Учени са определили четирите основни типа стареене

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8070433 Учени са определили четирите основни типа стареене Учени са определили четирите основни типа стареене www.24chasa.bg

Учените стигнаха до извода, че съществуват индивидуални "видове стареене" и определиха четири основни начина, по които стареенето на тялото протича при различни хора. Резултатите са публикувани в списанието Nature Medicine и цитирани от РИА Новости.

Учени от Училището по медицина на университета в Станфорд в продължение на две до три години регистрират нивата на определени микроби и биологични молекули (протеини, метаболити и липиди) при 106 здрави доброволци на възраст от 29 до 75 години и наблюдават как тези показатели се променят с течение на времето. За да направят това, те редовно вземали от участниците кръв, слюнка, урина, изпражнения, назални и чревни микробиоми и провеждали генетични изследвания, предава "Фокус".

Използвайки маркери на 10343 гени, 306 кръвни протеини, 722 метаболити и 6909 вида микроби, авторите идентифицират четири биологични пътя на стареенето на организма: метаболитен (метаболитен), имунен (понижен имунитет), хепатален (при нарушена функция на черния дроб) и нефротичен (при проблеми с бъбреци).

Учените обясниха, че принадлежността към един от видовете не означава, че други биологични пътища на стареене при хората няма да се появят. Типът показва посоката, в която нарастването на остаряващите биомаркери е най-силно изразено. Тези типове не са взаимно изключващи се, възможна е комбинацията им.

Става дума за доминиращия начин, по който молекулярните и други промени настъпват по време на стареене при хора от различни видове. Интересно е, че посоката на тези промени може да се намери дори в младостта.

Например, при метаболитния път, рискът от диабет се увеличава със стареенето, а за маркер служи повишеният хемоглобин А1. При хора с имунен тип се фиксират по-високо ниво на маркери за възпаление и по-висока склонност към заболявания, свързани с имунната система.

"Типът на стареене не е само етикет", казва директорът на University Press Майкъл Снайдер в съобщение за пресата на университета. "Това ще помогне на хората да се съсредоточат върху индивидуалните рискови фактори за здравето и да разберат в кои области е вероятно да се сблъскат с проблеми в бъдещето."

По този начин учените са доказали, от една страна, че процесите на стареене са много разнородни, а от друга - че въпреки това те следват фиксирани пътища.

"Виждаме ясни модели в начина, по който хората изживяват стареенето на молекулярно ниво. Има доста голяма разлика не само в това как човек остарява, но и в това колко бързо остарява", каза Снайдер.

Типът на стареене показва коя област на тялото се „износва“ най-бързо. Знаейки това, можете да промените начина си на живот и да забавите процеса. И така, 15 участници по време на изследването разкриха намаляване на общата честота на стареене, а в някои случаи и спад в нивата на маркерите за стареене поради промяна в начина на живот (преминаване към различна диета или загуба на тегло за метаболитен тип) или приемане на определени лекарства (например статини за нефротичен тип).

Авторите се надяват, че в бъдеще, разделяйки хората по вид застаряване, лекарите ще могат по-добре да прогнозират влошаващото им се здраве и да изберат индивидуално лечение за старост.

Ефективността на ваксината срещу коронавируса трябва да е поне 70 на сто

Американски епидемиолози установиха, че разработваните ваксини трябва да са ефективни поне 70 процента, за да могат да спрат следващата глобална пандемия от Ковид-19, съобщи ТАСС, цитиран от БТА. "Разчетите ни показват, че предотвратяването и потискането на епидемия от SARS-CoV-2 без самоизолация и други карантинни мерки ще е възможно само ако

Митовете за маргарина са развенчани

През последните години един продукт беше дамгосан от всички възможни източници на информация за здравословен начин на живот. Маргаринът. Онзи ароматен продукт, с който ни отгледаха нашите баби, и с който пораснахме здрави и силни. 88% от българите между 20 и 64-годишна възраст вярват в погрешни митове за определени храни

ОН КЛИНИК България - Ние сме тук, винаги с грижа за вас

Засиленият акцент върху новия коноравирус отслаби вниманието върху симтоми, които ни дава тялото. Много хора пренебрегват първоначалните сигнали на новопоявили се заболявания или тези на хроничните, съществуващи състояния. Отлагането на решението да посетим специализиран лекар, дава ход на развитие на вече проявена симптоматика

Психо допингът в аудиториите се увеличава

Един от всеки трима студенти в американските колежи си помага в ученето с таблетки, предназначени за лечение на нарушения в концентрацията и хиперактивност. В европейските университети делът на консумиращите такъв допинг студенти, е по-нисък - около една шеста приемат таблетки, пише чешкият информационен сайт Lidovky.cz

Ново откритие подобрява зрението само за месец

Хората са изумени от бързината на действие на иновативната формула Всички знаем, че с напредване на възрастта, зрението се влошава. Особено забележим е този процес когато навършим 40 годишна възраст. До сега лекарите мълчаха и вдигаха рамене, безсилни пред влиянието на времето върху здравето на очите ни

Руски лекари се подготвят за прием на новите болни с коронавирус. Заразените в страната станаха над 400 000.

Русия прави ваксина като капки за нос