Тогава се очаква да приключи работа държавната приемателна комисия
Първите осем метростанции от новата, трета линия на метрото в София ще бъдат пуснати в експлоатация в края на месеца. Това стана ясно при проверка на столичния кмет Йорданка Фандъкова и шефа на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев как вървят изпитанията на първите автоматични перонни преградни врати на станции от първия лъч на метрото.
В сряда държавната приемателна комисия за въвеждане в експлоатация на първия етап от третата метролиния е започнала работа. Станциите ще бъдат отворени, след като тя приключи дейността си. Очаква се това да стане в края на месеца.
Първите
8 км от новата линия
са в участъка от
“Красно село” до
бул. “Владимир Вазов”
По него ще има 8 станции - бул. “Вл. Вазов”, “Театрална”, “Орлов мост”, “Патриарх Евтимий”, НДК, “Медицински университет”, “България” и “Красно село”.
Строителството им започна през 2016 г. и завърши през декември 2019 г. Заради високото ниво на автоматизация на системите обаче изпитанията на трасето и на влаковете продължи доста дълго. Отделно коронавирусът и забраната за пътувания също отложи пускането на участъка от новата линия. Причината е, че “Сименс”, които правят тестовете, изтеглиха екипа си от България. Така се стигна до решението вместо на два етапа осемте станции да бъдат пуснати наведнъж.
С новите 8 станции се очаква метрото да превозва по още 40 000 - 50 000 пътници дневно.
Очаква се “Овча купел” да се сдобие с метро догодина. Там ще отворят 4 станции - “Мизия”, “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”. С тях ще бъдат пуснати всички 12 станции, които се строят в последните години.
На последната станция - на околовръстния път при “Горна баня”, се строи и малка жп гара. Тя ще осигури удобна връзка на пътуващите с влак от Перник с най-бързия и екологичен градски транспорт. Там ще е и един от общо 3 буферни паркинга по линията. И трите гаража са до станциите в “Овча купел”. Те ще имат общо около 600 - 700 паркоместа.
Очаква се по 12-те станции с метро всеки ден да пътуват още 90 000 души в столицата. Първоначално в час пик плановете са влаковете да се движат на интервал от 5 минути.
Заради високото ниво на автоматизация по новата линия има опция влаковете да се движат дори без машинист. Засега обаче машинистите в софийското метро остават. Причината е, че с тях безопасността на пътниците е по-голяма, защото те следят качването и слизането на пероните и при нужда могат да реагират.
Друга новост е, че цялата трета линия е оборудвана с перонни преградни врати. Те се отварят, когато влакът пристигне, за да се качат пътниците. При потеглянето на мотрисата те отново се затварят.
Пресичането с втората линия ще става при НДК, а при Орлов мост ще е връзката с първата линия.
За по-голяма безопасност
на пътниците в някои от
старите станции на
метрото вече се поставят
преградни врати
Първата, която ще се сдобие с такива, е тази при Националния стадион “Васил Левски”. Там в момента се правят изпитания в реални условия на новите съоръжения.
Автоматични преградни врати се изграждат и на станция “Опълченска”. Такива съоръжения ще се поставят на общо 12 метростанции до 2022 г. Финансирането за тях е осигурено от Оперативна програма “Транспорт” и съфинансиране от бюджета на Столичната община.
Подобни системи са въведени в метростанциите в Япония, Швеция и Корея.
Строителните дейности са извършвани през нощта, за да не се пречи на движението на влакчетата и на пътниците. Тестовете на преградите на станцията при националния стадион ще продължат до края на седмицата, а до месец и половина ще са готови и тези на “Опълченска”.