Развенчават митове за пиенето на вода, калция, спането

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6972035 Развенчават митове за пиенето на вода, калция, спането Развенчават митове за пиенето на вода, калция, спането www.24chasa.bg
Спането до късно в събота и неделя не компенсира липсата му през останалите дни. СНИМКИ: АРХИВ

Ето кои повтаряни до втръсване напътствия са лъжливи

Ако не ядеш млечни продукти и особено сирене – костите ти са в опасност. Всички мазнини са вредни. Алкохолът и захарта са убийци на диетите за отслабване.

Тези и други мантри срещу “лошите навици” се повтарят до втръсване из безбройните напътствия в интернет на тема здравословен начин на живот и безупречна външност.

Много от тях обаче са лъжливи, твърди “Дейли телеграф”. Вестникът публикува мненията на лекари, диетолози и други специалисти, които развенчават митовете с научни аргументи и примери от практиката си.

Мит 1: Ще си отспя

през почивните дни

Нуждата от редовен здрав сън никога не бива да се подценява, казва пред “Дейли телеграф” д-р Рон Ерлих, водещ австралийски специалист по цялостен подход към здравословния живот. Това означава не само количество – да се наспиш достатъчно, но и качество – да дишаш добре по време на съня.

Тази комбинация подобрява физическото и психическото здраве. Ако се наруши, скъсява живота, обяснява лекарят.

“Заблуда е да смяташ, че през уикенда или ваканцията ще наваксаш постоянното недоспиване. 90 процента от хората се нуждаят от минимум 7 часа нощен сън, за да бъде денят им пълноценен. Ако това не става, отключват се редица здравословни проблеми – сексуалното желание намалява, получават се хронични възпаления, трупат се килограми, нараства рискът от деменция. Спането над 9-10 часа на денонощие обаче също има негативен ефект и води до депресия.

Мит 2: Клякай

до припадък за

стегнато дупе

Без съмнение стегнатите задни части са сред най-силните стимули за фитнес сред жените и много от тях са убедени, че това се постига с клякане, казва персоналната треньорка и специалист по храненето от Австралия Камила Акърбърг.

Има много противоречиви теории за най-добрия начин да тренираш седалищните мускули, но едно е сигурно – не е необходимо да правиш стотици клякания, за да изваеш хълбоците си, категорична е тя.

“Имам травма в долната част на гърба и от години избягвам да правя упражнението клякане. При това, въпреки наложилото се мнение, то не натоварва мускулите в областта на седалището до краен предел”, обяснява треньорката. 

Клековете трябва да се комбинират с упражнения от серията хип тръст - стъпала върху височина и гръб на земята или гръб на пейка и стъпала на земята. Акцентът пада върху разтягането на таза и натоварването на големия седалищен мускул.

Подходящи са гръбната екстензия, може и върху топка, и “магарешки ритник”, при което се опирате на ръце върху пода, повдигате задния крак и стягате дупето.

Мит 3: Яж млечна

храна за костите

Според диетолога от медицинския факултет за обществено здраве към Харвардския университет проф. Алберто Аскерио пиенето на мляко не укрепва костите. Той цитира изследвания, според които населението от райони в Азия и Африка с най-ниска консумация на млечни продукти и калций имат най-ниски в света нива на остеопороза.

Мит 4: Всички мазнини

са вредни

Според д-р Рон Ерлих този мит е сред най-опасните. “Добрите мазнини са жизненоважни за здравето.

Наситените мастни киселини и холестеролът са интегрална част от всяка клетка на тялото и влияят благоприятно върху баланса на много важни хормони”, обяснява той.

Здравословните мазнини играят съществена роля и за контролиране нивата на инсулин и намаляване на продължителните възпаления в организма, които доказано причиняват хронични болести.

Мит 5: Гладувай

за тънка талия

Това може да те разболее. Приемането на твърде малко храна се отразява зле на хормоналните нива. В резултат на еволюцията инстинктът за оцеляване стимулира тялото да съхранява енергия, за да се справи с липсата на храна.

Тогава метаболизмът се забавя и хормоните, които карат тялото да гори мазнините, намаляват.

Заради тази хормонална промяна човек може да изгуби способността да се чувства сит и всеки опит за отслабване да бъде обречен на провал. 

Мит 6: Алкохолът и

сладкото провалят

отслабването

Към това не бива да се отнасяме фанатично. Не е необходимо да се тъпчем само с листа и да не близваме питие или сладко, за да видим резултати от диетата, уверява Камила Акърбърг.

Според нея “балансираният хранителен режим с разнообразие от богати на фибри продукти, всякакви пресни плодове, чист протеин, здравословни мазнини и “добри” въглехидрати е отличен за дългосрочното отслабване.

“Ако си твърде строг към себе си и си отказваш по някое питие или десерт, скоро вероятно ще зарежеш диетата”, казва специалистката. Нейният съвет е: “Слушай тялото си и яж неща, които чувстваш, че няма да ти навредят”.

Камила припомня, че е важно да се храниш достатъчно за бърз метаболизъм, просто наблягай повече на полезни, отколкото на вредни продукти. Опитай да пълниш чинията си с прясна храна, а не с обработена и добавъчни захари. Те повишават кръвната захар и водят до наднормено тегло.

“Ако напълно отрежеш любимата дневна чаша вино, няма да издържиш дълго. Но трябва да се пие само от време на време в умерени количества.

Изобилният алкохол стимулира апетита и не позволява на тялото да преработва хранителните вещества ефективно”, предупреждава Акърбърг.

Мит 7: Растителното

олио е полезно

Изследвания са доказали, че загряването на растителни мазнини като слънчогледово или рапично олио създава токсични химикали, причиняващи рак и други болести.

Д-р Ерлих припомня, че тези евтини мазнини се използват за повишаване трайността на преработените храни в магазина, но не допринасят за добро здраве.

Затопляно многократно, слънчогледовото олио например се пълни с трансмазнини, които повишават “лошия” холестерол и застрашават сърдечното здраве.

Мит 8: Пресните

плодове са по-добри

от замразените

Всъщност не. Транспортирани и складирани дълго време, пресните плодове често преседяват над две седмици, преди да се появят на щанда в супермаркета, казва Сюзан Хенсън, специалист диетолог от Университета на Алабама.

През това време те губят много от хранителните си качества, особено витамин C. За разлика от тях плодовете от фризера се замразяват още докато са пресни и запазват полезните вещества. Трябва да се избягват само сиропираните фрукти – добавят им захар и са по-калорични.

Мит 9: Щом не те

боли, значи си здрав

Този мит е напълно неверен, особено когато се отнася за здравето на устната кухина, казва д-р Ерлих.

Той обяснява, че над 90 процента от болестите в тази област като гнилите зъби и рака на устата не предизвикват болка, докато не стане твърде късно.

Мит 10: Осем чаши

вода на ден са

задължителни

Здравните служби по света препоръчват това количество за крепко здраве, работещи бъбреци и хубава кожа. 

Но екип от Университета на Пенсилвания доказва с изследвания, че това не е така. “Много хора, особено живеещите при по-влажен и мек климат, които не спортуват усилено, се нуждаят от доста по-малко вода.

Те могат да получат нужното количество само от чай, кафе и храната, която ядат”, казва изследователката Линда Форест. Тя припомня, че пиенето на изобилни количества вода може да бъде опасно, дори фатално, защото разрежда натрия в организма до противоестествени нива.

Съветът на д-р Форест: “Пийте тогава, когато сте жадни. Ако обаче урината ви е много тъмна, това може да е знак, че сте дехидратирани и се нуждаете от вода.”

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Рестартирай тялото си с шейкове

Важно е не колко калории приемате, а откъде идват те Никакви физически упражнения не могат да оправят пораженията, които нанасяте на тялото си с вредните храни. Важното е не колко калории приемате, а откъде идват те. 1400 калории от бял хляб например не могат да се сравнят със същото количество от сьомга. И не забравяйте разнообразието.

2 щама грип: единият по-лош за младите, другият - след 55 г.

Усложненията при Н1N1 по-често са неврологични, при H3N2 - белодробни. На въпроса кои хора са по-уязвими за тръгналите 2 щама на грип у нас черният хумор отговаря: има за всички. И двата са от А тип. Преведено в практическа мярка, тези вируси са с потенциала да пораждат пандемии. В исторически план това се случва 3-4 пъти за столетие и винаги

Диетата “Аткинс” заменя въглехидратите с пържола

Диетата на американския кардиолог стана библия на холивудските звезди Интересът към нисковъглехидратната диета на американския кардиолог д-р Робърт Аткинс достигна апогей през 70-те години на миналия век, но после специалистите започват да ѝ приписват повече вреди, отколкото ползи. През 1972 г.

Студ+вятър+ниско атмосферно налягане = риск за сърцето

Грипът и другите вирусни инфекции на дихателните пътища вдигат 6-кратно заплахата от инфаркт Студеният сезон още не е дошъл астрономически, но едва ли някой се интересува от това, докато тук и сега зъзне навън. След разглезващо топлите септември и ноември в цяла България вече цари истинска зима. Ще подценим ситуацията,

Проф. Тодор Кантарджиев: Саламуреното ни сирене, суджуците, киселото зеле стимулират имунитета

В сезона на грипа тези храни укрепват защитните сили на организма чрез лактобацили. Традиционната ни кухня е част от отговора защо през Средновековието у нас чумата убива по-малко хора, отколкото в Европа, казва проф. Тодор Кантарджиев, директор на Националния център по заразни и паразитни болести, национален консултант по микробиология. - Проф.

Как да се храним при висок холестерол?

Слаба съм, здрава, а ми откриха висок общ и лош холестерол при триглицериди в норма. Трябва ли да спазвам диета и ако се налага, каква да бъде тя, пита читателка на 57 г. от София. “24 часа” предоставя мнението на популярни специалисти. Ще откликнем и на вашите въпроси, свързани с храненето и здравословното тегло.

Последно от логоЗДРАВЕ

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Откъде СЗО знае какъв грип ще ни мъчи

Тази зима ще ни дебнат освен 2 стари щама и новите “Сингапур” и “Колорадо”. Прогнозата за северното полукълбо се прави с анализ какъв грип напредва от южното полукълбо към нас. Изненадващо тази година интересът към противогрипните ваксини у нас е по-голям от вноса. И въпреки това в разговори много хора признават,

Диетата на д-р Търнър балансира хормоните

По този начин се постига дългосрочно отслабване Неин автор е лекарката натуропат Наташа Търнър, а целта ѝ – регулиране на хормоните, а оттам и дългосрочно отслабване. Хормоналният дисбаланс, предизвикан от стрес и токсини, затруднява свалянето на килограми дори и когато спортувате и намалите храната, обяснява канадската специалистка.

Испания иска гаранции за Гибралтар в проектоспоразумението за Брекзит

Испания няма да подкрепи проектоспоразумението на Европейския съюз за Брекзит, ако не бъде изяснено, че Мадрид ще може да преговаря за бъдещето на Гибралтар пряко с Великобритания, заяви днес испанският външен министър Жозеп Борел, цитиран от Ройтерс. Мадрид иска в сделката за напускането на Великобритания да се казва ясно,

Проф. Кантарджиев: Грипът може да се появи до 10-ина дни след застудяването

l При ниски температури сме уязвими заради намаляването на кръвта в лигавиците – имунните клетки също намаляват. l Тревожен симптом при грип е синкав оттенък на лицето. l Ваксините поевтиняват, ако се купят на едро и се пакетират на място. l Грипът се различава от другите зимни вирусни инфекции по бързината, с която сваля на легло, треската,

Световната мания НАПРАВИ СИ СЛАЙМ добавя нови алергии

Свръхреакцията към текстилни бои дръпна до 2-о място lпо честота сред контактните алергии, измести кобалта. Ако нямате дете в начална училищна възраст, ще се изненадате, че в топ 3 на търсенията в интернет “Как да си направя... ?” се нарежда слаймът, популярен у нас като желе за игра. Към момента след въпроса излизат над 100 милиона отговора Никой

Как да укрепим имунитета си за студения сезон?

Трябва ли да се вземат витамини за по-добра защита от болести, как да укрепим имунната си система в навечерието на идващите студени месеци, пита читателката ни София Н. “24 часа” предоставя мнението на популярни специалисти. Ще откликнем и на вашите въпроси, свързани с храненето и здравословното тегло.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber