Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8310205 Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система www.24chasa.bg
Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

Саботират я солените храни, самотата, стресът, пиенето

Въпреки че имунната ни система е "проектирана" в обичайни ситуации да може да ни защити от  лоши бактерии, гъбички и вируси, има стъпки, които можем да предприемем, за да  я подсилим .

Основните - като достатъчно сън и поддържане на здравословна диета, са от ключово значение. Но има и неочаквани неща, които също могат да окажат голямо влияние.

Търсете си

повод за смях

В поговорката, че смехът е най-доброто лекарство, има много истина, казва д-р Лий Берк от болницата към Медицинския факултет на Университета на Лома Линда в Калифорния. Ученият изучава от 1988 г. механизмите и влиянието на смеха върху психическото и физическото здраве.

Смехът намалява кортизола, което води до "отработване" на стреса и понижаване на кръвното налягане. Същевременно се увеличава притокът на кислород, оптимизира се работата на имунната система и се ограничава рискът от инфаркт и инсулт.

Търсете във

всичко

положителното -

винаги има нещо

Ето още една причина да запазите усмивка на лицето си. Оказва се, че поглед откъм светлата страна не е от полза само за нашето психично здраве, а влияе и върху физическото ни състояние. По-конкретно, оптимистичната перспектива е свързана с по-здравата имунна система според проучване, публикувано в Журнала по социална психология.

Стремете се

към редовни

“срещи” с

природата

под формата на излети и ходене на село, ако сте типичният граски жител. Това е внушение от сравнително новата концепция за алергиите. Според много проучвания, на базата на които стъпва тя, срещата с повече на брой микроорганизми, които са били нормални за живота на предишните поколения в селата и малките градове, тренира имунната система. Ефектът се наблюдава най-отчетливо при сравнения на процентите алергични деца в големите градове и селата. Обяснението е, че срещайки нормални за по-природния начин на живот микроби, имунните клетки си изработват “правилно” отношение към тях като към безопасни. Когато подобна среща се случва на младежи и хора на по-голяма възраст, имунната система обявява тревога под формата на непоносимост. Вероятно целта на такава реакция е да предупреди човека за опасност. Тово би било чудесно, ако имаше истинска заплаха, но алергиите са свръхреакции към безобидни микроби от околната среда.

Излагането на бактерии извън дома или липсата на подобен контакт се отразява на имунната ви система.  Израстването във ферма, в която човекът е изложен на по-широк спектър от бактерии, е по-здравословно за имунната система, отколкото отглеждането в градска среда, обяснява д-р  Диан Мичъл.

Така е по принцип. Но животът днес е променен за пандемията. Докато тя продължава, контактът с природата в някакви пероиди от време ще е вероятно само излизането на терасата или двора. Да се надяваме, че човечеството ще се справи с вируса по-бързо и ще си върнем предишния живот.  

Въздържайте

се от солени

продукти

Тъй като тези храни съдържат високи нива на натрий, те могат да повлияят на имунната система според  д-р  Ерин Нанс .  Прекомерната сол променя имунната функция чрез  потискане на регулаторните имунни Т-клетки , които помагат за противовъзпалителния отговор на организма. В  проучване, изследващо ефектите на прекомерния прием на сол върху имунната функция, изследователите откриват, че диетата с много сол има потенциал да предизвика прекомерен имунен отговор.

За горна граница Световната здравна организация приема 5 грама (приблизително равна чаена лъжичка от всички храни през денонощието). Много трудно е човек да се ориентира колко точно приема с храната, затова много специалисти по хранене препоръчват поне да се откажем от соленето на домашно приготвена храна. Повечето зеленчуци естествено съдържат натрий и така салатата и постните ястия набавят нужните количества.

Дозирайте

физическата

активност - и

двете крайности

отслабват

имунитета

Не е изненада, че ако не се движите и не спортувате, това “приспива” имунната система. Но д-р Мичъл казва, че прекалените упражнения също може да бъдат вредни. Твърде много физически усилия увеличават образуването на цитокина интерлевкин-6 и потискат функцията на имунната система. Сега, докато прекарваме много време вкъщи, е важно най-малкото да ставаме и да се раздвижваме през половин час за 3 минути, както съветва Световната здравна организация.

Болезнените

загуби и особено

траурът свалят

имунитета -

имайте го наум

и навреме

търсете лекар

Безвъзвратните загуби особено на близки хора са рисков фактор за променен имунен отговор, но този ефект в повечето случаи не е незабавен. Според много проучвания биологичната реакция не подминава никого и това прави хората в траур по-лесна жертва на тежки заболявания. Според много специалисти в областта на имунологията защитата на организма пада критично най-често около 6-ия месец. Ако скърбящият човек има и други предразположения - за диабет, рак, автоимунни заболявания, трябва да е особено внимателен към промяна във физическото си състояние и да търси навреме консултация с лекар.

Човекът в траур е склонен да не обръща внимание на собствените си проблеми и симптоми. Когато има такъв случай край нас, можем деликатно да "подсещаме" за профилактични прегледи, рехабилитация, консултации с лекар за премените в здравословното състояние. След загубата на близък човек имунната система може да остане безсилна в по-продължителен период, често това е 1-2 години, в които вероятността дори за настинки е по-висока.

Самотата държи

имунитета в

“партер” -

не се изолирайте,

дори ако ви се струва, че сте си самодостатъчни. Сега контактите не се измерват със сибирането на големи групи, по-важно е да се поддържа връзка с близките и приятелите всекидневно по възможните начини - чрез телефона, чат, видеовръзка, в зависимост от ситуацията.

Проучване от 2015 г. установи, че социалната изолация е свързана с промените в имунната система.  Д-р Стив Коул , водещият автор на изследването, забелязва, че когато участниците се чувстват самотни, те имат значително по-високи нива на хормона норепинефрин в кръвта си.  Когато човек е в животозастрашаваща ситуация, норепинефринът преминава през кръвта и изключва функции на имунната система, като вирусна защита.  Междувременно производството на кръвни клетки, наречени моноцити, се увеличава. “Именно този приток на противовъзпалителни кръвни клетки е много адекватен за намаляване на последиците при рани, но това става за сметка на намаляване на възможностите за защита срещу вирусни заболявания. Този вид противовирусна защита се засилва от социалния контакт с близки хора - семейството, роднини, приятели”, обяснява изследователят.

Хроничният

стрес - спрягана,

но подценена

отрова за

имунитета

Човешките хормони на стреса еволюционно са предназначени да се активират само в момент на сериозна заплаха.

Този отговор на организма се нарича “бий се или бягай” и подсказва смисъла си - свръхмобилизация на организма да избегне опасността по един от двата начина според интуицията си. Но хроничният стрес означава, че тези хормони постоянно циркулират в кръвта ни. Това стимулира хроничното възпаление на множество органи, което от своя страна уморява имунната ни система и тя вдига бяло знаме при всяка външна или вътрешна (като клетки мутанти, които може да дадат начало на рак) заплаха.

Потискането

на негативните

емоции е стрес

за организма и той трябва да се разтоварва със споделяне на чувствата и разрешаване на конфликтите. Обидата, гневът, отрицателните самооценки и настроения могат да повлияят на функциите на имунния отговор и да повишат риска от инфекции и възпаления. С увеличаването на възрастта имунната система по естествен път отслабва и когато се добави и факторът на натрупване на болезнени емоции, нещата отиват на лошо. Пада защитата срещу свободните радикали, които са в основата на клетъчните възпаления и оттам - на редица болести. Но проучвания са установили, че дори тийнейджъри, които потискат негативните емоции, са по-склонни да произвеждат повече провъзпалителни цитокини. Това са молекули, които сигнализират на други клетки, че съществува заплаха, и минават в отбранителен режим.  Високото ниво на цитокини в случая подсказва, че имунната система не функционира, както трябва - бори несъществуващ враг.

Алкохолът

не пази от болест

- саботира

имунната защита

Пиенето има отрицателен ефект върху имунната система, особено когато е в излишък.  Употребата на алкохол саботира имунната система чрез промяна на баланса на нормалните микроорганизми, които живеят в здраво тяло - микробиома. Най-новите медицински познания показаха, че намесата особено в чревния микробиом проправя път за надмощие на лошите микроорганизми и съответно за податливост на възпаления.

Употребата на алкохол може да  увреди специфични клетки в имунната система , включително макрофаги и моноцити, и да намали капацитета на организма да възпира нормалния възпалителен отговор, когато той трябва да бъде изключен.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Топла филийка с авокадо, сирене, лук и лайм

Как да се храним за добро настроение в кризата

Вадете рецептите на баба, но не прекалявайте Когато ви налегнат тревога и самота, посягате към различни лакомства и често наобикаляте хладилника, особено в сегашните времена на изолация. Но прекаляването със сладоледа, чипса и сладкишите засилва стреса и поражда чувство за вина. Такива вкуснотии карат кръвната захар да играе и се чувствате уморени

Въвличането на децата в практически уроци повишава шанса за осъзнати здравословни навици във всяка област на живота. СНИМКА: РОЙТЕРС

Лошо: 1 от 4 седмокласници яде сладко всеки ден, на 1 от 6 е в чашата

Доц. Околийски: Липсата на час за здравето и семейна подкрепа е в основата на антирекордите ни в ЕС Като образователна система и семейна среда България изостава по най-важния предмет – за поведението и здравето на децата. Тези знания продължават да са резултат на случайност и епизодичност за повечето подрастващи и резултатът е лош, предупреди доц

СНИМКА: Военномедицинска академия - ВМА

Специалисти от ВМА посетиха италианската болница "Сан Матео", близо до Милано

Специалисти от Военномедицинска академия (ВМА) бяха на еднодневно посещение в Университетската болница „Сан Матео” в град Павия, на 20 км от Милано, Италия, съобшиха на страницата във фейсбук на ВМА. Вижте цялото съобщение: Това е един от най-старите университети в Европа. Съставът на делегацията бе конструиран по препоръка на италианската страна

Хората на инсулин са по-застрашени от новия коронавирус.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Лекари към диабетиците: Не бързайте да тръгвате на работа

В пъти по-висок е рискът за живота на страдащите от захарна болест от COVID-19 Една трета от пациентите, починали от коронавирус във Великобритания, са диабетици. Това обяви Националната здравна служба на Великобритания (NHS), проучила случаите на 7500 жертви на вируса в страната. Причината е, че диабетът отслабва имунната система и прави пациента

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

Експертите: как хем нищо не спират, хем водят до опасен кислороден глад?! Кои са правилата за използване на маски, казва д-р София Ангелова На външната страна вирус може да остава активен до 7 дни След критичния първи етап на коронавирусната пандемия с дефицит на маски днес Европа масово ги препоръчва при опита за плавно излизане от извънредните

Проф. ВЕСЕЛКА ДУЛЕВА

Проф. Дулева: Вместо 3 дни “карантина” на опакованите храни - да стоят 5 мин сапунисани

За проучването са използвани традиционни миещи препарати Няма данни месото да е източник на COVID-19 Липсва наука зад твърденията, че сода бикарбонат, лимонов сок или алкализиращи храни пазят от вируса Това казва в интервю за в. "24 часа" проф. д-р Веселка Дулева, дм,  началник-отдел “Храни и хранене” в Националния център по обществено здраве и

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Ушита маска от памук и коприна пази като N95

Ушита маска от памук и коприна пази като N95

Свалихме ги на улицата, но със сигурност ще останат в живота ни Маските май ще се настанят трайно в бита ни - със сигурност още дълго в условията на коронавируса, нищо, че вече не са задължителни по улиците, а само на закрити места. Цените на еднократните обаче остават непропорционално високи, а много от ушитите от плат са неудобни и доста хора

Къщата от кашони е подходяща за игра.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ И АРХИВ

Деца под карантина: как да превърнем ареста в забава

Направете дневна програма, редувайте игри с обучение и движение Коронавирусът не мирясва и милиони деца по света са затворени у дома без детска градина, училище, приятели, разходки сред природата. Но спазването на социална дистанция не значи домашен арест, пише британският в. “Дейли телеграф”. Има много начини да се направи животът им по-интересен

Предпазва ли никотинът от COVID-19?

Предпазва ли никотинът от COVID-19?

Пушачите много се надяват, но липсват сериозни данни Известно е обаче, че те повече се заразяват от респираторни инфекции Предпазва ли никотинът пушачите от COVID-19? Този въпрос е един от честите, които специалистите по белодробни болести чуват тези дни от своите пациенти. Пушачите са склонни да приемат успокоителни съобщения от камерни

Тревожим се заради гърлото, но по-чест симптом на COVID-19 е мускулната болка

Тревожим се заради гърлото, но по-чест симптом на COVID-19 е мускулната болка

По последните протоколи за клинична диагностика най-често болестта се изявява с различни по интензивност 12 симптома Мускулната болка е част от симптомите на COVID-19 още от първите съобщения, но кой ще я мисли, при положение че хората се задушават от кашлица или горят в треска. Дори гърлоболът е по-чест заподозрян за предвестник на

20-20-20 срещу синдрома на дигиталното зрение в коронавирусна изолация

20-20-20 срещу синдрома на дигиталното зрение в коронавирусна изолация

Числото 20 се оказа някак си кармично свързано с живота ни в пандемията. Поне 20 секунди сапунисване изисква доброто измиване на ръцете. Освен това виртуалният ни живот пред кой колкото има “екрани” налага правилото 20-20-20 за хигиената на зрението. Декодирането на съвета на очните лекари е на всеки 20 мин пред монитор да

Внимавайте с използването на сапуна при плодовете и зеленчуците.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Да мием ли плодовете и зеленчуците със сапун по време на пандемията

- Стомашно-чревни проблеми, причинени от почистващите препарати, имитират симптомите на коронавируса - 90-99% от вирусите и бактериите може да бъдат премахнати с течаща вода Ако сте отговорен и интелигентен човек и следвате правителствените указания за физическо дистанциране, за да забавите разпространението на коронавируса

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber