Здравата коса се гради в кухнята

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7385480 Здравата коса се гради в кухнята Здравата коса се гради в кухнята www.24chasa.bg
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива

Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа. Но има нещо важно, което може да направите, за да подпомогнете растежа на по-здрав косъм, който да не окапва лесно. То започва в кухнята - както с всеки друг телесен орган и състоянието на косите зависи от това какво ядем, пише сайтът за правилно хранене foodeatsafe.com. Изданието препоръчва 9 продукта за жива и лъскава коса.

1. Яйца

Те са начело на списъка, защото съдържат много протеин и витамина биотин, както и други елементи като цинк и селен. Фоликулите – онази част от скалпа, за която е прикрепен всеки косъм, са съставени главно от протеин и недостигът му води до косопад. Биотинът е основен нутриент за производството на определен вид протеин, наречен кератин. Консумирането на повече яйца ускорява растежа на косата и я заздравява. Неслучайно някои мият главата си с жълтък. Липсата на биотин значи рядка и изтощена коса.

2. Горски плодове

Къпините, малините, боровинките, дивите ягоди съдържат вещества и витамини, стимулиращи растежа на косъма. Най-важният е витамин C, който има силен антиоксидантен ефект. Антиоксидантите предпазват фоликула от вредното влияние на свободните радикали, съществуващи естествено в организма и свързани с възрастта. Тялото ни използва витамин C и за производство на колаген – протеин, без който косъмът става крехък и трошлив. Същият витамин помага на организма да усвоява желязото и предпазва от анемия, предизвикваща косопад. 

3. Спанак

Това тревисто растение от семейство лободови е прекрасен източник на хранителни вещества като фолиева киселина, желязо, витамин А и С. Всяко от тях играе роля за растежа на здрава коса. Витамин А подпомага кожните жлези да произвеждат себум – мастен секрет, овлажняващ скалпа и поддържащ косъма здрав. Желязото помага на червените кръвни клетки да пренасят кислород в тялото – факт, свързан с качеството на косата. Купичка спанак на ден доставя 54% от препоръчителното количество витамин А, 4% от желязото за жени и 10% от това за мъже.

4. Тлъста риба

Сьомгата, херингата, скумрията и други мазни риби стимулират растежа на косата заради високата концентрация на мастни киселини омега-3. Изследване на 120 жени с рядка коса и косопад, приемащи рибено масло и антиоксиданти, показа, че косата им се е сгъстила и окапването е намаляло.

Ако не сте любители на рибата, рибеното масло е отлична алтернатива. Рибните продукти съдържат и други полезни за косъма съставки като протеин, селен, витамини D3 и B.

5. Сладки картофи

Те са в класацията заради бета-каротина, който тялото превръща във витамин А, подпомагащ производството на секрета себум. Той пък е решаващ за здравето на скалпа, тъй като го овлажнява. Витамин А стимулира и растежа на косата и я сгъстява, предпазва фоликулите от разпад. Един среден сладък картоф на ден доставя 43,8% от препоръчителния прием на витамин А.

6. Авокадо

Освен че е вкусно, то съдържа “добри” мазнини и здравословни количества витамин Е. А той, както и витамин С, е антиоксидант, който неутрализира вредните свободни радикали и стимулира растежа на косата. Изследване на хора с косопад показа, че растежът на косъма е нараснал с 34% след 8-месечен прием на витамин Е. Той играе важна роля и в опазване на скалпа от оксидативен стрес, водещ до натрупване на свободни радикали. А сухият и увреден скалп има по-малко активни фоликули на косата. Основните мастни киселини в авокадото са критични за градежа на клетките и дефицитът им води до косопад.

7. Стриди

Те са с особен вкус и ако не ви понасят, решение има. Съдържанието на цинк в тези мекотели подпомага силно растежа на косата и я възстановява, но можете да си го доставите и чрез червено месо, бобова храна, млечни продукти, яйца, пълнозърнени, ядки и семена. 

Недостигът на цинк е свързан с форма на косопад, известна като телогенен ефлувиум. Той е обратим чрез увеличаване на приема на елемента. Но имайте предвид, че твърде много цинк може да засили косопада. Препоръчително е да си го набавяте в малки здравословни дози с храна, иначе може да предозирате.

8. Скариди

Протеин, витамини B и D, цинк, желязо, които скаридите съдържат, са предпоставка за здрави кичури. В тях има и скромно количество омега-3, въпреки че като цяло съдържат много малко мазнини. Основните мастни киселини поддържат косата, а недостигът на витамин D3 води до косопад. Обсъдете с лекаря си допълнителен прием на витамин D. Той е субстанция, синтезирана с помощта на слънчевата светлина, а все повече хора прекарват времето си в затворени помещения.

9. Бобови храни

Ако искате да откажете месото, но държите на протеина, бобовите са отлично решение. Освен протеини те съдържат и желязо, биотин, цинк, фолиева киселина, които са решаващи за здрава коса. При това тези продукти са достъпни и евтини, така че можете да ги ядете в изобилие. Ако се борите с косопад, който не е генетичен или хормонален, като следродилен период или мъжка плешивост, търсете причината в храната. На това може да се дължи и фактът, че косата ви расте много по-бавно от средните 13-ина милиметра на месец, или 15-ина сантиметра годишно.

Фокусирайте се върху продукти, богати на протеини, витамини А, C, D и E, основни мастни киселини, желязо. Цинкът, фолиевата киселина, биотинът също са фактори за здрава коса.

