Защо учените се тревожат от “секса” между оралните и гениталните херпес вируси

Прочитането на генома на херпесни вируси в проби от различни пациенти показва, че те си обменят части от ДНК. СНИМКА: РОЙТЕРС

Продължаваща рекомбинация на ДНК може да направи половите лезии устойчиви на лечение.

Според Световната здравна организация повече от две трети от населението на света се заразява с поне единия от двата вида много разпространени херпесни вируса.

Всички те причиняват инфекции, но поразяват почти диаметрално противоположни зони в тялото. Едните (HSV-1) най-често засягат устата, другите (HSV-2) са отговорни за образувания по половите органи. Смята се, че в хода на еволюцията вируси, които причиняват лезии на различни места, са си смесили и обменили генетичен матерал. С термините на вирусологията тези своеобразни хибриди с разменени генетични компоненти представляват рекомбинации.

Оказва се обаче, че този смятан за окончателен процес не е приключил при херпесните вируси.

Клиничната лаборатория по вирусология към Медицинския университет във Вашингтон, САЩ, открива доказателства за продължаващата рекомбинация при хората и в момента. Авторите са сравнявали 22 години проби от различни пациенти и са установили нови различни вариации.

В медиите за широка аудитория тази строго научна новина получава забавно образно тълкуване: има много повече продължаващ “секс” между оралните и гениталните херпесни вируси, отколкото учените преди това смятаха.

Но смесването изглежда еднопосочен обмен.

Според проучването HSV-2 придобива гени от HSV-1, а не обратното, казват авторите. В резултат на това гениталният херпесен вирус (HSV-2) продължава да се променя, което би могло да има негативни последици за общественото здраве. Например HSV-2 може да се модифицира по начин, който го прави устойчив на настоящите антивирусни лекарства. Поражда се и загриженост, че способността на HSV-2 да се допълва с части от генома на HSV-1 може да бъде бариера за създаването на универсална ваксина срещу генитален херпес, обяснява пред “Хелт” д-р Алекс Гренингер. Екипът е открил доказателства за скорошно смесване между HSV-1 и HSV-2. В няколко случая гениталните вируси са се сдобили с големи "парчета ДНК от HSV-1. Не просто по-големи, а 10 пъти по-големи, отколкото са били наблюдавани по-рано, казва д-р Гренингер. Той откроява като забележителна находката при човек с генитална комбинирана инфекция с HSV-1 и HSV-2. Щамът HSV-2 в този пациент съдържаше голяма част от ДНК от HSV-1. В този случай е вероятно смесването да се е случило в самия пациент, което показва, че рекомбинацията продължава, обяснява ученият.

Интересно от изследователска гледна точка, но тревожно в контекста на общественото здраве и възможностите за лечение е, че класически причиняващият  инфекции по устата вид през последните години провокира повече образувания по половите органи, създавайки възможности за коинфекции.

Други от Сила за живот

Вещество в червеното вино потиска действието на ензим, свързан с депресията

Откритието дава нови насоки за лечение на психичното разстройство Обичате ли да разпускате с чаша вино след стресов ден? Вероятно да, а причината за това има и научно обяснение. То се крие в наличието на естествено химическо съединение - ресвератрол, което проявява антистресови ефекти, като блокира експресията на ензим

4 стъпки, с които да стопим корема за 10 дни

Уточнете каква храна и упражнения са подходящи за вас, борбата с тлъстините е индивидуална Имате хубава, стройна фигура, но ви дразни изпъкналото коремче. Според треньорката от Сидни, Австралия, Рейчъл Атър тлъстините около талията можете да стопите за 10 дни при спазване на определен режим. В своя блог инструкторката препоръчва 4 стъпки за

Седем неща, които лекарят на децата ви не иска да правите

От консулт с д-р Гугъл до безсмъртното плашене с инжекция Ролята на родител не идва с упътващи ремарки като сценарий за нова пиеса, така че младите майки и татковци научават как да се грижат за здравето на детето си по метода на пробите и грешките. Според педиатрите съвременното семейство ще си спести много тревоги

Как да се спасим от летни алергии

Изследване показва, че някои от тях са полезни – пазят от рак Лятото е труден сезон за хора, склонни към хранителна и поленова алергия. В менюто се включват много плодове, особено екзотични, пазарът изкушава с ягоди. Растенията активно произвеждат цветен прашец. Всичко това може да предизвика алергична реакция.

Летен детокс: сух четков масаж подмладява кожата и изглажда целулита

Вода, салати, зехтин, кафе, разходки подсилват отвътре ефекта богиня на плажа За здравите хора детоксикацията не е сезонно събитие или някаква особена намеса отвън, а ежедневен нормален физиологичен процес. В него основната роля играят лимфата, черният дроб, бъбреците и кожата, казва д-р Мария Николова

Грижата за бъбреците е грижа и за кръвното налягане

Знаете ли, че има пряка връзка между здравето на бъбреците и високото кръвно налягане? Специалисти предупреждават, че възрастни хора с високо кръвно налягане и/или диабет развиват по-висок риск от поява на хронично бъбречно заболяване от всички останали. Вярно е и обратното – пациенти с увредени бъбреци неминуемо се сдобиват с проблеми с кръвното

Още от Сила за живот

Учени откриха вечната младост?

Деветима мъже подмладени с по две години в медицински експеримент Възможно ли е да оставаме вечно млади? Според учени от биотехнологичната компания “Интервен Имюн” – да. Шефът на фирмата Грегъри Фахи съобщи, че негов екип е успял да върне биологичната възраст на деветима мъже с малко над две години.

Болката от кои болести се усилва сутрин и от кои - вечер