Докосване до животинския рай на островите Галапагос (Галерия)

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7875032 Докосване до животинския рай на островите Галапагос (Галерия) Докосване до животинския рай на островите Галапагос (Галерия) www.24chasa.bg
Снимки: Личен архив

Там, където игуани, птици, морски лъвове, костенурки не се плашат от хората и природата е такава, каквато е била преди милиони години

В първата част от пътеписа за Еквадор ви разказах за невероятните дни, прекарани в Амазонската джунгла.

Но дойде време да се разделим с нея и да поемем обратно към град Кока с бърза моторница. Междувременно се разбра, че размириците в Еквадор са затихнали, тъй като президентът беше приел исканията на хората цената на бензина да остане същата. И така този път град Кока го видяхме пълен с хора и с отворени магазини, все едно това не беше същият град.

С подобрено настроение пристъпихме към втората част от пътуването - посещение на животинския рай на островите Галапагос. Но преди това трябваше да летим за столицата Кито и да видим прословутата линия на екватора, която дели северното от южното полукълбо на планетата.

Нямахме много време в столицата, пристигнахме в късния следобед, направихме си снимки как сме стъпили на двете полукълба, показаха ни водовъртежа обратно на часовниковата стрелка в северното полукълбо и по посока на часовниковата стрелка в южното (ефект на Кориолисова сила), вследствие на въртенето на Земята около остта ѝ.

Между другото навремето, когато са правели изчисления къде точно минава екваториалната линия, французите са направили грешка. Така че истинската линия се намира на 200 м на север.

Остана малко време и за централната част на Кито за тези, които не бяха много болни, защото цялата група ни хвана някакъв вирус след джунглата. На другия ден отлетяхме за Галапагос.

Малко информация за островите.

Галапагоските острови са архипелаг в Тихия океан, намиращ се на 965 км на запад от Еквадор.

Състои се от 13 основни вулканични острова, 6 неголеми острова и 107 скали, които образуват територията му.

Първият остров е формиран преди 5-10 милиона години в резултат на тектонична активност. Най-младите острови са Изабела и Фернандина, на които, както можахме да видим на място, вулканичната дейност продължава.

Галапагоските острови принадлежат на Еквадор. Населението на архипелага наброява около 12 000 жители.

Архипелагът е известен с уникалните местни видове фауна и особено с видовете галапагоски чинки, които са един от най-известните примери за еволюцията още от времето на Чарлз Дарвин, който ги споменава в “Произход на видовете”.

На летището ни правят обстойна проверка на багажа да не носим хранителни продукти, плащаме такса за резервата и отлитаме за Галапагос.

Кацаме на малкия остров Балтра, на който освен скали и кактуси, както и малкото летище, друго няма. Качваме се на автобус и по единствения път на острова стигаме до кей, от който ни взема лодка и ни закарва на по-големия остров Санта Крус.

Тук ни чакаха гигантските (слонски) костенурки, които се рахождаха спокойно из острова, дори и по дворовете на местните селяни, виждахме ги от автобуса, спирахме да им даваме път, докато минаваха бавно през шосето.

Местният гид ни обясни как да различаваме женските от мъжките екземпляри, посетихме музей, в който имаше черупки и кости от умрели костенурки. Даже успяхме да се напъхаме в черупките и да се почувстваме като тях, но това едва ли щеше да ни донесе дълголетие, защото някои костенурки доживяват до 180 години.

Между 30 000 и 40 000 костенурки от десетина вида, някои от които тежат до 400 кг и достигат дължина 1,80 метра, живеят на тези райски острови напълно свободни.

Дълголетието на тези животни се обяснява със забавения им ритъм на живот. За кратки разстояния костенурките могат да развият скорост от около 3 км/ч. Обичат топлото време.

След като се увековечихме с костенурките, продължихме към градчето Пуерто Айора, където имахме време да разгледаме местните забележителности и особено рибния пазар - там местните събираха за туристите пеликани и морски лъвове, хранейки ги с риба.

На другия ден пътешествието продължи по море с яхта до най-големия остров - Изабела.

Яхтата, снабдена с два двигателя по 400 конски сили, се движеше доста бързо, а вълните в Тихия океан бяха около 3-4 бала и на моменти лодката падаше от големите вълни и се удряше силно във водата, а ние отскачахме до тавана.

Беше вълнуващо преживяване. Гледката на огромните вълни от ниската яхта беше изумително.

Плавахме покрай самотни скали в морето, край нас играеха делфини, летяха албатроси, почти като в научнопопулярните филми.

Целта ни беше градчето Пуерто Вилямил, където щяхме да отседнем за 2 дни. Още на пристанището ни посрещнаха морските лъвове и игуаните, които невъзмутимо се излежаваха на пътеките и трябваше да внимаваме да не ги настъпим. Правилото беше да сме на 2 метра от животните и да не ги докосваме. Все пак бяхме в резерват.

На следващия ден ни заведоха до едни вулканични тунели от лава, които образуваха много интересни форми и сводове.

В така образуваните плитчини кипеше живот, морски костенурки от всякакъв размер имаше навсякъде, видяхме скатове и много видове риби.

На скалите гнездяха различни видове птици като синьокракия рибояд. Една такава птица гнездеше и ни се чудеше какъв интерес имаме към нея, та се скупчваме на 3-4 м от нея и да щракаме с камери и фотоапарати. От време на време се понаместваше, показвайки двете яйца, над които бдеше, вдигайки сините си крачета. Това може да се види само тук, на Галапагос.

След това се насочихме към място, близо до остров Фернандина, където облякохме неопрените, сложихме маски, шнорхели и плавници и се озовахме в студения, около 18 градуса, океан и очи в очи с океанските обитатели.

Беше впечатляващо, видяхме красиви и шарени риби, риба папагал, морски костенурки, които пасяха по дъното, голям скат, акула в една пещера, морско конче, октоподи, корали, морски лъвове. И всичкото това пред погледа ти, на една ръка разстояние.

Остров Изабела има форма на морско конче и включва 6 вулкана. Втората част от посещението на острова се състоеше в изкачване на вулкана Сиера Негра.

Това е голям вулкан в югоизточния край на острова, който се издига на надморска височина 1124 м.

Той се слива с вулканите Серо Азул на запад и Алседо на север и е един от най-активните вулкани на Галапагос.

Тук е регистрирано най-новото историческо изригване, започнало през юни 2018 г. и продължило през цялото лято. Преди да започнем изкачването, вечерта ни направиха местен ритуал, наречен тамаскал. Той представлява вид пречистваща сауна, като в една палатка се слагат нагрети вулканични камъни в предварително изкопана дупка. Всички се подреждат в кръг около камъните, а местният вожд облива камъните с вода, слага местни билки, като мента и евкалипт и нарича всеки камък за какво да помага, докато вътре едва се диша. И така до 3 пъти, за да може да се изпълнят желанията на тези, които са издържали до края на процедурата.

Пречистени и отпочинали в палатките, на другия ден се отправихме към вулкана. След лек преход стигнахме до ръба на източната калдера, откъдето се откри смайваща гледка към кратера.

Вулканът Сиера Негра има най-голямата калдера от всички вулкани на Галапагос и е с размери 7,2 на 9,3 км. Беше доста горещо, но гледките си заслужаваха.

На другия ден летяхме към остров Сан Кристобал с малко 10-местно самолетче. Беше много забавно, досега не бях летял с толкова малък самолет. Нашата водачка седеше на мястото до пилота и се явяваше нещо като втори пилот.

В градчето останахме 2 дни, през които имаше разходка с колело по екопътеките, отново имаше шнорхелинг, където направихме подводни видеа на уникалната морска фауна. Един морски лъв позираше доста време пред камерата.

Имахме и разходка с яхта до остров Еспаньола, дивия животински рай, където необезпокоявани гнездяха албатроси, синьокраки рибояди, препичаха се игуани и плуваха морски лъвове. И всички те въобще не се плашеха от нашето присъствие.

С това посещението ни на архипелага Галапагос приключи, оставяйки у нас незабравими спомени.

Там, някъде в далечината, е океанът, а пред него са безкрайните полета от лава. Голяма част от остров Изабела още не е проучена, защото е опасно да се върви по тези полета лава, заради нестихващата вулканична дейност.

Докосване до животинския рай на островите Галапагос (Галерия)

Цялата група приключенци се любува на природните красоти на остров Еспаньола.

Някои от групата опитахме да видим какво е да носиш такава коруба.

Нявсякъде гъмжеше от тези красиви червени раци.

Малки игуани са се маскирали с цвета на скалите. Едва се забелязват.

Докосване до животинския рай на островите Галапагос (Галерия)

Големият кратер на вулкана Сиера Негра откри впечатляващите си размери, след като сутрешната мъгла се оттегли.

Да плуваш близо до такива костенурки, е истинска наслада.

Някои морски лъвове се правеха на звезди.

Гигантските (слонски) костенурки се разхождаха свободно, бавно и невъзмутимо по зелените поляни на остров Санта Крус. Навсякъде имаше всякакви размери от няколко подвида.

Докосване до животинския рай на островите Галапагос (Галерия)

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Новина в снимка

СНИМКА: Инстаграм/sociallat

Нова мода: слагат си филъри в устните като дяволски рога (Снимки)

"Дяволските устни" се превърнаха в една от най-новите тенденции в разкрасяващите процедури. Кадри на подобни подобрения заляха социалните мрежи през тази година. Сензацията, за която се счита, че произхожда от Русия, сега набира скорост и във Великобритания, пише "Дейли мейл". Експерти и лекари обаче предупреждават да се избягва подобен вид устни

Кадър: Би Ти Ви

Изоставен замък във Франция вече има 27 000 собственици

Да посрещнеш Коледа в замък – такава възможност имат част от собствениците на малко шато от 13-и век в югозападна Франция. След пожар през 1932 г. старата средновековна постройка на Мот Шандение е оставена да се руши. Допреди 2 години, когато ентусиасти създават стартъп с цел е да я реставрират, предава Би Ти Ви

Лили Иванова със специални подаръци от "Левски"

Лили Иванова се похвали със специален подарък от ПФК "Левски". След като певицата призна, че е фен на "сините", е получила благодарствено писмо от клуба, техен шал, както и тениска на отбора, но с нейните имена. "Пожелавам на отбора на ПФК „Левски“ да бъдат винаги на върха на успехите си! Весели Коледни празници! Бъдете здрави! Целувки!!

Наум Шопов  сподели мила снимка с малката Амая

Наум Шопов сподели мила снимка с малката Амая

Актьорът от хитовия сериал "Откраднат живот" Наум Шопов сподели мила снимка с малкото си бебче. Амая е най-новото попълнение в звездната фамилия Шопови. С най-красивия подарък го дари годеницата му Тея. На фотото актьорът подава пръст на мъничето, а пък крехката Амая го е стиснала здраво. "Лежим си тримата и си се радваме

Вижте как светът се подготвя за Коледа (Галерия)

Първата дама Мелания Тръмп запали светлините на главното коледно дърво във Вашингтон в компанията на президента Доналд Тръмп. Елхата на площад "Свети Петър" във Ватикана също грейна. Светът очаква Коледа и магията на празниците. Вижте през обектива на Ройтерс как се подготвя за

Белослава Хинова в четвърто дефиле на "Шанел" (Снимки)

"Шанел" metiers d’art show 2019/2020 - мечта, която все още ми е трудно да повярвам. Това написа в инстаграм българският модел Белослава Хинова. 17-годишната Бела дефилира за престижната марка за четвърти път.  Главният дизайнер на "Шанел" Виржини Виар озаглави своето модно шоу "Париж улица Камбон 31" в чест на легендарното място

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Още от Новина в снимка

Григор се срещна с Лени Кравиц, цитира негова песен

Григор Димитров се срещна със суперзвездата на световната музика Лени Кравиц. Двамата се видяха в Маями, където българската гордост в мъжкия тенис бе на модното шоу на Dior и разговаря с Дейвид Бекъм. В поста под снимката нашата звезда цитира песента на Кравиц Fly Away (I wish that I could fly  Into the sky So very high Just like a dragonfly)

Видео: Елеонора Кълвачева

На 69 години - наш олимпийски медалист продължава да се състезава (Видео)

Изминал е 120 000 км с каяк, което се равнява на 3 обиколки на Земята по Екватора Бронзовият медалист по каяк от олимпиадата в Москва през 1980 г. Иван Манев продължава да се състезава и до днес - почти 70-годишен. Той и неговите трима съотборници носят първия успех на България в мъжката надпревара за олимпийско отличие

9-годишната Ива Сомлева е една от двете изпълнителки на Козета в мюзикъла.

10-годишна авторка на роман играе Козета в мюзикъла “Клетниците”

10-годишната ученичка от столичното училище “Д-р Петър Берон” Анжела Денчева е една от двете изпълнителки на ролята на Козета в мюзикъла “Клетниците”, чиято премиера в Софийската опера и балет е в петък, 6 декември. Въпреки възрастта си тя е вече автор на 55-страничния роман “Приключенията на Поля”, който е издаден наскоро

В център на "Армията на спасението" в Лондон днес петокласници пяха "All I Want for Christmas is You" за Мелания Тръмп СНИМКИ: РОЙТЕРС

Петокласници пяха коледна песен за Мелания Тръмп в Лондон (Видео)

В център на "Армията на спасението" в Лондон днес петокласници пяха "All I Want for Christmas is You" (Всичко, което искам за Коледа, си ти!) за Мелания Тръмп, а тя им помогна за коледната украса, предаде Асошиейтед прес. В центъра в квартал Клаптън в Източен Лондон първата дама на САЩ заедно с децата украсиха коледен венец с шишарки и жълти

СНИМКА: Lucasfilm

Йода като бебе завладя интернет (Видео)

Бебе Йода - мъничкият зелен персонаж от вдъхновения от вселената на "Междузвездни войни" нов сериал на "Дисни", бързо стана много популярен в социалните мрежи, предаде Франс прес. Персонажът разнежи милиони телезрители, след като за пръв път го видяха преди три седмици, по време на излъчването на първия епизод от сериала "The Mandalorian"

Президентът и съпругата му в резиденцията на британския премиер
Снимка: NEVENA Couture

Деси Радева с рокля на Невена при кралицата в Бъкингам - облича я за трети път

На приемите за лидерите на НАТО на британската кралица Елизабет в Бъкингамския дворец и в резиденцията на британския премиер Борис Джонсън на "Даунинг стрийт" 10  в Лондон снощи съпругата на президента Румен Радев, Деси Радева, бе с един от любимите си тоалети на дизайнерката Невена Николова - NEVENA. Тя го облича за трети път на официално събитие