Добре подбраната и балансирана диета цери много болести, а гъстата и лъскава коса е един от белезите, че сте здрави отвътре и отвън.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Проф. НЕЛИ КОРСУН

Лошият сценарий: Новият коронавирус да се предава и от човек на човек

Най-лошият сценарий за новия коронавирус, който разоболява хората, е да е мутирал така, че да може да се предава не само от животно на човек, а и от човек на човек. За момента този сценарий не е потвърден, но не може да се изключи. От новите за последните години два коронавируса, които са се прехвърлили от животни на хора

Кои храни отблъскват грипа и настинката

Кои храни отблъскват грипа и настинката

Не е важно да се яде много, а качествено и без джънкфуд. За типичните зимни болести е в сила правилото: храни се здраво, за да не се разболееш, но ако те хване грип или настинеш - наблегни на течностите. Обяснението е, че пълноценното хранене подпомага имунната система, а когато човек вдигне температура и гърлото му драска

54 тежки случая на грип само за 5 дни

54 тежки случая на грип само за 5 дни

Почти поравно са двата вида А вируси. Единият разболява младите, другият - хората над 65 г. Всяка втора проба от тежко болни, изпратена за изследване в референтната лаборатория по грип, е положителна за един от 3-те активни вируса на инфлуенцата. Това е косвен знак, че пикът на епидемията наближава. Показателно е също, че през седмицата

Чушките са идеалният зеленчук и за бременните и кърмещите, които са с най-високи потребности от витамин С - почти колкото при пушачите.

Храните с най-много витамин С (и не, не са портокалите)

Новите препоръки за здравословно хранене: пушачите имат нужда от +35 мг на ден, да идват от чинията. Тръгне ли грипът, а той тръгна, се вдига и търсенето на портокали. В представите ни оранжевите цитруси са шампиони по съдържание на витами С и естественото хапче за профилактика. Пазарът отдавна е ликвидирал монопола му от времето на бедния зимен

СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Чесън, куркума, женшен спъват лечението на рака на гърдата

Лекари: Някои билки разреждат кръвта и повече пречат, отколкото помагат Церовете с билки и лечебните кремове може да попречат на терапията на рак на гърдата и да намалят ефекта от нея. Не трябва да ги прилагате без консултация със специалист, предупредиха лекари, цитирани от Би Би Си и британския вестник “Дейли телеграф”

Режимът е труден за спазване в началото, но води до много добри резултати както за фигурата, така и за здравето.

Хранене в 6-часов период и 18 часа глад удължават живота

Диетата е изпитание, но до месец се свиква, казва авторът ѝ д-р Матсън Гузни след обилните гощавки по празниците, хората започват новата година, обещавайки си здравословен живот и умерено хранене. Американският невробиолог Марк Матсън предлага решение. Наскоро той определи периодичното гладуване като един от най-ефективните способи за укрепване

Последно от 24 здраве лого

Оживление

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

В Скопие избраха служебен кабинет начело с Оливер Спасовски (Обновена)

В Скопие избраха служебен кабинет начело с Оливер Спасовски (Обновена)

Парламентът на Северна Македония единодушно избра днес ново служебно правителство със 101 гласа "за", съобщи МИА, цитирана от БТА. Правителството, водено от премиера Оливер Спасовски, ще има задачата да организира парламентарни избори на 12 април. В речта си пред депутатите Спасовски заяви, че страната се насочва към изключително важен период

Вижте 50-те най-четени текста за годината на сайта ни в рубриката "Сила за живот"

Вижте 50-те най-четени текста за годината на сайта ни в рубриката "Сила за живот"

1 Пазете се от тези храни – докарват рак 24 часа 103468 2 Как се мени тялото на всеки 10 години 24 часа 101236 3 Диетата ДАШ пази от високо кръвно Йоана Русева 90492 4 11 храни, които свалят кръвната захар 24 часа 80868 5 Авторът на библията за аспергер: Може да е следващият етап на еволюцията Любомира Николаева 76364 6 7 продукта

Как да оцелеем по Нова година с фамилията (и при нужда да свалим кръвното без хапче)

Как да оцелеем по Нова година с фамилията (и при нужда да свалим кръвното без хапче)

Близките ни са такива, каквито са, грешка е да очакваме, че на празничната вечеря ще са по-различни - приемете факта предварително. При планирането най-щадяща е формулата 2 от 3. За катастрофална грешка в навигацията на семейната идилия най-простото работи най-добре - никой не чува какво си мислите.

Доц. Сотир Марчев: Срещу инфаркт  на Рождество прекалявайте само с обичта

Доц. Сотир Марчев: Срещу инфаркт на Рождество прекалявайте само с обичта

Около Коледа и Нова година смъртността от сърдечносъдови заболявания е по-висока, отколкото по всяко друго време на годината. Това предупреждение отправят през последните 20-ина години учени от различни държави. Последното натискане на паникбутона правят шведски учени, които са проучили впечатляваща документация от болнични журнали в рамките на 15

Понички, бухти и мекици са най-вредните сладки закуски

Понички, бухти и мекици са най-вредните сладки закуски

На децата до 2 годинки въобще не трябва да се дава сладко Прекаляването със сладкиши по принцип е сред най-вредните за здравето навици. Но пържените във фритюрник закуски като понички, бухти и мекици са начело в черния списък, казва руската лекарка диетоложка Людмила Зотова в интервю за в. “Аргументи и факти”

Хапче отвращава от цигарите

Хапче отвращава от цигарите

Учените работят върху лекарство, от което на пушача да му прилошава Всеки пушач ще ви каже, че първата цигара, която е вдъхнал, му се е сторила отвратителна. Но той не се е отказал въпреки неприятното чувство и рисковете за здравето. Наскоро учените обявиха, че са открили причината - химическа реакция в мозъка

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber