Как да подготвим тялото и душата за есента

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10147989 Как да подготвим тялото и душата за есента Как да подготвим тялото и душата за есента www.24chasa.bg
Есенна депресия ни наляга с идването на хладното и по-мрачно време. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Рязката промяна във времето може да хвърли в шок организма

Идва есен и непоносимите това лято горещини започват да отстъпват пред по-хладно време. Промяната е доста рязка и може да хвърли човека в депресия, да шокира организма, да го разболее, казва руският лекар гастроентеролог Александър Цис. Той дава следните съвети как да се адаптират тялото и психиката към новите условия.

Със захлаждането в края на август и началото на септември

зареждането

с витамини

намалява

Слънчевата светлина става по-оскъдна и прекарваме повече време на закрито. Възможно е да се появи дефицит на витамин D, затова е добре да си направите кръвни изследвания и да ги покажете на лекар. В случай на нужда той предписва препарати с този витамин в необходимата доза, обяснява д-р Цис.

Според колежката му диетолог Наталия Круглова есенното меню трябва да включва 400-500 грама плодове и зеленчуци на ден. Добре е да се наблегне на сезонните продукти – чушки и домати, които са източник на витамин C и предпазват от инфекциозни болести.

Отлично влияят

и ябълките, сливите,

прасковите, кайсиите

При липса на пролетно-летни плодове и зеленчук, фокусирайте се върху цвекло, броколи, зеле, тиква, кореноплодни, билки и други здравословни продукти. Избягвайте тежката пържена храна.

Заменете студения таратор с топла супа. Ако през горещото лято сте изоставили пиенето на чай, върнете се към него. Започнете деня с чаша горещ чай, най-добре зелен или билков.

За набавяне на сложни въглехидрати допринасят зърнените храни – ориз, елда, киноа, царевица, овес, пълнозърнести хляб и спагети. Препоръчва се консумация на нетлъсто месо, риба, млечни продукти.

Експертите съветват да се пие повече вода, да се храним рационално и да се зареждаме с умерена физическа активност. Това поддържа във форма имунната система.

Есенният ден става по-кратък, по-късно се съмва, по-рано се стъмва и това се отразява на организма.

Важно е да

се координира

сънят, тъй като

с удължаването

на нощта спим повече

и се събуждаме по-трудно. Лягайте рано, ставайте рано и не се излежавайте в постелята. 

Да се навличате при първия по-студен есенен полъх, е най-лесният начин да се изнежите, да станете зиморничави и болнави.

Добавяйте

постепенно

по-дебели дрехи,

за да настроите на етапи тялото си към зимния сезон.

Смяната на времето често се отразява зле на кожата, предупреждава д-р Цис. Срещу това помагат укрепващите и овлажняващите я кремове, чиято употреба през есента и зимата трябва да се засили.

Нищо не ви се прави, налягат ви черни мисли, всичко ви е безинтересно, обхваща ви безпричинна тъга. Това по всяка вероятност е есенна депресия, особено след края на летния отпуск.

Намерете си ново

хоби, общувайте

с приятели,

не се поддавайте

на безделие,

а се заемете усърдно с ежедневната си работа”, казва Александър Цис.

Има и други начини да се справите с меланхолията без помощта на лекар, да възвърнете обичайния си ритъм на живот и отново да се почувствате щастливи. Сред тях са арттерапия, хубав комедиен филм, чаша ароматно кафе в кварталната сладкарница. Наблегнете на дейности, които ви развличат и забавляват.

Ако нямате и физически, и морални сили, забравете временно големите цели и се фиксирайте върху малките –

купете си нови

обувки, посетете

музей или

картинна галерия,

съберете се със стари приятели. Когато правите десетки дребни неща, струва ви се, че вършите много работа, а това зарежда с положителна енергия.

За психологическото здраве физическите упражнения, особено сутрин, са много важни. Вместо да прибягвате към успокоителни, запишете се на отдавна отлагания курс по йога.

Впуснете се в приключения, вземете кратък отпуск и направете внезапно пътуване за ден-два. Новите впечатления помагат за справяне с есенната депресия, която се храни от досадната рутина.

Припомняйте си често, че идват коледните и новогодишните празници, планирайте как ще ги прекарате, с какви подаръци ще зарадвате близките, как ще украсите къщата, какво ще сложите на празничната трапеза.

Не залъгвайте себе си и другите, че всичко е наред, ако това не е така.

Дайте воля на

чувствата си

– тъга, копнеж,

самота

Приемете ги и ги анализирайте. Ако трябва, ядосайте се и изпуснете парата.

Никой не може да бъде щастлив 24 часа 7 дни в седмицата. Хората понякога се гневят и плачат без причина – това е нормално. Приемете този факт и така по-лесно ще преживеете есенната депресия и ще намерите сили да се избавите от тези неприятни усещания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Прекалената психотерапия пристрастява

Прекалената психотерапия пристрастява

Пътеводител на добрия сън

Пътеводител на добрия сън

Диетите, които бъбрекът обича

Диетите, които бъбрекът обича

80 държави вече обогатяват брашната си с фолиева 
киселина.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Хляб с фолиева киселина предпазва от вродени аномалии

Бъбреците пречистват 150 литра кръв всеки ден – как да ни служат до 100 г.

Бъбреците пречистват 150 литра кръв всеки ден – как да ни служат до 100 г.

Пациент на кислородна терапия

Две нови терапии дават надежда на болните от деменция

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber