Имат ги първата дама и английската кралица
Първото нещо, което забелязвате у Ина Асса, е водопадът от къдрици. Наследила е чупливата коса на баща си - известния художник Греди Асса. При второ вглеждане на фона на дискретното ѝ облекло се открояват детайли - очила с необикновен дизайн, шантави обувки, смели чорапи, дизайнерска чанта. Луда е на тема чанти, обувки и бижута. Някои от тях са по нейни проекти. Но никога няма време да измисли и ушие дреха за себе си.
Името на Ина
доскоро бе
по-познато в
парижките модни
среди,
отколкото у нас. Отлични спомени за нея пазят в най-големите модни къщи, за които е работила. Но трябваше президентшата Десислава Радева да облече рокля от нейна колекция и да сложи брошка, изработена по проект на талантливата дизайнерка - вдъхновена от шевица на майка ѝ, и за Ина се заговори. Година по-късно подобна брошка по български мотиви бе подарена на английската кралица Елизабет II при визитата в двора на първото семейство. Основата на униката е изработена от сребро, а цветните “бодове” са камъчета “Сваровски”.
Семейство Асса съвсем не насърчава дъщеря си да се посвети на модата, макар тя от 5-годишна да си фантазира как шие дрехи. Татко Греди бил убеден, че архитектурата и по-точно вътрешният дизайн са нейното призвание. Известният дизайнер Веско Йорданов има пръст в бъдещото развитие на Ина Асса. Той ѝ помага да го убеди, че
модата е
нейното поприще
И така след английската гимназия се озовава във френската столица. Оказва се, че отличният английски много ѝ помага да се впише в средата, защото в екипите на големите модни къщи има доста англичани и американци. Преди да я приемат в най-известното и старо училище за мода “Есмод”, обаче добива самочувствие след няколкомесечен предуниверситетски курс по архитектура в ParsonТs School в Ню Йорк и едногодишно обучение в училището за графичен дизайн и архитектура във френската столица. (Признава обаче, че баща ѝ е бил прав в едно нещо - и до днес търси вдъхновение във визуалните изкуства и архитектурата). За нея модата е в зоната на непредвидимото.
Не крие, че е имала късмет с преподавателите, които забелязват талантливата българка. Някои от тях са твърде консервативни, но други дават на студентите свобода да творят смело. Студентите извършват истинска изследователска работа, преди да се захванат и с най-елементарната кройка, проучват спецификата на тъканите, трябва да познават в детайли особеностите на “падането” на всеки един плат, да могат да обяснят философията на идеята си.
През втората година в “Есмод” в училището отива преподавателка, която е работила за Алберта Ферети, “Кашарел” и Соня Рикел. Самата тя е завършила Central Saint Martins в Лондон. Преди края на учебната година напуска, за да стане шеф на студиото на Пако Рабан. Преподавателката се впечатлява от предпочитания от Ина футуристичен стил в дизайна и ѝ предлага работа. Годината е 2005-а. На подиума в Париж е новата колекция на Пако Рабан. 500 старинни японски кимона, разкроени и нарязани в запазените за стила Пако Рабан сегменти, са трансформирани в сексапилни минирокли, потници, поли и къси панталони. Това е втората колекция на американеца Патрик Робинсън, оглавил творческия екип на прочутата френска модна къща. Тоалетите са допълнени от сандали и чехли от сребърен, златен и черен питон и текстил на удивително висок ток.
Те носят подписа
на Ина Асса,
едва от 3 месеца асистент в централата. Тя е измислила и нарисувала обувките, чантите и очилата и веднага привлича вниманието на модните журналисти и на публиката.
В Париж амбициозната Ина прави и друг експеримент. Започва работа като пиар на едно парижко заведение. “Беше от желание да се запозная с повече хора. В модата всичко зависи от това кого познаваш. Собственикът на заведението, с когото станахме големи приятели, беше бивш директор на “Сони мюзик” за Франция, а заведението му е на “Шан-з-Елизе”. Отговарях за контактите с големите фирми и главно модните. Жан-Пол Готие прави частно парти при нас, там се запознах и с шефката на козметиката “Л`Ореал” за Франция. Беше доста интересно и полезно като опит”, разказва тя.
Продължава да трупа опит. Специализира дизайн на обувки в Central Saint Martin`s School of Design, Лондон. Работи в екипа на Рикардо Тиши - създава щампи, чанти и аксесоари, и за дизайнера Ели Сааб. Ексклузивни колекции прави и за руския дизайнер Валентин Юдашкин, както и
обувки за балета
“Крейзи Хорс”
и малка линия с чанти от крокодилска кожа за хотела “Четири сезона” в Париж. От 2009 година е главен дизайнер на колекциите “Студио”, “Прет-а-порте” и “О кутюр” при Сидони Ларидзи - ментор и учителка на Кристиян Луботен, както и на главната дизайнерка на обувки в “Шанел” Лоранс Дакад.
Не крие, че с големите имена се работи и стимулиращо, и стресиращо. Например Пако Рабан разчитал изцяло на екипа си. Наминавал колкото да си поприказват за времето или да се похвали с поредната си придобивка от търг - примерно рисунки на Салвадор Дали.
Ина
не тръгва на път
без поне три чанти
Любимата ѝ “рожба” пък е осъществена от “Живанши” - прилича на лекарска и притежава особена театралност. Обожава пазари в антикварни магазини - в Париж с упоение издирва старинни дантели и бродерии и любимите си мъжки часовници с верижка. В Лондон търси винтидж аксесоари и бижута, не пропуска и любим магазин с дрехи на млади и все още неизвестни дизайнери. Визуалната ѝ памет е уникална - дори само да мине за секунди покрай някоя витрина, може да разкаже с най-малки подробности след това всички детайли от аранжирането ѝ. От четири години е омъжена за един прекрасен и много висок мъж, затова се подписва Асса-Костова.
Шеста година Ина Асса е главен дизайнер в БНТ. Създава свои колекции. Ето че стигна и до английския кралски двор. “Подаръкът си е подарък, но най-хубаво би било кралицата някой ден да си сложи моята брошка”, шегува се Ина.
СЪВЕТИТЕ НА ИНА
Голямото завръщане
на костюма
Класика във всички измерения! Завръщането на костюма като много важен елемент в гардероба! Костюмът е символ на сила и показва жената в друга светлина - еманципирана, властна, всяваща респект. Ив Сен Лоран е вярвал, че костюмът я превръща в обект на желание. Най-трудоемкият елемент е сакото - изисква голяма прецизност.
Джорджо Армани е превърнал костюма и сакото в емблематичен артикул, който почти не се съобразява с тенденцията. Класическият костюм винаги ще бъде актуален.
Този сезон жената Mademoiselle Credo by Ina Assa е облечена с класическа рокля с изразено скулптирано деколте, която подчертава осанката ѝ с единствен акцент, така присъщите ми брошки. Естествените материи са и винаги ще бъдат отправна точка за мен - не правя компромис с тях. Цветовете, на които съм заложила този сезон, са любимият тъмносин, черен и сив при вълнените рокли и светлосиньо, тъмнолилаво и пастелнозелено при коприните.
Колекцията ми е много изчистена и докосна почитателите на марката. Щастлива съм, че няколко модела от роклите се изчерпаха още първата седмица след представянето им.