https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7683098 В началото влагали радий в шоколад и паста за зъби, сега радиацията е най-контролираната медицинска област В началото влагали радий в шоколад и паста за зъби, сега радиацията е най-контролираната медицинска област www.24chasa.bg

Смятали са я за разкрасителна и лечебна панацея - произвеждали се дори одеяла с уран за болните от артрит. Откриването на рентгеновите лъчи носи на Мария Кюри две Нобелови награди, но и апластична анемия. Това разказва доц. Десислава Лефтерова-Костова - медицински физик, специалист в областта на образната диагностика и радиационната защита при прилагане на йонизиращи лъчения в медицината. Работи в Националната кардиологична болница и Александровска болница. Автор е на над 40 научни публикации, голяма част от тях посветени на работата и по оптимизация на рентгеновите изследвания на деца и проучвания в областта на радиационно индуцирани ефекти вследствие на медицинско облъчване. Преподавател е към МУ - Плевен, и МУ - София. Лектор в курсове за студенти и специализанти и на научни форуми. Участва в национални и международни проекти. Специализирала е във Франция, Италия и Англия. Член на управителния съвет на Българското дружество по биомедицинска физика и инженерство. Има над 10 г. клиничен опит в оптимизацията на диагностични рентгенови изследвания и процедури.

- Доц. Лефтерова, визионерите в областта на медицината фаворизират образните методи на изследване и интервенциите под рентгенов контрол, това не увеличава ли прекалено дозите радиация, на които се подлага пациентът днес?

- Оценките за риска от прилагането на йонизиращи лъчения в медицината трябва винаги да се разглеждат едновременно с оценката на ползата от прилагането на метода. Рентгеновата диагностика е мощен диагностичен метод, осигуряващ незаменима диагностична информация, при отсъствието на която най-често рискът за здравето и живота на пациента е голям. Чрез образната диагностика се избира най-подходящият метод на лечение, като в много случаи спестява допълнителни изследвания или хирургически намеси и подобрява изхода от лечението. Повечето пациенти не са запознати със специфичната терминология и величини, с които се оценява дозата на облъчване, и това е нормално. Затова най-често сравняваме облъчването от рентгеновото изследване например с това от природния радиационен фон.

- Например?

- Рентгенографията на бял дроб е еквивалентна на облъчване, което човек получава естествено за 3-10 дни от природния радиационен фон. Компютърната томография е свързана с относително по-голямо облъчване. Например

КТ на глава

се равнява на

едногодишно

облъчване от

природния фон

Подобно сравнение понякога се интерпретира погрешно от пациентите, че ако им е направено КТ изследване на главата, то повече не трябва да им бъдат провеждани каквито и да е рентгенови изследвания за годината, защото вече са получили едногодишно облъчване.

Но това е сравнение, а не нормиране на брой “безопасни” рентгенови изследвания за година. В зависимост от здравословното си състояние някои пациенти се нуждаят от повече изследвания, които са жизненоважни за тях. По-смислено е да се ограничат необоснованите и клинично безполезни изследвания. Тук отговорността е на лекуващия лекар и на рентгенолога. В световен план е показано чрез проучвания, че до 20-30% от изследванията биха могли да се избегнат или заменят с друг метод.

Когато едно изследване е обосновано и необходимо, следващата стъпка е то да се направи по най-щадящия за пациента начин.

- На фона на страха от радиация днес е трудно да си представим първоначалните очаквания тя да е терапевтична и подмладяваща процедура, каква е цената на тази заблуда?

- В началото на 50-те години на миналия век възторгът от откритието на йонизиращите лъчения е бил толкова голям, че е довел до най-разнообразни и немислими в днешни дни терапии. Лъчелечение се е прилагало не само при тумори, но и при разширени вени, епилепсия, акне и др. Радиоактивността масово се възприемала като положителен феномен. Широко разпространено е било влагането на различни радиоактивни елементи в потребителски стоки. Хората са купували козметика, храни и напитки съдържащи радий и торий. Радиоактивните сувенири също са били много търсени и продавани. Кремовете са рекламирани под мотото за

разкрита

революционна

тайна за

красотата

- радий,

който възстановява, придава жизненост и енергичност, истинско съкровище за кожата и лицето. Очакванията били за чиста и здрава кожа, с изгладени бръчки и без дребни дефекти.

Радият, открит от Мария Кюри, отначало е използван дори при пасти за зъби и бонбони. Радиоактивни

изотопи са

се добавяли

в бонбони,

противозачатъчни

и медицински

свещички

Смятало се, че употребата на тези продукти води до подобряване на здравословното състояние. Радиоактивната вода също е била приемана за последен писък на модата. Считало се е, че тя може да лекува психични заболявания и да забавя стареенето, понеже имала способността да стимулира растежа на клетките. Приемала се за обичайно средство за лекуване на разстройство и малария. Рекламирали се продукти, водещи до облекчаване на състоянието при артрит и ревматизъм, като одеяла с уран. Създавали се балнеолечебни центрове с радиева баня.

Особено

популярни били

“атомни” играчки

като например минилаборатории - имало комплекти с малки количества плутоний и уран.

Цифри и стрелки на часовници били боядисвани с радиева боя, за да фосфоресцират на тъмно. Големи количества радиева боя са нанасяни върху циферблатите на авиационните уреди.

Все още не били добре изучени биологичните ефекти на йонизиращите лъчения върху човека. С времето в резултат на изучаването на действието им са въведени законови регулации и продажбата на подобни продукти е спряна.

- Трагедията не подминава и учените?

- До 1950 г. са докладвани над

300 смъртни

случая от

йонизиращи

лъчения, основно

лекари и учени

В края на XIX век в рамките на 3 г. няколко фундаментални открития разкриват нови хоризонти пред медицинската диагностика и терапия. През 1895 г. Вилхелм Рьонтген открива рентгеновите лъчи, през 1886 г. Хенри Бекерел описва радиоактивността на урана, а през 1898 г. Мария и Пиер Кюри откриват два нови химични елемента – радий и полоний, и изучават свойствата им.

Откриването на рентгеновите лъчи е повратна точка за диагностиката в медицината. Дава възможност да се “надникне” в тялото, което до този момент е било невъзможно. По време на Първата световна война Мария Кюри и 17-годишната й дъщеря Ирен създават полеви медицински центрове до бойните полета, в които се провеждат рентгенови изследвания на ранените войници.

Мария неслучайно получава световно признание като велик учен. Тя първа осъзнава, че лъчите от

радиоактивните

елементи могат

да се използват

за лечението

на тумори

и активно проучва възможностите за използването им в медицината. Подобно на Рьонтген Мария и Пиер също решават да не патентоват медицинското приложение на радия и подаряват откритието си в полза на човечеството. Приносът на Мария Кюри е безспорен и високо оценен. Тя получава две Нобелови награди - по физика и химия, за своите открития, ставайки първата жена, носител на престижното научно отличие. Но плаща висока лична цена.

Мария Кюри

умира от

апластична

анемия

- заболяване, което засяга костния мозък, и най-вероятно е следствие от продължително излагането на радиация.

И други учени са пострадали от непознатите дотогава радиационни ефекти.

Бекерел държи стъкленица с радий в джоба си, което води до поражения по кожата му. Рьонтген умира от рак на дебелото черво няколко десетилетия след откритието си.

Болезненият опит на всички пионери, занимаващи се с йонизиращи лъчения, води до развитие на съвременните принципи за радиациона защита и безопасното и разумно използване на йонизиращите лъчения. Сега това е една от най-строго регулираните и контролирани области.

Други от Докторе, кажи

Доц. Каракостов: Невронавигацията превежда хирурга до тумора без щети за мозъка, съкращава операцията

За пациентите от новините за научната ни конференция може да е интересно и това, че се изпитва апарат, който с електрически полета пречи на рака в мозъка да се множи. Сред организационните решения е да поискаме здравната каса да заплаща гръбначните операции според тежестта им. Това казва доц. Васил Каракостов, дм

Ахмет Кьормутлу: Помагаме за здравето и самочувствието

След мастектомия реконструктивната хирургия е от голямо значение за възвръщане на сексуалната идентичност на пациентките, казва хирургът от болница „Чорлу Ватан“ Д-р Ахмет Кьормутлу е завършил Медицинския университет „Османгази Ескишехир“ през 2007 г. Там е специализирал пластична хирургия. Работил е в различни болници до 2018 г

Проф. Асен Балтов: Постигнахме по-малко доплащане от джоба на пациентите за импланти

Добрата новина за съсловието е, че стойностите на клиничните пътеки ще бъдат увеличени от 5 до 15 процента, казва проф. Асен Балтов, директор на "Пирогов" и преизбран за втори мандат президент на Българската ортопедична и травматологична асоциация. Роден е на 19 септември 1966 г. в София. През 1994 г. завършва МУ- София. 2 г

Д-р Асенов: Големият полип за 10 години става рак на дебелото черво

Злокачествените заболявания и хроничният запек са предпоставка за развитие на рак на дебелото черво. В червата на всеки от нас има 15 килограма отрови, които водят до тежки заболявания, затова системното им пречистване е от огромно значение. Много хора смятат, че за да пречистят червата и стомашно – чревния тракт

В седмицата на рязко застудяване сме, мерете кръвното, може да “играе”

Тялото се адаптира към промените на времето за 7-10 дни, при някои динамиката е изпитание. При бърза и драстична смяна на времето от топло към студено първата система, която реагира, е кръвоносната. За метеорологично чувствителните и за хипертониците е свързано с по-голяма вероятност от дискомфорт.

Неврохирурзите обсъждат как генотипните маркери подобряват прогнозата при тумори в мозъка и гръбнака