Храна за сърцето

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7567350 Храна за сърцето Храна за сърцето www.24chasa.bg
Зехтинът е от полезните мазнини. СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Учени изготвиха научно обоснована диета за профилактика на сърдечносъдовите заболявания

Преди три години кардиолозите масово подкрепиха издадени от екип специалисти “Европейски клинични препоръки за профилактика на сърдечносъдовите заболявания”. Цяла глава там е посветена на съвети за правилно хранене, чиито принципи помагат не само за укрепване на сърцето и съдовете, но и намаляват риска от други заболявания, например онкологичните, пише руското издание РБК. Препоръките почиват на научно

доказани изводи като този,

че мазнините са полезни

Те се съдържат в практически всички продукти, но видът им е различен. Делят се на наситени, мононенаситени и полиненаситени според особеностите на химическия им строеж. Полезните мазнини са полиненаситените, вредните – наситените.

Най-опасни са т.нар. трансмазнини, наричани още хидрирани или втвърдени. Структурата им е умишлено изменена с добавяне на водород. Използват се заради ниската им цена и високата трайност. Отличава ги температурата на топене – колкото по-висока е тя, толкова са по-рискови за здравето.

Всичко, което наричаме твърди мазнини, като кравето масло и животинската мас под кожата в областта на корема - сало, е вредно. Течните мазнини – слънчогледово олио, зехтин, рибни масла, се смятат за полезни за организма. Строго погледнато, вредата от наситените мастни киселини не е научно потвърдена. Но е доказано, че замяната им с полиненаситени в храната намалява риска от сърдечносъдови болести.

Трансмазнините са

кошмар за съдовете,

например маргаринът. Това е растителна мазнина, втвърдена чрез химическа обработка. Процесът се нарича хидрогенизация, а на опаковката пише “хидрогенизирана мазнина”. Тя причинява атеросклероза – натрупване в съдовете на мастни плаки. Изследвания доказват, че увеличената чрез трансмазнини калоричност на храната с 2% води до скок в риска от исхемична болест на сърцето с 23%. Така че внимателно четете опаковката.

Сол може, но умерено

Готварската сол NaCl e основен източник на натрий в храната. Категорично е доказано, че злоупотребата с нея повишава кръвното налягане. Съвременният европеец яде средно 10 грама сол дневно. Препоръчителното количество е 3 до 5 грама. А солта в готовите продукти – колбаси, сирене, полуфабрикати, е доста над нормата, така че е добре консумацията им да се ограничи. 

Калий против инсулт

Приемането на калий чрез храната способства за намаляване на кръвното. 10 милимола от него в дневния порцион намаляват риска от инсулт с 40%, съобщава сп. “Бритиш медикъл джърнъл”. Основен източник на калий са плодовете и зеленчуците.

Витамините не помагат

за намаляване на риска

от сърдечносъдови заболявания, показват най-новите изследвания. Повечето витамини, смятани доскоро за полезни, се oказват неефективни. Известното проучване на ефективността от допълнително намаление на холестерола и хомоцистеина SEARCH (Study of the Effectiveness of Additional Reductions in Cholesterol and Homocysteine) показва, че витамините от група B и фолиевата киселина не понижават опасността от инфаркт и инсулт.

Витамините антиоксиданти Е и бета-каротин също не издържат проверката. Подобен е изводът и от изследването VITATOPS (VITAmins TO Prevent Stroke).

Фибри и риба – да

Известни още като хранителни влакнини или баластни вещества, фибрите се съдържат в пълнозърнените храни, бобовите, цвеклото и други зеленчуци и плодове. Ползата им е доказана, макар че механизмът на защитно действие е неясен. Известна е и тяхната способност да свалят холестерола в кръвта.

По данни от изследване на Харвардския университет редовната консумация на риба (поне два пъти седмично) намалява риска от сърдечносъдови заболявания с 36%, а смъртността – със 17%. Лишаването от нея рязко повишава тази опасност.

Ефектът очевидно е свързан със съдържащото се в рибата голямо количество полиненаситени мастни киселини омега-3. Употребата им във вид на медицински препарати няма такъв значим ефект.

Малко алкохол не вреди

Ограничено количество червено вино се отразява положително върху сърдечносъдовата система. Това потвърждават 26 изследвания, проведени в период от 30 години. Става въпрос за 150 грама сухо вино на ден за мъжете и 75 грама за жените.

Средиземноморско хранене

В обобщение на всичко дотук може да се каже, че редовното хранене с риба, много плодове и зеленчуци, малко вино, помага за съхраняване на сърцето и съдовете. За да проверят тази теория, учените още в края на миналия век сравниха нивото на сърдечносъдовите заболявания по Средиземноморието, където се хранят по този начин, с държавите в Северна Европа.

Оказа се, че даже при отчитане на вредни ефекти като тютюнопушене, високо кръвно и наднормен холестерол, смъртността от инфаркт и инсулт при южняците е значително по-ниска.

Изводът е, че в основата на това различие лежат хранителните продукти. Така се появява терминът “средиземноморска диета”, която е по-скоро начин на полезно хранене, отколкото строг хранителен режим.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Вещество в червеното вино потиска действието на ензим, свързан с депресията

Откритието дава нови насоки за лечение на психичното разстройство Обичате ли да разпускате с чаша вино след стресов ден? Вероятно да, а причината за това има и научно обяснение. То се крие в наличието на естествено химическо съединение - ресвератрол, което проявява антистресови ефекти, като блокира експресията на ензим

4 стъпки, с които да стопим корема за 10 дни

Уточнете каква храна и упражнения са подходящи за вас, борбата с тлъстините е индивидуална Имате хубава, стройна фигура, но ви дразни изпъкналото коремче. Според треньорката от Сидни, Австралия, Рейчъл Атър тлъстините около талията можете да стопите за 10 дни при спазване на определен режим. В своя блог инструкторката препоръчва 4 стъпки за

Седем неща, които лекарят на децата ви не иска да правите

От консулт с д-р Гугъл до безсмъртното плашене с инжекция Ролята на родител не идва с упътващи ремарки като сценарий за нова пиеса, така че младите майки и татковци научават как да се грижат за здравето на детето си по метода на пробите и грешките. Според педиатрите съвременното семейство ще си спести много тревоги

Как да се спасим от летни алергии

Изследване показва, че някои от тях са полезни – пазят от рак Лятото е труден сезон за хора, склонни към хранителна и поленова алергия. В менюто се включват много плодове, особено екзотични, пазарът изкушава с ягоди. Растенията активно произвеждат цветен прашец. Всичко това може да предизвика алергична реакция.

Летен детокс: сух четков масаж подмладява кожата и изглажда целулита

Вода, салати, зехтин, кафе, разходки подсилват отвътре ефекта богиня на плажа За здравите хора детоксикацията не е сезонно събитие или някаква особена намеса отвън, а ежедневен нормален физиологичен процес. В него основната роля играят лимфата, черният дроб, бъбреците и кожата, казва д-р Мария Николова

Грижата за бъбреците е грижа и за кръвното налягане

Знаете ли, че има пряка връзка между здравето на бъбреците и високото кръвно налягане? Специалисти предупреждават, че възрастни хора с високо кръвно налягане и/или диабет развиват по-висок риск от поява на хронично бъбречно заболяване от всички останали. Вярно е и обратното – пациенти с увредени бъбреци неминуемо се сдобиват с проблеми с кръвното

Последно от лого

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Учени откриха вечната младост?

Деветима мъже подмладени с по две години в медицински експеримент Възможно ли е да оставаме вечно млади? Според учени от биотехнологичната компания “Интервен Имюн” – да. Шефът на фирмата Грегъри Фахи съобщи, че негов екип е успял да върне биологичната възраст на деветима мъже с малко над две години.

Болката от кои болести се усилва сутрин и от кои - вечер

ПроАко ви се струва, че сте по-чувствителни към болката в определени часове на деня или възпалението и главоболието ви се влошава точно когато се опитвате да заспите, това вероятно не е фантасмагория, родена от самовнушения. Доскоро академичната медицина гледаше с високомерие на един нов, а всъщност стар, колкото света,

Храна за сърцето

Учени изготвиха научно обоснована диета за профилактика на сърдечносъдовите заболявания Преди три години кардиолозите масово подкрепиха издадени от екип специалисти “Европейски клинични препоръки за профилактика на сърдечносъдовите заболявания”. Цяла глава там е посветена на съвети за правилно хранене,

Здравата коса се гради в кухнята

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа

Децата на пряко слънце само 10 минути – иначе мозъкът прегрява

Черепът и косата им са тънки, пазят по-слабо. Педиатърът от “Пирогов” д-р Ирен Цочева всеки ден от началото на топлинните вълни спасява деца с прегряване, едно от тях било с 43 градуса температура. От години и у нас вече се среща трагичния феномен на починали в паркирана кола.  Родителите на бебета и малки деца да не ги държат повече от 10 минути

С хлабави очила насочваме УВ радиация право в очите си

Когато летният аксесоар не приляга плътно към носа и челото до 50% от достигащите очите лъчи идват от отраженията върху вътрешната страна на стъклата. Невидимите за човека ултравиолетови лъчи са толкова рискови за очите, колкото и за кожата. Те са най-интензивни през лятото и въздействието им се увеличава рязко,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber