Пиеса, провокирала Френската революция, откри сезона в народния театър

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7091517 Пиеса, провокирала Френската революция, откри сезона в народния театър Пиеса, провокирала Френската революция, откри сезона в народния театър www.24chasa.bg
В главните роли са младите Джулия Бочева и Димитър Живков

Директорът Мариус Донкин кани като зрители колегите си, с които са я играли през 1984 г. Виолета Гиндева коментира двата спектакъла

Народният театър избра един от шедьоврите на световната комедиография, за да открие новия си сезон.

Това е пиесата на Пиер дьо Бомарше “Един безумен ден или сватбата на Фигаро”. Режисьор на спектакъла е актьорът Михаил Петров, който използва само първата част от заглавието, защото смята, че то в по-голяма степен отразява характера на представлението.

Спектакълът на Михаил Петров изобилства с песни и танци, свири и оркестър на живо.

В главните роли са младите Джулия Бочева, Димитър Живков, Павел Иванов, Стелиан Радев, Пламен Димов, Христо Терзиев...

Виолета Гиндева - затрупана с цветя след представление на "Лунатици"

Бомарше пише пиесата си през 1781 г. и я определя като комедия, но тя е и социална сатира. Авторът нарочно избира действието да се развива в Испания, но ясно прозира внушението, че критиката е срещу затъналата в пороци, корупция и задкулисни игра френска аристокрация.

През 1782 г. крал Луи ХVI прочита пиесата и гневно я захвърля: “Това е отвратително!

Това никога няма

да се играе!

Ще трябва да се разруши Бастилията, иначе представянето на тази пиеса ще бъде опасна непоследователност. Този човек се присмива на всичко, което трябва да се почита за свещено в държавата.”

Кралят подписва специален указ, с който категорично се забранява пиесата да бъде играна пред публика.

Въпреки всичко през 1784 г. “Един безумен ден или сватбата на Фигаро” е поставена на голяма сцена и взривява публиката. Граф Провансалски, брат на Луи ХVI, иска заповед от него за арестуването на Бомарше и той е хвърлен в затвора.

Неслучайно се смята, че вълненията, породени около пиесата и арестуването на автора й, провокират избухването на Френската революция.

Михаил Петров определя представлението като театрален карнавал и уточнява, че за него този спектакъл е мисия. “За да реализираме този спектакъл - казва още той, - ми бяха необходими млади хора: не по възраст, а по дух. С многостранни възможности, да могат да пеят, да танцуват, да водят диалога с лекота.

И най-вече

отдадени на кауза...”

А директорът Мариус Донкин кани колегите си актьори, които участват в постановката на Никола Петков през 1984 г. Някои от тях, за жалост, вече не са между нас. Голяма част от живите откликват на поканата.

Преди 34 години режисьорът Никола Петков подготвя два напълно различни състава, но не “първи” и “втори”, а съвсем равностойни. Единият състав е по-зрял, другият - младежки. Виолета Гиндева е във втория, в ролята на графиня Розина. В ролята на графа е тогавашният й съпруг Емил Джамджиев, светла му памет.

Михаил Петров е Фигаро, Камелия Недкова - Сюзан, Юри Ангелов - Керубино, и т.н. Мариус Донкин пък е граф Алмавива в “по-зрелия състав”, където са и Виолета Бахчеванова, Мария Стефанова, Васил Стойчев и др.

Според Гиндева “Един безумен ден или сватбата на Фигаро” е първият мюзикъл, поставян на камерната сцена на Народния театър. “Интересното беше, че трактовката и цялостното решение в двата състава бяха различни и в същото време - равностойни.

Много различни са тогавашният (двоен) и сегашният спектакъл, разделени от 35 години. Освен Михаил Петров - тогава актьор, а сега режисьор, в екипа е и композиторът Любомир Денев, който е автор на музиката и за двете представления. Но музикалната интерпретация между тях е много различна.

Зрителите с по-музикален слух сигурно ще разгадаят, така както го е усетила Гиндева, съвременните препратки, които той прави в музикалните откъси. Като например няколкото такта от Марсилезата, свързана с историческия момент - избухването на Френската революция.

В България през 1984 г.

властта посреща

спокойно пиесата

на Бомарше

и няма никакво притеснение от революционния заряд в нея. Бдителните идеологически пазачи явно не обръщат внимание на опасните искри, приемат ги по-скоро като искрите от бенгалските свещи, които припламват за Коледа.

Може би са прочели и успокоителните думи на кралския цензор Гайарде, който казва: “Веселите хора не са опасни. Държавните преврати, тайните, убийствата и всички ужаси, за които ни съобщава историята на всички времена, са се замисляли и изпълнявали от хора сдържани и мрачни”.

Впрочем ето оценката на Виолета Гиндева за сегашното представление:

Много съм впечатлена от това, което са постигнали колегите. Двете постановки - нашата и новата, са коренно различни, въпреки че са направени върху един и същи текст на Бомарше. В новата версия на този текст е намерен много хубав баланс между пародийните и комедийните моменти. Няма преиграване, мярката е невероятно точна. Няма изхвърляния и никъде не се прекалява. Всичко върви точно по ръба и това е може би най-голямото достойнство на спектакъла.

Заслугата, предполагам, е на Мишо Петров, който като режисьор обхваща цялата картина. И като казах картина, веднага искам да добавя, че много ме впечатли издържаната и точна работа на художничката Елена Иванова.

Младите колеги явно много са се потрудили, защото съчетанието на песни, танци и диалози на сцената съвсем не са проста работа. Моята “наследница” Гергана Змийчарова отлично се справя с ролята си на графиня Розина. Намерила е една форма на поведение, която е много подхояща и за епохата, и за характера на героинята й. Много харесах изпълнението й

Напоследък сме свидетели на толкова много прехвърляния на мярката и

неестетични

присъствия

на сцената

- за да бъде по-смешно, за да привлече публиката. Текстът на Бомарше дава тази възможност, но съм много щастлива, че младите колеги са спазили тази мярка и са издържали абсолютно естетически целия спектакъл - от началото до края. Прецизно и точно.

Заслугата на Мишо Петров е голяма, но тя е и на актьорите. Защото като актриса знам, че режисьорът говори едно, обаче като започне представлението, аз си правя това, което си знам, което съм си намислила. Поздравления за младите. Правят много сериозни актьорски постижения и дават силна заявка, която, надявам се, по-нататък да им постеле пътя за развитие.

Дано така да върви целият сезон на театъра. Да е бляскав, както е бляскава тази постановка...

Виолета Гиндева продължава да играе в Народния театър в пиесата “Лунатици”, чиято премиера беше през 2015 г. Тя е Етел, майка на Аня Пенчева и баба на София Бобчева. А в ролята на “главния лунатик” пък е Михаил Петров, който чества 40 години на сцената на Народния. Режисьор е Росица Обрешкова, племенница на Стефан Данаилов.

Мишо и Аня лично канят Гиндева да се завърне на сцената след продължило цели 22 години отсъствие.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Култура

Биографията на мегазвездата на НБА Стеф Къри вече и на български

Биографията на една от най-ярките звезди в историята на НБА – баскетболиста на „Голдън Стейт Уориърс” Стеф Къри – излезе и на български език. „Златният Стеф Къри” (ИК „Сиела”) от американския спортен журналист Маркъс Томпсън проследява живота и кариерата на „Убиеца с бебешко лице” – от детството сред професионалния баскетбол до първата му поява в

Рашидов връчи почетен плакет на Народното събрание на Националната библиотека "Св. Св. Кирил и Методий"

Председателят на парламентарната Комисия по културата и медиите Вежди Рашидов връчи почетния плакет на Народното събрание на Националната библиотека "Св. Св. Кирил и Методий" по случай 140-годишнината от основаването й. Това се случи днес на официална церемония в библиотеката, съобщиха от пресцентъра на ГЕРБ.

Софийската филхармония с концерт за 100-годишнината на Ленард Бърнстейн

Софийската филхармония, дирижирана от маестро Найден Тодоров, ще изсвири симфония №3 “Кадиш” на Ленард Бърнстейн и така ще отбележи 100-годишнината от рождението на големия американски пианист, композитор и диригент. Концертът в памет на Бърнстейн ще е на 13 декември в зала “България”. Факт е, че целият музикален свят чества рождението му,

Геро и Марта Вачкова са Санчо Панса и жена му в Сатирата

“За какво ви е Дон Кихот” е последната премиера на театъра за тази година Талантливата актриса Мартина Вачкова пак ще разсмива публиката, като влезе в образа на темпераментната съпруга на Санчо Панса - Тереза. Ще ѝ партнира друг много харизматичен и обичан актьор - Герасим Георгиев-Геро, който ще е в ролята на верния оръженосец на Дон Кихот.

Патриарх Неофит освети съкровищата на Националната библиотека (СНИМКИ)

Прощалното писмо на Христо Ботев до семейството му и кореспонденция на Васил Левски с Панайот Хитов са част от изложбата “Съкровищата на Националната библиотека”, която беше осветена от патриарх Неофит. Изложбата беше открита в присъствието на близо 100 гости, служители и читатели на Националната библиотека.

Лусинда Райли разкрива тайната на петата сестра

“Сестра на луната” е петата история от поредицата “Седемте сестри” на Лусинда Райли (“Труд”). Дълго чаканият разказ за Тайгета, която всички наричат на галено Тиги, е най-мистичният и духовен от досега излезлите четири тома. След смъртта на татко Солт тя последва оставения от него ключ за своя произход.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Култура

Шестима музиканти създават оркестър, за да играят в театър

Балет “Арабеск”с невиждана досегахореография в спектакълаThe Bingo Project Тази история се случва някъде в бъдещето, когато глобалното затопляне е факт, а бюрокрацията диктува всяка стъпка на обществото. Пред нея е безсилен и самият дявол. Всички традиционни институции са преживели развитие и дори метаморфоза - управлението, администрацията,

Какво се случва, когато смартфонът ни омагьосва

Режисьорката Неда Соколовска, създател на тъй наречения вербатим театър, напуска за първи път собственото си творение и отива при опонентите си. Както се знае, няма общо между традиционния театър, в който актьорите изживяват репликите от написания текст, и сцената на Соколовска, на която актьорите крият слушалки в ушите си,

“Противоборство” свързва физиката със сатирата

В “Противоборство” на Дилян Бенев в общо четиридесет и шест фрагмента са използвани като идея закони, понятия, термини, явления и свойства от физиката, математиката и астрономията, както и любопитни факти от живота на известни учени в тези науки. Съпоставени с днешната действителност като антитеза, се получава едно неочаквано сатирично звучене,

В “Стаята на чудесата” - кое е по-важното от кариерата

На какво е способна една майка за своето дете? Кои са истински важните неща в живота? В дебютния си роман “Стаята на чудесата” (ИК “Сиела”) Жюлиен Сандрел търси отговорите, разказвайки историята на Телма - отдала живота си на кариерата и е спряла да се занимава с нещата, които вълнуват 12-годишния ѝ син.

“Хроники и химни” - новата поетична книга на Александър Секулов

“И чистото изкуство е молитва сред кръв, инстинкт и смърт. Когато властта престане да е изкусителна, ще призовем певците, очите им ще вземем. Бездруго те възпяват, но не виждат.” Този стих е малка част от новата книга на Александър Секулов “Хроники и химни”, която излиза в началото на декември. “Най-очакваната поетическа книга за годината!

Гришам пак оглави класациите

Новият му трилър “Разплата” е написан в най-добрите традиции на литературата на Американския юг Днес и у нас излиза най-новият трилър на Джон Гришам “Разплата” (изд. “Обсидиан”). Той вече бе обявен за бестселър от “Ню Йорк Таймс” и продължава да превзема световните класации. Този разтърсващ роман, написан в най-добрите традиции на литературата на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber