Пасианс и Моцарт побеждават стреса

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7620835 Пасианс и Моцарт побеждават стреса Пасианс и Моцарт побеждават стреса www.24chasa.bg
Д-р Миту Сторони

Нова книга учи на техники срещу тревожността и депресията

Последното нещо, което трябва да направите след ситуация на силен стрес, е да се опитвате да разпуснете. Дори и тялото ви вече да не е подложено на напрежение, съзнанието продължава да изживява стресиращия инцидент отново и отново. Всяко повторение ви товари с ново напрежение и накрая се чувствате още по-стресирани.

По-добре

“излъжете” съзнанието

с някаква игра

– пъзел, тетрис

или пасианс. Такъв съвет дава лекарката Миту Сторони – специалист невроофталмолог, доктор на науките, автор на медицински трудове, в новата си книга Stress Proof с техники за намаляване на ефекта от стреса в съвременния свят.

41-годишната Сторони уверява, че в миналото е била “най-стресираният човек на света”. Като млада лекарка – специализантка в Кеймбриджкия университет, тя се преуморявала с дълъг работен ден, била емоционално изтощена, лишавала се от сън.

След промени, които направила в живота си, се възстановила, разказва експертката пред Би Би Си.

С напредването на еволюцията човешката дейност се измени от умение на ръцете към

усилие на разума,

което стресира

Във Великобритания през 2017-2018 г. 57% от болничните са издадени заради стрес, депресия или тревожност. Растящото натоварване на мозъка предизвиква в организма определени реакции, най-значимата от които е стресът.

“Стрес - това звучи плашещо, но той ви спасява живота при опасни и пълни с неизвестност ситуации, с които изобилства днешният живот”, пише лекарката. Проблемът е, че някои аспекти на живота днес пораждат постоянно чувство на заплаха и така ни правят хронично стресирани, обяснява Миту Сторони. 

След проучване на над 500 научни изследвания тя е стигнала до извода, че човек само си мисли, че е спокоен, но никога не е. Той обаче може да се научи да очаква и да посреща стреса и да намали силата, с която тялото отговаря на него.

Някои малки промени в поведението дават големи резултати.

Изключете мозъка си

от злото влияние

на причината за стреса, е първият съвет на специалистката. Най-разпространеният негов източник днес е взаимодействието с другите хора. Този психосоциален стресов фактор стимулира отделянето на хормони на стреса и поражда негативни емоции.

За да поставим тези чувства под контрол, трябва да се потопим в някакво занимание, което ни кара за забравим неприятностите, които току-що сме преживели. Судоку и други игри за паметта, тетрис, пъзели, решаване на ребуси са най-подходящи. Игрите на телефона – също.

Вниманието, което подреждането на числа и фигури изисква, избутва лошите чувства на заден план, казва Сторони. Тренирането на самоконтрола, вниманието и краткосрочната памет ни помага да овладеем емоциите в дългосрочен план, казва тя и в книгата си дава указания как да постигнем това.

Бинауралните

ритми успокояват

Ако на всяко ухо поотделно чрез слушалки или стереосистема се подава един и същ звуков сигнал с различна, но ниска честота, мозъкът наслагва двата сигнала и възприема разликата между тях като естествен ритъм с ниска честота. Това е бинаурален ритъм.

Изследвания са показали, че той премахва стреса и внася успокоение. Можете да свалите този звук от интернет, да опитaте повече честоти, за да откриете най-подходящата за вас, и да ги слушате 30 минути всяка вечер. 

Доказано е, че стресът унищожава полезните чревни бактерии и създава проблеми с храносмилането. Противодействайте с подходяща

диета, включваща

продукти от

ферментирало мляко

като кефир и йогурт

Заседяването на работното място засилва натрупването на хормона на стреса кортизол. Усилените тренировки след работа допълнително качват нивото му. Затова Сторони препоръчва леки до умерени физически упражнения всяка сутрин, кратки разходки, може и с велосипед.

Препоръчително е те да са сред природата, да слушате чуруликането на птиците. Ако нямате тази възможност, съзерцавайте на видео или на картина красиви природни картини – това също успокоява.

Движете се по 5 минути на всеки половин час. Малко лежерна гимнастика 90 минути преди натоварваща среща или събитие помага да посрещнете стреса по-лесно.

Слушайте

класическа музика

от Моцарт. Стресът се изгражда, когато това, което мислим, се различава от това как действаме или говорим – състояние, известно като когнитивен дисонанс. Изследване показва, че творбите на австрийския музикален гений облекчават неговите симптоми.

Набавяйте си мелатонин чрез храна и излагане на слънчева светлина сутрин – това намалява тревожността и депресията.

Дълбокото дишане преди и по време на стресови състояния, както и чаша черен чай, също свалят напрежението, съветва Миту Сторони.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

При псевдобулбарния сидром извън контрол може да излиза и тъгата. СНИМКА: PIXABAY

Истинската патология зад смеха на Жокера

Псевдобулбарният синдром е наричан образно емоционална инконтиненция Дори само трейлърът на “Жокера” е достатъчен, за да запомниш завинаги смущаващия смях на Хоакин Финикс. Касовата продукция чупи всички рекорди въпреки диаметрално противоположните оценки. И част от въздействието се дължи на неконтролирания смях на героя Артър Флек

Безплатни прегледи за подагра 2-6. XII.

Безплатни прегледи за подагра 2-6. XII.

Основният риск са високите стойности на пикочна киселина. Безплатни прегледи за хора с високи стойности на пикочна киселина в кръвта и подагра ще се провеждат от 2 до 6 декември в Клиниката по нефрология на университетската многопрофилна болница “Свети Иван Рилски”, съобщиха от лечебното заведение. Специалистите ще работят на принцзипа на

Суперхрани  зареждат жената със здраве и сила

Суперхрани зареждат жената със здраве и сила

Специфичните нужди се променят през различните етапи на възрастта Кои храни са най-богати на витамини, минерали, антиоксиданти? Не винаги тези, които предполагате. Марулята например е полезна. Но ако я замените с по-хранителни тъмнолистни като къдраво зеле кейл или спанак, изгодите за здравето ще са по-големи

Възрастни хора с болест на Паркинсон тренират бокс в САЩ. Изследвания доказват, че упражненията увеличават нивата на допамин в мозъка, което значително намалява симптомите.

Допаминов пост: защо хора се отказват от храна, секс, музика и разговори

Най-новият тренд за въздържание от химикала, чиято липса води до паркинсон, се корени в терапии за борба със зависимости Те изпробваха и разпространиха по света кетодиетата, биохакинга и практиките за чист сън. Сега жителите на Силиконовата долина измислиха нов уелнес тренд, който скоро може да завладее Европа - допаминов пост

Децата имат повече рецептори за никотина, лесно стават зависими

Децата имат повече рецептори за никотина, лесно стават зависими

Зависимостта към него е толкова силна, колкото към хероина и кокаина, казва в интервю за в. "24 часа" доц. д-р Антоанета Манолова, дм, Национален център по обществено здраве и анализи. - Доц. Манолова, на дискусия за политиките за ограничаване на употребата на тютюн изтъкнахте, че трябва да се започне от децата

В Делхи бе обявено извънредно положение, след като се наложи на хората да дишат като в газова камера

Ако слезем от колите, може да сме по-умни

Учени откриха, че мръсният въздух състарява паметта Напоследък световните агенции ни заливат с шокиращи снимки от Индия. На тях се вижда как хора с маски се опитват да стигнат до работните си места в непрогледна мъгла от мръсен въздух. Деца не се забелязват, тъй като училищата са затворени. В мегаполиса Делхи е обявено даже извънредно положение

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Депресираният човек се чувства като затиснат от камъни.  СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Депресията - как да я познаем и лекуваме

Проявява се различно, може сериозно да застраши живота От време на време да изпадате в меланхолия, е нормално, но ако ви налегнат продължителна тъга, отчаяние, апатия, може би страдате от депресия. Тя се отразява на способността ви да работите, учите, спите, да се храните нормално и да се радвате на живота

Дюнерът е  тъпкан с двойно  повече месо  и кашкавал от обикновения сандвич. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Не яжте това на обяд – ще ви успи на работа

11 храни, които трябва да избягвате в почивката Кой не го е преживявал – хапваш бързо на обяд и тичаш обратно в офиса, но след малко започваш да клюмаш и да заспиваш на бюрото. Бързането да се върнете на работа едва ли ще ви е от полза, след като през останалата част от деня ще се влачите като парцал. Причината вероятно е в обедното меню

Какво помага срещу  хроничния стрес, който ни докарва  хипертония

Какво помага срещу хроничния стрес, който ни докарва хипертония

Балансът 8 часа работа - 8 часа лично време - 8 часа сън, хобито, добрият секс. Хипертонията е телеграмата, която предупреждава за риск от инсулт и инфаркт. Освен нея предотвратими рискови фактори за сърдечносъдови инциденти са пушенето, злоупотребата с алкохол, нездравословните храни, хроничният стрес

Не се  мъчете  с високи токчета. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Какво да не обличаме, когато летим със самолет

15 грешки, които не бива да правите при полет Да подбереш тоалета си за полет, не е толкова лесно, особено за дамите. Те искат да изглеждат елегантни, а същевременно дрехите и обувките да са удобни за влачене на куфари и катерене по стълбата на самолета. Хубаво е облеклото да е секси, но не чак толкова

Въртенето на обръч не е трудно за възрастни хора и укрепва мускулатурата.

Фитнесът на старини подобрява живота

Какви упражнения укрепват мускулите и равновесието след 70 г. Фитнесът не е само за младежи. Той е много по-важен за хора на 70 и повече години. Не се паникьосвайте – не говорим за бягане в маратон, макар че и това не е невъзможно при подходяща тренировка. Става въпрос за упражнения, които не са интензивни, но държат във форма на старини

Боулдър - новият олимпийски спорт, който лекува депресия

Боулдър - новият олимпийски спорт, който лекува депресия

С концентрацията, която изисква, този вид катерене действа като хормонален регулировчик Пилотно проучване на немски учени в градовете Ерланген, Берлин и Мюнхен може да вкара в речника на психиатрите и психолозите нова думичка – боулдър. Това е сравнително нов алпинистки спорт, разновидност на катеренето.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber