Учени са определили четирите основни типа стареене

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8070433 Учени са определили четирите основни типа стареене Учени са определили четирите основни типа стареене www.24chasa.bg

Учените стигнаха до извода, че съществуват индивидуални "видове стареене" и определиха четири основни начина, по които стареенето на тялото протича при различни хора. Резултатите са публикувани в списанието Nature Medicine и цитирани от РИА Новости.

Учени от Училището по медицина на университета в Станфорд в продължение на две до три години регистрират нивата на определени микроби и биологични молекули (протеини, метаболити и липиди) при 106 здрави доброволци на възраст от 29 до 75 години и наблюдават как тези показатели се променят с течение на времето. За да направят това, те редовно вземали от участниците кръв, слюнка, урина, изпражнения, назални и чревни микробиоми и провеждали генетични изследвания, предава "Фокус".

Използвайки маркери на 10343 гени, 306 кръвни протеини, 722 метаболити и 6909 вида микроби, авторите идентифицират четири биологични пътя на стареенето на организма: метаболитен (метаболитен), имунен (понижен имунитет), хепатален (при нарушена функция на черния дроб) и нефротичен (при проблеми с бъбреци).

Учените обясниха, че принадлежността към един от видовете не означава, че други биологични пътища на стареене при хората няма да се появят. Типът показва посоката, в която нарастването на остаряващите биомаркери е най-силно изразено. Тези типове не са взаимно изключващи се, възможна е комбинацията им.

Става дума за доминиращия начин, по който молекулярните и други промени настъпват по време на стареене при хора от различни видове. Интересно е, че посоката на тези промени може да се намери дори в младостта.

Например, при метаболитния път, рискът от диабет се увеличава със стареенето, а за маркер служи повишеният хемоглобин А1. При хора с имунен тип се фиксират по-високо ниво на маркери за възпаление и по-висока склонност към заболявания, свързани с имунната система.

"Типът на стареене не е само етикет", казва директорът на University Press Майкъл Снайдер в съобщение за пресата на университета. "Това ще помогне на хората да се съсредоточат върху индивидуалните рискови фактори за здравето и да разберат в кои области е вероятно да се сблъскат с проблеми в бъдещето."

По този начин учените са доказали, от една страна, че процесите на стареене са много разнородни, а от друга - че въпреки това те следват фиксирани пътища.

"Виждаме ясни модели в начина, по който хората изживяват стареенето на молекулярно ниво. Има доста голяма разлика не само в това как човек остарява, но и в това колко бързо остарява", каза Снайдер.

Типът на стареене показва коя област на тялото се „износва“ най-бързо. Знаейки това, можете да промените начина си на живот и да забавите процеса. И така, 15 участници по време на изследването разкриха намаляване на общата честота на стареене, а в някои случаи и спад в нивата на маркерите за стареене поради промяна в начина на живот (преминаване към различна диета или загуба на тегло за метаболитен тип) или приемане на определени лекарства (например статини за нефротичен тип).

Авторите се надяват, че в бъдеще, разделяйки хората по вид застаряване, лекарите ще могат по-добре да прогнозират влошаващото им се здраве и да изберат индивидуално лечение за старост.

Учени откриха как да спират развитието на метастази

Учени от института по експериментални и клинични изследвания в университета на Льовен, Белгия установиха, че раковите клетки трупат липиди и така стават склонни да метастазират, съобщи Лента. Ключова роля за това играе молекула, която може да отключи и да предотврати формирането на метастази в други органи

Учен: Новият коронавирус може да бъде открит в рамките на 3-5 часа

Генетични тестове могат да открият новия коронавирус в рамките на 3-5 часа с помощта на т. нар. полимеразна верижна реакция, предава ТАСС. По думите на завеждащия лабораторията за генно инженерство към Московския физико-технически институт Павел Волчков, този метод, разработен в Русия и Китай, може да констатира и най-малките следи от новооткрития

Грипна ваканция и за учениците от Асеновград през следващата седмица

Учениците от Асеновград излизат в грипна ваканция от 27 януари за една седмица, съобщи „Фокус” д-р Моника Троянчева, директор Дирекция „Надзор на заразните болести” в Регионална здравна инспекция (РЗИ) – Пловдив. Ваканцията е по препоръка на РЗИ и със заповед на кмета на общината, тъй като през последните четири дни има покачване на броя на

Подсказва ли кашлицата болест на сърцето?

Отговаря д-р Борислав Ацев, кардиолог, консултант на "24 часа" от старта на приложението "Докторе, кажи!" през 2001 г. Кашлицата е симптом, който често се среща при сърдечните заболявания, но не е толкова специфичен за тях. За да се определи причината за кашлицата, е необходима консултация с различни специалисти - пулмолог, гастроентеролог