Диетите, които бъбрекът обича

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10291630 Диетите, които бъбрекът обича Диетите, които бъбрекът обича www.24chasa.bg
Диетите, които бъбрекът обича
СНИМКА: Pixabay

Спомагат за контрол на артериалното налягане и кръвната захар

Бъбреците освобождават кръвта от ненужните вещества, съдействат за производството на червени кръвни клетки, включват се в регулирането на артериалното налягане. Дали това се случва, зависи много от начина на живот, където главна роля има храненето, от възрастта и дали човек страда от хронични заболявания като диабет и хипертонията.

Бъбреците извършват титаничен труд – всеки ден цялата ни кръв преминава през тях по 30 пъти. Целта е тя да бъде филтрирана от нефроните – миниатюрни тръбички, подредени плътно един до друг, за да образуват нещо като сито. Ако сегментите на този филтър бъдат наредени по дължина, ще се разпрострат на поне 16 километра. Всеки милиметър от тях е ценен, но с възрастта нефроните губят сила. След 40-годишна възраст всяка година около 1% от тях излизат от работния график. Това прави още по-важно да подбираме храните така, че да не затрудняваме бъбреците с диетични грешки. Прости правила в избора на храни и напитки помага на бъбреците да функционират правилно, а при започнало увреждане – да се забавя напредването му.

Вода, вода, вода

Най-важната напитка не само за организма, а и за бъбреците, е обикновената вода. Клетките използват вода за освобождаване от токсините, а кръвта ги пренася до бъбреците. От своя страна бъбреците използват вода, за да филтрират кръвта и да насочат излишните соли и метаболитен боклук за отстраняване чрез урината. За да работи този процес, трябва да пием достатъчно вода. Популярна е условната мярка 8 чаши вода на ден. В последните години се правят опити тази рецепта да се актуализира на 9 чаши за жените и 10 за мъжете поради световната тенденция съвременните хора да са по-пълни от предишните поколения. Правилото не се отнася за хора с вече възникнали бъбречни проблеми или бъбречна недостатъчност – за тях може да се наложи да ограничат приема.

Нефролозите одобряват няколко типови диети и открояват отделни храни, които бъбреците обичат.

Растителните 

диети

Редовното ядене на пълнозърнести храни, ядки, плодове и зеленчуци е един от най-важните начини за поддържане на бъбреците здрави. Смята се, че даването на предимство на храните на растителна основа за сметка на животинските и особено на червеното месо, може да помогне за предотвратяване и забавяне на прогресията на хронично бъбречно заболяване, диабет тип 2, високо кръвно налягане и сърдечни проблеми. В големи количества животинските протеини затрудняват навременното елиминиране на техните отпадъчни метаболити чрез бъбреците.

Диетата DASH

- абревиатура от Dietary Approaches to Stop Hypertension, е призната профилактика на хипертония, сърдечни и бъбречни заболявания. Има проучвания, че тя може да забави прогресията както на сърдечно заболяване, така и на бъбречно заболяване. Въпреки това при хронично бъбречно страдание всяка промяна на диетата трябва да се съгласува с лекуващия лекар. DASH не трябва да се прилага от хора на диализа, както и някои от добрите за бъбреците храни, подходящи при здрави.

Зелени листни

зеленчуци

Спанакът, традиционните марули, листата на цвеклото, манголдът (вид от семейството на цвеклото), кейл, рукола и всички други наситенозелени листни зеленчуци са богати на антиоксиданти с бързо усвояване и подходящо количество фибри. Наличието в тях на доста калий ги прави подходящи за здрави хора, но е предупреждение за страдащите от сериозни бъбречни проблеми. Зелето също се числи към листните зеленчуци и е добър избор дори при бъбречна болест – то съдържа всички полезни антиоксиданти на групата, но малко калий и почти никакъв натрий.

Дребните горски

плодове

са източник на много полезни хранителни вещества и антиоксиданти, които спомагат за здравето на нефроните. Ягодите, боровинките, дренките, малините са чудесен начин за защита на бъбрека от свободните радикали.

Ябълки

Поговорката за ябълката, която държи лекаря далече, е в пълна сила за поддържане на дистанция с нефролога. Тайната е в пектина – вид разтворими фибри. Пектинът съдейства за намаляване на високите количества кръвна захар и холестерол в кръвта, които бавно, но сигурно увреждат бъбреците.

Батати -

сладки картофи

Съдържат много витамини и минерали, като специално за бъбреците голямо предимство е калият, който подпомага балансирането на количеството натрий и така омекотява влиянието на излишъка от сол. Бататите имат едно допълнително предимство пред традиционните картофи – имат повече фибри. Това забавя храносмилането и усвояването и е косвен начин да се избегне рязко покачване, а след това и рязко понижаване на кръвната захар.

Сладките картофи – добър избор за здрави хора, може да са неподходящи за страдащи от хронична бъбречна недостатъчност или на диализа поради високото съдържание на калий.

Мазна риба

Скумрия, сьомга, риба тон и други мазни риби са добри за бъбреците с високото си съдържание на омега-3 мастни киселини, които намалят нивата на мазнини в кръвта и леко понижат кръвното налягане.

 Тези важни мазнини не се синтезират в тялото и това налага да си ги набавяме от храната. Целта е по естествен начин да подпомагаме поддържането на нормално кръвно.

Зехтин

Маслиновото олио може да е най-добър избор сред останалите растителни масла – мазнините му имат отчетлив противовъзпалителен ефект. Високото съдържание на полиненаситената олеинова киселина спомага за неутрализирането на свободните радикали в тялото, с които е свързана генезата на множество заболявания.

Примерите са съвсем условни, диетата винаги трябва да е индивидуално съобразена с конкретния човек, неговото здраве и моментно състояние, напомнят обаче лекарите. Техният съвет е особено при проблеми с бъбреците хранителният режим да се обсъди със специалист.

Храните и диетите, които саботират здравето на бъбреците, очаквайте в предстоящите страници “Сила за живот”.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Заспивайте между 22 и 23 ч – това пази от инфаркт и инсулт

Заспивайте между 22 и 23 ч – това пази от инфаркт и инсулт

Зеленчуците, които ни правят по-здрави на прага на зимата

Зеленчуците, които ни правят по-здрави на прага на зимата

Спазването на правилата за безопасност и хигиена намалява риска от усложнения след татуиране, но дерматолозите препоръчват да мисли два пъти, преди да се подложим на процедурата. СНИМКА: РОЙТЕРС

Татуировките блекаут - безопасни ли са

Защо стоенето на един крак е знак за добро здраве

Защо стоенето на един крак е знак за добро здраве

Цел номер 1: лекувай захарния диабет още преди да е започнал

Цел номер 1: лекувай захарния диабет още преди да е започнал

Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Хомо рационалис е мит - защо ни е толкова трудно да живеем здравословно

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber