(Не) яж много, да станеш здрав и силен

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7510548 (Не) яж много, да станеш здрав и силен (Не) яж много, да станеш здрав и силен www.24chasa.bg

Ново меню в детските градини ще бори наднорменото тегло. 

По-малко калории, но по-качествени.

Това правило е ръководило авторите на новите норми за хранене на децата от 3 до 7 години, които посещават обществени заведения.

Здравното министерство пусна за обществено обсъждане ремонта на наредбата за здравословно хранене на децата в детски заведения. Изискванията ще трябва да се спазват и когато детското заведение взема готова храна от кетъринг фирми. Както и когато организираното хранене се извършва чрез доставка на меню от кухня майка.

Детските заведения, в които се отглеждат момчета и момичета със здравословни проблеми, нуждаещи се от диетично хранене, се задължават да осигуряват възможност за специално меню съгласно поставената медицинска диагноза и лекарски указания за хранителния режим.

Модерната концепция за здравословно хранене на подрастващите

пенсионира

уместния за

времето си

призив, наложен

от майките в

следвоенните

години

“Яж, за да станеш здрав и силен.” Тогава обаче недохранването е реален проблем, а и храната е по-малко обработена - т.е. по-пълноценна.

Сега по-голям проблем на Запада са преяждащите хора. Те по принцип са по-рискови за хипертония, сърдечносъдови заболявания, диабет. Болести, които отново за разлика от следвоенните години сега вземат повече жертви, отколкото инфекциите тогава.

Проучванията от последните 20 години категорично доказаха, че

наднорменото

тегло и

затлъстяването

в детството

по-често остават

и след това

У нас проблемът с пълните деца е видим отвсякъде - и преносно, и буквално. Вече всеки трети първокласник е закръглен. Пълнотата с времето става източник на комплекси и ражда

разстройства

като

анорексия,

булимия,

орторексия

Друго важно знание, което накара здравните системи да насочат вниманието си към детското хранене, е, че хранителните навици от детството остават сравнително постоянни през живота. А още от поколението на милениумите в Европа, САЩ, Канада се отчита подчертан вкус към сладките рафинирани храни и бързото хранене. Този модел е критикуван, защото дава много калории с незадоволително съдържание на полезни вещества и изобилие от мазнини, сол, консерванти, аромати и т.н. 

В същото време в ранните години на живота е най-лесно да се възпитат здравословни хранителни навици, казва проф. Стефка Петрова - специалист по хранене и диететика и един от водещите учени, подготвили физиологичните норми и препоръките за хранене в детството.

Екипът е пренаписал по последните правила на науката съветите как да се хранят децата в детските градини, но това са всъщност универсалните здравословни норми за възрастовата група.

В сравнение с предишната наредба са намалени с 200 до 250 калориите за деня.

За по-адекватно съобразяване с необходимата за растежа енергия експертите делят децата на две групи - 3-4-годишни и 5-6-годишни. При по-малките калориите не трябва да са повече от 1350 (минус 200 от досегашните норми), а при “големите” - 1600.

Орязването обаче не е на принципа от всичко по-малко, а за сметка на намаляването на добавените въглехидрати - захарта, храните от бяло рафинирано брашно, белия ориз и нишестени храни като картофите например.

Разрешените

добавени захари

са орязани

наполовина

- от 30 грама за деня на 15-17 грама.

За сметка на това децата ще ядат повече плодове и зеленчуци, включително пресни. Новост е, че

като подкрепяща

междинна

закуска

освен плодове

ще се дават

и зеленчуци,

обясни проф. Петрова. Поставя се ново условие за миксовете - плодовите салати не може да са подсладени, нито зеленчуците - подсолени.

Поощрява се даването на цели или нарязани пресни плодове и зеленчуци и натурални сурови нектари от тях (смутита).

По-рядко ще се предлагат фрешове - те са калорични, а лишени от много полезните за метаболизма растителни влакна (фибри).

За ястия може да се използват консервирани зеленчуци и плодове, които не съдържат консерванти, подсладители и оцветители. Готовите мармалади и конфитюри задължително трябва да са екстра качество според утвърдения държавен стандарт.

Приемът на мляко и млечни продукти се осигурява чрез ежедневно включване в менюто на

най-малко

350 г кисело или

прясно мляко и

най-малко 35 г

сирене и/или

кашкавал

В детските градини не се допуска предлагане на прясно, кисело мляко и млечни продукти с изкуствени подсладители, оцветители, консерванти, ароматизанти и имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко. За сиренето и кашкавала има условие да са с по-малко съдържание на сол (съответно 3,5 и 3%) , а добавянето на сол в айряна е ултимативно забранено.

Новост е реабилитирането на пълномасленото 3-3,6% мляко - тенденция, която модерната наука препоръчва за всички възрасти. В детските градини само два дни седмично може да се дава кисело мляко с 2% мазнини и/или прясно мляко с 1,5% мазнини.

В менюто на децата от 3 до 6 г., разбила се, задължително присъстват яйцата, но

само пресни

яйца клас А

Акцент се поставя върху бобовите храни - богати на ценни белтъчини, минерални вещества и фибри. Включват се в менюто не по-малко от един път при петдневно четирикратно хранене (без вечеря) в детските градини и не по-малко от два пъти при целодневно седмично хранене в обществените домове. Към популярните боб и грах се добавя нахутът - незаслужено позабравен от съвременната кухня, но с много добри хранителни качества.

Не се допуска предлагането на пържени храни - ястията трябва да са варени на пара или задушени.

Като цяло се променят пропорциите на хранителните вещества -

въглехидратите

намаляват

за сметка на

белтъчините и

полезните

мазнини

Не се допускат под никаква форма храни, които съдържат частично или напълно хидрогенирани мазнини, подчерта проф. Петрова. Този клас мазнини, променени, за да се втвърдяват лесно, се смятат за фактор, който увеличава риска от натрупване на плаки в кръвоносните съдове.

Проф. Стефка Петрова: В детските градини няма да се разрешава готвене със замразявано месо и риба

Една от промените в изискванията към здравословното хранене в детските градини много прецизно регламентира какво месо и риба са подходящи за децата в цялата предучилищна възраст, както и начините за кулинарната им обработка, обясни проф. Стефка Петрова.

Месото не може да е претърпяло никаква друга обработка освен охлаждане. Това означава, че замразявано и след това размразено месо не може да се използва за готвене. Телешкото и свинското трябва да са без видими тлъстини, сухожилия и кости, а птичето месо - без кожа.

Наредбата предвижда мляното месо да е нетлъсто. Допустимо е мазнините в него да са най-много 7%. За тази категория месо за първи път влиза изискването на европейския регламент за не повече от 12% колаген, т.е. мляното месо не трябва да има много сухожилия и обрезки, които дават обем и понижават стойността, но имат ниска хранителна полза.

Базово условие и част от цялостната политика за намаляване на натрия в хранителния режим е

солта в мляното

месо да е до 1%

от общата маса

Досегашният правилник за хранене на децата до 7 г. фиксираше тавана на 1,5 процента. Рестриктивното условие е част от политиките за промяната на физиологичните норми за цялото население с цел ранна превенция на социалнозначими заболявания на сърдечносъдовата система.

Промишлено произведени месни заготовки (кайма, кебапчета, кюфтета, карначета, наденици и др.) не се допускат.

Колбасите също са табу. От месните продукти експертите по хранене са одобрили само качествената шунка и филе. Но с допълнителните условия да са без съдържание на механично отделено месо и да не се предлагат като основни ястия. Може да се използват от време на време за сандвич в комбинация със зеленчуци в рамките на разнообразното балансирано хранене.

Поощрява се предлагането

на риба - идеалното

е 2 пъти седмично

Но също трябва да е само прясно охладена и да се приготвя веднага, без замразяване. В детската градина няма да може да се предлагат солена, пушена, сушена, маринована или консервирана по друг начин риба и хайвер.

Специално се уточнява, че не се допуска на децата в обществените заведения да се дават миди, стриди, калмари, октоподи, раци, скариди и други морски дарове.

Към наредбата има и приложение с примерни менюта. Те са съобразени на базисно ниво с препоръчителните физиологични норми за съответната възраст, като почиват на най-доброто от националната българска кухня, обясни проф. Петрова.

За разнообразяване на менюто има и рецепти със здравословни продукти от цял свят, които навлизат на нашия пазар през последните години.

В много семейства те вече присъстват регулярно и е естествено да се предлагат понякога и в детската градина, е аргументът на авторите на сборника с рецепти.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Пасианс и Моцарт побеждават стреса

Нова книга учи на техники срещу тревожността и депресията Последното нещо, което трябва да направите след ситуация на силен стрес, е да се опитвате да разпуснете. Дори и тялото ви вече да не е подложено на напрежение, съзнанието продължава да изживява стресиращия инцидент отново и отново. Всяко повторение ви товари с ново напрежение и накрая се

Вещество в червеното вино потиска действието на ензим, свързан с депресията

Откритието дава нови насоки за лечение на психичното разстройство Обичате ли да разпускате с чаша вино след стресов ден? Вероятно да, а причината за това има и научно обяснение. То се крие в наличието на естествено химическо съединение - ресвератрол, което проявява антистресови ефекти, като блокира експресията на ензим

4 стъпки, с които да стопим корема за 10 дни

Уточнете каква храна и упражнения са подходящи за вас, борбата с тлъстините е индивидуална Имате хубава, стройна фигура, но ви дразни изпъкналото коремче. Според треньорката от Сидни, Австралия, Рейчъл Атър тлъстините около талията можете да стопите за 10 дни при спазване на определен режим. В своя блог инструкторката препоръчва 4 стъпки за

Седем неща, които лекарят на децата ви не иска да правите

От консулт с д-р Гугъл до безсмъртното плашене с инжекция Ролята на родител не идва с упътващи ремарки като сценарий за нова пиеса, така че младите майки и татковци научават как да се грижат за здравето на детето си по метода на пробите и грешките. Според педиатрите съвременното семейство ще си спести много тревоги

Как да се спасим от летни алергии

Изследване показва, че някои от тях са полезни – пазят от рак Лятото е труден сезон за хора, склонни към хранителна и поленова алергия. В менюто се включват много плодове, особено екзотични, пазарът изкушава с ягоди. Растенията активно произвеждат цветен прашец. Всичко това може да предизвика алергична реакция.

10 опасни храни за брекетите

Жилавите, лепкави и сладки лакомства чупят, разместват и разяждат скобите Зъбните шини са незаменими срещу кривини и дефекти, които създават комплекси, особено на младите. Те са ключ към красива усмивка, но при неправилно “стопанисване” могат да причинят кариеси и гниене на зъбите, предупреждават стоматолозите.

Последно от лого

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Грижата за бъбреците е грижа и за кръвното налягане

Знаете ли, че има пряка връзка между здравето на бъбреците и високото кръвно налягане? Специалисти предупреждават, че възрастни хора с високо кръвно налягане и/или диабет развиват по-висок риск от поява на хронично бъбречно заболяване от всички останали. Вярно е и обратното – пациенти с увредени бъбреци неминуемо се сдобиват с проблеми с кръвното

Учени откриха вечната младост?

Деветима мъже подмладени с по две години в медицински експеримент Възможно ли е да оставаме вечно млади? Според учени от биотехнологичната компания “Интервен Имюн” – да. Шефът на фирмата Грегъри Фахи съобщи, че негов екип е успял да върне биологичната възраст на деветима мъже с малко над две години.

Болката от кои болести се усилва сутрин и от кои - вечер

ПроАко ви се струва, че сте по-чувствителни към болката в определени часове на деня или възпалението и главоболието ви се влошава точно когато се опитвате да заспите, това вероятно не е фантасмагория, родена от самовнушения. Доскоро академичната медицина гледаше с високомерие на един нов, а всъщност стар, колкото света,

Храна за сърцето

Учени изготвиха научно обоснована диета за профилактика на сърдечносъдовите заболявания Преди три години кардиолозите масово подкрепиха издадени от екип специалисти “Европейски клинични препоръки за профилактика на сърдечносъдовите заболявания”. Цяла глава там е посветена на съвети за правилно хранене,

Здравата коса се гради в кухнята

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа

Децата на пряко слънце само 10 минути – иначе мозъкът прегрява

Черепът и косата им са тънки, пазят по-слабо. Педиатърът от “Пирогов” д-р Ирен Цочева всеки ден от началото на топлинните вълни спасява деца с прегряване, едно от тях било с 43 градуса температура. От години и у нас вече се среща трагичния феномен на починали в паркирана кола.  Родителите на бебета и малки деца да не ги държат повече от 10 минути

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber