https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7683098 В началото влагали радий в шоколад и паста за зъби, сега радиацията е най-контролираната медицинска област В началото влагали радий в шоколад и паста за зъби, сега радиацията е най-контролираната медицинска област www.24chasa.bg

Смятали са я за разкрасителна и лечебна панацея - произвеждали се дори одеяла с уран за болните от артрит. Откриването на рентгеновите лъчи носи на Мария Кюри две Нобелови награди, но и апластична анемия. Това разказва доц. Десислава Лефтерова-Костова - медицински физик, специалист в областта на образната диагностика и радиационната защита при прилагане на йонизиращи лъчения в медицината. Работи в Националната кардиологична болница и Александровска болница. Автор е на над 40 научни публикации, голяма част от тях посветени на работата и по оптимизация на рентгеновите изследвания на деца и проучвания в областта на радиационно индуцирани ефекти вследствие на медицинско облъчване. Преподавател е към МУ - Плевен, и МУ - София. Лектор в курсове за студенти и специализанти и на научни форуми. Участва в национални и международни проекти. Специализирала е във Франция, Италия и Англия. Член на управителния съвет на Българското дружество по биомедицинска физика и инженерство. Има над 10 г. клиничен опит в оптимизацията на диагностични рентгенови изследвания и процедури.

- Доц. Лефтерова, визионерите в областта на медицината фаворизират образните методи на изследване и интервенциите под рентгенов контрол, това не увеличава ли прекалено дозите радиация, на които се подлага пациентът днес?

- Оценките за риска от прилагането на йонизиращи лъчения в медицината трябва винаги да се разглеждат едновременно с оценката на ползата от прилагането на метода. Рентгеновата диагностика е мощен диагностичен метод, осигуряващ незаменима диагностична информация, при отсъствието на която най-често рискът за здравето и живота на пациента е голям. Чрез образната диагностика се избира най-подходящият метод на лечение, като в много случаи спестява допълнителни изследвания или хирургически намеси и подобрява изхода от лечението. Повечето пациенти не са запознати със специфичната терминология и величини, с които се оценява дозата на облъчване, и това е нормално. Затова най-често сравняваме облъчването от рентгеновото изследване например с това от природния радиационен фон.

- Например?

- Рентгенографията на бял дроб е еквивалентна на облъчване, което човек получава естествено за 3-10 дни от природния радиационен фон. Компютърната томография е свързана с относително по-голямо облъчване. Например

КТ на глава

се равнява на

едногодишно

облъчване от

природния фон

Подобно сравнение понякога се интерпретира погрешно от пациентите, че ако им е направено КТ изследване на главата, то повече не трябва да им бъдат провеждани каквито и да е рентгенови изследвания за годината, защото вече са получили едногодишно облъчване.

Но това е сравнение, а не нормиране на брой “безопасни” рентгенови изследвания за година. В зависимост от здравословното си състояние някои пациенти се нуждаят от повече изследвания, които са жизненоважни за тях. По-смислено е да се ограничат необоснованите и клинично безполезни изследвания. Тук отговорността е на лекуващия лекар и на рентгенолога. В световен план е показано чрез проучвания, че до 20-30% от изследванията биха могли да се избегнат или заменят с друг метод.

Когато едно изследване е обосновано и необходимо, следващата стъпка е то да се направи по най-щадящия за пациента начин.

- На фона на страха от радиация днес е трудно да си представим първоначалните очаквания тя да е терапевтична и подмладяваща процедура, каква е цената на тази заблуда?

- В началото на 50-те години на миналия век възторгът от откритието на йонизиращите лъчения е бил толкова голям, че е довел до най-разнообразни и немислими в днешни дни терапии. Лъчелечение се е прилагало не само при тумори, но и при разширени вени, епилепсия, акне и др. Радиоактивността масово се възприемала като положителен феномен. Широко разпространено е било влагането на различни радиоактивни елементи в потребителски стоки. Хората са купували козметика, храни и напитки съдържащи радий и торий. Радиоактивните сувенири също са били много търсени и продавани. Кремовете са рекламирани под мотото за

разкрита

революционна

тайна за

красотата

- радий,

който възстановява, придава жизненост и енергичност, истинско съкровище за кожата и лицето. Очакванията били за чиста и здрава кожа, с изгладени бръчки и без дребни дефекти.

Радият, открит от Мария Кюри, отначало е използван дори при пасти за зъби и бонбони. Радиоактивни

изотопи са

се добавяли

в бонбони,

противозачатъчни

и медицински

свещички

Смятало се, че употребата на тези продукти води до подобряване на здравословното състояние. Радиоактивната вода също е била приемана за последен писък на модата. Считало се е, че тя може да лекува психични заболявания и да забавя стареенето, понеже имала способността да стимулира растежа на клетките. Приемала се за обичайно средство за лекуване на разстройство и малария. Рекламирали се продукти, водещи до облекчаване на състоянието при артрит и ревматизъм, като одеяла с уран. Създавали се балнеолечебни центрове с радиева баня.

Особено

популярни били

“атомни” играчки

като например минилаборатории - имало комплекти с малки количества плутоний и уран.

Цифри и стрелки на часовници били боядисвани с радиева боя, за да фосфоресцират на тъмно. Големи количества радиева боя са нанасяни върху циферблатите на авиационните уреди.

Все още не били добре изучени биологичните ефекти на йонизиращите лъчения върху човека. С времето в резултат на изучаването на действието им са въведени законови регулации и продажбата на подобни продукти е спряна.

- Трагедията не подминава и учените?

- До 1950 г. са докладвани над

300 смъртни

случая от

йонизиращи

лъчения, основно

лекари и учени

В края на XIX век в рамките на 3 г. няколко фундаментални открития разкриват нови хоризонти пред медицинската диагностика и терапия. През 1895 г. Вилхелм Рьонтген открива рентгеновите лъчи, през 1886 г. Хенри Бекерел описва радиоактивността на урана, а през 1898 г. Мария и Пиер Кюри откриват два нови химични елемента – радий и полоний, и изучават свойствата им.

Откриването на рентгеновите лъчи е повратна точка за диагностиката в медицината. Дава възможност да се “надникне” в тялото, което до този момент е било невъзможно. По време на Първата световна война Мария Кюри и 17-годишната й дъщеря Ирен създават полеви медицински центрове до бойните полета, в които се провеждат рентгенови изследвания на ранените войници.

Мария неслучайно получава световно признание като велик учен. Тя първа осъзнава, че лъчите от

радиоактивните

елементи могат

да се използват

за лечението

на тумори

и активно проучва възможностите за използването им в медицината. Подобно на Рьонтген Мария и Пиер също решават да не патентоват медицинското приложение на радия и подаряват откритието си в полза на човечеството. Приносът на Мария Кюри е безспорен и високо оценен. Тя получава две Нобелови награди - по физика и химия, за своите открития, ставайки първата жена, носител на престижното научно отличие. Но плаща висока лична цена.

Мария Кюри

умира от

апластична

анемия

- заболяване, което засяга костния мозък, и най-вероятно е следствие от продължително излагането на радиация.

И други учени са пострадали от непознатите дотогава радиационни ефекти.

Бекерел държи стъкленица с радий в джоба си, което води до поражения по кожата му. Рьонтген умира от рак на дебелото черво няколко десетилетия след откритието си.

Болезненият опит на всички пионери, занимаващи се с йонизиращи лъчения, води до развитие на съвременните принципи за радиациона защита и безопасното и разумно използване на йонизиращите лъчения. Сега това е една от най-строго регулираните и контролирани области.

Други от Докторе, кажи

Очният лекар пръв открива 7 болести в други органи

Освен прозорец към света окото е “шпионка” за здравето. Очният преглед е важен не само за проследяване на здравето на очите. Той може да предостави информация за системни заболявания и да послужи като ранна аларма. Окото е прозорец към света, но натрупването на медицински знания го превръща и в “шпионка” към вътрешните органи

Системата 5 плюс 5 помага при задавяне с храна

Най-рискови са хлъзгави и лепкави храни като хотдог, сандвичи, грозде - особено при ядене в движение и говорене.  Д-р Пенчо Пенчев от БЧК: Признатите техники за първа помощ са потупване по гърба и компресията на Хаймлих. Неподозирано много здрави хора умират от задавяне с храна. Особено често се случва на малки деца и след 60-те

Онконавигатор е ръководство за пациентите по пътя им през диагнозата, лечението и рехабилитацията при рак

На едно място е събрана научна информация от международно признати източници за почти всички видове рак. Това казва д-р Стойчо Кацаров, председател на Центъра за защита правата в здравеопазването. Завършил е медицина през 1990 г. и право през 2004 г. Има призната специалност по вътрешни болести и специализация по здравен мениджмънт

На Св. Валентин купидони раздават прегръдки и брошури “Обичай безопасно”

Младежкият Червен кръст организира за Деня на влюбените днес кампания “Обичай безопасно” като част от националната анти-СПИН инициатива. В София от 15 до 18 часа на метростанции “Сердика” и “СУ Св. Климент Охридски” доброволци на червенокръстката организация ще разпространяват информационни материали и ще приканват минувачите да станат част от

Любовта активира мозъка като подарък

Настъпва същата реакция като при зависимите: Още! Още! Най-романтичната история за свети Валентин и валентинките препраща към времето на император Клавдий II. Владетелят бил убеден, че бракът пречи на пълната войнска отдаденост и забранил войниците да се женят. От съпричастност свещеникът Валентин нарочно си затварял очите за младите мъже

Д-р Владимир Дочев

Д-р Владимир Дочев: При зъболекарите е към пренасищане, но кадрите не са равномерно разпределени

"24 часа" и “ЕО Дент” представят националната кампания “Лекарите, на които вярваме” - Д-р Владимир Дочев е част от новата генерация стоматолози, избрал да остане в България въпреки трудностите, с които той и неговите колеги се сблъскват ежедневно. Кой е той Д-р Владимир Дочев завършва своето висше образование във Факултета по дентална медицина в

Още от Докторе, кажи

“Подутина” от удар по костта на пищяла изчезва най-много за 7 г.

Компреси и лед намаляват риска от голям хематом. По спортните площадки във всички сезони може да се видят малки ученици, които все още не са обсебени от виртуалните игри. Освен всички ползи от движението обаче активните физически усилия и особено игри като футбола са свързани с риск от травми на костите на краката

Взрив, огнище, ендемия, епидемия, пандемия?

Бяс, чума, полиомиелит - изключително редки заболявания, които всяват такава тревога, че дори един болен налага епидемиологично разследване. Други се срещат по-често и само отклонения от условно приета норма натискат алармата за внимание. За това колко тревожна е ситуацията, се съди по термините, които използват здравните власти за

Националната кардиология ще преглежда безплатно при вродени сърдечни аномалии

Най-честите вродени аномалии са на сърцето – засягат средно 10 на 1000 новородени. Над 1 милион деца в света годишно се раждат с такъв проблем, в България - между 500 и 600, и около 300 се нуждаят от хирургично лечение. Ако не се проведе своевременно лечение, около 30% биха загинали в рамките на първата година от живота си

С този макет Центърът за контрол и превенция на заболяванията, САЩ, илюстрира морфологията на новия коронавиурс. Обърнете внимание на шиповете по външната повърхност на вируса, които му придават вид на корона около вириона.

Засега няма коронавирус у нас, но Кърджали счупи всички рекорди по грип