Храна за сърцето

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7567350 Храна за сърцето Храна за сърцето www.24chasa.bg
Зехтинът е от полезните мазнини. СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Учени изготвиха научно обоснована диета за профилактика на сърдечносъдовите заболявания

Преди три години кардиолозите масово подкрепиха издадени от екип специалисти “Европейски клинични препоръки за профилактика на сърдечносъдовите заболявания”. Цяла глава там е посветена на съвети за правилно хранене, чиито принципи помагат не само за укрепване на сърцето и съдовете, но и намаляват риска от други заболявания, например онкологичните, пише руското издание РБК. Препоръките почиват на научно

доказани изводи като този,

че мазнините са полезни

Те се съдържат в практически всички продукти, но видът им е различен. Делят се на наситени, мононенаситени и полиненаситени според особеностите на химическия им строеж. Полезните мазнини са полиненаситените, вредните – наситените.

Най-опасни са т.нар. трансмазнини, наричани още хидрирани или втвърдени. Структурата им е умишлено изменена с добавяне на водород. Използват се заради ниската им цена и високата трайност. Отличава ги температурата на топене – колкото по-висока е тя, толкова са по-рискови за здравето.

Всичко, което наричаме твърди мазнини, като кравето масло и животинската мас под кожата в областта на корема - сало, е вредно. Течните мазнини – слънчогледово олио, зехтин, рибни масла, се смятат за полезни за организма. Строго погледнато, вредата от наситените мастни киселини не е научно потвърдена. Но е доказано, че замяната им с полиненаситени в храната намалява риска от сърдечносъдови болести.

Трансмазнините са

кошмар за съдовете,

например маргаринът. Това е растителна мазнина, втвърдена чрез химическа обработка. Процесът се нарича хидрогенизация, а на опаковката пише “хидрогенизирана мазнина”. Тя причинява атеросклероза – натрупване в съдовете на мастни плаки. Изследвания доказват, че увеличената чрез трансмазнини калоричност на храната с 2% води до скок в риска от исхемична болест на сърцето с 23%. Така че внимателно четете опаковката.

Сол може, но умерено

Готварската сол NaCl e основен източник на натрий в храната. Категорично е доказано, че злоупотребата с нея повишава кръвното налягане. Съвременният европеец яде средно 10 грама сол дневно. Препоръчителното количество е 3 до 5 грама. А солта в готовите продукти – колбаси, сирене, полуфабрикати, е доста над нормата, така че е добре консумацията им да се ограничи. 

Калий против инсулт

Приемането на калий чрез храната способства за намаляване на кръвното. 10 милимола от него в дневния порцион намаляват риска от инсулт с 40%, съобщава сп. “Бритиш медикъл джърнъл”. Основен източник на калий са плодовете и зеленчуците.

Витамините не помагат

за намаляване на риска

от сърдечносъдови заболявания, показват най-новите изследвания. Повечето витамини, смятани доскоро за полезни, се oказват неефективни. Известното проучване на ефективността от допълнително намаление на холестерола и хомоцистеина SEARCH (Study of the Effectiveness of Additional Reductions in Cholesterol and Homocysteine) показва, че витамините от група B и фолиевата киселина не понижават опасността от инфаркт и инсулт.

Витамините антиоксиданти Е и бета-каротин също не издържат проверката. Подобен е изводът и от изследването VITATOPS (VITAmins TO Prevent Stroke).

Фибри и риба – да

Известни още като хранителни влакнини или баластни вещества, фибрите се съдържат в пълнозърнените храни, бобовите, цвеклото и други зеленчуци и плодове. Ползата им е доказана, макар че механизмът на защитно действие е неясен. Известна е и тяхната способност да свалят холестерола в кръвта.

По данни от изследване на Харвардския университет редовната консумация на риба (поне два пъти седмично) намалява риска от сърдечносъдови заболявания с 36%, а смъртността – със 17%. Лишаването от нея рязко повишава тази опасност.

Ефектът очевидно е свързан със съдържащото се в рибата голямо количество полиненаситени мастни киселини омега-3. Употребата им във вид на медицински препарати няма такъв значим ефект.

Малко алкохол не вреди

Ограничено количество червено вино се отразява положително върху сърдечносъдовата система. Това потвърждават 26 изследвания, проведени в период от 30 години. Става въпрос за 150 грама сухо вино на ден за мъжете и 75 грама за жените.

Средиземноморско хранене

В обобщение на всичко дотук може да се каже, че редовното хранене с риба, много плодове и зеленчуци, малко вино, помага за съхраняване на сърцето и съдовете. За да проверят тази теория, учените още в края на миналия век сравниха нивото на сърдечносъдовите заболявания по Средиземноморието, където се хранят по този начин, с държавите в Северна Европа.

Оказа се, че даже при отчитане на вредни ефекти като тютюнопушене, високо кръвно и наднормен холестерол, смъртността от инфаркт и инсулт при южняците е значително по-ниска.

Изводът е, че в основата на това различие лежат хранителните продукти. Така се появява терминът “средиземноморска диета”, която е по-скоро начин на полезно хранене, отколкото строг хранителен режим.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Диетите убиват

Йо-йо ефектът поразява важни органи, причинява инсулт и инфаркт Едва ли има човек, който през живота си да не се е подлагал на диета. 14 на сто от американците например редовно изпробват различни начини за слабеене. Там всяка година се пръскат $ 33 млрд. за продукти, които обещават стройна фигура. И все пак 66 на сто от хората в САЩ са затлъстели

Радев и Мицотакис единодушни - охраняваме заедно въздушното пространство над Скопие (Снимки)

Президентът Радев и гръцкият премиер Мицотакис обсъдиха в Атина двустранното партньорство в сферата на сигурността и увеличения миграционен натиск към Европа Партньорство между България и Гърция в сферата на сигурността и увеличения миграционен натиск към Европа, обсъдиха днес в Атина държавният глава Румен Радев и министър-председателят на

Доц. Александър Оскар: Преглеждайте си очите и без оплаквания след 50-те, необратимата загуба на зрение започва незабелязано

Най-коварно протичат възрастовата макулна дегенерация и диабетната ретинопатия, казва доц. Александър Оскар - Доц. Оскар, в календара на медицината октомври е месец на профилактиката на загубата на зрение. Кои диагнози в офталмологията влошават качеството на живота на най-много хора в България? - Двете заболявания с най-голяма социална тежест в

Пазете се от тези храни – докарват рак

Причините са канцерогенни добавки, злоупотреба със сол и захар, рафиниране Известно е, че здравето започва от кухнята, но мнозина не знаят, че в основата на много видове рак е храненето. Според ред изследвания 70% от карциномите могат да бъдат избегнати чрез подходящ хранителен режим. При останалите 30% решаващи са наследствеността и околната

Авторът на библията за аспергер: Може да е следващият етап на еволюцията

Защо д-р Тони Атууд, много търсен специалист, 30 г. остава сляп за диагнозата на сина си? От моя клиничен опит се убедих, че хората със синдром на Аспергер имат различен, а не дефектен начин на мислене. Проявяват по-голяма от очакваната настойчивост в неща, които не са приоритети при повечето хора. Различават се и в сетивните преживявания

Влезе ви мигла? Как да я извадите, кога да търсите лекар

Ако се е пъхнала под горния клепач или в някой от ъглите на окото - при лекар. Окото е най-сложният орган след мозъка. А това предполага, че е и най-чувствителният, но за разлика от изолирания в черепа мозък няма сериозна защитна стена. В него може да попадне буквално всичко, но най-често това са части от собствената му рехава охранителна система

Последно от лого

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Как да си набавим безплатно колаген - уникалния белтък за кожа без бръчки и здрави стави

След 25-годишна възраст тялото го произвежда по-пестеливо. Колаген. Това е думата, която задължително ще влезе в разговора ви с дерматолог, независимо какво ви е завело при него, и е много логично. Около 80% от кожата ни е съставена от колаген. Заедно с еластина той е определящ фактор колко гладка и млада изглежда кожата ни,

За колко време се изчерпва търпението ни? 30 секунди при шофьорите

Побесняваме, ако до 16 секунди не се отвори страницата на компютъра Ако твърде често поставяш на изпитание търпението, то се превръща в гняв, казва един афоризъм. Мексиканският поет, писател и дипломат Амадо Нерво (1870-1919) е дори още по-ефикасен в обясненията си. Защо очакваш нещата с нетърпение? Ако са ненужни за живота ти

Проф. Тодор Кантарджиев държи ключа към микробния свят

Съученици, познати от казармата, роднини, съседи и даже състуденти търсят професора микробиолог и имунолог проф. Тодор Кантарджиев за здравословни проблеми в целия спектър на медицината – от температура до херния. Защо занимават с несвойствени неща директора на Националния център по заразни и паразитни болести?

Мъжът гони кризата на средната възраст с нова кола и къща

Жените да балансират ангажиментите си между “трябва” и “искам” Мъчи ви криза на средната възраст? Подложете се на емоционален или физически стрес, съветва руската психоложка Олга Шапиро от Московската служба за психологическа помощ на населението. Според специалистката за преодоляване на този труден житейски период на мъжете могат да помогнат

И евтиното вино може да бъде добро, казва науката

Цената на бутилката много често влияе психологически върху пиячите Каква е разликата между виното, което струва 3 евро, и това, което е 300 евро? Вредно ли е евтиното вино? Защо някои хора ги боли глава от вино? Какво мисли науката по тези въпроси? Според професора по енология Джеймс Харбъртсън от Университета на Вашингтон евтиното вино съвсем не

Домакинската работа удължава живота

20-ина минути бързо ходене на ден намаляват силно риска от ранна смърт Не е нужно да се потите във фитнеса два пъти на ден, за да се радвате на добро здраве до старини – дори ненатоварваща и лека, но редовна физическа активност, включително домакинската работа, значително удължава живота. До този извод стигат експерти от норвежкия Институт за

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber