Какво не знаем за Нобеловата награда за физика

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7696329 Какво не знаем за Нобеловата награда за физика Какво не знаем за Нобеловата награда за физика www.24chasa.bg
Снимка: britannica.com

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г., съобщи сайтът Nobelprize.org.

Първата Нобелова награда за физика е на немския физик Вилхелм Рьонтген за откриването на нов вид лъчи, наречени на негово име.
Досега само две жени са ставали лауреати в тази категория - през 1903 година Мария Кюри и Мария Гьоперт Майер през 1963 година. Всички останали наградени са мъже, посочва БТА.

Само Джон Бардин получава отличието два пъти. Кралската шведска академия на науките предпочита да присъжда отличието на по-млади учени, отколкото останалите академии. Средната възраст на Нобеловите лауреати по физика е 55 години.

Сред по-известните учени Нобелови лауреати за физика до 1982 г. са Анри Бекерел, Пиер и Мария Кюри /1903/, Макс Планк /1918/, Алберт Айнщайн /1921/, Нилс Бор /1922/, Лев Ландау /1962/, Пьотър Капица /1978/.

През последните години лауреати на Нобеловата награда за физика са:

2001 г. - Ерик Ал Корнел, Карл Е. Виман - САЩ, и Волфганг Кетерле - Германия

- за откриването на ново състояние на материята, което позволява да се измерват много малки разстояния с изключителна точност, както и размерите на микроскопични предмети.

2002 г. - Реймънд Дейвис младши, САЩ, Рикардо Джакони, САЩ и Масатоши Кошиба, Япония

- за основополагащи научни изследвания в областта на астрофизиката, довели до откриването на източниците на космическите рентгенови лъчи.

2003 г. - Алексей А. Абрикосов, Русия-САЩ, Виталий Л. Гинзбург, Русия, и Антъни Дж. Легет, Великобритания-САЩ

- за трудовете си по квантова физика, свързани със свръхпроводимостта и свръхтечливостта.

2004 г. - Дейвид Грос, Х. Дейвид Полицър и Франк Уилчек, САЩ

- за трудовете си върху елементарните частици кварки, по-специално за изследванията на силите, които доминират в атомните ядра, действайки между кварките в протоните и неутроните.

2005 г. - Теодор Хенш, Германия, Джон Хол, САЩ

- за приноса им към създаването на лазерната спектроскопия с висока разделителна способност;

- Рой Глоубър, САЩ

- за приноса му към квантовата теория на оптичната кохерентност и за работата му върху теоретичното описание на поведението на светлинните частици.

2006 г. - Джон Мейдър и Джордж Смут, САЩ

- за работата им, позволяваща да се проследи развитието на Вселената и да се разбере процесът на възникване на Космоса, на галактиките и звездите.

2007 г. - Албер Фер,Франция, и Петер Грюнберг, Германия
- за откриването на "гигантското магнитосъпротивление" - за технология, използвана за четенето на информация от компютърен харддиск, позволила радикалната миниатюризация на твърдия диск през последните години.

2008 г. - Макото Кобаяши, Япония

- Тошихиде Маскава, Япония

- Йоичиро Намбу, САЩ

- Йоичиро Намбу за откриването на механизма на спонтанно нарушената симетрия в субатомната физика;

- Макото Кобаяши и Тошихиде Маскава за откриването на произхода на нарушената симетрия, която предсказва съществуването на най-малко три семейства кварки в природата.

2009 г. - Чарлз К. Као, Уилард С. Бойл и Джордж Смит, САЩ
- Чарлз Као е отличен за революционни постижения, свързани с пренасянето на светлина във влакна за оптична комуникация.
- Уилард С. Бойл и Джордж Смит получават Нобелова награда за изобретяването на CCD-сензорите.

2010 г. - Андре Гейм, Холандия, и Константин Новоселов, Русия, Великобритания

- за новаторски експерименти във връзка с двуизмерния материал графен.

2011 г. - Сол Пърлмутър, САЩ, Брайън Шмит, който е с австралийско и американско гражданство, и Адам Рийс, САЩ.

- за откриването на ускореното разширяване на Вселената чрез наблюдаване на далечни свръхнови.

2012 г. - Серж Арош, Франция, и Дейвид Уайнленд, САЩ

- за работата им в областта на квантовата физика - за новаторските експериментални методи, позволяващи измерването и манипулирането на индивидуални квантови системи.

2013 г. - Питър Хигс, Великобритания, и Франсоа Енглер, Белгия

- предсказват съществуването на загадъчния Хигс бозон

- частицата, която обяснява защо материята има маса.

2014 г. - Исаму Акасаки и Хироши Амано, Япония, Шуджи Накамура /американски гражданин, роден в Япония/

- изобретяването на сините светодиоди - нов енергоспестяващ и екологичен източник на светлина.

2015 г. - Такаки Каджита, Япония, и Артър Б. Макдоналд, Канада
- за осцилациите на неутриното, които показват, че има маса.

2016 - Дейвид Дж. Таулес, Ф. Дънкан М. Холдейн, и Джей Майкъл Костерлиц

- за теоретични открития на топологични фазови преходи и топологичната материя.

2017 - Райнер Вайс и Бари Бериш с Кип Торн за решаващ принос към наблюдението на гравитационни вълни, предречени от Алберт Айнщайн.
2018 - Артър Ашкин, Жерар Муру и Дона Стрикланд

- за революционни изобретения в областта на лазерните технологии.

Други от Оживление

12-годишно момче се оказа на метри от кафява мечка (Видео)

Ето как реагира едно 12-годишно момче при неочакваната си среща с едра кафява мечка. Действието се развива на близо две хиляди метра надморска височина в Трентино, Северна Италия. В първите секунди от видеото главната роля е отредена на 12-годишно момче, което събира борови връхчета. Внезапно на два метра от него от храстите изниква нов герой -

Предано куче чака три месеца в болница в Китай след смъртта на стопанина си

Предано куче в продължение на три месеца е чакало стопанина си в болница в Китай, починал от коронавируса, преди най-накрая да бъде отведено в приют, пише в. "Дейли стар". Непородистият питомец, наречен впоследствие Сяо Бао (Малко Съкровище), не знаел, че възрастният му стопанин се е споминал в разгара на пандемията в китайски град Ухан

NOVA е най-гледаната българска телевизия за последните пет години

NOVA е най-гледаната българска телевизия за последните пет години. Резултатите на пийпълметричните системи, с които медията работи, категорично показват, че и след пролетния сезон, за зрителите в активна възраст NOVA е безапелационен лидер пред всички останали български канали. В условията на извънредната ситуация в страната

Развлекателният сектор ще изгуби 160 млрд. долара заради COVID-19

Според данни на компанията „Ampere Analysis“, която се занимава с анализ на пазара, глобалният сектор на развлеченията ще загуби 160 милиарда долара (146 милиарда евро) от растежа си в следващите пет години в резултат на кризата от пандемията COVID-19. Въпреки че най-голямото въздействие ще се усети през тази и следващата година

Илон Мъск пусна снимки в туитър на новородения си 6-и син.

Илон Мъск промени странното име на новородения си син

Илон Мъск и приятелката му Граймс промениха странното име, което първоначално бяха решили да дадат на новородения си син, а именно X ? A-12, съобщава dir.bg. Това хвърли последователите на двойката в социалните мрежи в голямо учудване. В своя публикация след раждането на сина си певицата Граймс бе пояснила значението на всеки символ в името: X -

Спортът в зала отново възможен и то на по-ниски цени

Pulse Fitness & Spa отново до Вас с по-ниски цени на абонаментните карти Броени дни след отпадането на извънредното положение искаме да съобщим, че врати отвориха и спортните зали. Най-голямата спортна верига у нас Pulse Fitness & Spa е готова да посрещне отново своите посетители, предоставяйки естествено най-добрите условия за спорт

Новини

Още от Оживление

Тест: Склонни ли сте да вярвате в конспиративни теории?

1. В началото на пандемията от коронавирус съмнявахте ли се, че такава болест въобще съществува и че е опасна? а) Не, слушайки как се разпространява по цял свят, знаех, че колкото по-бързо държавата вземе мерки, толкова по-добре. б) Мислех, че не е толкова опасен и мерките целят да забавят икономическото ни развитие

Продадоха сандък и декорирана салфетка на Мария Антоанета за почти 60 000 евро

Пътнически сандък и голяма пищно декорирана салфетка на Мария Антоанета бяха продадени на търг във Франция за почти 60 000 евро, предадоха световните агенции. Търгът се проведе от аукционната къща Осена във Версай. Сандъкът, дълъг 111 сантиметра и широк 51 сантиметра, който Мария Антоанета е ползвал при пътуванията си

Латинката хем краси градината, хем добавя пикантна нотка в храната

Родината на красивите латинки може и да е Чили, но на тях определено им допада климатът в България. Пъстрите им цветове се показват основно от градините в някой двор, но могат да виреят и в по-големи саксии или сандъчета на балкон или тераса. Има над 50 различни вида латинки, които обагрят дома ви в оранжево, жълто, червено, розово и др

Българи от чужбина се поздравяваха с Андре Рийо и "Върви, народе възродени" (Видео)

Цял ден днес българи от чужбина споделяха видео от ютюб, в което кралят на валса Андре Рийо изпълнява "Върви, народе възродени!" Кралят на валса Андре Рийо дирижира химнът на българската просвета "Върви, народе възродени" миналата година. Той започва видеото на български с думите: "Здравейте, българи! Честит празник на буквите!"

Анатолий Макаров