Експерти потвърдиха, че от горяща печка е дошла искрата, опожарила влаковата композиция
Съдът в Шумен постави допълнителни въпроси към експертите за състоянието на железния път и на стрелките №1 и 5
Контактната мрежа не е причина за възпламеняването на изтеклия газ от пробитата при дерайлирането цистерна №10 край Хитрино. Отворът, който се е получил, е 0,8 кв. м. От него за 39,2 секунди е изтекъл газът.
Това потвърдиха експертите, на които беше възложено да отговорят на допълнителните въпроси към пожаро-техническата експертиза. В Шуменския окръжен съд продължи делото за катастрофата в Хитрино, при която влак дерайлира, а изтеклият газ от цистерна се възпламени. Влаковата композиция от 26 цистерни излезе от релсите на 10 декември 2016 г. рано сутринта. Разруши десетки къщи, загинаха 7 души и бяха ранени 29. На заседанието в четвъртък бяха изслушани пожаро-техническата и и техническата експертиза.
Пред съда експерт, който беше разпитан в телефонна конференция от Софийски градски съд, заяви, че изготвилият експертизата екип допълва и изменя отговора на първия от поставените 9 въпроса към тях. За отговорите на останалите въпроси екипът не намира основание за промяна на заключенията. Експертът уточни, че разпространението на полипропилена става с изключително висока скорост, която може да достигне до 1000 м/сек.
В телефонната конференция експертът потвърди извода си, че контактната мрежа не е причина за възпламеняването. Основания в твърдението си той намира в показанията на свидетели. Мрежата е била изключена в 5,39 ч, а възпламеняването е станало минути по-късно. Взривът и горенето са станали от 3 до 5 минути след аварирането на цистерната. Изключването на контактната мрежа става за 14-20 секунди.
В съдебна дала беше дискутирана и горящата печка, от която се приема, че е дошла искрата. Експертите, изготвили пожаро-техническата експертиза, потвърдиха, че в продължение на 4 дни са изследвали този казус. Те установили, че извадената от руините печка е с деформации, които се получават при взрив отвътре.
Защитата на двамата обвинени за катастрофата машинисти поиска от съда експертизата да не се приема, защото се основава на необективни данни. При направения през септември оглед на печката се установило, че тя няма деформации. Стъклото на печката било здраво, няма и изкривени панти.
Втората представена в заседанието експертиза също беше оспорена от защитата. Съдът обаче обобщи, че заключенията на вещите лица са верни.
Но съдът реши да допусне да се поставят нови въпроси към техническата експертиза за дерайлирането на жп композицията и към новата специализирана експертиза. Страните по делото имат 7-дневен срок да поставят своите въпроси. Съдът определи допълнителната техническа експертиза да отговори дали има промяна в отговорите на поставените въпроси в досъдебното производство и ако има от какво са обусловени, вещите лица да изготвят нови определения на терминологията, но в достъпен за неспециалисти вид.
Съдът възложи на две вещи лица да изготвят и специализирана експертиза за състоянието на инфраструктурата между стрелки №1 и 5. Тя трябва да даде отговори на въпросите дали линията е опасна за преминаване на жп състави и с каква скорост, състоянието на жп линията към времето на инцидента и ако е опасно с каква скорост е опасно.
Съдът разреши, ако се налага, да се направи нов оглед от експертите. Състоянието на стрелките 1 и 5 да бъде представено чрез схема в комплексната специализирана експертиза. За целта експертите ще получат нужните документи и фотоалбума от 12.12.2016 г. Експертите ще трябва да се съобразят и с показанията на двама специалисти, които ще бъдат разпитани с видеоконференция от Чехия и Германия. Следващото заседание е през декември.