Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8270535 Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден www.24chasa.bg

При добро насищане боледуваме по-рядко и по-леко. Ако има недостиг, желаното ниво се постига след 3-4 месеца ежедневен прием, казва акад. проф. д-р Добрин Свинаров, началник на Клинична лаборатория и клинична фармакология в УМБАЛ “Александровска”.

- Акад. Свинаров, за витамин D се сещаме предимно през зимата и при епидемии, а сега и в условията на риск от разпространение на коронавируса. Защо е толкова важен този витамин и опасен ли е дефицитът?

- Известна е ролята на витамин D за развитието на костно-мускулната система, но вече се знае, че той има сериозна роля и за състоянието на имунитета. Дефицитът е масово явление днес, когато начинът на живот е много променен спрямо този преди 30-ина и повече години. Преди децата играеха много навън, на слънце, всички прекарваха повече време на открито. Днес не е така, пък и дерматолозите с основание предупреждават за рисковете от слънчевите лъчи за кожата. Част от хората съзнателно не се излагат на слънце поради такива рискове. Достатъчно е намазване на кожата със защитно средство с фактор 5, за да се “предпазим” и от витамин D наред със защитата срещу ултравиолетовите лъчи.

Около 80-90 на сто от нуждите на организма се осигуряват чрез биосинтез на витамин D в кожата под въздействие на слънчевата светлина и само до 10-20 на сто - чрез храната. Затова и ограниченото излагане на слънце определя значителен дефицит. През лятото може и да не се приема витамин D от здрави хора, които водят природосъобразен начин на живот и се излагат разумно на слънце. Един цял ден слънчеви бани се равнява на 20  000 единици витамин D. Дори и когато човек не се пази прекомерно от слънцето обаче, максималното ниво на наситеност, което се постига у нас, е към 70-80 наномола на литър кръв (nmol/L). Това е долната граница на достатъчност. Всички останали – чувствителните към слънце, възрастните, хронично болните,

хора с прекалено градски

начин на живот, трябва

да вземат витамин D

дори и през лятото

Има сезонна вариация в наситеността на организма. В телата ни се откриват 2 форми на витамин D: основно - витамин D3 (холекалциферол), който е биологично пълноценната форма за животните и човека, и следи витамин D2 (ергокалциферол), който е от растителен произход. Те се метаболизират до 25-хидрокси витамин D и до 1,25-дихидрокси витамин D (калцитриол). Основна метаболитно активна форма е калцитриолът, който има ендокринна и автокринна функция.

Индикатор за наситеността с витамин D е неговата основна циркулираща депо форма в кръвта - 25-хидрокси витамин D. Като дефицит се определя концентрация на 25-хидрокси витамин D под 25 nmol/L, недостатъчност - 25 - 80 nmol/L, насищане (достатъчност, референтна област) - 80 - 200 nmol/L. За токсичност говорим при стойности над 380 nmol/L.

- За колко време човек с дефицит може да го попълни?

- Важно е да се знае, че насищането с витамин D не става за 1 ден, а се изискват 3-4 месеца. Намаляването на наситеността също не става изведнъж, а постепенно, когато спрем да се излагаме на слънце – най-високите физиологични стойности се постигат през август-септември, а най-ниските обичайно са през март – април. Тогава организмът изпитва най-голяма нужда, не се изпълняват всички физиологични функции, за които е необходим витамин D, и неслучайно тогава са най-неприятните сезонни вирусни инфекции с много усложнения.

- Практика у нас е на децата да се дава витамин D до навършването на годинка. После приемът най-често спира. Правилно ли е?

- В кърмаческата възраст задачата ни е с прием на витамин D да предпазим децата от развитие на рахит. Това се постига. Критерият за прекратяване на този прием е правилното и навременно затваряне на фонтанелите – стане ли, край на приема на витамин D. Това означава обаче, че забравяме всички останали ефекти, признати и непризнати.

Тук искам да изясня, че

медицинското общество

все още е разделено

по въпроса за ефектите

Едната част са консерватори и казват: “Нищо, което не е доказано чрез многоцентрови рандомизирани проучвания, не може да се приеме за достоверно, тъй като съвременната медицина е медицина на доказателствата”. И тъй като няма такива проучвания за плейотропните ефекти на витамин D, ефектите извън костно-мускулното здраве и извън остеопорозата не се приемат от консерваторите.

Другата част медицински специалисти, широко скроените, приемат, че витаминът има сериозна роля за предпазване от възпаления, вирусни инфекции, пневмонии, астма, болести на дегенерацията.

Не става дума за пълно предпазване, а за по-висок праг на съпротивителни сили и възможности на организма. По-малко хора боледуват, когато има добри нива на витамин D, по-леко протича заболяването. Тези ефекти са проследени и доказани в друг тип проучвания, наблюдателни, които не са рандомизирани и двойно сляпо проведени, но също са с хиляди участници и за продължителен период. Те доказват съществена разлика за хората с достатъчност на витамин D по отношение на целия спектър от полезни нови ефекти, за които медицината изписа много в последните 15-20 г. Натрупа се изключително богата и сериозна информация и тези резултати не могат да се отхвърлят.

Децата, които не се излагат системно на слънце, трябва да продължат да приемат витамин D и след навършване на 1 г. Той е от значение за цялостното развитие на организма, за достигане на генетично програмирания ръст дори, за по-ниската податливост на заболявания, за по-лекото протичане на болестите. Бременните задължително трябва да приемат витамин D,

при дефицит по време на

бременността новороденото

боледува по-често

- Кои други групи хора трябва да приемат витамин D допълнително?

- Всички хронично болни имат доказан дефицит на витамин D, при тях е задължителен такъв прием. За хората в третата възраст, диабетиците, хората с наднормено тегло, с метаболитен синдром – също. При тях е малко по-особено, витамин D благоприятства състоянието, но в комбинация с други мерки и особено с физическа активност. Трябва да се знае, че мастната тъкан не е само резерв на енергия, а

тъкан с хормонална

активност и при застоен

живот тя произвежда

“лоши” хормони

При подходяща и достатъчна физическа активност – обратното.

- Как трябва да се приема витамин D?

- Основното е, че приемът трябва да е всеки ден в достатъчна доза.

Прием веднъж

седмично или

веднъж месечно

- ударна доза -

не е ефективен,

това е стар и погрешен подход. Така е, защото ние приемаме холекалциферол – предшественика на активното вещество калцитриол, който само за ден-два след като го приемем – чрез добавка или чрез слънцето, изчезва, толкова полуживот има. Следващото стъпало е 25-хидрокси витамин D, това, което измерваме, индикаторът за наситеността. Той има полуживот 20-30 дни и от него клетките извличат необходимото, но част от тях имат транспортьор и вземат повечето и за другите клетки не остава. Иначе всяка клетка има съответните механизми да произведе биологично активното вещество. Следователно всекидневният прием е необходим, за да може всяка клетка да си произведе необходимия биологично активен продукт от витамин D. Само тогава могат да се осъществят всички ефекти на витамин D.

- В какви дози?

- Допустимият дневен прием по официалните документи е 400 единици или 10 микрограма, но това е 1 капка или 1 таблетка от най-разпространените продукти, който се взема като добавка за витамин D. Толкова даваме обаче и на кърмачетата, даже през зимата по 2 капки. Е, как да е достатъчно за възрастните тогава?

Дневният прием трябва да се съобразява с възрастта, теглото, с особени физиологични състояния, с наличие на хронични болести.

Дневният прием трябва да се съобразява и с растежа: децата между 1 и 3 г. трябва да вземат по 3 капки, после малките ученици – по 3-4 капки. По-големите ученици с тегло 40-50 кг – 4 до 5 капки.

- Налага ли се изследване за дефицит?

- Здравите хора може и да не го правят, но от ноември до май е добре да вземат по няколко хиляди единици витамин D дневно. Например жена с нормално тегло и обичайна физическа активност трябва да взема по 3000-4000 единици дневно от ноември до май. При мъж до 45 г. дозата е между 4000 и 5000 единици. Мъжете с проблеми с простатата и на прехода към третата възраст е добре да вземат и до 6000 единици дневно. За хората в третата възраст без сериозни заболявания се препоръчва прием в интервала 3000-4000 единици при жените, а при мъжете – между 4000 и 5000 единици.

Витамин D може да бъде

полезен за предпазване

от онкологични заболявания,

но приемът не означава, че човек няма да развие рак. В тези случаи е необходима висока степен на наситеност на организма – 130-170 nmol/L с 25-хидрокси витамин D. Онези, които искат по-информиран подход за предпазване и по-добра стратегия за заместителна терапия, трябва да се изследват.

- Как човек може да разбере има ли дефицит на витамин D, за да започне допълнителен прием?

- Достатъчно е да се изследва веднъж в края на лятото и след това се определя каква да бъде дозата за зимния сезон и дали да продължава прием през лятото.

Хронично болните обаче, със сериозни системни заболявания, с онкозаболявания, след трансплантация, с астма и др., следва да се отнасят по-загрижено към дефицита на витамин D и да се изследват. След това получават препоръка за дозиране, приемат дозата всеки ден и 3-4 месеца по-късно отново се изследват да се види постигнато ли е прицелното ниво. Например

при тиреоидит на Хашимото

и хипотиреоидизъм при част

от болните наблюдаваме

спадане на антителата,

т.е. потискане на автоагресията, ако е постигнато добро насищане с витамин D. Приемът на предписаните лекарства, разбира се, не се прекъсва. Добре се повлияват и хората на имуносупресия след трансплантация - доказваме го в наши проучвания. В Нидерландия има проучване сред студенти за връзката на витамин D дефицита с пролетната умора – при тези на заместителна терапия с витамин D липсва това състояние.

Категорично съм привърженик на доказателствата за плейотропните ефекти на витамин D, но подчертавам, че той не е панацея. Не може да реши всички проблеми на здравето и няма да ни предпази от всички болести. Със сигурност обаче преодоляването на дефицита намалява риска от разболяване. Налице е масов дефицит на витамин D сред съвременните хора, включително и българите, и това изисква изследване на насищането, активно проследяване и добре контролирана заместителна терапия. Извън съмнение е, че приемът на витамин D не бива да се спира след първата година на децата. Постоянното поддържане на организма в състояние на достатъчност може да подобри здравословното състояние и да намали риска от остри и хронични възпалителни, автоимунни и дегенеративни заболявания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Всяко 10-о предаване на новия коронавирус е от човек без оплаквания

Всяко 10-о предаване на новия коронавирус е от човек без оплаквания

Изследователи, изучаващи новия коронавирус, са установили, че времето между случаите във веригата на предаване е по-малко от седмица и над 10 на сто от пациентите са заразени от някой, който има вируса, но все още не показва симптоми. Според изследователите от Тексаския университет в Остин средният сериен интервал за новия коронавирус в Китай е

Идващите от чужбина да спазват карантината, при задух да звънят на лекар

Идващите от чужбина да спазват карантината, при задух да звънят на лекар

Д-р СОФИЯ АНГЕЛОВА* Всички ние сме изправени пред едно изпитание-пандемия от коронавирус, което трябва да преминем с разум, дисциплина и спокойствие, защото страхът, гневът, паниката водят до потискане на имунните клетки, а това може да доведе до разболяване и от други вируси и бактерии. Аз считам, че когато хората имат познание за случващото се

Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

Ежедневните неща, които може да повлияят на имунната система

Саботират я солените храни, самотата, стресът, пиенето Въпреки че имунната ни система е "проектирана" в обичайни ситуации да може да ни защити от  лоши бактерии, гъбички и вируси, има стъпки, които можем да предприемем, за да  я подсилим . Основните - като достатъчно сън и поддържане на здравословна диета, са от ключово значение

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Ето правилата за здрав брак и щастлив развод

Юристи споделят опит от съдебната зала, прогнозират ще оцелее ли семейството ви Едно от главните условия за хармоничен брак са възможността и свободата да се занимавате с това, което ви доставя удоволствие. Такова е заключението на Джорджиана Хемблин – виден лондонски адвокат по бракоразводни дела. Нейната задача не е да помирява семейства

Лекари: Не правете инвитро през епидемията

Лекари: Не правете инвитро през епидемията

Бременните не са по-податливи на зараза от останалите, уверяват експерти Жените да не правят процедура инвитро, докато трае пандемията от КОВИД-19 заради опасения, че коронавирусът може да повлияе отрицателно на бременността, предупредиха специалисти по изкуствено оплождане. Европейската асоциация по човешка репродукция и ембриология (ESHRE)

Сънуването на кошмари ни помага да преодолеем страховете си.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Лошите сънища лекуват стрес

Мозъкът ни поставя в кошмарни ситуации, за да се справим по-добре със страха в реалния живот Те разказват за нашите страхове и преживявания и така ни помагат да се справим с тях. Изследване на невролози от Женевския университет доказа, че лошите сънища действат като терапия и потвърждават теорията за симулация на заплахите

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден

Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден

При добро насищане боледуваме по-рядко и по-леко. Ако има недостиг, желаното ниво се постига след 3-4 месеца ежедневен прием, казва акад. проф. д-р Добрин Свинаров, началник на Клинична лаборатория и клинична фармакология в УМБАЛ “Александровска”. - Акад. Свинаров, за витамин D се сещаме предимно през зимата и при епидемии

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Потенето прочиства и разкрасява

Унищожава вредни бактерии по кожата Всеизвестно е, че спортуването е полезно за здравето и удължава живота. Но не всички са наясно колко са големи ползите на съпътстващото го изпотяване. Те са многобройни – от повдигане на настроението до хубава кожа, затова специалистите го препоръчват, пише в. “Дейли мейл”

Смути с водорасли е много популярно. 
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Храната с водорасли пращи от протеини, витамини и минерали

Наричат я ястието на бъдещето Сигурно сте чували за чудотворното алге, сиреч водорасло, което укрепва здравето, освежава външния вид и влива енергия. Синьо-зелената разновидност на този природен продукт, отглеждана на повърхността на езера, язовири и други застояли водоизточници, трупа слава и е на път да направи революция в хранителния бранш

Александра Солдатова

Защо булимията мори гимнастички и фигуристки

Личната история на руската състезателка по художествена гимнастика Александра Солдатова бързо се превърна в един от медийните хитове миналия месец. Накрая 4-кратната световна шампионка, спечелила две от титлите си в София, със сълзи на очи призна, че от две години страда от булимия. Направи го след няколко дни

Музикантката свири, докато я оперират.

Будните операции на мозъка го пазят от необратими щети

Неврохирургът проф. Ашкин: Правим по 400 операции и често будим пациенти да тестваме наред ли е всичко с говора, но за първи път ми се налага пациент да свири на цигулка. Неврохирургичната операционна зала на болницата към Кингс колидж е последното място, на което Дагмар Търнър си е представяла, че ще свири

Няколко хубави дълги протягания сутрин зареждат с енергия.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да се заредим с енергия по тибетски

Гонете лошите мисли, бягайте от "трите отрови на ума”, казва прочутият д-р Шераб Барма Всеки си има начини да се сдобива с жизнена енергия, но доколко ефективна е тя? Кафето, шоколадът, тонизиращите напитки и други сладости са по-скоро допинг, отколкото реална сила. Как да си върнеш енергията задълго – това обяснява д-р Шераб Барма

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber