Кражби и дрога - приоритети за дирекцията през 2016
Калоян Калоянов е роден на 25.04.1966 г. в Айтос. Семеен, с едно дете.
Постъпва на работа в МВР през 1995 г. като разузнавач І степен Икономическа полиция в Полицейско управление Руен.
От 2004 до септември 2006 г. е началник на РПУ– Сунгурларе, след което оглавява РПУ Карнобат до края на август 2007 г.
Става началник на Пето РУП в Бургас на 23 август 2007 г. и заема поста до април 2009 г.След това до средата на ноември е заместник-директор "Полиция" на ОД на МВР Бургас.
От 13.11.2014 г. е временно преназначен на длъжност Директор на ОД МВР, а със заповед на министъра на МВР от 9 април 2015 г. е преназначен на ръководна длъжност – директор I-ва степен на ОДМВР Бургас.
Комисар Калоянов, областната дирекция на МВР получи колективният приз "Полицай на годината" за постигнати добри резултати. В какво всъщност се изразяват те?
Наградата е за проактивния подход в организацията на работата и в дейността на полицейските служители. Този подход доведе до активност на състава, най-вече този, който работи на терен и по естествен път доведе и до добри показатели.
Идеята ни бе да активизираме състава на улицата - основно постовата дейност, териториалната полиция и отчасти оперативния състав. Още в началото на годината поставихме критерии - разкрити случаи на шофиране с алкохол или без книжка, притежание на наркотици, кражби.
С изключение на кражбите, става въпрос за латентни престъпления. Те не се обявяват, за да се стигне до разкриването им е необходима активност. Критериите, които поставихме, наложиха на служителите да извършват много проверки, което увеличи възможността да се докопат до такива случаи. Следващата стъпка е образуване на досъдебно производство. Основната ни задача бе да накараме момчетата да проверяват. Комисията /бел. ред. относно наградите в МВР/ е отчела, че ние търсим, а не чакаме инцидент, за да реагираме.
Къде още е дал най-видим резултат този проактивен подход, за който говорите?
Направил е впечатление най-вече по отношение на Слънчев бряг. Ние тръгнахме да търсим туроператорите, посолствата, браншовите организации, проведохме срещи с охранителните фирми.
Призът за Областната дирекция бе мотивиран и с показателите, постигнати при разкриването на наркопрестъпления - гореща за Бургаска област тема. Какво се крие зад цифрите - консуматорите и пласьорите са станали повече или активността на полицията се е увеличила?
Разкритите престъпления, свързани с дрога, са близо 800. Това е близо двойно повече в сравнение с 2014. Но не мога да кажа, че потребителите за една година са се увеличили двойно. Активността се е увеличила. Това е скрито престъпление. Ако не го търсиш, няма да го откриеш. Реална картина за употребата сред младите хора до някъде може да даде инициативата на община Бургас за наркотестове по училищата.
Не е ли прекалено учениците масово да се тестват? Изпълнима ли е тази иницатива?
Няма социологическо проучване, което да даде точна картина. Но едни такива тестове ще очертаят доста реално ситуацията. Инициативата е изпълнима и аз самият я подкрепям.
А каква ще бъде функцията на полицията?
Не по разкриване на престъпления сред подрастващите и учениците. За нас е важно да имаме ясна представа какво става там, до каква степен е разпространено това явление сред учениците. А очертавайки параметрите на проблема, може да се вземе и решение. Това е процес на предлагане и търсене. Полицията има основен ангажимент към предлагането. Но предлагането зависи и от търсенето. Кой има ангажимент към търсенето?
Трябва да се ангажират и други институции, включително и семейството.
Прави впечатление увеличаване броя на битовите убийства през 2015 г., предизвикани от ревност, прекомерна употреба на алкохол. Какво показва вашият анализ?
Да, двойно повече са - 4 през 2014 г., 8 през м.г. Този тип престъпления срещу личността могат да се дължат на всевъзможни причини. За нас и осемте са разкрити.
За обикновените хора болезнената среща с престъпността най-често са кражбите - от домове, вили, търговски обекти. Има ли увеличение на престъпленията от този тип и как смятате да се справите с нея?
4400 са регистрираните кражби през 2014 г., за м.г. те са 3850. Намалението е факт.
При джебчийските кражби то е с около 10 процента, при взломните с около 12 процента, при домовите съотношението е 780 през 2014 г. срещу 616 през 2015 г..
При кражбите от офиси също е имало намаление - от 80 на 55. Увеличение има единствено при кражбите от магазини - от 370 на 406. Другото увеличение, макар и малко е на части и вещи от автомобили - от 300 на 307.
Противодействието на кражбите е също основен приоритет, наред с разпространението на наркотиците. Стратегията ни е да се насочим към извършителите на кражбите. Започнахме да работим по този начин още м.г., това даде резултат донякъде. Не постигнахме на 100 процента ефекта, към който се стремяхме. Но поставихме поне основата. Ние не бягаме след кражбата, бягаме по хората. В тази връзка са направени работни срещи с прокуратурата, със затвора, установихме контакт с колеги от други дирекции заради летния сезон.
Конкретен пример - крадец излиза от затвора през 2014 г., в този период продължава да извършва престъпления, след поредното от преди няколко дни /бел.ред . грабеж от бакалия/ е с постоянна мярка задържане под стража. Затова се насочваме към извършителите.
Една от ярките тенденции в управлението на ОД МВР Бургас през последната година е тоталната смяна на шефовете на полицейские управления - почти 100 процента. Не е ли твърде рискована такава категорична промяна на второто ниво?
Дирекцията мина през един изключително тежък период през 2014 г. В крайна сметка нещата започнаха постепенно да се стабилизират. Факт е, че сменяйки подхода за работа, би следвало той или да се възприеме от служителите, които трябва да създадат такава организация, или ако не се възприеме да се търси смяна. Началниците на районни управления, които бяха назначени, са сравнително млади хора, но с достатъчно опит. Повечето от тях освен в районни управления са работили и в областната дирекция, на по-високо ниво, с по-специфични изисквания към работат им. И е факт, че този проактивен подход, който те приложиха, даде резултат.
Предстоят ли други промени?
В момента са вакантни длъжностите за началници в Карнобат, Сунгурларе и Руен. В Малко Търново има временно назначен началник. Имаме виждания за колеги, които ще заемат постовете, те трябва да минат през съответните процедури.
Доволен ли сте от новоназначените?
Не мога да бъда напълно доволен от всички по равно. Затова от края на годината правим равносметка, която се базира на 4 критерия: досъдебни производства, оперативно-издирвателна дейност, работа на териториална и охранителна полиция и общите полицейски дейности. По всеки от тях има показатели. Ако някое от районните управления има слаби показатели, то пада под средното ниво на дирекцията, а летвата е вдигната доста. Някои районни управления има какво още да постигнат.
Комисар Калоянов, в края на годината два случая претърпяха неочакван обрат. Става дума за убийството на търговец на животни в Банево - първоначално арестуваният и смятан за извършител бе пуснат от съда с мотив, че няма достатъчно доказателства. По същата причина под домашен арест излезе и задържан за банковия обир в Айтос. Как ще коментирате?
Случаят в Банево не е приключил, не само формално. Имаме все още възможности, които не сме използвали.
Възможно ли е извършителят да е друг?
Ако кажа, че е възможно или не, трябва да издам присъда. Имам си собствено мнение разбира се, но то трябва да бъде подкрепено с доказателства. Ние за това работим.
Относно банковия грабеж в Айтос ще кажа само, че разследването продължава.
Предвижда ли се промяна в организацията по охрана в морските общини за следващото лято? В някои от тях бяха сключени договори за съвместна дейност с общините?
Предстои подновяване на договорите, имам предварителна информация, че община Несебър е доста активна по разширяване на параметрите на договора.
Като успех можем да отчетем отличната организация по отношение на административното обслужване на чужденците и това не остана незабелязано - бе потвърдено на среща с посланиците през есента. Бяха решени проблемите с преводачите, със служебните бележки, с приема извън работно време, плащане с постерминал на определени такси и др.
Раздадохме 20 000 листовки на туристите с указания за това какво да направят в случай на кражби или други престъпления. Реализирахме го със съдействието на туроператорите.
Точно преди година особено се изостри проблемът с охраната в нощните заведения след поредица инциденти. Какво показва анализът сега - затегната ли е охраната по дискотеките в Бургас и ще има ли нови проверки?
Да, нови проверки ще има, но ние периодично си извършваме такива - за пропускателния и охранителния режим в заведенията. Изпращаме доклад на община Бургас за всяко едно заведение по отделно, за да може тя да прецени дали да продължи разрешителното за работа след полунощ или не.
Сега се сещам за един инцидент и то станал извън заведение, който не бе заявен при нас. Научих за него от ученици, които гостуваха в Областната дирекция. Поразровихме се и действително се оказа, че е имало сбиване, намерихме извършителите.
За друг случай не се сещам, така че определено мерките, които бяха взети от общината, прокуратурата, полицията, имат ефект.
Това е перфектният пример за разрешаване на един проблем, когато няколко институции заедно се хванат за работа. Управителите на нощни заведения вече са задължени с нормативен акт да вземат мерки, с които да осигурят безопасността на клиентите си.