„Фантомът на операта“ - парабола на свят в сън и реалност

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7268476 „Фантомът на операта“ - парабола на свят в сън и реалност „Фантомът на операта“ - парабола на свят в сън и реалност www.24chasa.bg
Снимки Софийска опера и балет

Мисли на режисьора на спектакъла акад. Пламен Карталов

В търсенето на постоянно нови хоризонти с репертоар, който отдавна е по сцените на световните театри, ето че това заглавие тридесет и три години след създаването си, се поставя и на българска сцена, казва Пламен Карталов, режисьор на постановката "Фантомът на операта". Заслужено мястото му е в Музикалния театър, вече с традиция от различни мюзикъли на Андрю Лойд Уебър. Интересното за мен като режисьор е възможността и дързостта да дам нов прочит за истински нов сценичен живот и на този музикално-сценичен шедьовър в жанра и на мюзикъла, след постановките ми на "Черната маска"от Доменико Модуньо, "Цигулар на покрива“ от Джери Бок, " Кандид" от Бърнстейн, "Властитутка" от Ралин-Левиев, "Булевардът на залеза" и "Мама миа".

И сега, както винаги в моята работа над анализа и визуализиране на партитурата на всеки композитор, дали е Вагнер с тетралогията на "Пръстенът", "Тристан и Изолда" "Парсифал" или което и да е произведение от френската, италианска и руска оперна съкровищница, задачата ми е да намеря сътворяване в мои собствени и съвсем нови режисьорски ракурси и послания на творбата към публиката.

"Фантомът на операта" е майсторска творба, в която Уебър показва абсолютното си умение в сложните задачи на музикално-сценичната форма на операта. Не само в композиторската си мощ и разбиране амбивалентността на театъра, който трябва да се създаде от нея, но и в справяне с виртуозитета на вокалноста на ролите. Точно по тази причина влизам в единение с композитора за хомогенност на изразните средства на музикалния език на партитурата с изисквания към артистите в интерпретиране на сложната психология на образите, а също така, и към задължителните технически условия за създаване на спектакъла.

Благодарен съм, че получих пълно съдействие от ръководството на Музикалния театър, според възможностите естествено, да имаме онези важни категорично изискани от мен заради драматургията, полилей и конструкция - фасада на театрална сграда за играта на героите в бягството им към подземията й, където се развива действието. Така също и механизми ( със съдействие от Софийската опера) за динамиката и ритъма на многобройните кадри и епизоди, траещи често по няколко минути.

За сценичната форма на мюзикъла това е задължително - бързината в промените на обстановките, изненадващите метаморфози и трансформации в тях, точно да се попада в ситуации винаги нови и различни.

Затова, както техническото, така и актьорското майсторство са на други нива, по-различни от тези в други сценично-музикални жанрове. Общото е винаги едно, да се вкара зрителя във фантастичните параболи на въображението на реалност и сънуване. Ето това притежават и двамата главни герои Фантомът и Кристин.

Интересна е метафората на Маската на Фантомът, като скривалище в капсулиран свят или изпитание в играта на "звярът" и "красавицата" . Много дълбока е философията на образите в тяхната двойнственост на развитие. Съдбовността на срещата и раздялата им, искам да провокира публиката в истинско човешко съпреживяване и идентифициране с поведението и ситуациите, в които израстват и се разгръщат страстите на сродни души, отдали се на спонтанното си привличане и любов.

Романтичният копнеж е и сън, и реалност. Окрилени от възвишена обич и душевна красота, с отдадеността си, двамата свързали се душевно герои са готови на всичко, завинаги да са заедно. Но все пак са и в зависимост от противоречиви обстоятелства. Тайнственият свят на тяхното най-щастливо сънуване остава. Защото чаканият Ангел на музиката е дошъл, а сънят се е превърнал в реалност. Пробуждането от една силна привързаност и любов е създало от крехкото момиче, не само жената, но и талантлива актриса, сбъднала и мечтата, и веруюто на Фантома на операта - голямо изкуство се прави от стремеж към съвършенство и от таланти, а не от ширещата се мимикрия и посредственост.

Щастлив съм отново да работя със звездите от постановката ми на "Мама миа", а това са Весела Делчева, Влади Михайлов, Люси Козарева, Деница Шопова и Денко Проданов, както и на прекрасните други солисти на театъра, Калина Ангелова, Николай Борисов, Христо Сарафов, Румен Григоров, Александър Панайотов и всички останали за всички роли.

Благодаря на моите творчески съмишленици, диригентът Юли Дамянов, художниците Миодраг Табачки, Цветанка Петкова и Иван Савов, както и на директора Мариана Арсенова, на техническото ръководство на Пеньо Пирозов и инж. Николай Аръчков".

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Култура

Палитра от носии в центъра на Разград за юбилейното издание на „Капанска китка"

Палитра от народни носии оживи Разград по случай 10-ото, юбилейно издание на националния фестивал на клубовете и школите за народни хора „Капанска китка”. В него участие взеха над 450 любители-танцьори от цялата страна. Те представиха автентични и съвременни народни хора на сцената на Общинския културен център,

Валентин Ганев с премиера на пиеса за гениален двоен агент - изобретател

„ТЕРЕМИН: музика, любов и шпионаж“ излиза на Камерна сцена в Народния театър на 29 и 30 май, авторът Петър Зеленка идва у нас за премиерата Историята на великия изобретател, музикант и двоен агент Лев Теремин ще оживее в Народния театър „Иван Вазов“ в най-новия спектакъл „ТЕРЕМИН: музика, любов и шпионаж“.

Срещи с акад. Светлин Русев в галерия “Арте”

През май се навършва година от загубата на маестро Светлин Русев. Експозицията “Срещи със Светлин Русев” в галерия “Арте” включва живопис и рисунки. Има ретроспективен характер, без да претендира за цялостно представяне на огромното му творчество. “Защото всеки е преживял посвоему както личността на Светлин Русев, така и произведенията му,

Мила Георгиева и Максим Ешкенази с първи общ концерт

Цигуларката Мила Георгиева и диригентът Максим Ешкенази за първи път ще направят общ концерт. Въпреки че двамата се познават от деца и са били съученици в Музикалното училище в София, те ще дебютират на една сцена със съвместно участие на 31 май в зала “България”. Танго и класическа музика ще изпълнява Мила Георгиева заедно с оркестъра на Класик

Вижте как Фандъкова представи София във Виена (Снимки)

Експозиция "В сърцето на София", посветена на 140-та годишнина от обявяването на София за столица на България, показва европейското присъствие в архитектурата на града, съобщиха от Столична община. Изложбата откри снощи кметът на София Йорданка Фандъкова във Виена. На събитието присъстваха Н.Пр.посланикът на България Иван Сираков, интелектуалци,

„Животът е сън“ влезе в театър „Азарян“ с двата си икара

На 18 май в Театър „Азарян“ ще се играе „Животът е сън“, емблематична пиеса от испанския поет Калдерон в режисурата на младата Дина Маркова Спектакълът е нейният дебют в професията и спечели в тази категория „Икар“ за 2019 г. Изпълнителят в главната роля на Сехизмундо Боян Арсов също спечели „Икар“ за водеща роля.

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Култура

Вежди Рашидов се срещна с испански мениджъри в културата

Председателят на Комисията по културата и медиите Вежди Рашидов се срещна днес в Народното събрание с Жозеп Бенц, президент на Кралския артистичен кръг в Барселона, и с Жоан Абело, директор на Музея на Пикасо в Барселона. Двамата са на кратко работно посещение в България. На срещата присъства и народният представител Евгени Будинов.

Дни и нощи зад кулисите на кулисите на “Джудас Прийст” “Джудас Прийст”“Ал” от Уилям Уортън - блестящото продължение на класиката “Пилето”Религиозна ревност сее смърт

Историята на една от най-великите хевиметъл банди, разказана от нейния бивш китарист Един от основателите на култовата хеви метъл група Judas Priest – Кей Кей Даунинг, e готов да ви отведе зад кулисите на метъл индустрията! На български език вече могат да бъдат открити “Дни и нощи с “Джудас Прийст” (Judas Priest)”.

Николай Пенчев е най-добрият детски писател за 2018 г.

Под псевдонима Чичо Ники главният редактор на в. “България Днес” е готов с четвъртата книжка от поредицата за вълка Гошо, донесла му престижния приз Главният редактор на в. “България Днес” Николай Пенчев получи наградата за детска литература за 2018 г. на Съюза на българските писатели на тяхното 97-о раздаване.

Древна римска мозайка възпява бога на виното

Изложбата излиза за първи път извън Италия и може да се види в София Изложбата “Цветни картини от Древен Рим: мозайки от Капитолийските музеи” представя фрагменти от 21 мозайки от Рим от І I в. пр. Хр. до ІV в. сл. Хр., открити във втората половина на ХIІХ и началото ХХ в. при изкопни работи в града.

Галерия “Нюанс” представя “Точка на допир”

За първи път двамата автори - сем. Албена Михайлова и Камен Танев, в обща изложба Пространството на галерия “Нюанс” е мястото, което събира за първи път в обща изложба двамата автори Албена Михайлова и Камен Танев от 14 до 28 май. Те са семейство, определят творческото си съжителство като танго - “социален танц с практически неограничени

Хосе Карерас с майсторски клас в Софийската опера (Снимки)

10000 щастливци бяха свидетели на концерта на Хосе Карерас с оркестъра на Софийската опера и балет на 11 май в зала „Арена Армеец“, който продължи три часа. Неслучайно оперната легенда Хосе Карерас избра за свой партньор оркестъра на Софийската опера и балет, оркестър, който има богата история не само с най-големите български диригенти,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber