Примата откраднала “Камино”, записвайки текста от втория ред на концертната зала в Кубрат
Нямаше още никакви хора около кафенето “Кристал”. Късите рокли бяха на мода. Емил Димитров едва беше запял. Синьо елече Ирина облече в дългата, дългата тягостна нощ...."
Така започва една от най-известните песни на Тодор Колев през 80-те години на миналия век, в която той
възпява възхода на легендарната Ирина Чмихова
Тя изгрява като първата българска естрадна певица благодарение на изпълнението на “Тригодишна мъка”, станала известна като “Синьото елече”.
Песента буквално я изстрелва в небесата и се слуша в продължение на години. Ирина завинаги ще остане едно от емблематичните парчета на естрадната певица, която почина малко преди да навърши 90 г. В последните мигове от живота си, макар да бе на легло, тя не падаше духом.
“Вероятно защото носеше руска кръв в себе си”, твърдят близките й. Баща й бе руснак и затова Чмихова пеееше предимно такива песни, а една от най-известните й беше "Камино". Тя обаче й е открадната и дълги години незаслужено е смятана за изпълнение на Лили Иванова.
След като изпяла тази песен на един от концертите си в Кубрат, тя се прибрала в гримьорната, където на вратата й почукало момиче. Казвало се Лили. Молбата й към Чмихова била да й даде текста на култовия хит. Директорът на читалището я представил като новата изгряваща звезда на България, която мечтаела да е като Ирина. Това всъщност била Лили Иванова. Естрадната певица обаче бързала и казала, че ще й го изпрати, но забравила. По време на изпълнението обаче преди разговора младата и напориста певица записала текста, слушайки внимателно песента от втория ред на концертната зала.
“Без да знам, се явила с нея в Концертна дирекция - обяснява за случая Ирина Чмихова. - Разбрах, че са я одобрили с моята песен. Оттогава тя я пее, но не страдам от този факт. Простих й отдавна, че ми открадна “Камино”, надявам се и тя да ми е простила. Имам обаче някои забележки към нея. Ако едно време се беше вслушала в съветите ми, щях да й помогна да изглади дефектите в пеенето си. Но аз я харесвам, тя е музикална.”
Вероятно недостатъците на Лили Иванова
са били свързани с правилното произнасяне на думите - нещо, на което Чмихова безкрайно държала.
“Винаги ни учеше на артикулация и дикция - споделя пред "168 часа" певицата и нейна ученичка Мими Иванова. - Изискваше всеки звук да се произнася правилно и да се чува. Веднъж дори ми каза, че не може да понася, когато по радиото чуе мекането и изобщо неправилното говорене. Държеше на чистотата на гласа и на грамотността.”
Примата на българската естрада, която има над 1200 концерта у нас и в чужбина, първоначално не се чувствала готова за преподавателската си кариера.
“Тя беше предимно актриса, която пее прекрасно - обяснява Мими Иванова. - Точно се беше открил Естрадният отдел към Консерваторията и Ирина беше поканена да преподава в първия випуск. В началото и самата тя се учеше какво точно да прави, но беше толкова талантлива и прекрасна. Стана един от най-добрите педагози. Учеше ни да обичаме себе си и да не завиждаме на другите, които имат талант.
Какво казват Мустафа Чаушев, Мая Нешкова, Маргарита Хранова за безценния опит, който им предава Ирина Чмихова и защо спира да пее, четете тук.