Пенка Кунева: Написах симфония за аварията в Чернобил, тъй като и семейството ми е пострадало от нея

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7338893 Пенка Кунева: Написах симфония за аварията в Чернобил, тъй като и семейството ми е пострадало от нея Пенка Кунева: Написах симфония за аварията в Чернобил, тъй като и семейството ми е пострадало от нея www.24chasa.bg
Пенка Кунева СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

Най-голямата чест в моя живот и кариера e поръчката от Софийската филхармония, казва композиторката, създала музика за филми като “Матрицата” и “Карибски пирати”

Жените композиторки в Холивуд се броят на пръсти, но софиянката Пенка Кунева е една от тях. Възпитаничката на Националната музикална академия и американския университет “Дюк” пише музика за филми (“Ага”, “Пошепването на дявола”), за видеоигри (“Принцът на Персия”) и тв шоута. След успеха на първия ѝ самостоятелен албум в САЩ “Жената астронавт” Пенка бе поканена да напише музиката за музея на НАСА “Герои и легенди”.

Заедно с композитора Стив Яблонски тя прави музиката на “Трансформърс”, “Матрицата”, “Карибски пирати”, “Ангели и демони”, “Шерлок Холмс” и др. Пенка е първата в историята на Холивуд жена, която работи по музиката и на два филма с бюджети над 100 млн. долара - “Елизиум” (с Мат Деймън и Джоди Фостър) и “Играта на Ендър” (с Харисън Форд), появили се на екран през 2013 г.

Наред с холивудските успехи Пенка твори и с българи. Само след броени дни по българските кина зрителите ще видят уникалния филм на Милко Лазаров “Ага”, към който тя е писала музиката. Кунева имаше и голяма премиера на 7 март в зала “България”. Софийската филхармония изпълни пиесата ѝ “Предателството на технологията” под палката на италианската диригентка Беатриче Венеци на концерта “Красотата в музиката”.

Срещаме се за интервю в Ел Ей навръх рождения ѝ ден - 25 февруари. Пенка скромно обяснява, че няма да празнува, защото има дълъг списък със задачи за деня, които не търпят отлагане.

- Пенка, как се стигна до този ваш голям проект в родината с най-престижния български оркестър - Софийската филхармония?

- През март 2018 г. заедно с моите колеги от “Кантус Фирмус” - Classic FM оркестър, имахме концерт с музика за компютърни игри, където бяха изпълнени две мои пиеси. После имах среща с диригента Найден Тодоров, за която ми помогна моята колежка Радостина Узунова. И той ме покани да напиша музика за концерта на филхармонията на 7 март 2019 г. Това е най-голямата чест в моя живот и кариера до този момент. Аз съм изключително благодарна на Софийската филхармония и на г-н Тодоров зa “Предателството на технологията”. Toва e

звезден момент

за мен

- Как се пише нова симфонична пиеса? Какво ви вдъхновява в нашия твърде материален и дигитализиран свят?

- Симфоничната музика е нещо велико. 90 души свирят заедно на 30-35 различни инструмента, като пресъздават всички човешки чувства и това, което е неизразимо с думи. Още от ранна детска възраст майка ми - музиковедката Кина Проданова, ме водеше на концерти на Софийската филхармония в зала “България”, която беше магическо пространство за мен. Винаги съм обожавала симфоничната музика. Та за тази поръчка първият ми импулс беше да намеря дълбока и важна тема, която си заслужава да бъде изразена чрез оркестъра. Но трябваше тази тема да е и близка до сърцето ми, да е изживяна и изстрадана персонално, за да мога да я изразя автентично като творец.

- Вашата музика разказва някаква история, има някаква тема. Така ли?

- Да. Във всичката ми музика винаги има някаква идея или история, която искам да разкажа. Дали ще е музика за филм, или моите оркестрови албуми “Жената астронавт”, “Прераждането на Ид”, или “Одисеята на Во и на”, всички те са като съвременни симфонични поеми, които разказват истории без думи, но чрез силата на симфоничната музика. Новата ми пиеса, която представихме в зала “България”, се нарича “Предателството на технологията” и е фантазия за оркестър, написана в традициите на симфоничните поеми на XIX и XX век. Исках да разкажа история за авария в атомна централа и пораженията върху семействата. През моя живот се случиха две големи аварии (Чернобил и Фукушима), но особено ме вдъхнови мемоарът на съпругата на един от пожарникарите, изпратени да потушават Чернобил.

- Сигурно историята на тази украинска жена е много тъжна...

- Тя е била бременна. Мъжът ѝ е бил пожарникар, изпратен на аварията. След ден получава лъчева болест. Жената е била с него в болницата всеки ден, гледала е промените в тялото му, тъканите и органите (които са прекалено трагични, за да ги опиша в детайли). Той умира след около седмица. След известно време тя ражда дете, което също бързо умира от облъчването. Но защо се разрових да чета тези истории - защото аз имам две сестри, по-малки от мен. Измежду трите ни имам племенници, които израстват с генетични болести, а

сестрите ми имат и

мъртвородени бебета

пак заради генетични проблеми с плода. През 1986-а, когато гръмна Чернобил, те са били на 16 и 11 години и радиацията е засегнала яйчниците им. Но проблемът се появи 30 години по-късно. И тази безумна скръб ни подтикна да почнем да четем за други хора, които са изживели подобни неща. С моята симфонична пиеса бих искала да почета майките по света, които са загубили деца или отглеждат деца с генетични болести заради радиационното замърсяване.

Моята фантазия за оркестър се състои от две части: “Пролог-Алегро” и “Елегия”. Във въображението ми оживяха историите, които прочетох: Пролог (уранови мини); Алегро (построяването на атомната централа, а после - аварията) и Елегия - човешките чувства. Иначе музиката е като филмова - тематична, мелодична и с екшън.

- Разкажете за музиката към уникалния филм на Милко Лазаров “Ага”, който получи редица изключителни международни награди и тръгва по кината в края на март.

- Филмът “Ага” е шедьовър, който вплита универсалните идеи за любовта, взаимоотношенията в семейството, разкаянието и прошката, прогреса и унищожаването на природата чрез една тиха история за възрастно семейство ескимоси. Музиката резонира с дълбоките чувства на загуба, надежда, скръб. Зрителите по целия свят - от Австралия до Азия, от Европа до Сибир, реагират изключително емоционално на филма, чиято премиера беше на “Берлинале 2018”. Завинаги ще съм благодарна на Милко Лазаров и продуцента Веселка Кирякова, че работихме заедно.

- Как върви американската ви кариера? Жена композитор е рядкост дори в Холивуд. Чувствате ли се по-специална? Това, че сте дама, отваря ли ви по-лесно врати?

- Продължавам да пиша музика за компютърни игри, филми и виртуална реалност. През април ще излиза един интересен проект. Тогава ще го обявя. Да, в Холивуд има около 10 жени композиторки на инструментална филмова музика за студийни проекти (изключвам тези, които пишат песни) и около 20 000 мъже композитори. Кариерата е изключително трудна, изисква години работа и постоянство, политически и дипломатически качества и много безсънни нощи. Не се чувствам специална, освен че съм адски упорита и посветена на професията си. Досега никога не ми е помогнало това, че съм жена, даже хората са подозрителни дали ще се справя, но аз ги убеждавам. Хората, с които работех навремето, дори не разбраха, че съм бременна с дъщеря ми Джини - Кристин, която скоро ще навърши 13. Страхувах се да не загубя работата си. Аз работя в музикално студио вкъщи и с моите работодатели общуваме чрез имейли и по телефона.

В Холивуд няма универсална рецепта за успех - всеки сам си изгражда творческия път. Като всеки специалист на свободна практика си намирам работа само чрез препоръки и непрекъсната промоция и търсене на нови проекти. Големите музикални награди, които имам, помагат, но

връзките са

най-важните в

Холивуд

- С кои големи звезди от шоубизнеса сте имали работни отношения?

- Била съм оркестратор на Ханс Цимер и Стив Яблонски на много касови филми. Стив Яблонски отвори вратата към компютърните игри за мен. Актрисата Маделин Стоу ми стисна ръката, когато разбра, че съм пианистка. Но също така се гордея, че съм помогнала на около 50 млади композитори да изградят кариерата си и съм им била първият ментор и работодател в Холивуд, научавайки ги на много. Те сега работят над различни студийни проекти.

- Как пристигнахте в САЩ, трудно ли навлязохте в киноиндустрията?

- Дойдох в Холивуд на 32 години (през 1999-а) само с един куфар и с желанието да се посветя на кариерата на филмов композитор. Бях готова професионално за тази смела крачка, но имах и късмет - веднага започнах да работя при големия тв композитор Патрик Уилямс като оркестратор и копист на неговата музика за телевизионни филми. Около месец по-рано аз му бях официално представена от моя университет “Дюк” (той също го е завършил през 1962 г.). Не познавах никого в Ел Ей, когато пристигнах. Трябваше да си намеря суперевтино жилище за един ден (намерих го в гетото до летището). Беше много трудно, работех денонощно, но се сработихме бързо и добре. Не съжалявам за неудобствата, които имах в началото, струваше си.

- Тъгувате ли за България? Какво най-много ви липсва?

- Много тъгувам. Липсва ми природата и местата от моето детство. Фейсбук помага да поддържаме връзка с почти всички съученици и колеги. Мисля си за годините на моето детство и юношество в България и как това ме е изградило. Имам много снимки, книги и албуми от България и понякога ги чета. Американската ни къща е пълна с нашенски сувенири, календари и прочее. България е в сърцето ми всеки ден.

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Възход и падение

Пол Маккартни
Снимка: Уикипедия

Пол Маккартни спрял да дава автографи

Алек Болдуин СНИМКА: Ройтерс

Отложиха филм с Алек Болдуин заради трагичния инцидент (ВИДЕО)

Ива Дойчинова на миналогодишната церемония на кампанията "Будител на годината"
СНИМКА: БНР

Десетима финалисти на финала на кампанията "Будител на годината"

Леонид Илич Брежнев

По 1500 лв. взема “Герой на НРБ” , Живков е 2 пъти

Японската принцеса Мако се омъжи и загуби титлата си

Японската принцеса Мако се омъжи и загуби титлата си

Eмил Кошлуков с поне две причини да не празнува рождения си ден

Eмил Кошлуков с поне две причини да не празнува рождения си ден

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber