Пасианс и Моцарт побеждават стреса

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7620835 Пасианс и Моцарт побеждават стреса Пасианс и Моцарт побеждават стреса www.24chasa.bg
Д-р Миту Сторони

Нова книга учи на техники срещу тревожността и депресията

Последното нещо, което трябва да направите след ситуация на силен стрес, е да се опитвате да разпуснете. Дори и тялото ви вече да не е подложено на напрежение, съзнанието продължава да изживява стресиращия инцидент отново и отново. Всяко повторение ви товари с ново напрежение и накрая се чувствате още по-стресирани.

По-добре

“излъжете” съзнанието

с някаква игра

– пъзел, тетрис

или пасианс. Такъв съвет дава лекарката Миту Сторони – специалист невроофталмолог, доктор на науките, автор на медицински трудове, в новата си книга Stress Proof с техники за намаляване на ефекта от стреса в съвременния свят.

41-годишната Сторони уверява, че в миналото е била “най-стресираният човек на света”. Като млада лекарка – специализантка в Кеймбриджкия университет, тя се преуморявала с дълъг работен ден, била емоционално изтощена, лишавала се от сън.

След промени, които направила в живота си, се възстановила, разказва експертката пред Би Би Си.

С напредването на еволюцията човешката дейност се измени от умение на ръцете към

усилие на разума,

което стресира

Във Великобритания през 2017-2018 г. 57% от болничните са издадени заради стрес, депресия или тревожност. Растящото натоварване на мозъка предизвиква в организма определени реакции, най-значимата от които е стресът.

“Стрес - това звучи плашещо, но той ви спасява живота при опасни и пълни с неизвестност ситуации, с които изобилства днешният живот”, пише лекарката. Проблемът е, че някои аспекти на живота днес пораждат постоянно чувство на заплаха и така ни правят хронично стресирани, обяснява Миту Сторони. 

След проучване на над 500 научни изследвания тя е стигнала до извода, че човек само си мисли, че е спокоен, но никога не е. Той обаче може да се научи да очаква и да посреща стреса и да намали силата, с която тялото отговаря на него.

Някои малки промени в поведението дават големи резултати.

Изключете мозъка си

от злото влияние

на причината за стреса, е първият съвет на специалистката. Най-разпространеният негов източник днес е взаимодействието с другите хора. Този психосоциален стресов фактор стимулира отделянето на хормони на стреса и поражда негативни емоции.

За да поставим тези чувства под контрол, трябва да се потопим в някакво занимание, което ни кара за забравим неприятностите, които току-що сме преживели. Судоку и други игри за паметта, тетрис, пъзели, решаване на ребуси са най-подходящи. Игрите на телефона – също.

Вниманието, което подреждането на числа и фигури изисква, избутва лошите чувства на заден план, казва Сторони. Тренирането на самоконтрола, вниманието и краткосрочната памет ни помага да овладеем емоциите в дългосрочен план, казва тя и в книгата си дава указания как да постигнем това.

Бинауралните

ритми успокояват

Ако на всяко ухо поотделно чрез слушалки или стереосистема се подава един и същ звуков сигнал с различна, но ниска честота, мозъкът наслагва двата сигнала и възприема разликата между тях като естествен ритъм с ниска честота. Това е бинаурален ритъм.

Изследвания са показали, че той премахва стреса и внася успокоение. Можете да свалите този звук от интернет, да опитaте повече честоти, за да откриете най-подходящата за вас, и да ги слушате 30 минути всяка вечер. 

Доказано е, че стресът унищожава полезните чревни бактерии и създава проблеми с храносмилането. Противодействайте с подходяща

диета, включваща

продукти от

ферментирало мляко

като кефир и йогурт

Заседяването на работното място засилва натрупването на хормона на стреса кортизол. Усилените тренировки след работа допълнително качват нивото му. Затова Сторони препоръчва леки до умерени физически упражнения всяка сутрин, кратки разходки, може и с велосипед.

Препоръчително е те да са сред природата, да слушате чуруликането на птиците. Ако нямате тази възможност, съзерцавайте на видео или на картина красиви природни картини – това също успокоява.

Движете се по 5 минути на всеки половин час. Малко лежерна гимнастика 90 минути преди натоварваща среща или събитие помага да посрещнете стреса по-лесно.

Слушайте

класическа музика

от Моцарт. Стресът се изгражда, когато това, което мислим, се различава от това как действаме или говорим – състояние, известно като когнитивен дисонанс. Изследване показва, че творбите на австрийския музикален гений облекчават неговите симптоми.

Набавяйте си мелатонин чрез храна и излагане на слънчева светлина сутрин – това намалява тревожността и депресията.

Дълбокото дишане преди и по време на стресови състояния, както и чаша черен чай, също свалят напрежението, съветва Миту Сторони.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

За колко време се изчерпва търпението ни? 30 секунди при шофьорите

Побесняваме, ако до 16 секунди не се отвори страницата на компютъра Ако твърде често поставяш на изпитание търпението, то се превръща в гняв, казва един афоризъм. Мексиканският поет, писател и дипломат Амадо Нерво (1870-1919) е дори още по-ефикасен в обясненията си. Защо очакваш нещата с нетърпение? Ако са ненужни за живота ти

Проф. Тодор Кантарджиев държи ключа към микробния свят

Съученици, познати от казармата, роднини, съседи и даже състуденти търсят професора микробиолог и имунолог проф. Тодор Кантарджиев за здравословни проблеми в целия спектър на медицината – от температура до херния. Защо занимават с несвойствени неща директора на Националния център по заразни и паразитни болести?

Мъжът гони кризата на средната възраст с нова кола и къща

Жените да балансират ангажиментите си между “трябва” и “искам” Мъчи ви криза на средната възраст? Подложете се на емоционален или физически стрес, съветва руската психоложка Олга Шапиро от Московската служба за психологическа помощ на населението. Според специалистката за преодоляване на този труден житейски период на мъжете могат да помогнат

И евтиното вино може да бъде добро, казва науката

Цената на бутилката много често влияе психологически върху пиячите Каква е разликата между виното, което струва 3 евро, и това, което е 300 евро? Вредно ли е евтиното вино? Защо някои хора ги боли глава от вино? Какво мисли науката по тези въпроси? Според професора по енология Джеймс Харбъртсън от Университета на Вашингтон евтиното вино съвсем не

Домакинската работа удължава живота

20-ина минути бързо ходене на ден намаляват силно риска от ранна смърт Не е нужно да се потите във фитнеса два пъти на ден, за да се радвате на добро здраве до старини – дори ненатоварваща и лека, но редовна физическа активност, включително домакинската работа, значително удължава живота. До този извод стигат експерти от норвежкия Институт за

Пасианс и Моцарт побеждават стреса

Нова книга учи на техники срещу тревожността и депресията Последното нещо, което трябва да направите след ситуация на силен стрес, е да се опитвате да разпуснете. Дори и тялото ви вече да не е подложено на напрежение, съзнанието продължава да изживява стресиращия инцидент отново и отново. Всяко повторение ви товари с ново напрежение и накрая се

Последно от лого

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Вещество в червеното вино потиска действието на ензим, свързан с депресията

Откритието дава нови насоки за лечение на психичното разстройство Обичате ли да разпускате с чаша вино след стресов ден? Вероятно да, а причината за това има и научно обяснение. То се крие в наличието на естествено химическо съединение - ресвератрол, което проявява антистресови ефекти, като блокира експресията на ензим

4 стъпки, с които да стопим корема за 10 дни

Уточнете каква храна и упражнения са подходящи за вас, борбата с тлъстините е индивидуална Имате хубава, стройна фигура, но ви дразни изпъкналото коремче. Според треньорката от Сидни, Австралия, Рейчъл Атър тлъстините около талията можете да стопите за 10 дни при спазване на определен режим. В своя блог инструкторката препоръчва 4 стъпки за

Седем неща, които лекарят на децата ви не иска да правите

От консулт с д-р Гугъл до безсмъртното плашене с инжекция Ролята на родител не идва с упътващи ремарки като сценарий за нова пиеса, така че младите майки и татковци научават как да се грижат за здравето на детето си по метода на пробите и грешките. Според педиатрите съвременното семейство ще си спести много тревоги

Как да се спасим от летни алергии

Изследване показва, че някои от тях са полезни – пазят от рак Лятото е труден сезон за хора, склонни към хранителна и поленова алергия. В менюто се включват много плодове, особено екзотични, пазарът изкушава с ягоди. Растенията активно произвеждат цветен прашец. Всичко това може да предизвика алергична реакция.

Летен детокс: сух четков масаж подмладява кожата и изглажда целулита

Вода, салати, зехтин, кафе, разходки подсилват отвътре ефекта богиня на плажа За здравите хора детоксикацията не е сезонно събитие или някаква особена намеса отвън, а ежедневен нормален физиологичен процес. В него основната роля играят лимфата, черният дроб, бъбреците и кожата, казва д-р Мария Николова

10 опасни храни за брекетите

Жилавите, лепкави и сладки лакомства чупят, разместват и разяждат скобите Зъбните шини са незаменими срещу кривини и дефекти, които създават комплекси, особено на младите. Те са ключ към красива усмивка, но при неправилно “стопанисване” могат да причинят кариеси и гниене на зъбите, предупреждават стоматолозите.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber