Изпълнителките на Електра за работата си над образа

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/9222396 Изпълнителките на Електра за работата си над образа Изпълнителките на Електра за работата си над образа www.24chasa.bg
Лилия Кехайова
Лилия Кехайова

На 26 и 29 ноември в Софийската опера и балет предстои за първи път в България премиерата на операта "Електра" от Рихард Щраус.

Режисьор на постановката е Пламен Карталов, който за първи път реализира на българска сцена тетралогията на Рихард Вагнер "Пръстенът на нибелунга", "Тристан и Изолда" и "Парсифал". Не случайно, заради тези постановки на маестрото световната музикална критика нарече с право София - "Българският Байройт на Балканите".

Предоставяме Ви размислите на Лилия Кехайова и Диана Гуглина за Електра.

Лилия Кехайова

Степента на страданието на Електра идва от контраста между това, което е тя отвътре и това, което й се е наложило да преживее. Въпросът е откъде идва и накъде отива героинята. Драмата на Електра се състои в това, че всичко добро, което е била тя в живота си до смъртта на Агамемнон е мъртво. За нея няма път напред. Тя е такава, защото има силата да отрече цялата действителност, която я заобикаля. Проявява характер, а характерът е конфликтът на душата с реалността. Ако този проблем има извод, той е, че силният човек може да бъде добър, или лош - по свой избор, а слабият може да бъде само лош.

От много време Електра е част от живота ми. Моята персонална интепретация е на първо място в отличното познаване на литературния и нотния текст, което ми разкрива все повече измерения и дълбочина на образа. Патосът на героинята извиква в мен дълбока съпричастност към нейната драма. Мощната фигура на Електра допуска до себе си само този, който напълно й се отдава.

Работата с маестро Карталов прави Електра триизмерна. Неговите насоки изискват от мен да надникна дълбоко в себе си - не е рядкост да ме предизвиква да бъда "като дива котка", "като мъж", "като обсебена". Макар и със силен темперамент за мен това са непознати територии в личността ми и така работата се превръща в разкриване на самата мен.

Репетициите минават в дълбоко изследване на образа и в пълно съгласие за посоката на развитието му. Това, заедно с хубавата творческа атмосфера, е най-доброто, на което може да се надява артистът в поставянето на толкова трудно заглавие. Благодарна съм за доверието, което ми гласува маестро Карталов.

Дай Боже, съдбата и проблемите на Електра да останат само на сцената! Може би изводът за всички нас е, че човешкият дух не може и не бива да бъде пречупен, и че понякога дори с цената на самия себе си, човек трябва отстоява справедливостта.

Диана Гуглина

Аз не възприемам света в черно и бяло, особено когато се касае за героините ми. Постъпките на Електра са оправдани в нейната глава и сърце. Нейният девиз е: "Кръвта се отмива само с кръв". Моят девиз е: "Тъмнината може да изчезне само когато има още повече светлина". По повод на отмъщението съм съгласна с Конфуций който е казал така: "Преди да тръгнеш на път към отмъщение, изрови два гроба". В случая с Електра, гробовете са повече.

Първо прекарах много време с текста на операта, за да достигна до такова състояние, в което мога да разбера Електра до мозъка на костите си. Да я оправдая. Да и съчувствам. После, когато започнах да уча музиката й, усетих че трябва да стана й медиум. Нямам чувство за изграждане на характера на Електра, по скоро и отдавам моето тялото и глас, за да се прояви тя.

За мен е голяма чест да работя с маестро Карталов и за пореден път се уверих, че той е прекрасен режисьор, от много висока класа. Неговата брилянтна асистентка-режисьор Вера Петрова работи с мен отлично. Тя самата е уникална личност и успя да събуди в мен неща, които аз самата не знаех че съществуват. Тя създаде за мен много позитивна и сигурна атмосфера, в която аз мога да дам най-доброто от себе си. Много чакам в идващите дни да покажем работата си пред маестро Карталов и да имаме още много вдъхновяващи часове работа до премиерата.

Когато застана пред режисьор, държа да бъде толкова бетонна моята музикална, вокална, физическа и психическа подготовка, че да мога да съм като пластелин в ръцете на режисьора и диригента. Тогава творческият процес ми доставя удоволствие, защото крайната цел е да служим на композитора и либретиста.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Афиш

СНИМКИ: Софийска опера и балет

Мюзикълът "Шрек" е отново на сцената на Софийската опера

Накъде с децата на 16-17 януари

Накъде с децата на 16-17 януари

СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Накъде с децата на 9 и 10 януари

"Рейнско злато" от Вагнер се играе за деца на 10 януари в Софийската опера

"Рейнско злато" от Вагнер се играе за деца на 10 януари в Софийската опера

Хуан Диего Флорес

Хуан Диего Флорес посреща рождения си ден в зала 1 на НДК

Накъде с децата 19-20 декември

Накъде с децата 19-20 декември

Покажи още

Последно от

Последно от

Видеосъдържание

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber