Как пътуването ни ограничава?

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7544838 Как пътуването ни ограничава? Как пътуването ни ограничава? www.24chasa.bg
Повечето от нас са в движение дори ако физически стоят на едно място – сменяйки кабелните или сателитните канали на телевизията

Днес хората са в постоянно движение – без значение дали се придвижват физически или чрез модерните методи за общуване – мобилни телефони, компютри, телевизия. Оказва се, че за съвсем кратко време можем да се пренесем от единия край на света до другия, защото днес разстоянията нямат особено голямо значение.

До какво води всичко това? И дава ли ни по-голяма свобода или тъкмо обратното – ограничавани? Предлагаме ви откъс от книгата на Зигмунт Бауман „Глобализацията”.

Четвърта глава

ТУРИСТИ И СКИТНИЦИ

В днешно време ние всички сме в движение.

Мнозинството от нас променят мястото си – преместваме жилището си и пътуваме от места или до места, където нямаме жилище. Някои от нас няма защо да излизат навън, за да пътуват: можем да се метнем или да доприпкаме, или да прехвръкнем в компютърната мрежа, оплитайки се в нея и общувайки чрез съобщения на компютърния екран, изпратени от другия край на Земното кълбо. И повечето от нас са в движение дори ако физически стоят на едно място – например когато, както имаме навика, сме се разположили в креслото и сменяме кабелните или сателитните канали на телевизията – скачайки от едно на друго чуждо място със скорост, много по-голяма от скоростта на свръхзвуковите самолети и космическите ракети, без никъде да се задържаме достатъчно, за да бъдем нещо повече от посетители, за да се чувстваме „у дома”.

В света, който обитаваме, разстоянията нямат голямо значение. Понякога изглежда така, сякаш те съществуват единствено за да бъдат анулирани; сякаш пространството не е нищо друго освен постоянна покана, с която трябва не да се съобразяваме, а да я отхвърлим и да я откажем. Пространството е престанало да бъде препятствие – необходима е част от секундата, за да го завладеем.

Няма вече никакви „естествени граници”, нито ясно определени места, които заемаме. Където и да се намираме в момента, не можем да направим нищо, защото знаем, че бихме могли да бъдем някъде другаде. Ето защо има все по-малко и по-малко причини да стоим на определено място (и следователно често се чувстваме принудени да намерим – да си измислим – такива причини). Остроумната поговорка на Паскал се е превърнала във вярно пророчество: наистина живеем в странен кръг, чийто център е навсякъде, а окръжността – никъде (или кой знае, може би ще се появи при следващата обиколка?).

Така поне духовно всички сме пътешественици. Или както Майкъл Бенедикт казва: „Самият смисъл на географската местност във всичките й мащаби започва да се поставя под въпрос. Ние ставаме номади – които обаче са винаги във връзка”. Но ние сме в движение също в друг, по-дълбок смисъл независимо дали наистина поемаме пътищата, или прескачаме от канал на канал в телевизионната програма, дали искаме това, или го ненавиждаме.

Представата за „състоянието на покой”, за неподвижността има смисъл само в свят, който все още е стабилен или може да бъде взет за такъв – в място със солидни стени, фиксирани маршрути и достатъчно устойчиви пътепоказатели, та да имат време да се изхабят. Никой не може да „стои, без да мръдне”, в движещи се пясъци. Нито пък някой може да стои неподвижен в този наш късномодерен или постмодерен свят – свят, чиито пътни знаци са постоянно на колела и са ни познати с дразнещия си навик да изчезват от погледа, преди да успеем да прочетем указанията или да се съобразим с тях. Професор Рикардо Петрела от Католическия университет на Лувен неотдавна изрази накратко всичко това много добре: „Глобализацията дърпа икономиките към производство на мимолетното, бързо изчезващото, нестабилното (чрез масивно и всеобщо съкращаване на живота на продуктите и услугите, чрез временни, почасови и непостоянни работни места)”.

За да си пробият път през плътния и тъмен, хаотичен, „дерегулиран” гъсталак на глобалната конкуренция и за да застанат в центъра на общественото внимание, стоките, услугите и сигналите трябва да предизвикват желанията, а за да постигат това, трябва да съблазняват вероятните си потребители и да отблъскват конкурентите им. А щом веднъж вече го постигнат, трябва да направят място, и то бързо, на други обекти на желанието, да не би глобалното преследване на печалба и на още по-голяма печалба (прекръстено като “икономически растеж”) да засече. Днешната индустрия е насочена все повече към производството на съблазни и на привлекателни предмети. А в природата на привличането влизат изкушението и съблазънта, но... само докато ни дават знаци от далечината, която наричаме бъдеще, тъй като съблазънта не може да надживее капитулацията на съблазнения – точно както желанието никога не надживява своето удовлетворение.

Няма никакъв финал за тази гонитба по-скоро на нови желания, отколкото на удовлетворяването им. Самото понятие за „граница” се нуждае от пространствени и времеви измерения. Резултатът от „вземането на очакваното за желано” е вземането на желаното за очаквано. Щом всяко отлагане може по принцип да потъне в мимолетността, така че безкрайното многообразие от времеви събития може да бъде затворено във времетраенето на човешкия живот, и щом всяко разстояние, изглежда, може да бъде свито до съприсъствие, така че никакъв мащаб за пространството да не е достатъчно голям за търсача на нови усещания, тогава какво би било възможното значение на думата „граница”? А без смисъла, без значещото значение няма измъкване от омагьосания кръг на изкушението и на желанието да се изпревари дори миг. Последиците и за високостоящите, и за низшепоставените са огромни – както убедително се изразява Джеръми Сийбрук:

Бедността не може да се „лекува”, защото не е симптом за болест на капитализма. Точно обратното: тя е свидетелство за неговото крепко здраве, за неговия стимул към дори още по-голямо натрупване и за неговото старание... Дори най-богатите в света се оплакват – най-вече относно нещата, които трябва да предприемат... Дори най-привилегированите са принудени да преживяват вътре в себе си неотложността на стремежа още да се придобива...

Из „Глобализацията

Книгата може да поръчате тук!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Възход и падение

Правят сериал с песни и персонажи от "Брилянтин"

Телевизия НВО подготвя сериал, вдъхновен от филма мюзикъл "Брилянтин", за бъдещата си платформа НВО Макс, заяви президентът на Уорнър медия ентъртейнмънт Робърт Грийнблат, цитиран от Франс прес. "Сериалът ще включва някои песни и персонажи от филма от 1978 г.", уточни той на пресконференция в рамките на пазара за телевизионни програми МИПКОМ в Кан

3 седмици затвор и глоба за сестрата на Амал Клуни, хванали я да шофира пияна

Сестрата на Амал Клуни, ще прекара 3 седмици "зад решетките" и е глобена, тъй като я хванали да шофира пияна в Сингапур. 47-годишната Тала Аламудин Льо Талек се призна за виновна в понеделник по обвинения за нарушения на пътя, включвайки шофиране в пияно състояние, управляване на автомобил без сингапурска шофьорска книжка клас 3 и без застраховка

Брус Спрингстийн с документален филм, базиран на най-новия му албум

Певецът Брус Спрингстийн пуска документален филм, който е кинематографична версия на най-новия му албум „Западни звезди”. Лентата показва Спрингстийн, който се появява във всички 13 песни от албума под акомпанимента на бенд и на цял оркестър. Музикантите свирят в близо 100-годишната му плевня. Режисьор и копродуцент на лентата е Том Зими

Актьорът Райън Рейнолдс показа третото си дете (Снимка)

Канадският актьор Райън Рейнолдс показа снимка на третото си дете, като загатна, че то също е момиченце, съобщават сп. "Пийпъл" и "Ентъртейнмънт тунайт". Актьорът е споделил в туитър фотография със съпругата си, актрисата от САЩ Блейк Лайвли, и бебето, което се е родило в края на лятото. Тримата са на фона на красив горски пейзаж в Британска

10-годишната Тайра Ридваева с европейска награда за Дигитално момиче на годината

10-годишната Тайра Ридваева спечели европейска награда за Дигитално момиче на годината, съобщиха от представителството на ЕК в България. "Гордея се, когато младите български таланти покоряват европейските и световни сцени. Поздравявам от все сърце Тайра Ридваева, която спечели европейската награда ADA на Института за дигитално лидерство в

Съдят "Нетфликс" заради нов филм за скандала с "Панамските документи" (Видео)

"Мосак Фонсека", панамската адвокатска кантора в центъра на скандала с "Панамските документи", заведе дело срещу "Нетфликс" заради нов филм, посветен на тази афера, съобщиха Ройтерс и БТА. Милиони документи бяха откраднати от базираната в Панама кантора и изтекоха в медиите през 2016 година. Това предизвика световен скандал

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Възход и падение

Ники Илиев свит в багажник на кола режисира Орлин Павлов и Сашо Кадиев

Много дълги реплики сте ми дали, казал Стефан Данаилов, когато видял сценария на “Завръщане” “Всяка сцена с кола съм я режисирал от багажника. Бях там с една радиостанция и говорех с всички”, разказа Ники Илиев на премиерата на новия си филм “Завръщане”. Специално участие във филма има Стефан Данаилов, който играе дядо на Ники Илиев и Башар Рахал

Група “Любе” прави три юбилейни спектакъла у нас

Тази година руската група “Любе” празнува 30 години на сцената и идва у нас с три юбилейни концерта. Музикантите ще пеят на 5 декември в ДКС във Варна, на 6-и в зала “Сила” в Пловдив и на 7-и в зала 1 на НДК в София. В програмата си групата включва популярни песни като “Комбат”, “Солдат”, “Там за туманами”, “Песня о звёздах”

Елена Вълчева получи две внучки накуп

Кинодраматургът и политолог Ян Янев и прекрасната Галя направиха двоен подарък на един от най-опитните пиари в България - две внучки накуп. Елена Вълчева беше най-щастливата баба в сряда сутринта, когато двете момичета изплакаха в болница “Надежда”. Вероятно те ще се казват Антония и Светлана - имена

Мирей Матийо с първи концерт в България (Видео)

Звездата на френския шансон ще пее на 10 април в зала 1 на НДК Звездата на френския шансон Мирей Матийо ще направи първия си концерт в България. Събитието ще бъде на 10 април догодина в зала 1 на НДК и се организира от “Арт БГ”. Понастоящем 73-годишната певица рядко пее извън Франция, което прави гостуването ѝ у нас много специално.

Издирват изгубената бас китара на Пол Маккартни, 50 години след изчезването й

Петдесет години след изчезването й, започва издирването на бас китарата, на която е свирил легендата на "Бийтълс" Пол Маккартни, предава ДПА. Музикантът закупил своя Hoefner 500/1 през 1961 година от музикален магазин в Хамбург. Сър Пол свирил на музикалния инструмент в продължение на две години, включително при записите на първите два албума на

Анджелина Джоли и Мишел Пфайфър се борят за надмощие в "Господарка на злото 2" (Видео)

Продължението на хитовата продукция "Господарка на злото" от 2014 г. на "Дисни", което от днес е на екран в киносалоните на редица места по света, поставя три жени в центъра на битка за контрол между хората и феите, съобщава Ройтерс, цитирана от БТА. Анджелина Джоли, която е сред продуцентите на филма,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber