Стойте на слънце, за да няма шок при смяната на часа

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7360944 Стойте на слънце, за да няма шок при смяната на часа Стойте на слънце, за да няма шок при смяната на часа www.24chasa.bg

Ярка светлина

ще свери

вътрешния ви

часовник с летния.

Имаме седмица за противошокова терапия на задаващото се от 31 март лятно часово време. Европа принципно реши, че ще спре игрите със стрелките 2 пъти в годината, защото това вреди на здравето, а не носи никакви икономически ползи. Но отложи промяната за 2021 г., за да се обмисли преходът и да не се създаде транспортен хаос.

Затова от последната неделя на март отново ще губим един час сън и ще ставаме по-рано. Това обърква вътрешния ни часовник, напряга мозъка и сърцето. Най-сигурният начин да преживеем шока без големи щети, е да приложим механизмите на светлинната терапия. Светлината е единственият естествен регулатор на хормоните, които диктуват на тялото ни дали да е в готовност за бодърстване и работа, или да минава на режим за почивка и сън. 

Лятното часово време ще ни лишава от един час сън чак до октомври, но критимният период е в началото. В първите дни промяната ще увеличи риска от здравословни проблеми, катастрофи и аварии. С управление на адаптационните си момодели можем да ограничим очакваните щети от това, че ще ставаме по-рано от времето, в което го правим през зимата.

Тренировките трябва да започнем още отсега - организмът буксува при брутална команда за смяна на часовете за ставане и лягане. Естествената регулация на времето за бодърстване и сън се изпълнява от светлината чрез управление на производството на няколко хормона, свързани с циркадните ритми, или т.нар. вътрешен часовник. Те дават команди на мозъка, сърцето и станалите органи да минат в активен или в щадящ режим. Най-ефективно можем да заблудим вътрешния си часовник чрез добавяне на слънце, като в дните до края на месеца прекарваме всяка свободна минута навън. Ако имаме избор, излизането сутрин рано оказва по-силно въздействие върху зачестването на хормона на съня мелатонин с хормона на бодрост. По този начин се премоделира дневният режим на тялото и то се настройва за по-рано лягане вечер. Така компенсира ранното преминаване към активност сутринта.

Важно е да приложим номера особено в деня преди и след “врътването” на стрелките. Идеалният вариант е да планираме за следващия уикенд прекарване сред природата или поне продължителни пикници.

Може да улесним адаптацията към лятно часово време и с постепенно коригиране на времето си за заспиване и събуждане, като започнем в дните до смяната на времето да навиваме алармата за ставане 10-15 минути по-рано от предишната сутрин.

Друг начин за по-безболезнен преход е да планираме като изпреварващи основните ежедневни рутинни действия, които са времеви маркери за ритъма на организма. Вътрешният часовник доказано се самосверява например с часовете, в които се храним. Ако изместим авансово с около час закуската, после обяда и особено вечерята, все едно казваме на тялото: влизай в изпреварващ график, по-рано се оттеглям в спалнята довечера. По-леката храна и избягването на алкохола пък улесняват заспиването.

Важно е да приобщим цялото семейство към програмата за по-лесен преход към летен ритъм. Стремежът е всяка нощ в дните преди и след манипулирането на часовниците да се осигурят поне седем часа сън за възрастните и най-малко осем часа за учениците. За да не влезем в статистиката за катастрофи и злополуки поради сънливост и умора.

Промяната на часовото време през пролетта е особено мъчителна за децата и тийнейджърите. Противно на всяка логика техният “работен ден” в повечето случаи започва по-рано, отколкото на родителите им. А в същото време са най-трудни за убеждаване да си легнат по-рано. Мозъкът на подрастващите обаче е най-уязвим към недоспиването. По тази причина очаквайте в началота на април да са по-раздразнителни, разсеяни, да имат по-слаби оценки.

Нагаждането към лятното часово време е по-трудно и за хората, които имат безсъние. От изпреварващото започване на дневните ангажименти страдат надпрагово и всички, които работят нощем или на смени.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Судоку забавя деменцията с 8-10 години

Учени доказаха: Логическите игри с числа подмладяват мозъка Хората, които играят судоку всеки ден, имат шанс да забавят стареенето на мозъка с 8 до 10 години. Такъв е изводът от проучване сред 20 000 души на екип от университета в Ексетър и лондонския Кингс колидж. Учените вече са доказали, че решаването на кръстословици изостря и освежава

Нов, трети фактор за хипертония при децата: екранната “дрога”

Генерален рисков фактор за хипертонията е напредването на възрастта, но в последните две-три десетилетия се отчита повишаване на относителния дял на децата и юношите с високо кръвно налягане. Тенденцията е световна, България не прави изключение, съобщи кардиологът проф. Йото Йотов от варненската университетска болница “Света Марина”.

Голфът трови богаташите с пестициди

Скъпите морски деликатеси пък ги “снабдяват” с олово и арсеник Богатите хора имат голямо количество пестициди в кръвта, защото играят голф. Баровците се тровят и с живак повече от останалите, тъй като се тъпчат с морска храна.  Тези сензационни разкрития направи в британския парламент известният токсиколог Майкъл Дипледж.

Защо учените се тревожат от “секса” между оралните и гениталните херпес вируси

Продължаваща рекомбинация на ДНК може да направи половите лезии устойчиви на лечение. Според Световната здравна организация повече от две трети от населението на света се заразява с поне единия от двата вида много разпространени херпесни вируса. Всички те причиняват инфекции, но поразяват почти диаметрално противоположни зони в тялото.

5 храни пазят очите здрави

Не само морковите са полезни за доброто зрение Сигурно са ви казвали, че ако искате да имате добро зрение, трябва да ядете моркови. Има известна истина – този зеленчук съдържа бета-каротин, който се превръща във витамин А, който е полезен за здравето на очите. Но има други, още по-необходими за това важно сетиво храни, пише сайтът “Фуд Привент”.

Безплатни консултации в София с водещ неврохирург от чужбина

На 20-21 май 2019 г. пациенти с мозъчни тумори и гръбначни заболявания ще имат възможността да се консултират безплатно в София с водещ неврохирург от Турция. Доц. д-р Зафер Оркун Токташ ще гостува у нас по покана на Звезделина Лютфи, управител на Здравен информационен център „Медикъл Караджъ“, в рамките на инициативата им да предоставят достъп на

Последно от лого

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Резките промени на времето през пролетта влияят на кръвното като студа

Вдигането на артериално налягане през динамична пролет, като в момента, е най-изразено при хората над 60 г. Кръвното налягане обикновено е по-високо през зимата и по-ниско през лятото. Това е така, защото ниските температури карат кръвоносните съдове да се стесняват. Минавайки през по-тясно пространство,

Салмонелите поразяват с взрив от токсини

Салмонелата има много лица, най-популярното е неудържимото разстройство, но има и други разновидности. Поети с храната, салмонелите отделят взрив от токсини, които увреждат вътрешните органи и нервната система, в тежки случаи се стига до шок. Най-лека е субклиничната версия на болестта - човек няма симптоми, но е носител.

10 храни - яж и не дебелей

Разпознават ги по индекса на ситостта Звучи невероятно, но има храни, с които можете за утолите вълчия си глад, а да не сложите и грам на талията. Те са с голяма засищаща сила, но не ви тъпчат с калории. Можете да ги разпознаете чрез “индекса на ситостта” – мярка, въведена през 1995 г. чрез тест на 38 продукта – всичките на порции от по 240

Варените яйца издържат до 5 дни в хладилника

Ястията с белтъци може да са опасни, ако не са достигнали температура поне 72 градуса. Почти всеки човек яде яйца, но анкета в харесвана медия за здравни теми в навечерието на Великден показва голяма разлика в отговора на въпроса за трайността им. Параноичната версия слага лимит за безопасност само в рамките на празничната неделя.

От трилърите се затлъстява

Причините: стрес от ужасите и заседяване пред екрана с чипс и пуканки Седиш на дивана с часове, вперил поглед в телевизионния екран, механично нагъваш чипс и пуканки, а сърцето ти ще изскочи от напрежение при всяка екшън сцена на поредния страховит филм. Това може да е полезно за убиване на времето, но е вредно за килограмите,

Сърцето обича ли шафран?

Купуваме евтино шафран от съседна държава и много ни харесват вкусът и цветът, който дава на храната, чула съм, че подправката е и полезна, слагам я буквално на всичко. Но пък някои хора се опасяват от въздействието и върху сърцето. Mоже ли да обясните ефектите от шафрана и в какви количества подправката има полезно действие, пита наша читателка.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber