Древните загрявали бактерии за червена охра в скалното си изкуство

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7897901 Древните загрявали бактерии за червена охра в скалното си изкуство Древните загрявали бактерии за червена охра в скалното си изкуство www.24chasa.bg

Древни ловци и събирачи на плодове в Северна Америка целенасочено са загрявали бактерии, за да получат червена охра, която да използват в скални пиктографии, съобщи ЮПИ, позовавайки се на американски учени.

"Охрата е сред материалите, които хората непрестанно използват от повече от 200 000 години, ако не и от по-дълго време - заяви експертката по древните пигменти Бранди Макдоналд от университета на Мисури. - Разполагаме с археологически данни за хора, които са използвали този материал, но малко учени са изследвали как е бил произведен."

За да разберат как праисторическите хора са се снабдявали с червен пигмент, използван в скално изкуство край брега на езерото Бабин в Британска Колумбия, учените са използвали усъвършенствани технологии, с които да загреят зрънце охра и да изследват с електронен микроскоп реакцията й при температурните промени, предаде БТА.

Охрата е извлечена от водни, богати на желязо бактерии. Новите лабораторни тестове показват, че древните ловци и събирачи на плодове целенасочено и прецизно са загрявали бактерии до температура между 750 и 850 градуса Целзий, за да получат частици пигмент. "С помощта на различни изследователски методи реконструирахме приблизителната температура, при която хора са получавали пигменти върху огнища край брега на езерото Бабин", поясни Макдоналд.

Резултатите от изследването са публикувани в Scientific Reports.

Други от Оживление

Дейвид Дейтуна Снимка: Ройтерс

Двойката, закупила банан за 120 хиляди долара, ще го дари на музей (Видео)

Семейството от Маями, което купи залепения за стена банан, признава, че творбата е абсурдна, но вярва, че тя ще стане символ на времето си и планира да я дари на музей, съобщи Асошиейтед прес. Били и Беатрис Кокс разпространиха изявление, че са похарчили повече от 100 000 щатски долара за "еднорога на света на изкуството"

Шеф раздаде 10 милиона долара коледни бонуси

Коледа дойде рано за служители от Балтимор, чийто шеф реши да даде общо 10 милиона бонуси, съобщи "Ню Йорк Пост", цитиран от dariknews.bg "Сейнт Джон Пропъртис" обяви на неотдавнашното си празнично парти, че раздава общо 10 милиона долара бонуси на своите 198 служители - оставяйки служители със зашеметени изражения на лицето си

Днешният петък 13 е ден за любов и флирт напук на суеверията за страх

Днешният петък 13-и ще е подходящ за любов и флиртове заради положението на планетите, съобщи сайтът на американското списание "Космополитън". Сякаш напук на усещането за неприятен ден, носещ лош късмет. Всъщност за разлика от суеверията 13 е число на живота. Луната - най-интимно женското небесно тяло, изминава 13 орбити за година

UNOde50 – новата мания в света на бижутата

Една от известните реплики на Пабло Пикасо е, че „някои художници превръщат слънцето в жълто петно, но има други, които превръщат жълтото петно в слънце“. Факт е, че когато умението да твориш и креативността се колаборират, резултатът обикновено се забелязва от далеч. Едно от нагледните доказателства за това е испанският бижутериен бранд UNOde50

Идеалният подарък за всяка жена - вижте кой е той

"Какво да купим за НЕЯ?" – това е въпрос, който всички си задаваме по празниците. Дали е съпруга, майка, дъщеря или приятелка – изборът на стойностен подарък в повечето случаи е труден. От екипа на REFAN знаят, че при повечето дами един комплект хубав парфюм и козметика никога не е излишен. Ето защо са се погрижили да ни улеснят по Коледа и

Паразити са тормозели динозаврите преди милиони години

Паразити, подобни на въшки, са тормозели динозаврите още преди милиони години, установи китайско изследване, публикувано в сп ."Нейчър къмюникейшънс". Останки от древни кръвосмучещи насекоми били открити в късче кехлибар на 100 милиона години. В него били запазени пера на динозавър, предшественик на съвременните птици.

Новини

Още от Оживление

Киану Рийвс СНИМКА: Архив

Пускат "Матрицата 4" през май 2021 г.

Премиерата на новия филм продължение на „Матрицата“ е насрочена за 21 май 2021 г., съобщава „Холивуд Рипортър“. В главните роли отново ще видим Киану Рийвс и Кери-Ан Мос. Режисьор е Лана Уашовски, която заедно със сестра си Лили създаде всички продукции от тази филмова вселена, предава БГНЕС. За плановете на киностудията „Уорнър Брос“ да заснеме

„Коледно вълшебство“ с децата от вокална група „Смехоранчета“

На 17 декември от 18,30 ч. в зала Люмиер на НДК вокална група Смехоранчета ще поднесе едно "Коледно вълшебство" на своите почитатели. Заедно с техните приятели от Rada Dance School и балетно студио Красимира Колдамова на сцената ще се изявят повече от 90 деца, които с изпълненията си ще "заразят" публиката с Коледно настроение

Международен шофьор от Видин спечели джакпота в Национална лотария

48-годишният Любомир Левчев от Видин е големият късметлия, който спечели джакпота в размер на 2 000 000 лева, включващ къща, спортна кола и 10-дневна почивка за двама в Дубай. В първия ден от най-празничния месец - декември, той позна и шестте печеливши числа в играта „Лото 6 от 47“ и стана 41-ият милионер на Национална лотария

Звезден дуел и битка на култови банди в Radio Fresh! и Z-Rock

Музикални битки се разиграват в ефира на две от най-слушаните радиа в национален мащаб Всеки ден Радио Fresh! противопоставя две от най-актуалните имена в музикалния бизнес, а слушателите гласуват коя е предпочитаната от тях звезда. Официалната фейсбук страница на медията се превръща в терен на "Звезден дуел" и повод fresh-симпатиите да се

Карина е на 8 г., но вече знае как се посрещат важни гости.

СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