Здравата коса се гради в кухнята

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7385480 Здравата коса се гради в кухнята Здравата коса се гради в кухнята www.24chasa.bg
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива

Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа. Но има нещо важно, което може да направите, за да подпомогнете растежа на по-здрав косъм, който да не окапва лесно. То започва в кухнята - както с всеки друг телесен орган и състоянието на косите зависи от това какво ядем, пише сайтът за правилно хранене foodeatsafe.com. Изданието препоръчва 9 продукта за жива и лъскава коса.

1. Яйца

Те са начело на списъка, защото съдържат много протеин и витамина биотин, както и други елементи като цинк и селен. Фоликулите – онази част от скалпа, за която е прикрепен всеки косъм, са съставени главно от протеин и недостигът му води до косопад. Биотинът е основен нутриент за производството на определен вид протеин, наречен кератин. Консумирането на повече яйца ускорява растежа на косата и я заздравява. Неслучайно някои мият главата си с жълтък. Липсата на биотин значи рядка и изтощена коса.

2. Горски плодове

Къпините, малините, боровинките, дивите ягоди съдържат вещества и витамини, стимулиращи растежа на косъма. Най-важният е витамин C, който има силен антиоксидантен ефект. Антиоксидантите предпазват фоликула от вредното влияние на свободните радикали, съществуващи естествено в организма и свързани с възрастта. Тялото ни използва витамин C и за производство на колаген – протеин, без който косъмът става крехък и трошлив. Същият витамин помага на организма да усвоява желязото и предпазва от анемия, предизвикваща косопад. 

3. Спанак

Това тревисто растение от семейство лободови е прекрасен източник на хранителни вещества като фолиева киселина, желязо, витамин А и С. Всяко от тях играе роля за растежа на здрава коса. Витамин А подпомага кожните жлези да произвеждат себум – мастен секрет, овлажняващ скалпа и поддържащ косъма здрав. Желязото помага на червените кръвни клетки да пренасят кислород в тялото – факт, свързан с качеството на косата. Купичка спанак на ден доставя 54% от препоръчителното количество витамин А, 4% от желязото за жени и 10% от това за мъже.

4. Тлъста риба

Сьомгата, херингата, скумрията и други мазни риби стимулират растежа на косата заради високата концентрация на мастни киселини омега-3. Изследване на 120 жени с рядка коса и косопад, приемащи рибено масло и антиоксиданти, показа, че косата им се е сгъстила и окапването е намаляло.

Ако не сте любители на рибата, рибеното масло е отлична алтернатива. Рибните продукти съдържат и други полезни за косъма съставки като протеин, селен, витамини D3 и B.

5. Сладки картофи

Те са в класацията заради бета-каротина, който тялото превръща във витамин А, подпомагащ производството на секрета себум. Той пък е решаващ за здравето на скалпа, тъй като го овлажнява. Витамин А стимулира и растежа на косата и я сгъстява, предпазва фоликулите от разпад. Един среден сладък картоф на ден доставя 43,8% от препоръчителния прием на витамин А.

6. Авокадо

Освен че е вкусно, то съдържа “добри” мазнини и здравословни количества витамин Е. А той, както и витамин С, е антиоксидант, който неутрализира вредните свободни радикали и стимулира растежа на косата. Изследване на хора с косопад показа, че растежът на косъма е нараснал с 34% след 8-месечен прием на витамин Е. Той играе важна роля и в опазване на скалпа от оксидативен стрес, водещ до натрупване на свободни радикали. А сухият и увреден скалп има по-малко активни фоликули на косата. Основните мастни киселини в авокадото са критични за градежа на клетките и дефицитът им води до косопад.

7. Стриди

Те са с особен вкус и ако не ви понасят, решение има. Съдържанието на цинк в тези мекотели подпомага силно растежа на косата и я възстановява, но можете да си го доставите и чрез червено месо, бобова храна, млечни продукти, яйца, пълнозърнени, ядки и семена. 

Недостигът на цинк е свързан с форма на косопад, известна като телогенен ефлувиум. Той е обратим чрез увеличаване на приема на елемента. Но имайте предвид, че твърде много цинк може да засили косопада. Препоръчително е да си го набавяте в малки здравословни дози с храна, иначе може да предозирате.

8. Скариди

Протеин, витамини B и D, цинк, желязо, които скаридите съдържат, са предпоставка за здрави кичури. В тях има и скромно количество омега-3, въпреки че като цяло съдържат много малко мазнини. Основните мастни киселини поддържат косата, а недостигът на витамин D3 води до косопад. Обсъдете с лекаря си допълнителен прием на витамин D. Той е субстанция, синтезирана с помощта на слънчевата светлина, а все повече хора прекарват времето си в затворени помещения.

9. Бобови храни

Ако искате да откажете месото, но държите на протеина, бобовите са отлично решение. Освен протеини те съдържат и желязо, биотин, цинк, фолиева киселина, които са решаващи за здрава коса. При това тези продукти са достъпни и евтини, така че можете да ги ядете в изобилие. Ако се борите с косопад, който не е генетичен или хормонален, като следродилен период или мъжка плешивост, търсете причината в храната. На това може да се дължи и фактът, че косата ви расте много по-бавно от средните 13-ина милиметра на месец, или 15-ина сантиметра годишно.

Фокусирайте се върху продукти, богати на протеини, витамини А, C, D и E, основни мастни киселини, желязо. Цинкът, фолиевата киселина, биотинът също са фактори за здрава коса.

Добре подбраната и балансирана диета цери много болести, а гъстата и лъскава коса е един от белезите, че сте здрави отвътре и отвън.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Вещество в червеното вино потиска действието на ензим, свързан с депресията

Откритието дава нови насоки за лечение на психичното разстройство Обичате ли да разпускате с чаша вино след стресов ден? Вероятно да, а причината за това има и научно обяснение. То се крие в наличието на естествено химическо съединение - ресвератрол, което проявява антистресови ефекти, като блокира експресията на ензим

4 стъпки, с които да стопим корема за 10 дни

Уточнете каква храна и упражнения са подходящи за вас, борбата с тлъстините е индивидуална Имате хубава, стройна фигура, но ви дразни изпъкналото коремче. Според треньорката от Сидни, Австралия, Рейчъл Атър тлъстините около талията можете да стопите за 10 дни при спазване на определен режим. В своя блог инструкторката препоръчва 4 стъпки за

Седем неща, които лекарят на децата ви не иска да правите

От консулт с д-р Гугъл до безсмъртното плашене с инжекция Ролята на родител не идва с упътващи ремарки като сценарий за нова пиеса, така че младите майки и татковци научават как да се грижат за здравето на детето си по метода на пробите и грешките. Според педиатрите съвременното семейство ще си спести много тревоги

Как да се спасим от летни алергии

Изследване показва, че някои от тях са полезни – пазят от рак Лятото е труден сезон за хора, склонни към хранителна и поленова алергия. В менюто се включват много плодове, особено екзотични, пазарът изкушава с ягоди. Растенията активно произвеждат цветен прашец. Всичко това може да предизвика алергична реакция.

Летен детокс: сух четков масаж подмладява кожата и изглажда целулита

Вода, салати, зехтин, кафе, разходки подсилват отвътре ефекта богиня на плажа За здравите хора детоксикацията не е сезонно събитие или някаква особена намеса отвън, а ежедневен нормален физиологичен процес. В него основната роля играят лимфата, черният дроб, бъбреците и кожата, казва д-р Мария Николова

Грижата за бъбреците е грижа и за кръвното налягане

Знаете ли, че има пряка връзка между здравето на бъбреците и високото кръвно налягане? Специалисти предупреждават, че възрастни хора с високо кръвно налягане и/или диабет развиват по-висок риск от поява на хронично бъбречно заболяване от всички останали. Вярно е и обратното – пациенти с увредени бъбреци неминуемо се сдобиват с проблеми с кръвното

Последно от лого

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Учени откриха вечната младост?

Деветима мъже подмладени с по две години в медицински експеримент Възможно ли е да оставаме вечно млади? Според учени от биотехнологичната компания “Интервен Имюн” – да. Шефът на фирмата Грегъри Фахи съобщи, че негов екип е успял да върне биологичната възраст на деветима мъже с малко над две години.

Болката от кои болести се усилва сутрин и от кои - вечер

ПроАко ви се струва, че сте по-чувствителни към болката в определени часове на деня или възпалението и главоболието ви се влошава точно когато се опитвате да заспите, това вероятно не е фантасмагория, родена от самовнушения. Доскоро академичната медицина гледаше с високомерие на един нов, а всъщност стар, колкото света,

Храна за сърцето

Учени изготвиха научно обоснована диета за профилактика на сърдечносъдовите заболявания Преди три години кардиолозите масово подкрепиха издадени от екип специалисти “Европейски клинични препоръки за профилактика на сърдечносъдовите заболявания”. Цяла глава там е посветена на съвети за правилно хранене,

Здравата коса се гради в кухнята

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа

Децата на пряко слънце само 10 минути – иначе мозъкът прегрява

Черепът и косата им са тънки, пазят по-слабо. Педиатърът от “Пирогов” д-р Ирен Цочева всеки ден от началото на топлинните вълни спасява деца с прегряване, едно от тях било с 43 градуса температура. От години и у нас вече се среща трагичния феномен на починали в паркирана кола.  Родителите на бебета и малки деца да не ги държат повече от 10 минути

С хлабави очила насочваме УВ радиация право в очите си

Когато летният аксесоар не приляга плътно към носа и челото до 50% от достигащите очите лъчи идват от отраженията върху вътрешната страна на стъклата. Невидимите за човека ултравиолетови лъчи са толкова рискови за очите, колкото и за кожата. Те са най-интензивни през лятото и въздействието им се увеличава рязко,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber