Фитнесът на старини подобрява живота

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7717147 Фитнесът на старини подобрява живота Фитнесът на старини подобрява живота www.24chasa.bg
Въртенето на обръч не е трудно за възрастни хора и укрепва мускулатурата.

Какви упражнения укрепват мускулите и равновесието след 70 г.

Фитнесът не е само за младежи. Той е много по-важен за хора на 70 и повече години.

Не се паникьосвайте – не говорим за бягане в маратон, макар че и това не е невъзможно при подходяща тренировка. Става въпрос за упражнения, които не са интензивни, но държат във форма на старини, казва експертът Мъри Грей, съветник в британската Национална здравна служба.

Физическата

активност е

решаваща за

4 проблемни

фактора

при напреднала възраст: издръжливост, сила, баланс, гъвкавост. Тя е важна и за психическото здраве на застаряващите.

Достатъчни са 10 минути лесно изпълними упражнения дневно и две-три по-дълги тренировки седмично – разходки, колоездене, танци, казва специалистът, цитиран от в. “Дейли мейл”.

- Издръжливост и енергия на тялото

Те зависят от това доколко сърцето, белите дробове и мускулите работят в синхрон при натоварване - каране на колело, бързо ходене, косене на трева. Добрата издръжливост и енергия например означават изкачването на 2-3 етажа да не ви оставя съвсем без дъх.

Най-лесният начин да подобрите издръжливостта си е да увеличавате ходенето по малко всеки ден, докато умерено се задъхате - да ползвате например

стълбите вместо

асансьора,

като вземате по две стъпала наведнъж. Ако шофирате, спрете колата по-далеч от магазина, за да походите повече. Избягвайте градския транспорт, движете се пеша.

Целта е ежедневно да правите неща, които да учестяват дишането ви, но до степен, че да можете да говорите. Комбинирайте това с плуване, танци, тенис или голф поне веднъж седмично. 

Гледайте да се разхождате 30 минути 5 пъти седмично. Можете да ги разделите на по 10 минути след всяко ядене. Не се оправдавайте със заетост и липса на време.

Сила

Ако имате късмет, приятел ще ви подари спортно съоръжение за 70-годишнината. Ако не, купете си сами гирички от 1, 3 или 5 кг, ластик за спорт или пружини, укрепващи мускулите.

Гирите са

най-добри за

засилване

на раменете

и горните крайници. Ластиците са отлични за физически упражнения чрез разтягане. С тях може да се правят упражнения за мускулите на ръцете, краката, гърдите и гърба.

- Баланс

Важно умение на старини е да сте стабилни и изправени. След 70 г. паданията и травмите силно зачестяват. Много от тях стават у дома и водят до фрактури.

Причината е, че с възрастта чувството за баланс отслабва заради заболяване на вътрешното ухо или като страничен ефект от лекарства срещу кръвно налягане. Мускулите също омекват и по-трудно удържат изправената позиция. Губим и способността за координирани движения, нужни за стабилността ни, залитаме, особено когато се спънем.

Всички видове

движение и спорт

подобряват

тези състояния и особено способността да се балансира. Физическата активност помага на мозъка да координира мускулите, което от своя страна стабилизира придвижването.

Има специализирани уреди и гимнастика за трениране на баланса като дискове за балансиране и упражнения на един крак, но си подгответе стол или друга опора, на която да се облегнете, ако залитнете.

- Гъвкавост

Ако погледнете крак на пиле или на агне, ще видите бяла лъскава тъкан, която разделя снопчетата мускулни фибри и ги свързва с костите. Тази материя е смес от еластин и колаген. Със стареенето тя губи еластичността си, защото балансът между двата елемента се нарушава.

Добрата новина е, че това се дължи не толкова на годините, колкото на свързания с тях застоял начин на живот и липса на движение.

Еластичността е

най-подценяваният

резултат

от практикуването на фитнес, а за по-възрастните тя е най-важна. Докато на младини тренираме за сила и мускули, по-късно гъвкавостта излиза на преден план и може да спаси живот при инциденти. За да я съхраните, трябва редовно да разтягате ставите и мускулите си.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Смути с водорасли е много популярно. 
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Храната с водорасли пращи от протеини, витамини и минерали

Наричат я ястието на бъдещето Сигурно сте чували за чудотворното алге, сиреч водорасло, което укрепва здравето, освежава външния вид и влива енергия. Синьо-зелената разновидност на този природен продукт, отглеждана на повърхността на езера, язовири и други застояли водоизточници, трупа слава и е на път да направи революция в хранителния бранш

Александра Солдатова

Защо булимията мори гимнастички и фигуристки

Личната история на руската състезателка по художествена гимнастика Александра Солдатова бързо се превърна в един от медийните хитове миналия месец. Накрая 4-кратната световна шампионка, спечелила две от титлите си в София, със сълзи на очи призна, че от две години страда от булимия. Направи го след няколко дни

Музикантката свири, докато я оперират.

Будните операции на мозъка го пазят от необратими щети

Неврохирургът проф. Ашкин: Правим по 400 операции и често будим пациенти да тестваме наред ли е всичко с говора, но за първи път ми се налага пациент да свири на цигулка. Неврохирургичната операционна зала на болницата към Кингс колидж е последното място, на което Дагмар Търнър си е представяла, че ще свири

Няколко хубави дълги протягания сутрин зареждат с енергия.
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Как да се заредим с енергия по тибетски

Гонете лошите мисли, бягайте от "трите отрови на ума”, казва прочутият д-р Шераб Барма Всеки си има начини да се сдобива с жизнена енергия, но доколко ефективна е тя? Кафето, шоколадът, тонизиращите напитки и други сладости са по-скоро допинг, отколкото реална сила. Как да си върнеш енергията задълго – това обяснява д-р Шераб Барма

СНИМКА: ДАК

Кола + телевизор = 27% по-висок риск за сърцето

Половин час на ден бързо ходене, спорт или танци балансират заседяването. Хората, които имат кола и телевизор, са изложени на повишен риск от инфаркт. Изчислява се на 27% над обичайния. От друга страна, хората в развитите и развиващите се страни, които са физически активни по време на работа и в свободно време

СНИМКА: ДАК

Първият ни детски грип определя кой вид ще караме леко цял живот

Очертават се 3 групи: родените преди 1968 година, поколенията след Хонконгския грип и генерацията след свинския. Сега епидемията у нас кротва, болните са вече 3 пъти по-малко. Защо някои хора могат по-добре от други да се изплъзват на грипа? Решаващата част от отговора според ново проучване е свързана с първия грипен щам, който срещаме в детството

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Банани, вино, шамфъстък, шоколад са афродизиаци

Банани, вино, шамфъстък, шоколад са афродизиаци

Науката е скептична за секса, но не спори, че са вкусни Ако вашите планове за Деня на влюбените плавно прерастват в романтичен уикенд - много удобно след Свети Валентин в петък, може да искате да опитате да засилите усещанията си не само с логичното за тези дни вино, а и с храните афродизиаци. Науката е скептична за повечето вълшебни рецепти за

В гърлото има 4 сливици - кога са за вадене

В гърлото има 4 сливици - кога са за вадене

Оперативното премахване е наложително, когато уголемените тонзили често влошават дишането, слуха, храненето. Сливиците са най-важните имунологични органи на човека, разположени още на входа на дихателния и храносмилателния път. Природата ги е поставила там, за да контролират най-големия поток от чужди за организма микроорганизми - бактерии, вируси

Чудото, направено по стара билкарска рецепта, което се бори успешно с подаграта

Чудото, направено по стара билкарска рецепта, което се бори успешно с подаграта

Съществува ли лек, към който да посегнем при подагра? Да, колкото и невероятно да звучи – лек има. При това съставът му идва от природата, на една ръка разстояние от нас. Това е чудото отнародната медицина, наречено Подагро Протект. Подаграта е напълно лечимо заболяване. Силно влияние й оказват диета и ограничаване на приема на алкохол

Скрининг с ниско облъчване хваща белодробен рак под 5мм

Скрининг с ниско облъчване хваща белодробен рак под 5мм

Ракът на белия дроб е водещата причина за онкологична смърт в световен мащаб. Убива повече хора от рака на гърдата, на дебелото черво и на шийката на матката. Обяснението е, че за трите вида рак в повечето държави в Европа съществуват програми за скрининг. Прогнозата за рака на белия дроб към момента е лоша

Кардиолог: Образованите българки са слаби, учените мъже - точно обратното

Кардиолог: Образованите българки са слаби, учените мъже - точно обратното

Редкият феномен дебел, но метаболитно здрав съществува, обаче трае над 10 г. само за 1 от 3-ма от тези хора. Особеност при затлъстелите е, че лошият им холестерол е по-лош от обичайното и това увеличава риска за инфаркт, инсулт, диабет. Колкото по-образована е една българка, толкова по-добре контролира теглото си

Кихането във вътрешната част на ръкава, а не в ръката, намалява риска от пренасяне на бактерии.

В пика на грипа: без ръкуване и на 2 метра от околните

Как да се предпазите от грип, ако в офиса или в градския транспорт има кихащи и кашлящи? Стойте поне на метър, при възможност - на 2, от околните, особено от хора с болен вид. При кихане и кашляне микроскопичните капчици се разпръскват до 2 м. Вирусът на грипа се предава в около 70% от случаите от секретите на заразения

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber