Учени: Нивата на протеини определят три етапа в стареенето на човека

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7954616 Учени: Нивата на протеини определят три етапа в стареенето на човека Учени: Нивата на протеини определят три етапа в стареенето на човека www.24chasa.bg

Нивата на протеини в човешката кръв са естествен биологичен часовник, те определят три етапа в стареенето на човека - 34, 60 и 78 години. Това разкри проучване на група учени, публикувано в списанието Nature Medicine, цитирано от TACC.

"Нивата на 373 протеинa в кръвта показват важни неща за състоянието на човешкото здраве. Около една трета от видовете протеини, които учените са изследвали, се променят с възрастта и по този начин стават естествени индикатори за стареенето. Вероятно е това да е не само показател, но и причина за стареенето" , се казва в статията.

Изследването е проведено от екип от учени от Медицинското училище в университета в Станфорд, ръководено от Беноа Лехалие. В хода на изследването учените са провели плазмени тестове на 4 300 души на възраст от 18 до 95 години, предава "Фокус".

"Протеините са работните коне за клетки на тялото и когато тяхното ниво в кръвта се променя значително, това означава промени в целия човек. Общата картина на нивата на хиляди протеини в кръвната плазма може да покаже за състоянието на цялото тяло", казва един от авторите на изследването, професор Тони Уис -Корей (Tony Wyss-Coray), чиито изследвания бяха публикувани от университета в Станфорд.

Освен това в човешкия живот има три времеви точки, през които съдържанието на протеини в кръвта намалява или нараства значително: това се случва на 34, 60 и 78 години. Такива нива могат да се видят при кръвни тестове, когато се сравняват биологичната и действителната възраст на хората, от които се взема кръв. Оказва се също, че здравословното състояние влияе пряко върху биологичния часовник: хората, чиято възраст „според кръвта“ се оказва значително по-ниска от възрастта „по паспорт“, са много по-здрави от своите връстници.

"Изследователите успяха да извлекат формула на нивата на протеини, която с точност от три години определя реалната възраст на човека. От приблизително три хиляди протеина, които бяха открити в плазмата на всеки субект, почти 1 400 протеина се явяват индикатори за възрастта, а 373 протеина прогнозират възрастта с голяма точност “, се казва в статията.

По-тежко ли карат варицела порасналите деца?

Отговаря проф. Мира Кожухарова от Центъра по заразни и паразитни болести. Тя е национален консултант по заразни болести. Дава отговори на читателски въпроси в приложението "Докторе, кажи!" на в. "24 часа" от създаването му през 2001 г. Варицелата (лещенка) е една от най-масовите вирусни инфекции при човека

За ползите от лимона

Открай време лимоните са постоянен компонент в нашето меню. Руският автор на книги за здравето Николай Даников обобщава дълго събирана и важна информация за тях и я публикува в книгата “Чудодейната сила на лимона” (от Книгоиздателска къща “Труд”). Приемаме лимони всеки ден – с чай или като плод. С увереност можем да кажем

СЗО: Инфекции пак ще сеят смърт, спешно трябват нови антибиотици

Резистентни към лекарства бактерии ежегодно убиват около 33 000 души в Европа Светът се е насочил към ера, през която инфекции ще започнат отново да сеят смърт, предупреждава Световната здравна организация (СЗО). Тя публикува два доклада за липсата на нови антибиотици, която застрашава борбата срещу разпространяването на неподатливи към

Симптом - лесно падане духом

Някои са упорити и последователни. Други лесно падат духом и се обезверяват. Типът реакция спрямо неблагоприятни стечения на обстоятелствата зависи както от самия човешки характер, така и от конкретното съдържание на събитията. И най-непоправимите оптимисти могат да бъдат прекършени от обективно драматични или трагични събития - загуба на близък

Орехите са полезни за чревната дейност

Всекидневната консумация на орехи може да подобри чревната дейност, съобщава "Сайънс дейли", позовавайки се на американско изследване. Авторите му от университета на Пенсилвания са установили, че ядките допринасят за повишаване на количеството на полезните бактерии в червата, предаде БТА.  Проучването е обхванало 42 души с наднормено тегло на

Могат ли да се махат липоми по тялото?

Отговаря д-р Антоанета Томова, консултант на в. "24 часа" по онкология от старта на приложението "Докторе, кажи!" през 2001 г. Липомите са доброкачествени тумори на мастната съединителна тъкан. Могат да бъдат единични или множествени. Среща се и генерализирана липоматоза, която не е чак доброкачествен тумор, а разрастване

Сепсис е причина за всеки пети смъртен случай в света

Сепсисът е причина за всеки пети смъртен случай в света - два пъти повече, отколкото се смяташе досега, съобщиха Франс прес и БТА. Това установи изследване, чиито резултати са публикувани в сп."Лансет". Инфекции на долните дихателните пътища - бронхит, грип, пневмония, са най-честата причина за тези смъртни случаи, смятат учените

Д-р Александър Симидчиев КАДЪР: БНТ

Пулмолог: Маски и шалчета не спират фините прахови частици и серния диоксид

За разлика от фините прахови частици, серният диоксиод е газ, той не може да бъде спрян с маска или шалче. При чувствителните хора той може да предизвика спазъм на дихателните пътища, кашлица. В групите на чувствителните хора влизат деца до 5-годишна възраст и хора над 65-годишна възраст. Това каза пред БНТ пулмологът д-р Александър Симидчиев във

Как да спрете сърцебиене за по-малко от минута

Нe e тaйнa, чe водим дocтa динaмичeн и нaпpeгнaт живoт, кoйтo нeминyeмo ce oтpaзявa въpxy здpaвeтo ни. Taxикapдиятa (cъpцeбиeнeтo) e caмo eдин oт пpoблeмитe, дo кoитo вoди тoзи нaчин нa живoт. Именно поради тази причина решихме да ви представим два прости, но ефективни метода, които ще ви помогнат да се справите с ускорения пулс, предава Нова тв

Изследователи: Нискомасленото мляко забавя стареенето

Биологичното стареене на организма е по-бавно при хора, които предпочитат нискомаслено краве мляко, откриха изследователи от университета Бригъм Йънг в САЩ. Това се съобщава на уебсайта на университета. Научното изследване, посетено на тази тема, е публикувано в списание „Oxidative Medicine and Cellular Longevity“, цитирано от БГНЕС

Експерти: Информацията в интернет за пробиотиците често е подвеждаща

Повечето сайтове, които предлагат информация за пробиотици, са недостоверен източник и често заблуждават с данни за недоказани ползи за здравето, съобщи Ройтерс. Изследователи проучили първите 150 уебсайта, появили се в търсачката на "Гугъл" и установили, че в преобладаващата си част те са на компании, които рекламират продукти или пък са медии

Може ли нередовен цикъл да е заради жлезата?

Отговаря проф. Боян Лозанов, консултант на в. "24 часа" по ендокринология от създаването на здравното му приложение през 2001 г. Нарушенията във функцията на щитовидната жлеза често водят и до нарушения в менструалния цикъл. При повишена функция на жлезата (хипертиреоидизъм) се наблюдава удължаване на цикъла, по-оскъдно и краткотрайно кървене