Бедността променя гените ни

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7385593 Бедността променя гените ни Бедността променя гените ни www.24chasa.bg

Според проучване на Северозападния университет в Илинойс социално-икономическото неблагополучие може да доведе до изява или потискане на заложеното в биологичния ни чип.

Дали си беден, или богат, реализиран или тотално неуспял, се отразява на изявата на гените ни. Бедността оставя следа върху приблизително 10% от тях. Това установява изследване на Северозападния университет в Еванстън в американския щат Илинойс. То поставя под въпрос ширещото се в представите на повечето хора схващане за гените като неизменни характеристики на физическата ни същност и здраве, пише “Сайънс дейли”.

Предишни проучвания са доказали, че ниските доходи и липсата на житейски успех може да доведат до повишен риск за сърдечни заболявания, диабет, много видове рак и инфекциозни заболявания. Но не бил ясен биологичният механизъм как телата запомнят на ниво клетка преживяванията в бедност.

В новото проучване изследователите са открили доказателства, че бедността може да се вгради в широк обхват на генома чрез процесите на ДНК метилиране. То представлява ключов фактор, който има потенциала да влияе върху генната изява на повече от 2500 места в над 1500 гена.

Много от повлияваните точки са свързани с имунния отговор на инфекции, развитието на скелета и развитието на нервната система.

Предишни изследвания доказват, че социално-икономическият статус е повсеместен фактор за здравето.  По-семплата житейска реализация и/или скромните до липсващи доходите са предпоставка за активиране на процеси, които допринасят за развитието на хронично възпаление, инсулинова резистентност - нечувствителност към инсулина, която се смята за предвестник на диабета от тип 2, и дисрегулация на хормона на стреса кортизол.

Но, изглежда, нещастието не свършва в рамките на определен период от живота на човека. По все още неизяснени биологични механизми предпоставките за лошо здраве в резултат на бедност влизат в биологичния чип.

Водещият изследовател д-р Томас Макдейд - професор по антропология в Лабораторията за изследване на човешката физиология, казва, че откритието на екипа му е важно по две причини.

Първата е, че обяснява очевидните и без научни аргументи закономерности на влошаване на здравето на хората с нисък социално-икономически статус. Според проф. Макдейд ключът към разбирането е в откритието, че ДНК метилирането може да играе важна роля за връзката между бедността и здравето. Най-вече на сърцето, кръвоносните съдове и имунната система. В същото време грешките в ДНК метилирането предразполагат към възпалителни реакции и бъгове в метаболизма.

Биохимичното обяснение на ДНК метилирането е свързването на метилова група с друга молекула. Като краен резултат се стига до активирането на някои гени или забрана те да се проявят.

Например метилирането се намесва в контрола на стреса чрез глутатиона - антиоксидант, който тялото синтезира от аминокиселини. Еволюционният смисъл е чрез парирането на окислението в клетките да не се допуска те да се израждат или в обратимата фаза да бъдат “ремонтирани”. От метилирането зависи предаването на нервните импулси, регулирането на имунните реакции и възможностите на тялото срещу възпалението. Тези и още много роли на метилирането илюстрират защо то може да отключва гени, свързани със здравето на сърдечносъдовата система, имунитета, обмяната на веществата.

Епигенетиката е сравнително нов клон на науката, който не се противопоставя на генетиката, а по-скоро е другата страна на същата монета. Тя изучава влиянието на външните фактори - средата, навиците, стреса върху биологичния “чип”, който получаваме по наследство от родителите си. Основополагаща е теорията, че в много случаи от външните фактори зависи дали даден лош или защитен ген ще се изяви. Или ще остане до края на живота ни само непроявено предразположение.

Най-популярният пример за епигенетиката на бедността са свидетелствата от много предишни епидемиологични проучвания за здравето на деца, родени от майки, които са гладували. Поколението им се оказва предразположено към заболявания, които са отсъствали във фамилната история.

Второто достойнство, което проф. Макдейд изтъква, е откритието за връзката на социално-икономическото неблагополучие с настаняването на епигенетичните промени в генома. Учените са очаквали извода, но са били изненадани от мащаба на влиянието на лошите доходи и мизерни условия за живот. Резултатите подчертават потенциалното въздействие на бедността върху много широк спектър от физиологични процеси и органи. Учените планират допълнителни проучвания за всички здравни последици.

Други от Сила за живот

4 стъпки, с които да стопим корема за 10 дни

Уточнете каква храна и упражнения са подходящи за вас, борбата с тлъстините е индивидуална Имате хубава, стройна фигура, но ви дразни изпъкналото коремче. Според треньорката от Сидни, Австралия, Рейчъл Атър тлъстините около талията можете да стопите за 10 дни при спазване на определен режим. В своя блог инструкторката препоръчва 4 стъпки за

Седем неща, които лекарят на децата ви не иска да правите

От консулт с д-р Гугъл до безсмъртното плашене с инжекция Ролята на родител не идва с упътващи ремарки като сценарий за нова пиеса, така че младите майки и татковци научават как да се грижат за здравето на детето си по метода на пробите и грешките. Според педиатрите съвременното семейство ще си спести много тревоги

Как да се спасим от летни алергии

Изследване показва, че някои от тях са полезни – пазят от рак Лятото е труден сезон за хора, склонни към хранителна и поленова алергия. В менюто се включват много плодове, особено екзотични, пазарът изкушава с ягоди. Растенията активно произвеждат цветен прашец. Всичко това може да предизвика алергична реакция.

Летен детокс: сух четков масаж подмладява кожата и изглажда целулита

Вода, салати, зехтин, кафе, разходки подсилват отвътре ефекта богиня на плажа За здравите хора детоксикацията не е сезонно събитие или някаква особена намеса отвън, а ежедневен нормален физиологичен процес. В него основната роля играят лимфата, черният дроб, бъбреците и кожата, казва д-р Мария Николова

10 опасни храни за брекетите

Жилавите, лепкави и сладки лакомства чупят, разместват и разяждат скобите Зъбните шини са незаменими срещу кривини и дефекти, които създават комплекси, особено на младите. Те са ключ към красива усмивка, но при неправилно “стопанисване” могат да причинят кариеси и гниене на зъбите, предупреждават стоматолозите.

Учени откриха вечната младост?

Деветима мъже подмладени с по две години в медицински експеримент Възможно ли е да оставаме вечно млади? Според учени от биотехнологичната компания “Интервен Имюн” – да. Шефът на фирмата Грегъри Фахи съобщи, че негов екип е успял да върне биологичната възраст на деветима мъже с малко над две години.

Още от Сила за живот

Болката от кои болести се усилва сутрин и от кои - вечер

ПроАко ви се струва, че сте по-чувствителни към болката в определени часове на деня или възпалението и главоболието ви се влошава точно когато се опитвате да заспите, това вероятно не е фантасмагория, родена от самовнушения. Доскоро академичната медицина гледаше с високомерие на един нов, а всъщност стар, колкото света,

Храна за сърцето

Учени изготвиха научно обоснована диета за профилактика на сърдечносъдовите заболявания Преди три години кардиолозите масово подкрепиха издадени от екип специалисти “Европейски клинични препоръки за профилактика на сърдечносъдовите заболявания”. Цяла глава там е посветена на съвети за правилно хранене,

Здравата коса се гради в кухнята

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа

Децата на пряко слънце само 10 минути – иначе мозъкът прегрява

Черепът и косата им са тънки, пазят по-слабо. Педиатърът от “Пирогов” д-р Ирен Цочева всеки ден от началото на топлинните вълни спасява деца с прегряване, едно от тях било с 43 градуса температура. От години и у нас вече се среща трагичния феномен на починали в паркирана кола.  Родителите на бебета и малки деца да не ги държат повече от 10 минути

С хлабави очила насочваме УВ радиация право в очите си

Когато летният аксесоар не приляга плътно към носа и челото до 50% от достигащите очите лъчи идват от отраженията върху вътрешната страна на стъклата. Невидимите за човека ултравиолетови лъчи са толкова рискови за очите, колкото и за кожата. Те са най-интензивни през лятото и въздействието им се увеличава рязко,

Щастието в работата - въпрос на нагласа

Проф. Срикумар Рао препоръчва техники срещу гнева от проблемите в офиса Нещастни сте на работното място. Смятате се за свръхнатоварени и нископлатени. Яд ви е на прекомерно взискателния шеф и подлите колеги. За да изкарате деня, фантазирате си, че тях уволняват, а вас – издигат. Или че хлопвате вратата и напускате.