Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9243856 Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град Българката Петя, проектирала скъпи коли, сега прави цял китайски град www.24chasa.bg
Петя Бертони учи в Италия “Маркетинг, комуникации и глобални пазари”.

Навремето баща ѝ не смятал дизайна за сериозен бизнес, подходящ за дъщеря му

Уникални автомобили, иновативни влакове, екологични пространства, цели китайски градове и името на България, замесено във всичко това. Благодарение на Петя Георгиева-Бертони - млада и амбициозна жена, която от няколко години има една цел – да осъществява най-смелите мечти на аристократи, инвеститори и цели държави, като проектира транспортни средства, градски пространства и внушителни сгради от ново поколение. Диапазонът на работата ѝ е огромен - от това да разработи революционна нова кожа за тапицерия в автомобилите до проектирането на цял град.

Амбицията на Петя я води от родния ѝ Благоевград в Италия, където учи “Маркетинг, комуникации и глобални пазари”. Девет години по-късно вече работи по “едни от най-вълнуващите проекти в света”, както тя самата казва. До голяма степен това е резултат от дисциплина и много лишения, но и от много положително мислене.

От малка все нещо скицира. Като дете дори често криела нарисуваните си модели в шкафа на баба си, за да ги пази за бъдещи идеи.

“Сега ме подсещате да ги потърся веднага щом мога да отида при нея”, казва през смях Петя и допълва, че би ѝ било любопитно какво ще намери там – “може и много стара скица да ме вдъхнови по нов проект”. Скицирането е вид планиране, което е основен елемент от всекидневието на дизайнера и маркетолога и до ден днешен. Така съумява да проектира и проследява действията си, за да бъде подготвена за всякакви ситуации. Навремето баща ѝ не бил съгласен, че дизайнът е сериозен бизнес, подходящ за Петя. Днес вече е на коренно различно мнение, още повече че тя прави дизайн и за неговия бизнес. Но пък и той не спира да я предизвиква.

“Последно ми каза, че когато види

наш дизайн на влак

по българските

жп линии,

ще съм успяла да го убедя напълно. На път съм, при това ускорявам”, разказва с усмивка Петя.

Докато учи в Италия, среща съпруга си - Паоло Бертони, който е собственик на фирма за дизайн на транспортни средства и градски решения. И се превръща в най-ценния му кадър както в бизнеса, така и в живота му. Вроденият му усет за откриването на таланти проработва и с българското момиче. След 5 години съвместен живот през януари вдигат сватбата си в Монако след специално издадено разрешение от принц Алберт - там не може да се сключи брак, ако не си гражданин на държавата и нямаш такова разрешение. Макар и далеч от родината си от години, Петя е държала да се спазят голяма част от българските традиции.

Но ако си мислите, че като в българската поговорка “обущарят бос ходи”, това не е така с автомобилите на Петя Бертони и съпруга ѝ. Тя се е погрижила да ги направи възможно най-удобни и функционални за техните нужди.

“В един от автомобилите ни в момента най- характерното е лазерно гравирана кожа със специфична текстура и инициалите ни, както и метална табела с фамилията. Друг състезателен автомобил е изцяло с карбоново купе, създадохме и наш дизайн с ливрея (външната облицовка на автомобила), посветена на Мартини Рейсинг, тъй като съпругът ми се е състезавал преди години именно с техен автомобил. Това бе знак на лична сантиментална почит, елемент от почерка ни е именно да преплитаме историята с иновативни решения. А от чисто женска гледна точка и от опит мога да ви кажа, че доста жени биха искали да имат и гардероб в автомобила си, но все още търсим решението. Знам обаче, че ако го намерим, ще бъде стартъп идея за милиони”, казва през смях тя.

Работата в дизайнерска фирма е динамична и многообразна. На дневен ред в момента е конструирането на нова суперкола, ново поколение влак и междувременно цял китайски град – “изключително многопластов проект с безброй иновативни решения – с огромни мащаби и типично в новия амбициозен китайски стил”. Селището се намира в близост до Шанхай в местност, която много прилича географски на Тоскана. Предвидени са зони за забавление, професионална писта за състезания с автомобили, министадион, шоуруми и дизайнерски студиа, които правят всичко по поръчка, обекти на модни и автомобилни брандове, както и голяма жилищна част.

“В годините назад Китай се превърна в еталон на копирането. Осъзнавайки това, в последно време се наблюдава

тенденция за наемане

на италиански

дизайнерски студиа,

за да се придаде автентичен стил в решенията, които искат да осъществят. Имат още много да работят като нация, но важното е, че разбраха, че италианското ноу-хау има причина да е най-доброто. Инвестицията е частна и изцяло посветена на членовете на “Клуб Ферари” в Китай. В нормални условия реализацията на проекта трябваше да отнеме не повече от година, но, за съжаление, настоящата ситуация доведе до доста повече предизвикателства”, разказва българката.

Петя Бертони обаче не унива, а вижда нови хоризонти в кризата и настоящата пандемия, която засегна особено много местата, в които тя работи - Италия и Китай. 

“Благодарение на нея успяхме да пренаредим приоритетите си и един от резултатите е

отварянето на офиса

в България,

от което съм изключително доволна. Това е моя отколешна мечта и виждам сериозен потенциал именно тук. Тази пандемия ни позволява да погледнем живота си от друг ъгъл и да си отговорим какво е ценно за нас. Какво искаме от живота наистина, каква следа ще оставим. И да се върнем към корените си, откъдето може да почерпим огромно вдъхновение и нови хоризонти. Китайският пазар се възстановява много по-бързо от европейския, но въпреки всичко ще отнеме време, преди отново всичко да работи плавно. Именно обаче в такива условия се откриват много нови и неподозирани възможности”, казва тя и наистина се завръща към корените си, отваряйки студио хибрид, удовлетворяващо нуждите на България и международните им проекти. При това – с български екип, когото да обучи на най-големите тънкости от света на дизайна.

“Много лесно би било след седмица да имам италиански екип дизайнери в България, но не това е идеята – искам да работя с български дизайнери, да внасям италианско ноу-хау на местна почва, а не да си “внасям” служители. Вярвам, че така ще бъдем полезни на местните професионалисти и ще допринасяме за развитието на бранша. За целта ще направим и серия от обучения между България и Италия. И определено не само за автомобилен дизайн - повече от 20 години правим влакове, метростанции и мотриси, автомобили. В България залагаме на специалността ни в ърбън дизайна и публичния транспорт – това са най-наболелите въпроси към момента.

А тук има много работа за вършене, с която се занимавам лично.

Наблюдаваме много детайлно процесите и виждаме, че липсват основни елементи в дизайна и подхода към него: например защо метрото няма еквивалентни цветове за всяка една линия? Необходими са сериозни промени – структурирани и базирани на опит. Защо новите влакове не се персонализират изцяло за българския пазар, с дизайн, който да отразява нашата култура, навици и забележителности – в интериора и екстериора? А градският транспорт? А маркировката по булевардите и велоалеите? Къде е единният градски код? Тези решения навсякъде водят до вълна на повишаване на потреблението и неизменно до по-чисти, подредени, а оттам и привлекателни градове. По тях ще работя и тук, има смисъл за страната ни”, казва Петя Бертони. 

Освен че ще обучава български дизайнери и инженери, Петя си е поставила и още амбициозни задачи. Като това да отвори своя академия по дизайн, да напише книга и да вземе няколко изпита по поредните нови специализации, които постоянно посещава. Планира да се яви и на маратон в Ню Йорк, както и да премине през няколко изпитания за оцеляване сред природата – за каляване на духа и тялото. Но това съвсем не изчерпва всичките ѝ хобита и интереси.

“По натура съм много любознателна. Но намирам време само за неща, които наистина харесвам и са функционални за мен. Чета постоянно книги, от които мога да науча повече, ходя на различни специализирани курсове. Обичам да карам ски, спортна стрелба, да играя голф и да медитирам. Особено притегателно за мен и съпруга ми е да посещаваме нови места и да разглеждаме архитектурата на градовете, най-вече в средновековен и ренесансов стил”, казва тя. 

Спечели безплатна реклама на стойност 10 000 лв за твоя бизнес!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Възход и падение

Ралица Паскалева и Димо Алексиев пак ще водят “Игри на волята”

Ралица Паскалева и Димо Алексиев пак ще водят “Игри на волята”

Парис Джексън СНИМКА: Инстаграм/parisjackson

Парис Джексън: Папараците ми нанесоха тежки психотравми

"168 часа": Проф. Кантарджиев, който носи бялата престилка, както апостолите - вярата

"168 часа": Проф. Кантарджиев, който носи бялата престилка, както апостолите - вярата

Мария Ванкова
СНИМКА: БИ ТИ ВИ

Мария Ванкова става водещ на късните емисии на bTV Новините от тази вечер

Актьорът Нед Бийти от "Супермен" почина
на 83 г.

Актьорът Нед Бийти от "Супермен" почина на 83 г.

Танер Йолмез (в средата) е в образа на гениалния млад лекар.

Турската версия на “Добрият доктор” - най-добър сериал за 2020 г., тръгва у нас

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber