Разработиха нов метод за борба с рака с помощта на стволови клетки

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7235207 Разработиха нов метод за борба с рака с помощта на стволови клетки Разработиха нов метод за борба с рака с помощта на стволови клетки www.24chasa.bg

Генетици и биолози от Калифорнийския университет в Сан Диего установиха, че няколко вида ракови болести са съпроводени от едни и същи симптоми - нарушаване на нормалния синтез на зависимия от РНК ензим аденозин деаминаза, който частично отговаря за противовирусната и противопатогенна активност на клетките в организма, съобщи Юрик алърт.

С помощта на терапия на базата на стволови клетки учените успели да "замразят" развитието на тежки форми на рак, като например левкемия, и дори да предизвикат ремисия. Аденозин деаминаза е сред три ензима, кодирани от гени ADAR. Тези ензими регулират генната експресия, като модифицират нуклеотиди в молекули РНК, и са с роля на редактори в развитието на нови стволови клетки. Ензимите са активирани също в ракови образувания на черния дроб, гърдата и при левкемия. Учените констатирали, че нормалните функции на ензима ADAR1 са потиснати от предракови клетки и че това води до поредица промени на молекулярно ниво, свързани с генериране на ракови стволови клетки в спящо състояние и с резистентност към терапии, предава БТА.

Учените отбелязват, че стволовите клетки могат да помогнат дори на пациенти в терминален стадий на заболяването, а сред раковите болести, с които може да се води борба по този начин, са ракът на млечната жлеза и чернодробният рак. При това генетиците поясняват, че редактирането на генома дава възможност стволовите клетки да се обучат да се борят по-бързо с болестта и лечението да се съкрати до няколко седмици.

Около 150 са новородените с диабет в България годишно

Около 150 са новородените с диабет в България годишно. Това каза ендокринологът доц. Радка Савова в интервю за Фокус. „В София имаме около 100 новорегистрирани годишно“, добави тя. Ендокринологът коментира и първите симптоми при диабет. „Най-ранният, който може да се види, е отслабване на тегло при добър апетит“, каза тя и добави

Електронните цигари могат да увредят кръвоносните съдове дори когато не съдържат никотин

Здрави млади хора показват признаци за нарушена функция на кръвоносните съдове само след няколко вдишвания от електронни цигари, дори и те да не съдържат никотин, съобщи Ройтерс, позовавайки се на американски учени. "Основното, което установихме, е, че използването на електронни цигари не е равностойно на вдишването на пара; всъщност

Хората с наднормено тегло понасят жегата по-добре

Хората с наднормено тегло се чувстват по-добре в периоди на необичайна топлина, тъй като мастният слой работи като "узбекска козина" и не им позволяват да се прегряват, показва наскоро публикувано проучване на руските учени "Промяна на климата и здравето: оценка, показатели, прогнози", предаде БГНЕС

Обсъждат се индивидуални практики за медицински сестри и акушерки

Медицински сестри, акушерки и фелдшери да могат да имат индивидуални практики, предлага здравното министерство. Така те ще могат да извършват манипулации и консултации без присъствие на лекар. От предложените промени не става ясно колко ще струват услугите в индивидуалните практики и кой ще плаща за тях.

Златно правило: Изпий водата на спанака

Не е вярно, че спанакът е "най-желязната" храна. Славата му се дължи на печатна грешка (изпусната десетична запетая) в отчета за първото проучване на съставките му. В спанака наистина има желязо и това го прави полезен, но не повече от другите полезни съставки в него. А и това желязо е в трудноусвоима форма.

Нова терапия увеличава живота на болните от рак на белия дроб с два месеца

Дребноклетъчен белодробен карцином: Първа стъпка в терапията за 30 години Да се преживее 5 години дребноклетъчния белодробен карцином беше между нула и пет процента - сега предстои в ЕС одобрение на нова терапия с инхибитори на контролните точки За първи път с имунотерапията в една клинична студия ще се увеличи продължителността на живота на

Динята е афродизиак

Студена, сладка, сочна... динята е идеална за летните жеги. Освен това наскоро учените откриха, че динята съдържа, освен всичко друго и цитрулин. Тази съставка отпуска тялото и кръвоносните съдове, заради което динята се причислява към афродизиаците, информира Dariknews.bg. Цитрулинът е особено благоприятен за дамите

Флуорирането на питейната вода крие опасности

Флуорирането на водата от кранчето може да засегне интелектуалното развитие на пеленачето, установи канадско изследване, цитирано от Франс прес и БТА.  От 50-те години на миналия век добавянето на флуор във ВиК системите на населените места е широко разпространена практика за предотвратяването на зъбния кариес в развитите страни

Ще ходя на Карибите, срещу какво да се ваксинирам?

Отговаря проф. Мира Кожухарова от Центъра по заразни и паразитни болести. Тя е национален консултант по заразни болести. Дава отговори на читателски въпроси в приложението "Докторе, кажи!" на в. "24 часа" от създаването му през 2001 г. Рискът от болести, каквито има на Карибите, варира значително в зависимост от това коя страна и дори кои области

Как се променя тялото ни, когато престанем да ядем бял хляб

Хлябът е една от любимите храни на много хора, без която дори не сядат на масата. Този въглехидратен продукт има колкото полезни за нашето тяло свойства, толкова и вредни, от гледна точка на тези, които се стремят към по-стройна фигура. В мрежата често срещаме хиляди алтернативи на белия хляб, които могат достойно да го заместят в хранителния ни

Ново откритие подобрява зрението само за месец

Хората са изумени от бързината на действие на иновативната формула. Всички знаем, че с напредване на възрастта, зрението се влошава. Особено забележим е този процес когато навършим 40 годишна възраст. До сега лекарите мълчаха и вдигаха рамене, безсилни пред влиянието на времето върху здравето на очите ни.

Защо паметта изневерява?