Древна медитативна практика е лъч надежда срещу тревожността и депресията

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10206968 Древна медитативна практика е лъч надежда срещу тревожността и депресията Древна медитативна практика е лъч надежда срещу тревожността и депресията www.24chasa.bg
Древна медитативна практика е лъч надежда срещу тревожността и депресията

С нарастващия натиск и несигурност относно бъдещето 26-годишната студентка по право Пан Хуейние изпада в депресия. „Когато се събудих и видях списъка си със задачи, започнах да се съмнявам в способностите си. Имаше толкова много неща, които ме чакаха, и много пъти ми се искаше всичко да бъде свършено веднага щом отворя очи“, разказва тя, цитирана от "Радио Китай". 

С това безпокойство и болка в гърдите тя решава да се насочи към медитацията. Тогава намира канал в „Bilibili“, популярна китайска платформа за споделяне на видео, където редовно се публикуват звукозаписи, в които тихият глас на водещия насочва слушателите и те се потапят в медитативно състояние.

След 30-дневната програма психическото състояние на Пан Хуейние се подобрява значително. Тя открива източника на нейната депресия и тревожност – липсата на умение да живее в настоящето. Младата студентка споделя, че в повечето случаи предварителните ѝ очаквания за бъдещето изглеждат много по-страшни от самата реалност.

„Чрез медитацията научих, че аз съм не само онзи, който чета книгата на живота, но и този, който я пише“, обяснява младата студентка.

Медитацията е древна практика на будизма и индуизма и през последните години доби популярност на много места по света. Лишен от религиозни нотки, методът майдфулнес, или медитация за осъзнаване, започна да набира сила на Запад през 80-те години на миналия век и натрупа огромен брой последователи в Силиконовата долина. Той се застъпва за обръщането на фокуса върху настоящия момент, за да се осъзнаят усещанията, мислите и емоциите и да се приемат по безпристрастен начин.

През последните години методът намира все по-голям отклик сред младите хора в Китай, стимулиран от наличието на приложения за медитация и бума на насочените към постигане на благополучие индустрии.

Съществуват научни доказателства, според които методът майдфулнес, една от основните медитативни школи, която се фокусира върху базирани на доказателства практики, помага в справянето с тревжността, депресията и безсънието, обяснява Гуо Тинтин, основател на стартъп, който разработва дигитална система за управление на здравето. Нейната компания има за цел да насърчи психичното благосъстояние и използва майдфулнес като една от практиките.

Като квалифициран психолог Гуо Тинтин проектира програмата като системна психологическа интервенция. Тя продължава 21 дни, в които потребителите трябва да упражняват майдфулнес всеки ден в продължение на 10 минути и веднъж на ден да записват настроенията си. От първоначалното пробно пускане на програмата става ясно, че 80% от стигналите до края участници са с по-ниски нива на стреса, тревожността и депресията, като ефектът е най-забележим при хората в тежко състояния.

Откритията на Гуо Тинтин са подкрепени от все повече проучвания, които показват, че ежедневното практикуване на майдфулнес може да промени мозъчните структури и дейности в регионите, които са свързани с вниманието и емоциите.

Резултатите от проучване на невролог от Харвардското медицинско училище и изследовател от болница в Масачузетс от 2012 г. открива, че медитациите за осъзнаване могат да променят сивото вещество на мозъка и областите свързани с паметта, усещането за себе си и регулирането на емоциите.

И все пак в Китай, където се идеализират твърдостта и саможертвата, се гледа с неодобрение на оплакванията за наличие на безпокойство и стрес. През 2019 г. първото в страната проучване за психичното здраве установи, че 16,6% от възрастните китайци са преживели психично заболяване в даден момент от живота си. Инфраструктурата за психологична помощ в страната не е задоволителна – на 100 000 души средно се падат по 1,7 психиатри. Много малко държавни болници имат отделения за психологично здраве, а консултациите с психолог са скъпо удоволствие.

Липсата на достъп до услуги за психичното здраве и масовото навлизане на смартфоните в ежедневието направиха „мобилната“ медитация по-достъпна и лесна за възприемане от китайците. Но да се поддържа практиката в забързания график е истинско предизвикателство.

Силвия Ли е влогър, който се фокусира върху себеусъвършенстването и управлението на емоциите. Неотдавна тя се присъединява към програмата за майдфулнес на Гуо Тинтин. Силвия е решена да се справи с тревожността в живота си. И все пак след 14-ия ден се оказва невъзможно да намери 10 минути за медитация в натоварения си работен график.

След като една нощ я събужда свързан с работата кошмар, тя осъзнава, че има нужда от почивка, но не можа да си я позволи, заради работата. „Тогава взех решение, че колкото по-натоварена съм ,толкова по-важно за мен е да направя пауза.“ След това започва да медитира по 10 минути всеки ден и усеща, че тревожността постепенно намалява и успява да си поеме въздух.

Пандемията даде тласък на свързаните с медитацията индустрии, защото все повече хора намират спасени в обръщането на погледа навътре. Лен Ли, основател и главен изпълнителен директор на „Now Meditation“, приложение, което предлага редица ръководства за медитация, отбелязва, че потребителите му са се увеличили по време на пандемията.

Затворени вкъщи, хората намериха утеха в различни неща, и за много това бе медитацията, обяснява Лен Ли. По време на пандемията броят на потребителите на приложението се увеличава четири пъти и до момента то е изтеглено 7 милиона пъти от различни части на света.

Артур Клейман е професор по психиатрична антропология в Харвард. В статия от 2010 г. в медицинското списание „Лансент“ той пише, че нарастващото осъзнаване на значението на психотерапията в Китай е „знак за търсенето на смисъл в ежедневието“.

Драстичните промени, настъпили в рамките на само няколко десетилетия, преобразиха морала на китайския народ, пише той, което представлява потенциал за трансформация на китайската култура и общество.

Макар че все повече хора осъзнават колко важни са грижите за пострадалата от пандемията психика, това все още не е довело до осезаеми промени в поведението им, казва Гуо Тинтин, тъй като все още се въздържат от активното търсене на помощ, когато се сблъскат с психологически проблеми.

„С нашето приложение искаме да направим медитацията за осъзнаване лесно достъпна за по-голям брой хора, така че дори онези, които не са сигурни или готови за психотерапия, да могат да намерят комфорт чрез метода майдфулнес“, казва тя.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Обектив Китай

3000 бегачи се включиха в полумаратона в Лхаса

3000 бегачи се включиха в полумаратона в Лхаса

Китай предостави хуманитарна помощ на Сомалия

Китай предостави хуманитарна помощ на Сомалия

Пощенският сектор в Китай отчита силен ръст през първите 8 месеца на годината

Пощенският сектор в Китай отчита силен ръст през първите 8 месеца на годината

Втората конференция на ООН за устойчив транспорт приключи с „Декларация от Пекин“

Втората конференция на ООН за устойчив транспорт приключи с „Декларация от Пекин“

Китайският лидер оцени високо постиженията на китайската археология

Китайският лидер оцени високо постиженията на китайската археология

Пет предложения на Китай за устойчивото развитие на глобалния транспорт

Пет предложения на Китай за устойчивото развитие на глобалния транспорт

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber