Бедността променя гените ни

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7385593 Бедността променя гените ни Бедността променя гените ни www.24chasa.bg

Според проучване на Северозападния университет в Илинойс социално-икономическото неблагополучие може да доведе до изява или потискане на заложеното в биологичния ни чип.

Дали си беден, или богат, реализиран или тотално неуспял, се отразява на изявата на гените ни. Бедността оставя следа върху приблизително 10% от тях. Това установява изследване на Северозападния университет в Еванстън в американския щат Илинойс. То поставя под въпрос ширещото се в представите на повечето хора схващане за гените като неизменни характеристики на физическата ни същност и здраве, пише “Сайънс дейли”.

Предишни проучвания са доказали, че ниските доходи и липсата на житейски успех може да доведат до повишен риск за сърдечни заболявания, диабет, много видове рак и инфекциозни заболявания. Но не бил ясен биологичният механизъм как телата запомнят на ниво клетка преживяванията в бедност.

В новото проучване изследователите са открили доказателства, че бедността може да се вгради в широк обхват на генома чрез процесите на ДНК метилиране. То представлява ключов фактор, който има потенциала да влияе върху генната изява на повече от 2500 места в над 1500 гена.

Много от повлияваните точки са свързани с имунния отговор на инфекции, развитието на скелета и развитието на нервната система.

Предишни изследвания доказват, че социално-икономическият статус е повсеместен фактор за здравето.  По-семплата житейска реализация и/или скромните до липсващи доходите са предпоставка за активиране на процеси, които допринасят за развитието на хронично възпаление, инсулинова резистентност - нечувствителност към инсулина, която се смята за предвестник на диабета от тип 2, и дисрегулация на хормона на стреса кортизол.

Но, изглежда, нещастието не свършва в рамките на определен период от живота на човека. По все още неизяснени биологични механизми предпоставките за лошо здраве в резултат на бедност влизат в биологичния чип.

Водещият изследовател д-р Томас Макдейд - професор по антропология в Лабораторията за изследване на човешката физиология, казва, че откритието на екипа му е важно по две причини.

Първата е, че обяснява очевидните и без научни аргументи закономерности на влошаване на здравето на хората с нисък социално-икономически статус. Според проф. Макдейд ключът към разбирането е в откритието, че ДНК метилирането може да играе важна роля за връзката между бедността и здравето. Най-вече на сърцето, кръвоносните съдове и имунната система. В същото време грешките в ДНК метилирането предразполагат към възпалителни реакции и бъгове в метаболизма.

Биохимичното обяснение на ДНК метилирането е свързването на метилова група с друга молекула. Като краен резултат се стига до активирането на някои гени или забрана те да се проявят.

Например метилирането се намесва в контрола на стреса чрез глутатиона - антиоксидант, който тялото синтезира от аминокиселини. Еволюционният смисъл е чрез парирането на окислението в клетките да не се допуска те да се израждат или в обратимата фаза да бъдат “ремонтирани”. От метилирането зависи предаването на нервните импулси, регулирането на имунните реакции и възможностите на тялото срещу възпалението. Тези и още много роли на метилирането илюстрират защо то може да отключва гени, свързани със здравето на сърдечносъдовата система, имунитета, обмяната на веществата.

Епигенетиката е сравнително нов клон на науката, който не се противопоставя на генетиката, а по-скоро е другата страна на същата монета. Тя изучава влиянието на външните фактори - средата, навиците, стреса върху биологичния “чип”, който получаваме по наследство от родителите си. Основополагаща е теорията, че в много случаи от външните фактори зависи дали даден лош или защитен ген ще се изяви. Или ще остане до края на живота ни само непроявено предразположение.

Най-популярният пример за епигенетиката на бедността са свидетелствата от много предишни епидемиологични проучвания за здравето на деца, родени от майки, които са гладували. Поколението им се оказва предразположено към заболявания, които са отсъствали във фамилната история.

Второто достойнство, което проф. Макдейд изтъква, е откритието за връзката на социално-икономическото неблагополучие с настаняването на епигенетичните промени в генома. Учените са очаквали извода, но са били изненадани от мащаба на влиянието на лошите доходи и мизерни условия за живот. Резултатите подчертават потенциалното въздействие на бедността върху много широк спектър от физиологични процеси и органи. Учените планират допълнителни проучвания за всички здравни последици.

Други от Сила за живот

Судоку забавя деменцията с 8-10 години

Учени доказаха: Логическите игри с числа подмладяват мозъка Хората, които играят судоку всеки ден, имат шанс да забавят стареенето на мозъка с 8 до 10 години. Такъв е изводът от проучване сред 20 000 души на екип от университета в Ексетър и лондонския Кингс колидж. Учените вече са доказали, че решаването на кръстословици изостря и освежава

Нов, трети фактор за хипертония при децата: екранната “дрога”

Генерален рисков фактор за хипертонията е напредването на възрастта, но в последните две-три десетилетия се отчита повишаване на относителния дял на децата и юношите с високо кръвно налягане. Тенденцията е световна, България не прави изключение, съобщи кардиологът проф. Йото Йотов от варненската университетска болница “Света Марина”.

Голфът трови богаташите с пестициди

Скъпите морски деликатеси пък ги “снабдяват” с олово и арсеник Богатите хора имат голямо количество пестициди в кръвта, защото играят голф. Баровците се тровят и с живак повече от останалите, тъй като се тъпчат с морска храна.  Тези сензационни разкрития направи в британския парламент известният токсиколог Майкъл Дипледж.

Защо учените се тревожат от “секса” между оралните и гениталните херпес вируси

Продължаваща рекомбинация на ДНК може да направи половите лезии устойчиви на лечение. Според Световната здравна организация повече от две трети от населението на света се заразява с поне единия от двата вида много разпространени херпесни вируса. Всички те причиняват инфекции, но поразяват почти диаметрално противоположни зони в тялото.

5 храни пазят очите здрави

Не само морковите са полезни за доброто зрение Сигурно са ви казвали, че ако искате да имате добро зрение, трябва да ядете моркови. Има известна истина – този зеленчук съдържа бета-каротин, който се превръща във витамин А, който е полезен за здравето на очите. Но има други, още по-необходими за това важно сетиво храни, пише сайтът “Фуд Привент”.

Безплатни консултации в София с водещ неврохирург от чужбина

На 20-21 май 2019 г. пациенти с мозъчни тумори и гръбначни заболявания ще имат възможността да се консултират безплатно в София с водещ неврохирург от Турция. Доц. д-р Зафер Оркун Токташ ще гостува у нас по покана на Звезделина Лютфи, управител на Здравен информационен център „Медикъл Караджъ“, в рамките на инициативата им да предоставят достъп на

Още от Сила за живот

Резките промени на времето през пролетта влияят на кръвното като студа

Вдигането на артериално налягане през динамична пролет, като в момента, е най-изразено при хората над 60 г. Кръвното налягане обикновено е по-високо през зимата и по-ниско през лятото. Това е така, защото ниските температури карат кръвоносните съдове да се стесняват. Минавайки през по-тясно пространство,

Салмонелите поразяват с взрив от токсини

Салмонелата има много лица, най-популярното е неудържимото разстройство, но има и други разновидности. Поети с храната, салмонелите отделят взрив от токсини, които увреждат вътрешните органи и нервната система, в тежки случаи се стига до шок. Най-лека е субклиничната версия на болестта - човек няма симптоми, но е носител.

10 храни - яж и не дебелей

Разпознават ги по индекса на ситостта Звучи невероятно, но има храни, с които можете за утолите вълчия си глад, а да не сложите и грам на талията. Те са с голяма засищаща сила, но не ви тъпчат с калории. Можете да ги разпознаете чрез “индекса на ситостта” – мярка, въведена през 1995 г. чрез тест на 38 продукта – всичките на порции от по 240

Варените яйца издържат до 5 дни в хладилника

Ястията с белтъци може да са опасни, ако не са достигнали температура поне 72 градуса. Почти всеки човек яде яйца, но анкета в харесвана медия за здравни теми в навечерието на Великден показва голяма разлика в отговора на въпроса за трайността им. Параноичната версия слага лимит за безопасност само в рамките на празничната неделя.

От трилърите се затлъстява

Причините: стрес от ужасите и заседяване пред екрана с чипс и пуканки Седиш на дивана с часове, вперил поглед в телевизионния екран, механично нагъваш чипс и пуканки, а сърцето ти ще изскочи от напрежение при всяка екшън сцена на поредния страховит филм. Това може да е полезно за убиване на времето, но е вредно за килограмите,

Сърцето обича ли шафран?

Купуваме евтино шафран от съседна държава и много ни харесват вкусът и цветът, който дава на храната, чула съм, че подправката е и полезна, слагам я буквално на всичко. Но пък някои хора се опасяват от въздействието и върху сърцето. Mоже ли да обясните ефектите от шафрана и в какви количества подправката има полезно действие, пита наша читателка.