните микроорганизми, които живеят в здраво тяло - микробиома. Най-новите медицински познания показаха, че намесата особено в чревния микробиом проправя път за надмощие на лошите микроорганизми и съответно за податливост на възпаления.

Употребата на алкохол може да  увреди специфични клетки в имунната система , включително макрофаги и моноцити, и да намали капацитета на организма да възпира нормалния възпалителен отговор, когато той трябва да бъде изключен.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Всяко 10-о предаване на новия коронавирус е от човек без оплаквания

Всяко 10-о предаване на новия коронавирус е от човек без оплаквания

Изследователи, изучаващи новия коронавирус, са установили, че времето между случаите във веригата на предаване е по-малко от седмица и над 10 на сто от пациентите са заразени от някой, който има вируса, но все още не показва симптоми. Според изследователите от Тексаския университет в Остин средният сериен интервал за новия коронавирус в Китай е

Идващите от чужбина да спазват карантината, при задух да звънят на лекар

Идващите от чужбина да спазват карантината, при задух да звънят на лекар

Д-р СОФИЯ АНГЕЛОВА* Всички ние сме изправени пред едно изпитание-пандемия от коронавирус, което трябва да преминем с разум, дисциплина и спокойствие, защото страхът, гневът, паниката водят до потискане на имунните клетки, а това може да доведе до разболяване и от други вируси и бактерии. Аз считам, че когато хората имат познание за случващото се

Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

Саботират я солените храни, самотата, стресът, пиенето Въпреки че имунната ни система е "проектирана" в обичайни ситуации да може да ни защити от  лоши бактерии, гъбички и вируси, има стъпки, които можем да предприемем, за да  я подсилим . Основните - като достатъчно сън и поддържане на здравословна диета, са от ключово значение

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Ето правилата за здрав брак и щастлив развод

Юристи споделят опит от съдебната зала, прогнозират ще оцелее ли семейството ви Едно от главните условия за хармоничен брак са възможността и свободата да се занимавате с това, което ви доставя удоволствие. Такова е заключението на Джорджиана Хемблин – виден лондонски адвокат по бракоразводни дела. Нейната задача не е да помирява семейства

Лекари: Не правете инвитро през епидемията

Лекари: Не правете инвитро през епидемията

Бременните не са по-податливи на зараза от останалите, уверяват експерти Жените да не правят процедура инвитро, докато трае пандемията от КОВИД-19 заради опасения, че коронавирусът може да повлияе отрицателно на бременността, предупредиха специалисти по изкуствено оплождане. Европейската асоциация по човешка репродукция и ембриология (ESHRE)

Сънуването на кошмари ни помага да преодолеем страховете си.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Лошите сънища лекуват стрес

Мозъкът ни поставя в кошмарни ситуации, за да се справим по-добре със страха в реалния живот Те разказват за нашите страхове и преживявания и така ни помагат да се справим с тях. Изследване на невролози от Женевския университет доказа, че лошите сънища действат като терапия и потвърждават теорията за симулация на заплахите

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден

Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден

При добро насищане боледуваме по-рядко и по-леко. Ако има недостиг, желаното ниво се постига след 3-4 месеца ежедневен прием, казва акад. проф. д-р Добрин Свинаров, началник на Клинична лаборатория и клинична фармакология в УМБАЛ “Александровска”. - Акад. Свинаров, за витамин D се сещаме предимно през зимата и при епидемии

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Потенето прочиства и разкрасява

Унищожава вредни бактерии по кожата Всеизвестно е, че спортуването е полезно за здравето и удължава живота. Но не всички са наясно колко са големи ползите на съпътстващото го изпотяване. Те са многобройни – от повдигане на настроението до хубава кожа, затова специалистите го препоръчват, пише в. “Дейли мейл”

Смути с водорасли е много популярно. 
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Храната с водорасли пращи от протеини, витамини и минерали

Наричат я ястието на бъдещето Сигурно сте чували за чудотворното алге, сиреч водорасло, което укрепва здравето, освежава външния вид и влива енергия. Синьо-зелената разновидност на този природен продукт, отглеждана на повърхността на езера, язовири и други застояли водоизточници, трупа слава и е на път да направи революция в хранителния бранш

Александра Солдатова

Защо булимията мори гимнастички и фигуристки

Личната история на руската състезателка по художествена гимнастика Александра Солдатова бързо се превърна в един от медийните хитове миналия месец. Накрая 4-кратната световна шампионка, спечелила две от титлите си в София, със сълзи на очи призна, че от две години страда от булимия. Направи го след няколко дни

Музикантката свири, докато я оперират.

Будните операции на мозъка го пазят от необратими щети

Неврохирургът проф. Ашкин: Правим по 400 операции и често будим пациенти да тестваме наред ли е всичко с говора, но за първи път ми се налага пациент да свири на цигулка. Неврохирургичната операционна зала на болницата към Кингс колидж е последното място, на което Дагмар Търнър си е представяла, че ще свири

Няколко хубави дълги протягания сутрин зареждат с енергия.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да се заредим с енергия по тибетски

Гонете лошите мисли, бягайте от "трите отрови на ума”, казва прочутият д-р Шераб Барма Всеки си има начини да се сдобива с жизнена енергия, но доколко ефективна е тя? Кафето, шоколадът, тонизиращите напитки и други сладости са по-скоро допинг, отколкото реална сила. Как да си върнеш енергията задълго – това обяснява д-р Шераб Барма

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber