"Фритьоф Нансен" става двупосочна, повече паркоместа по ул. "Г. С. Раковски"
Велоалея и бус лента ще има по столичния бул. "Патриарх Евтимий". Това предвижда проектът за нова организация на движението по булеварда, който представи столичният кмет Йорданка Фандъкова.
"Пандемията накара много хора да променят начина си на пътуване, тенденция е в цяла Европа градовете да мислят повече сега за пешеходците и велосипедистите. Проектът е част от един пакет, насочен към по-бързата реализация на проекти за велоалеи и пешеходни пространства. Става дума само с намеси в организацията на движението да се насърчава пешеходно и велодвижение и да се даде предимство на градския транспорт. Този проект показва нашата визия за превръщането на София в град на хората", обясни Фандъкова.
Тя подчерта, че проектът е претърпял няколко промени, докато се постигне баланс към всички участници в движението. Освен това сега ще се осигури връзка на велоалеите през центъра.
Проектът е комплексен, тъй като освен бул. "Патриарх Евтимий" включва и организацията на движението по бул. "Витоша" и ул. "Фритьоф Нансен". Две нови еднопосочни велоалеи ще свържат 6 съществуващи във веломрежа. Това са велоалеите по булевардите "Витоша", "България", през бул. "Скобелев" връзка с бул. "Цар Борис III" и бул. "Прага". Движението на автомобили става двупосочно по ул. "Фритьоф Нансен". Откъм страната на бул. "Витоша" велоалеята се сваля на пътното платно и ще бъде обезопасена. Тротоарът остава само за пешеходци. Освен велоалея по бул. "Патриарх Евтимий" се обособява и бус лента за по-бързо придвижване на градския транспорт. Така от Софийския университет до Петте кьошета ще се съкрати чувствително пътуване с тролей. Помислено е и също за паркирането - увеличава се броят на местата по ул. "Г. С. Раковски" за сметка на намалените по бул. "Патриарх Евтимий". Така създаваме баланс между всички участници в движението", уточни Фандъкова.
Идеята е проектът да се реализира още това лято. Той ще бъде обявен за обществено обсъждане и след това трябва да се гласува от СОС. Изпълнението ще струва между 500 000 и 600 000 лв.
"С този проект променяме и организацията на движението по ул. "Г. С. Раковски" в участъка между булевардите "В. Левски" и "Патриарх Евтимий". Подобряваме паркирането - от двете страни между бул. "В. Левски" и ул. "Гургулят", а от нея до бул. "Патриарх Евтимий" то ще е косо, за да осигурим повече паркоместа. Така компенсираме намаляването на паркоместата по бул. "Патриарх Евтимий". С 30% ще се съкрати пътуването от СУ до Петте кьошета за градския транспорт. Това е интегриран подход за пешеходци, градски транспорт, автомобили и велосипедисти", добави зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев.
"С този проект ще предоставим на хората свързани велотрасета, за да ги стимулираме да оставят колите си да се движат с велосипед. Предстои да направим веловръзка на големите квартали "Младост" и "Дружба" с центъра, както и веловръзка по бул. "Пушкин" до кръговото в "Бояна", за да осигурим качването на велоспедисти до планината. Преди 4 г. проучванията показаха, че велосипедистите са малко над 1%, в момента с просто око се вижда, че например по велоалеята на бул. "Дондуков" са повече. В следващите няколко години се надявам да стигнем 5% с подобни проекти", заяви главният архитект на София Здравко Здравков.
"Ако няма веломрежа, няма и велосипедисти. Много голям плюс на проекта е и бус лентата, която ще се свърже с тази по бул. "В. Левски". Така на практика ще има скоростен коридор за градския транспорт. ЦГМ веднага ще промени разписанията на тролейбусите, които минават оттук. За първи път ще се изградят виенски тип спирки - велоалеята ще се повдигне, това ще означава, че велосипедистите вече не са с предимство и ще трябва да изчакат хората да слязат или да се качат от превозните средства на градския транспорт", подчерта общинският съветник от "Спаси София" Борис Бонев.
Следващата седмица общината ще представи проекти за още 5 нови велоалеи. Работи се и по споделено движение на велосипедисти и трамваи по ул. "Граф Игнатиев".