София ще изтегли до 60 млн. евро инвестиционен заем от Европейската инвестиционна банка за изграждане на вътрешните рингове, ремонт на трамвайни линии и първата част от зеления ринг, реши на сесията си Столичният общински съвет. След дебат, продължил повече от един час, решението бе взето с 31 гласа "за", 23-ма се въздържаха, а против бяха четирима.
Средствата ще бъдат инвестирани в изграждането на 10 стратегически обекта, които трябва да бъдат изпълнени за 5 г. Работата по първите от тях ще стартира още тази година.
Заемът ще се изплаща в период от 20 г., като лихвата ще е 0,35%.
Както "24 часа" вече съобщи десетте обекта, които ще се изградят със средствата от заема, са: завършване на булевардите "Тодор Каблешков" и "Филип Кутев", участъци от Източната тангента; "Рожен", разширение на "Ломско шосе", довършване на бул. "Копенхаген", реконструкция на бул. "Скобелев", ремонт на трамвайната линия по бул. "Стамболийски", както и на тази по булевард "Царица Йоана" заедно с тунела. Със заема ще се изгради и първата част от зеления ринг на столицата по старата жп линия от Борисовата градина до "Слатина".
Освен тези обекти е предвиден и списък с пет резервни, тъй като става дума за рамков заем. Това означава, че ако проектната готовност за един обект е по-напреднала от тази за друг, ще може да се направи подмяна.
Планира се довършването на бул. “Копенхаген” - от ул. “Самоковско шосе” до бул. “Ал. Малинов”. Ще се изгради източната тангента от северната скоростна тангента до бул. “Ботевградско шосе”. Планира се и строителството на бул. “Рожен” от надлеза над жп линията до Северната скоростна тангента. “Ломско шосе” пък ще се разшири от кръговото кръстовище при едноименната метростанция до околовръстния път. Със заема ще се финансира и дълго чаканата реконструкция на бул. “Ген. Скобелев” с изместване на трамвая върху рампа, както и реконструкцията на транспортния тунел при НДК.
Първата част от зеления ринг ще свърже районите “Слатина” и “Изгрев” по трасето на бившата жп линия при гара “Пионер”. Плановете са там да се изградят 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк.
В резервния списък са включени реконструкция на бул. "Рожен" от надлез "Надежда" до жп линията, изграждане на улиците "Войводина могила" и "Народен герой" в "Овча купел", които ще са обходен маршрут при изграждането на околовръстния път, реконструкция на бул. "Джеймс Баучер" и трамвайната линия по него, Западната тангента - от "Ломско шосе" до бул. "Сливница" и ремонт на улиците, по които е предвидено да се изгражда ВиК-мрежа.
Според независимия общински съветник Борис Бонев от "Спаси София" обаче сред обектите е трябвало да бъдат включени реконструкцията на булевардите "Цар Борис III", "Сливница" и "Симеоновско шосе", защото касаят голяма част от софиянци, които ги използват. Не били приети и предложенията му да се включи изграждането на трамвайно трасе в кв. "Орландовци" и изграждането на подземен паркинг за 700 коли под пл. "Македония".
Шефът на финансовата комисия към СОС Георги Георгиев подчерта, че в списъка са включени изключително важни и стратегически за развитието на София обекти.
Зам.-кметът по обществено строителство инж. Ангел Джоргов посочи, че става дума за изграждане на ринговите връзки, които ще изведат транзитния трафик от центъра.
.