Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8270535 Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден Акад. Добрин Свинаров: Витамин D трябва да се пие всеки ден www.24chasa.bg

При добро насищане боледуваме по-рядко и по-леко. Ако има недостиг, желаното ниво се постига след 3-4 месеца ежедневен прием, казва акад. проф. д-р Добрин Свинаров, началник на Клинична лаборатория и клинична фармакология в УМБАЛ “Александровска”.

- Акад. Свинаров, за витамин D се сещаме предимно през зимата и при епидемии, а сега и в условията на риск от разпространение на коронавируса. Защо е толкова важен този витамин и опасен ли е дефицитът?

- Известна е ролята на витамин D за развитието на костно-мускулната система, но вече се знае, че той има сериозна роля и за състоянието на имунитета. Дефицитът е масово явление днес, когато начинът на живот е много променен спрямо този преди 30-ина и повече години. Преди децата играеха много навън, на слънце, всички прекарваха повече време на открито. Днес не е така, пък и дерматолозите с основание предупреждават за рисковете от слънчевите лъчи за кожата. Част от хората съзнателно не се излагат на слънце поради такива рискове. Достатъчно е намазване на кожата със защитно средство с фактор 5, за да се “предпазим” и от витамин D наред със защитата срещу ултравиолетовите лъчи.

Около 80-90 на сто от нуждите на организма се осигуряват чрез биосинтез на витамин D в кожата под въздействие на слънчевата светлина и само до 10-20 на сто - чрез храната. Затова и ограниченото излагане на слънце определя значителен дефицит. През лятото може и да не се приема витамин D от здрави хора, които водят природосъобразен начин на живот и се излагат разумно на слънце. Един цял ден слънчеви бани се равнява на 20  000 единици витамин D. Дори и когато човек не се пази прекомерно от слънцето обаче, максималното ниво на наситеност, което се постига у нас, е към 70-80 наномола на литър кръв (nmol/L). Това е долната граница на достатъчност. Всички останали – чувствителните към слънце, възрастните, хронично болните,

хора с прекалено градски

начин на живот, трябва

да вземат витамин D

дори и през лятото

Има сезонна вариация в наситеността на организма. В телата ни се откриват 2 форми на витамин D: основно - витамин D3 (холекалциферол), който е биологично пълноценната форма за животните и човека, и следи витамин D2 (ергокалциферол), който е от растителен произход. Те се метаболизират до 25-хидрокси витамин D и до 1,25-дихидрокси витамин D (калцитриол). Основна метаболитно активна форма е калцитриолът, който има ендокринна и автокринна функция.

Индикатор за наситеността с витамин D е неговата основна циркулираща депо форма в кръвта - 25-хидрокси витамин D. Като дефицит се определя концентрация на 25-хидрокси витамин D под 25 nmol/L, недостатъчност - 25 - 80 nmol/L, насищане (достатъчност, референтна област) - 80 - 200 nmol/L. За токсичност говорим при стойности над 380 nmol/L.

- За колко време човек с дефицит може да го попълни?

- Важно е да се знае, че насищането с витамин D не става за 1 ден, а се изискват 3-4 месеца. Намаляването на наситеността също не става изведнъж, а постепенно, когато спрем да се излагаме на слънце – най-високите физиологични стойности се постигат през август-септември, а най-ниските обичайно са през март – април. Тогава организмът изпитва най-голяма нужда, не се изпълняват всички физиологични функции, за които е необходим витамин D, и неслучайно тогава са най-неприятните сезонни вирусни инфекции с много усложнения.

- Практика у нас е на децата да се дава витамин D до навършването на годинка. После приемът най-често спира. Правилно ли е?

- В кърмаческата възраст задачата ни е с прием на витамин D да предпазим децата от развитие на рахит. Това се постига. Критерият за прекратяване на този прием е правилното и навременно затваряне на фонтанелите – стане ли, край на приема на витамин D. Това означава обаче, че забравяме всички останали ефекти, признати и непризнати.

Тук искам да изясня, че

медицинското общество

все още е разделено

по въпроса за ефектите

Едната част са консерватори и казват: “Нищо, което не е доказано чрез многоцентрови рандомизирани проучвания, не може да се приеме за достоверно, тъй като съвременната медицина е медицина на доказателствата”. И тъй като няма такива проучвания за плейотропните ефекти на витамин D, ефектите извън костно-мускулното здраве и извън остеопорозата не се приемат от консерваторите.

Другата част медицински специалисти, широко скроените, приемат, че витаминът има сериозна роля за предпазване от възпаления, вирусни инфекции, пневмонии, астма, болести на дегенерацията.

Не става дума за пълно предпазване, а за по-висок праг на съпротивителни сили и възможности на организма. По-малко хора боледуват, когато има добри нива на витамин D, по-леко протича заболяването. Тези ефекти са проследени и доказани в друг тип проучвания, наблюдателни, които не са рандомизирани и двойно сляпо проведени, но също са с хиляди участници и за продължителен период. Те доказват съществена разлика за хората с достатъчност на витамин D по отношение на целия спектър от полезни нови ефекти, за които медицината изписа много в последните 15-20 г. Натрупа се изключително богата и сериозна информация и тези резултати не могат да се отхвърлят.

Децата, които не се излагат системно на слънце, трябва да продължат да приемат витамин D и след навършване на 1 г. Той е от значение за цялостното развитие на организма, за достигане на генетично програмирания ръст дори, за по-ниската податливост на заболявания, за по-лекото протичане на болестите. Бременните задължително трябва да приемат витамин D,

при дефицит по време на

бременността новороденото

боледува по-често

- Кои други групи хора трябва да приемат витамин D допълнително?

- Всички хронично болни имат доказан дефицит на витамин D, при тях е задължителен такъв прием. За хората в третата възраст, диабетиците, хората с наднормено тегло, с метаболитен синдром – също. При тях е малко по-особено, витамин D благоприятства състоянието, но в комбинация с други мерки и особено с физическа активност. Трябва да се знае, че мастната тъкан не е само резерв на енергия, а

тъкан с хормонална

активност и при застоен

живот тя произвежда

“лоши” хормони

При подходяща и достатъчна физическа активност – обратното.

- Как трябва да се приема витамин D?

- Основното е, че приемът трябва да е всеки ден в достатъчна доза.

Прием веднъж

седмично или

веднъж месечно

- ударна доза -

не е ефективен,

това е стар и погрешен подход. Така е, защото ние приемаме холекалциферол – предшественика на активното вещество калцитриол, който само за ден-два след като го приемем – чрез добавка или чрез слънцето, изчезва, толкова полуживот има. Следващото стъпало е 25-хидрокси витамин D, това, което измерваме, индикаторът за наситеността. Той има полуживот 20-30 дни и от него клетките извличат необходимото, но част от тях имат транспортьор и вземат повечето и за другите клетки не остава. Иначе всяка клетка има съответните механизми да произведе биологично активното вещество. Следователно всекидневният прием е необходим, за да може всяка клетка да си произведе необходимия биологично активен продукт от витамин D. Само тогава могат да се осъществят всички ефекти на витамин D.

- В какви дози?

- Допустимият дневен прием по официалните документи е 400 единици или 10 микрограма, но това е 1 капка или 1 таблетка от най-разпространените продукти, който се взема като добавка за витамин D. Толкова даваме обаче и на кърмачетата, даже през зимата по 2 капки. Е, как да е достатъчно за възрастните тогава?

Дневният прием трябва да се съобразява с възрастта, теглото, с особени физиологични състояния, с наличие на хронични болести.

Дневният прием трябва да се съобразява и с растежа: децата между 1 и 3 г. трябва да вземат по 3 капки, после малките ученици – по 3-4 капки. По-големите ученици с тегло 40-50 кг – 4 до 5 капки.

- Налага ли се изследване за дефицит?

- Здравите хора може и да не го правят, но от ноември до май е добре да вземат по няколко хиляди единици витамин D дневно. Например жена с нормално тегло и обичайна физическа активност трябва да взема по 3000-4000 единици дневно от ноември до май. При мъж до 45 г. дозата е между 4000 и 5000 единици. Мъжете с проблеми с простатата и на прехода към третата възраст е добре да вземат и до 6000 единици дневно. За хората в третата възраст без сериозни заболявания се препоръчва прием в интервала 3000-4000 единици при жените, а при мъжете – между 4000 и 5000 единици.

Витамин D може да бъде

полезен за предпазване

от онкологични заболявания,

но приемът не означава, че човек няма да развие рак. В тези случаи е необходима висока степен на наситеност на организма – 130-170 nmol/L с 25-хидрокси витамин D. Онези, които искат по-информиран подход за предпазване и по-добра стратегия за заместителна терапия, трябва да се изследват.

- Как човек може да разбере има ли дефицит на витамин D, за да започне допълнителен прием?

- Достатъчно е да се изследва веднъж в края на лятото и след това се определя каква да бъде дозата за зимния сезон и дали да продължава прием през лятото.

Хронично болните обаче, със сериозни системни заболявания, с онкозаболявания, след трансплантация, с астма и др., следва да се отнасят по-загрижено към дефицита на витамин D и да се изследват. След това получават препоръка за дозиране, приемат дозата всеки ден и 3-4 месеца по-късно отново се изследват да се види постигнато ли е прицелното ниво. Например

при тиреоидит на Хашимото

и хипотиреоидизъм при част

от болните наблюдаваме

спадане на антителата,

т.е. потискане на автоагресията, ако е постигнато добро насищане с витамин D. Приемът на предписаните лекарства, разбира се, не се прекъсва. Добре се повлияват и хората на имуносупресия след трансплантация - доказваме го в наши проучвания. В Нидерландия има проучване сред студенти за връзката на витамин D дефицита с пролетната умора – при тези на заместителна терапия с витамин D липсва това състояние.

Категорично съм привърженик на доказателствата за плейотропните ефекти на витамин D, но подчертавам, че той не е панацея. Не може да реши всички проблеми на здравето и няма да ни предпази от всички болести. Със сигурност обаче преодоляването на дефицита намалява риска от разболяване. Налице е масов дефицит на витамин D сред съвременните хора, включително и българите, и това изисква изследване на насищането, активно проследяване и добре контролирана заместителна терапия. Извън съмнение е, че приемът на витамин D не бива да се спира след първата година на децата. Постоянното поддържане на организма в състояние на достатъчност може да подобри здравословното състояние и да намали риска от остри и хронични възпалителни, автоимунни и дегенеративни заболявания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Топла филийка с авокадо, сирене, лук и лайм

Как да се храним за добро настроение в кризата

Вадете рецептите на баба, но не прекалявайте Когато ви налегнат тревога и самота, посягате към различни лакомства и често наобикаляте хладилника, особено в сегашните времена на изолация. Но прекаляването със сладоледа, чипса и сладкишите засилва стреса и поражда чувство за вина. Такива вкуснотии карат кръвната захар да играе и се чувствате уморени

Въвличането на децата в практически уроци повишава шанса за осъзнати здравословни навици във всяка област на живота. СНИМКА: РОЙТЕРС

Лошо: 1 от 4 седмокласници яде сладко всеки ден, на 1 от 6 е в чашата

Доц. Околийски: Липсата на час за здравето и семейна подкрепа е в основата на антирекордите ни в ЕС Като образователна система и семейна среда България изостава по най-важния предмет – за поведението и здравето на децата. Тези знания продължават да са резултат на случайност и епизодичност за повечето подрастващи и резултатът е лош, предупреди доц

СНИМКА: Военномедицинска академия - ВМА

Специалисти от ВМА посетиха италианската болница "Сан Матео", близо до Милано

Специалисти от Военномедицинска академия (ВМА) бяха на еднодневно посещение в Университетската болница „Сан Матео” в град Павия, на 20 км от Милано, Италия, съобшиха на страницата във фейсбук на ВМА. Вижте цялото съобщение: Това е един от най-старите университети в Европа. Съставът на делегацията бе конструиран по препоръка на италианската страна

Хората на инсулин са по-застрашени от новия коронавирус.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Лекари към диабетиците: Не бързайте да тръгвате на работа

В пъти по-висок е рискът за живота на страдащите от захарна болест от COVID-19 Една трета от пациентите, починали от коронавирус във Великобритания, са диабетици. Това обяви Националната здравна служба на Великобритания (NHS), проучила случаите на 7500 жертви на вируса в страната. Причината е, че диабетът отслабва имунната система и прави пациента

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

3 пресни мита обикалят нета, докато Европа се “маскира”

Експертите: как хем нищо не спират, хем водят до опасен кислороден глад?! Кои са правилата за използване на маски, казва д-р София Ангелова На външната страна вирус може да остава активен до 7 дни След критичния първи етап на коронавирусната пандемия с дефицит на маски днес Европа масово ги препоръчва при опита за плавно излизане от извънредните

Проф. ВЕСЕЛКА ДУЛЕВА

Проф. Дулева: Вместо 3 дни “карантина” на опакованите храни - да стоят 5 мин сапунисани

За проучването са използвани традиционни миещи препарати Няма данни месото да е източник на COVID-19 Липсва наука зад твърденията, че сода бикарбонат, лимонов сок или алкализиращи храни пазят от вируса Това казва в интервю за в. "24 часа" проф. д-р Веселка Дулева, дм,  началник-отдел “Храни и хранене” в Националния център по обществено здраве и

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Ушита маска от памук и коприна пази като N95

Ушита маска от памук и коприна пази като N95

Свалихме ги на улицата, но със сигурност ще останат в живота ни Маските май ще се настанят трайно в бита ни - със сигурност още дълго в условията на коронавируса, нищо, че вече не са задължителни по улиците, а само на закрити места. Цените на еднократните обаче остават непропорционално високи, а много от ушитите от плат са неудобни и доста хора

Къщата от кашони е подходяща за игра.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ И АРХИВ

Деца под карантина: как да превърнем ареста в забава

Направете дневна програма, редувайте игри с обучение и движение Коронавирусът не мирясва и милиони деца по света са затворени у дома без детска градина, училище, приятели, разходки сред природата. Но спазването на социална дистанция не значи домашен арест, пише британският в. “Дейли телеграф”. Има много начини да се направи животът им по-интересен

Предпазва ли никотинът от COVID-19?

Предпазва ли никотинът от COVID-19?

Пушачите много се надяват, но липсват сериозни данни Известно е обаче, че те повече се заразяват от респираторни инфекции Предпазва ли никотинът пушачите от COVID-19? Този въпрос е един от честите, които специалистите по белодробни болести чуват тези дни от своите пациенти. Пушачите са склонни да приемат успокоителни съобщения от камерни

Тревожим се заради гърлото, но по-чест симптом на COVID-19 е мускулната болка

Тревожим се заради гърлото, но по-чест симптом на COVID-19 е мускулната болка

По последните протоколи за клинична диагностика най-често болестта се изявява с различни по интензивност 12 симптома Мускулната болка е част от симптомите на COVID-19 още от първите съобщения, но кой ще я мисли, при положение че хората се задушават от кашлица или горят в треска. Дори гърлоболът е по-чест заподозрян за предвестник на

20-20-20 срещу синдрома на дигиталното зрение в коронавирусна изолация

20-20-20 срещу синдрома на дигиталното зрение в коронавирусна изолация

Числото 20 се оказа някак си кармично свързано с живота ни в пандемията. Поне 20 секунди сапунисване изисква доброто измиване на ръцете. Освен това виртуалният ни живот пред кой колкото има “екрани” налага правилото 20-20-20 за хигиената на зрението. Декодирането на съвета на очните лекари е на всеки 20 мин пред монитор да

Внимавайте с използването на сапуна при плодовете и зеленчуците.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Да мием ли плодовете и зеленчуците със сапун по време на пандемията

- Стомашно-чревни проблеми, причинени от почистващите препарати, имитират симптомите на коронавируса - 90-99% от вирусите и бактериите може да бъдат премахнати с течаща вода Ако сте отговорен и интелигентен човек и следвате правителствените указания за физическо дистанциране, за да забавите разпространението на коронавируса

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber