Какво помага срещу хроничния стрес, който ни докарва хипертония

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7742207 Какво помага срещу хроничния стрес, който ни докарва хипертония Какво помага срещу хроничния стрес, който ни докарва хипертония www.24chasa.bg

Балансът 8 часа работа - 8 часа лично време - 8 часа сън, хобито, добрият секс.

Хипертонията е телеграмата, която предупреждава за риск от инсулт и инфаркт. Освен нея предотвратими рискови фактори за сърдечносъдови инциденти са пушенето, злоупотребата с алкохол, нездравословните храни, хроничният стрес.

За ефектите на лошите навици и начините да бъдат избегнати уврежданията на кръвоносните съдове са изписани милиарди думи. Единствено за стреса, макар и с половин уста, лекарите признават, че е трудно/невъзможно да се избегне.

Стресът като моментна реакция не е лошо нещо, той е еволюционен механизъм, благодарение на който човекът е оцелял като вид. Но стресът, който не води до “разреждане” на отговорните за състоянието хормони, създава условия за хипертония. Затова контролът над стреса е част от профилактиката на инсулта и инфаркта. Лесно е да се каже, но каква е рецептата?

Човек трябва както работи, така и да почива, така и да си осигурява добър сън. Без значение каква е професията му и какво му се случва през деня, човек трябва да се разтоварва от всички неприятности. Най-ефективно това се случва през хоби - приятно занимание, което за всеки човек е различно и в крайна сметка не е важно какво точно е то, същественото е да води до баланс. Не на последно място роля срещу стреса има добрият секс. Това обясни неврологът акад. проф. Иван Миланов, директор на университетската болница по неврология и психиатрия “Св. Наум” в София и председател на Българското дружество по неврология. “Най-уязвими за ефектите на стреса са хората, които работят без мярка, взимат си “домашно” за вкъщи и единствената им почивка е, докато спят.”

Този вид работохолици нямат личен живот, което е много разрушителен феномен. В същото време се нарушава сънят им, което допълнително влияе зле върху здравето. Стига се до порочен кръг, от който трудно се излиза, но човек не трябва да се отказва да търси баланса, като отделя време за занимания, които са му приятни, уточни неврологът.

Последните научни концепции за доброто здраве задължително включват време поне за ходене пеш, а още по-добре за интензивни физически дейности.

При научни изследвания за сравняване на ефекта най-висока оценка печелят занимания, които ангажират не само мускулите, но и мозъка. Като танци с хореография, групирани по различен начин упражнения, бягане по непознат маршрут и т.н.

Едно от новите знания, свързани със стреса и професиите, е, че хората, които използват когнитивни умения в работата си, по-рядко са подвластни на стреса. Това изтъкна кардиологът проф. Арман Постаджиян, началник на отделение по кардиология в софийската университетска болница “Св. Анна” и председател на Българска лига по хипертония.

Стресът подкопава здравето със същите хормонални механизми, с които ни помага да се справим в ситуации, изискващи мобилизация. Процесът се управлява от кортизола. Основната му роля е да осигурява допълнителна енергия на тялото при стресови ситуации. Това обаче води до чисто физически ефекти - кръвното се повишава, активира се преобразуването на въглехидратите до използваемата от тялото глюкоза. Повишеното кръвно се нормализира след минути, ако стресът се разтовари.

Нивото на кортизол обикновено е по-високо сутрин и постепенно намалява през целия ден. Освен ако човек не поддържа постоянен стрес.

Като прости, но ефективни начини за моментно намаляване на напрежението се препоръчват множество техники, които дори не изискват усилия, които привличат вниманието на околните. Обикновено хората откриват какво им помага от опита си. За подсещане се дават примери като дълбоко дишане, излизане за кратка разходка - “за едно кафе”, пускане на любима музика в слушалките, влизане за минути в сайт с вицове и т.н.

Стратегически съвет е след приключването на работния ден да не се продължава с “домашно” и да се избягват кофеинови и други енергизиращи напитки късно следобед и вечер.

Според редица проучвания много подходяща за хората, които работят в офис или само с главите си и нямат хоби, е в свободното време да преминават към “трудова терапия” - с ръце. Най-баналните форми са домакинската работа и градинарството, но само ако доставят удоволствие.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

В Делхи бе обявено извънредно положение, след като се наложи на хората да дишат като в газова камера

Ако слезем от колите, може да сме по-умни

Учени откриха, че мръсният въздух състарява паметта Напоследък световните агенции ни заливат с шокиращи снимки от Индия. На тях се вижда как хора с маски се опитват да стигнат до работните си места в непрогледна мъгла от мръсен въздух. Деца не се забелязват, тъй като училищата са затворени. В мегаполиса Делхи е обявено даже извънредно положение

Депресираният човек се чувства като затиснат от камъни.  СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Депресията - как да я познаем и лекуваме

Проявява се различно, може сериозно да застраши живота От време на време да изпадате в меланхолия, е нормално, но ако ви налегнат продължителна тъга, отчаяние, апатия, може би страдате от депресия. Тя се отразява на способността ви да работите, учите, спите, да се храните нормално и да се радвате на живота

Дюнерът е  тъпкан с двойно  повече месо  и кашкавал от обикновения сандвич. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Не яжте това на обяд – ще ви успи на работа

11 храни, които трябва да избягвате в почивката Кой не го е преживявал – хапваш бързо на обяд и тичаш обратно в офиса, но след малко започваш да клюмаш и да заспиваш на бюрото. Бързането да се върнете на работа едва ли ще ви е от полза, след като през останалата част от деня ще се влачите като парцал. Причината вероятно е в обедното меню

Какво помага срещу  хроничния стрес, който ни докарва  хипертония

Какво помага срещу хроничния стрес, който ни докарва хипертония

Балансът 8 часа работа - 8 часа лично време - 8 часа сън, хобито, добрият секс. Хипертонията е телеграмата, която предупреждава за риск от инсулт и инфаркт. Освен нея предотвратими рискови фактори за сърдечносъдови инциденти са пушенето, злоупотребата с алкохол, нездравословните храни, хроничният стрес

Не се  мъчете  с високи токчета. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Какво да не обличаме, когато летим със самолет

15 грешки, които не бива да правите при полет Да подбереш тоалета си за полет, не е толкова лесно, особено за дамите. Те искат да изглеждат елегантни, а същевременно дрехите и обувките да са удобни за влачене на куфари и катерене по стълбата на самолета. Хубаво е облеклото да е секси, но не чак толкова

Боулдър - новият олимпийски спорт, който лекува депресия

Боулдър - новият олимпийски спорт, който лекува депресия

С концентрацията, която изисква, този вид катерене действа като хормонален регулировчик Пилотно проучване на немски учени в градовете Ерланген, Берлин и Мюнхен може да вкара в речника на психиатрите и психолозите нова думичка – боулдър. Това е сравнително нов алпинистки спорт, разновидност на катеренето.

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Устойчиви на лекарства бактерии оцеляват в пералнята

Устойчиви на лекарства бактерии оцеляват в пералнята

Учени натискат алармата след уникален случай - клебсиела стигнала до недоносени бебета от прани дрешки, за щастие, без последици. За здрави хора вероятно не е проблем, но при слаба имунна система е обезпокоително.  Стремежът на света да избегне потенциална екологична катастрофа вкара в усмирителната риза на енергоспестяването целия ни живот

Не изпадайте в паника от някое и друго килце отгоре, съветват учените.

Диетите убиват

Йо-йо ефектът поразява важни органи, причинява инсулт и инфаркт Едва ли има човек, който през живота си да не се е подлагал на диета. 14 на сто от американците например редовно изпробват различни начини за слабеене. Там всяка година се пръскат $ 33 млрд. за продукти, които обещават стройна фигура. И все пак 66 на сто от хората в САЩ са затлъстели

Кириакос Мицотакис и Румен Радев Снимки: Прессекретариат на президента

Радев и Мицотакис единодушни - охраняваме заедно въздушното пространство над Скопие (Снимки)

Президентът Радев и гръцкият премиер Мицотакис обсъдиха в Атина двустранното партньорство в сферата на сигурността и увеличения миграционен натиск към Европа Партньорство между България и Гърция в сферата на сигурността и увеличения миграционен натиск към Европа, обсъдиха днес в Атина държавният глава Румен Радев и министър-председателят на

Доц. Александър Оскар: Преглеждайте си очите и без оплаквания след 50-те, необратимата загуба на зрение започва
незабелязано

Доц. Александър Оскар: Преглеждайте си очите и без оплаквания след 50-те, необратимата загуба на зрение започва незабелязано

Най-коварно протичат възрастовата макулна дегенерация и диабетната ретинопатия, казва доц. Александър Оскар - Доц. Оскар, в календара на медицината октомври е месец на профилактиката на загубата на зрение. Кои диагнози в офталмологията влошават качеството на живота на най-много хора в България? - Двете заболявания с най-голяма социална тежест в

Високофруктозният царевичен сироп е наричан "сладкият убиец". СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Пазете се от тези храни – докарват рак

Причините са канцерогенни добавки, злоупотреба със сол и захар, рафиниране Известно е, че здравето започва от кухнята, но мнозина не знаят, че в основата на много видове рак е храненето. Според ред изследвания 70% от карциномите могат да бъдат избегнати чрез подходящ хранителен режим. При останалите 30% решаващи са наследствеността и околната

Грета и Грета (вижте следващата снимка). Зависи от ракурса. Нещо подобно е и в науката за същността на синдрома на Аспергер.

Авторът на библията за аспергер: Може да е следващият етап на еволюцията

Защо д-р Тони Атууд, много търсен специалист, 30 г. остава сляп за диагнозата на сина си? От моя клиничен опит се убедих, че хората със синдром на Аспергер имат различен, а не дефектен начин на мислене. Проявяват по-голяма от очакваната настойчивост в неща, които не са приоритети при повечето хора. Различават се и в сетивните преживявания

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber