Ще има хора с 2 майки

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7648524 Ще има хора с 2 майки Ще има хора с 2 майки www.24chasa.bg
Ще има хора с 2 майки

Узаконяват ин витро с митохондрии от друга жена

Великобритания първа в света узакони ин витро техника, при която се раждат бебета с две майки и един баща. Процедурата е разработена от учени в Нюкасъл, изпробвана е с животни и те са дали здраво поколение. При нея ядро на яйцеклетка от майката се поставя в цитоплазмата на яйцеклетка от донор, чието ядро е премахнато. Сглобената по този начин яйцеклетка се опложда със сперма от бащата и зародишът се присажда на майката за износване. Има и вариант, при който и майчината, и донорската яйцеклетка се оплождат със сперма на бащата. Цитоплазмите се разменят преди ембрионът да почне да се дели. И в двата случая се избягват тежки болести на новороденото - например мускулна дистрофия, ако майката е с увредени митохондрии.

Процедурата е спорна, тъй като бебето е с генен материал от бащата и от две жени. Английската църква се обяви против. Тя смята, че така се отваря "пукнатина" между майката и бащата и се "разводнява" родителството. В печата се появиха и прогнози, че така се създават ГМО хора и дизайнерски бебета по поръчка. Но според проф. Робърт Уинстън от "Импириъл колидж", светило в областта на репродуктивното здраве, процедурата е съвсем безвредна.

"Няма нищо зловещо. Да се присади митохондрия, е като да се преливат еритроцити при анемия. Разликата е, че се спасява следващото поколение", казва той пред в. "Дейли телеграф".

Процедурата вече мина в британския парламент с 382 срещу 129 гласа. Вотът в Камарата на лордовете също мина и процедурата вече може да се прилага. Първите бебета с трима родители се очакват още тази есен.

Освен етичните проблеми, които подмяната на митохондрии поражда, има и законови. Тъй като тя засяга още неродени хора, няма как да се получи съгласието им за нея. Църквата и някои учени изразиха тревога, че все още се знае твърде малко за ролята на митохондриалната ДНК в оформянето на индивида. Според д-р Уинстън тя не влияе нито на цвета на очите, нито на интелигентността.

"Няма да се стигне до бебета по поръчка, просто се избягват фатални наследствени болести. Разбира се, остава въпросът дали процедурата е напълно безопасна. Но и когато се раждаше първото бебе в епруветка, пак не бяхме сигурни, че ин витро е безопасна процедура", казва той.

Митохондриите снабдяват клетките с енергия. Те имат своя линия от 37 гена, които са различни от 23-те хиляди гена, оформящи личността. Макар че всички хора имат митохондрии в клетките си, те се предават на децата само от майките им. Някои жени имат дефекти в митохондриите, без да го знаят. Те може да са съвсем малки и да нямат симптоми. В яйцеклетките на тези жени обаче може да има много на брой дефектни митохондрии. Да се предадат болести чрез тях, е въпрос на биологично тото - зависи клетката от кой яйчник ще бъде оплодена.

Средно 1 на 200 бебета се ражда с такъв дефект. В повечето случаи симптомите са едва забележими и проблемите със здравето започват доста късно през живота. Но при 1 от 6500 бебета болестта се проявява още в първите месеци след раждането и бързо влошава здравето. Засягат се органите, които се нуждаят от повече енергия - мозъкът, мускулите, сърцето, черният дроб. Смъртта настъпва още през детството, често преди първия рожден ден. Някои родители губят по този начин по 4-5 деца. Дефектни митохондрии причиняват комплексни дистрофии като Болестта на Лей и Синдрома на Барт, като и по-чести състояния като паркинсон, епилепсия, детска глухота и слепота. Още няма лечение за митохондриалните болести.

Самото название "бебе с 3-ма родители" е донякъде неточно за децата, родени по този начин. Първо, жената, която става донор на митохондрии, е анонимна, не участва в отглеждането на детето и няма права върху него. Второ, на генно равнище всичките 23 000 гена по 23-те двойки хромозоми на детето идват от майката и бащата. Донорът дава под 0,2% от общия генетичен материал. Трето, наследствените черти на хората се предават от ДНК в клетъчното ядро, което остава непроменено при процедурата. Забраната да се манипулира ДНК на ядрото остава в сила.

Анкета, публикувана от в. "Гардиън" в деня на гласуването в парламента показа, че 56% от англичаните одобряват процедурата, 10% са против нея и 33% нямат становище.

Клетъчните ВЕЦ

Митохондриите са клетъчни "електроцентрали". Те превръщат "суровите" горива в тялото (глюкоза, аминокиселини, мастни киселини и др.) в аденозин трифосфат (АТФ) - единствената използваема от клетките форма на енергия. Аналогично, в света се използват всякакви енергийни източници (горива, уран, вятър, слънце и пр.), за да се произведе универсалната енергия електричество и с нея да работят всевъзможните уреди. Така и тялото използва химическата енергия в различни вещества, превръща я в АТФ и задвижва с нея обмяната на веществата. При този процес се образуват вихри от електрони и протони в митохондриите, които правят тази среда опасна. Затова тя е обвита в мембрана, или "бент" на митохондриалния "язовир".

В зората на еволюцията митохондриите са били самостоятелни организми със своя ДНК и пълен набор от поне 1000 гена. По-късно в резултат на симбиоза те стават част от клетката. Заради риска от мутации еволюцията се е погрижила дълго преди да се появят хората гените на митохондриите да се копират на безопасно място в ядрото на клетката. Този процес се нарича алотопична експресия. При него са копирани всичките им 1000 гена, освен 13. Оригиналните гени с времето стават излишни, закърняват и отмират.

Още интересни статии за живота и здравето вижте на сайта 24zdrave.bg

Могат ли да се махат липоми по тялото?

Отговаря д-р Антоанета Томова, консултант на в. "24 часа" по онкология от старта на приложението "Докторе, кажи!" през 2001 г. Липомите са доброкачествени тумори на мастната съединителна тъкан. Могат да бъдат единични или множествени. Среща се и генерализирана липоматоза, която не е чак доброкачествен тумор, а разрастване

Сепсис е причина за всеки пети смъртен случай в света

Сепсисът е причина за всеки пети смъртен случай в света - два пъти повече, отколкото се смяташе досега, съобщиха Франс прес и БТА. Това установи изследване, чиито резултати са публикувани в сп."Лансет". Инфекции на долните дихателните пътища - бронхит, грип, пневмония, са най-честата причина за тези смъртни случаи, смятат учените

Д-р Александър Симидчиев КАДЪР: БНТ

Пулмолог: Маски и шалчета не спират фините прахови частици и серния диоксид

За разлика от фините прахови частици, серният диоксиод е газ, той не може да бъде спрян с маска или шалче. При чувствителните хора той може да предизвика спазъм на дихателните пътища, кашлица. В групите на чувствителните хора влизат деца до 5-годишна възраст и хора над 65-годишна възраст. Това каза пред БНТ пулмологът д-р Александър Симидчиев във

Как да спрете сърцебиене за по-малко от минута

Нe e тaйнa, чe водим дocтa динaмичeн и нaпpeгнaт живoт, кoйтo нeминyeмo ce oтpaзявa въpxy здpaвeтo ни. Taxикapдиятa (cъpцeбиeнeтo) e caмo eдин oт пpoблeмитe, дo кoитo вoди тoзи нaчин нa живoт. Именно поради тази причина решихме да ви представим два прости, но ефективни метода, които ще ви помогнат да се справите с ускорения пулс, предава Нова тв

Изследователи: Нискомасленото мляко забавя стареенето

Биологичното стареене на организма е по-бавно при хора, които предпочитат нискомаслено краве мляко, откриха изследователи от университета Бригъм Йънг в САЩ. Това се съобщава на уебсайта на университета. Научното изследване, посетено на тази тема, е публикувано в списание „Oxidative Medicine and Cellular Longevity“, цитирано от БГНЕС

Може ли нередовен цикъл да е заради жлезата?

Отговаря проф. Боян Лозанов, консултант на в. "24 часа" по ендокринология от създаването на здравното му приложение през 2001 г. Нарушенията във функцията на щитовидната жлеза често водят и до нарушения в менструалния цикъл. При повишена функция на жлезата (хипертиреоидизъм) се наблюдава удължаване на цикъла, по-оскъдно и краткотрайно кървене

Токсичните химикали влияят върху умственото развитие на децата

Пестицидите и химикалите, забавящи горенето, влияят върху умственото развитие на децата, съобщи сайтът "Сайънс алърт", цитиран от БТА. Учени от университета на Ню Йорк са изследвали четири химически вещества, за които е известно, че оказват въздействие върху мозъците на подрастващите - олово, живак, пестициди и полибромирани дифенилови етери

Какво е PQQ и как защитава мозъка ни?

Според изследвания съединението пиролоквинолин квинон (PQQ) активира растеж на нови нервни клетки и митохондрии. Като подобрява енергийната обмяна в мозъка, PQQ може да помага срещу когнитивен спад, инсулт, екситотоксичност и невронно увреждане, причинено от висока кръвна захар. PQQ е жизненоважен компонент на всички живи същества