Пиеса, провокирала Френската революция, откри сезона в народния театър

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7091517 Пиеса, провокирала Френската революция, откри сезона в народния театър Пиеса, провокирала Френската революция, откри сезона в народния театър www.24chasa.bg
В главните роли са младите Джулия Бочева и Димитър Живков

Директорът Мариус Донкин кани като зрители колегите си, с които са я играли през 1984 г. Виолета Гиндева коментира двата спектакъла

Народният театър избра един от шедьоврите на световната комедиография, за да открие новия си сезон.

Това е пиесата на Пиер дьо Бомарше “Един безумен ден или сватбата на Фигаро”. Режисьор на спектакъла е актьорът Михаил Петров, който използва само първата част от заглавието, защото смята, че то в по-голяма степен отразява характера на представлението.

Спектакълът на Михаил Петров изобилства с песни и танци, свири и оркестър на живо.

В главните роли са младите Джулия Бочева, Димитър Живков, Павел Иванов, Стелиан Радев, Пламен Димов, Христо Терзиев...

Виолета Гиндева - затрупана с цветя след представление на "Лунатици"

Бомарше пише пиесата си през 1781 г. и я определя като комедия, но тя е и социална сатира. Авторът нарочно избира действието да се развива в Испания, но ясно прозира внушението, че критиката е срещу затъналата в пороци, корупция и задкулисни игра френска аристокрация.

През 1782 г. крал Луи ХVI прочита пиесата и гневно я захвърля: “Това е отвратително!

Това никога няма

да се играе!

Ще трябва да се разруши Бастилията, иначе представянето на тази пиеса ще бъде опасна непоследователност. Този човек се присмива на всичко, което трябва да се почита за свещено в държавата.”

Кралят подписва специален указ, с който категорично се забранява пиесата да бъде играна пред публика.

Въпреки всичко през 1784 г. “Един безумен ден или сватбата на Фигаро” е поставена на голяма сцена и взривява публиката. Граф Провансалски, брат на Луи ХVI, иска заповед от него за арестуването на Бомарше и той е хвърлен в затвора.

Неслучайно се смята, че вълненията, породени около пиесата и арестуването на автора й, провокират избухването на Френската революция.

Михаил Петров определя представлението като театрален карнавал и уточнява, че за него този спектакъл е мисия. “За да реализираме този спектакъл - казва още той, - ми бяха необходими млади хора: не по възраст, а по дух. С многостранни възможности, да могат да пеят, да танцуват, да водят диалога с лекота.

И най-вече

отдадени на кауза...”

А директорът Мариус Донкин кани колегите си актьори, които участват в постановката на Никола Петков през 1984 г. Някои от тях, за жалост, вече не са между нас. Голяма част от живите откликват на поканата.

Преди 34 години режисьорът Никола Петков подготвя два напълно различни състава, но не “първи” и “втори”, а съвсем равностойни. Единият състав е по-зрял, другият - младежки. Виолета Гиндева е във втория, в ролята на графиня Розина. В ролята на графа е тогавашният й съпруг Емил Джамджиев, светла му памет.

Михаил Петров е Фигаро, Камелия Недкова - Сюзан, Юри Ангелов - Керубино, и т.н. Мариус Донкин пък е граф Алмавива в “по-зрелия състав”, където са и Виолета Бахчеванова, Мария Стефанова, Васил Стойчев и др.

Според Гиндева “Един безумен ден или сватбата на Фигаро” е първият мюзикъл, поставян на камерната сцена на Народния театър. “Интересното беше, че трактовката и цялостното решение в двата състава бяха различни и в същото време - равностойни.

Много различни са тогавашният (двоен) и сегашният спектакъл, разделени от 35 години. Освен Михаил Петров - тогава актьор, а сега режисьор, в екипа е и композиторът Любомир Денев, който е автор на музиката и за двете представления. Но музикалната интерпретация между тях е много различна.

Зрителите с по-музикален слух сигурно ще разгадаят, така както го е усетила Гиндева, съвременните препратки, които той прави в музикалните откъси. Като например няколкото такта от Марсилезата, свързана с историческия момент - избухването на Френската революция.

В България през 1984 г.

властта посреща

спокойно пиесата

на Бомарше

и няма никакво притеснение от революционния заряд в нея. Бдителните идеологически пазачи явно не обръщат внимание на опасните искри, приемат ги по-скоро като искрите от бенгалските свещи, които припламват за Коледа.

Може би са прочели и успокоителните думи на кралския цензор Гайарде, който казва: “Веселите хора не са опасни. Държавните преврати, тайните, убийствата и всички ужаси, за които ни съобщава историята на всички времена, са се замисляли и изпълнявали от хора сдържани и мрачни”.

Впрочем ето оценката на Виолета Гиндева за сегашното представление:

Много съм впечатлена от това, което са постигнали колегите. Двете постановки - нашата и новата, са коренно различни, въпреки че са направени върху един и същи текст на Бомарше. В новата версия на този текст е намерен много хубав баланс между пародийните и комедийните моменти. Няма преиграване, мярката е невероятно точна. Няма изхвърляния и никъде не се прекалява. Всичко върви точно по ръба и това е може би най-голямото достойнство на спектакъла.

Заслугата, предполагам, е на Мишо Петров, който като режисьор обхваща цялата картина. И като казах картина, веднага искам да добавя, че много ме впечатли издържаната и точна работа на художничката Елена Иванова.

Младите колеги явно много са се потрудили, защото съчетанието на песни, танци и диалози на сцената съвсем не са проста работа. Моята “наследница” Гергана Змийчарова отлично се справя с ролята си на графиня Розина. Намерила е една форма на поведение, която е много подхояща и за епохата, и за характера на героинята й. Много харесах изпълнението й

Напоследък сме свидетели на толкова много прехвърляния на мярката и

неестетични

присъствия

на сцената

- за да бъде по-смешно, за да привлече публиката. Текстът на Бомарше дава тази възможност, но съм много щастлива, че младите колеги са спазили тази мярка и са издържали абсолютно естетически целия спектакъл - от началото до края. Прецизно и точно.

Заслугата на Мишо Петров е голяма, но тя е и на актьорите. Защото като актриса знам, че режисьорът говори едно, обаче като започне представлението, аз си правя това, което си знам, което съм си намислила. Поздравления за младите. Правят много сериозни актьорски постижения и дават силна заявка, която, надявам се, по-нататък да им постеле пътя за развитие.

Дано така да върви целият сезон на театъра. Да е бляскав, както е бляскава тази постановка...

Виолета Гиндева продължава да играе в Народния театър в пиесата “Лунатици”, чиято премиера беше през 2015 г. Тя е Етел, майка на Аня Пенчева и баба на София Бобчева. А в ролята на “главния лунатик” пък е Михаил Петров, който чества 40 години на сцената на Народния. Режисьор е Росица Обрешкова, племенница на Стефан Данаилов.

Мишо и Аня лично канят Гиндева да се завърне на сцената след продължило цели 22 години отсъствие.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Култура

Книгата „Апостолът на свободата“ с автограф на Мерсия Макдермот пази библиотеката в Горна Оряховица

Книгата „Апостолът на свободата“ с автограф на авторката Мерсия Макдермот съхранява Общинска библиотека в Горна Оряховица. Изданието е едно от най-ценните в колекцията на библиотеката от книги с автографи на творци, гостували и представяли произведенията си пред читатели и горнооряховската общественост.

Историческият филм „Съ Нами Богъ“ с премиера във Велико Търново

Историческият филм „Съ Нами Богъ“ ще бъде представен във Велико Търново в края на седмицата. Документалната продукция „Съ Нами Богъ“ (Deus Nobiscum) ще бъде показана пред жителите и гостите на старопрестолния град в петъчната вечер – 22 февруари, от 18,00 ч. в голямата зала на Община Велико Търново.

Димитър Шумналиев написва първия си любовен разказ на 14 години

Писателят представи книгата си с екзотични истории "Любов и черен пипер" (изд. къща "Труд") на чаша вино в клуб "Перото" "Митко каза, че съм тук без хонорар. Това не е вярно. Моят хонорар са тези 255 страници и посвещението от автора", каза актьорът Любомир Младенов, представяйки новата книга "Любов и черен пипер" на Димитър Шумналиев.

„Линията на бляновете” от Сергей Лукяненко – противоречива, завладяваща и мрачна фантастика от един от най-обичаните и успешни съвременни руски писатели

Космическата опера дава начало на нова и необичайна поредица. След „Лордът от планетата Земя” в ново издание на български език се появява още една завладяваща космическа опера от бележития руски фантаст Сергей Лукяненко! „Линията на бляновете” е мрачна антиутопия за света на хората след опустошителната Смутна война.

Проф. Стоян Сгурев дойде от Париж, за да раздере тишината на София

Вечерните тромпети  на художника Румен Скорчев и поета Борис Христов Според собствените му думи проф. Стоян Сгурев e в “семейния занаят”. Родителите му са дългогодишни научни работници, сестра му е математик по образование. Той обаче не тръгва по технократския път. Завършва социология в СУ “Св. Климент Охридски”.

Александър Кадиев и София Бобчева ще кажат “Вижте най-добрите”

Актьорите ще са водещи на бляскавата церемония за връчване на театралните награди “Икар” С килограм по-лека, но със сантиметър по-висока от наградите “Оскар” е статуетката “Икар”, която ще получат най-добрите актьори, режисьори и хората, дали своя принос за театралното изкуство, на церемонията в Международния ден на театъра - 27 март.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Култура

"Синоними" спечели "Златна мечка" за най-добър филм от "Берлинале"

"Синоними" на израелския режисьор Надав Лапид бе отличен със "Златна мечка" за най-добър филм от кинофестивала "Берлинале", информира ДПА. Филмът разказва за млад бивш израелски войник, който бяга в Париж с противоречиви чувства към родината си. Германката Ангела Шаланек получи награда "Сребърна мечка" за най-добра режисура на филма "Бях у дома,

Лиза Шопова пише пиеса специално за Христо Мутафчиев и сина им Асен

Репетициите на “Трима мъже и една Маргарита” започнаха в Сатиричния театър Христо и Асен Мутафчиеви ще играят в пиеса, написана и режисирана от Лиза Шопова! Тази истинска театрална сензация ще се случи на сцената на Сатиричния театър, където вчера беше първият ден от репетициите на “Трима мъже и една Маргарита”.

Израел Хоровиц пред “24 часа”: Открих, че съм болен от рак - това отложи пътуването ми за България миналата година

На 18 февруари раздава автографи преди представлението си “Някъде в този живот” Американският сценарист Израел Хоровиц е роден през 1939 г. в Масачузетс. Освен да пише, той режисира и е играл в свои постановки. Първата си пиеса “Завръщане” пише, когато е на 19 г. Театърът го завладява завинаги и сега е автор на близо 70 пиеси,

Намериха антична стъклена чаша с надпис "Пий и живей щастливо"

Изложба показва труда на археолозите през 2018 г. Разчетен надпис на уникална стъклена чаша от IV в., открита при разкопки на гробница край Ямбол, гласи “Пий и живей щастливо”. Потирът е сред 250-те експоната от 23 обекта от общо 50 проучвани - от ранната праистория до Средновековието, включени в изложбата “Българска археология 2018 - по пътеките

Оперната дива Анджела Георгиу: Вярвам, че моят народ и българският споделят подобни мисли и вярвания

За озвучаването на концерта на Анджела Георгиу на 25 февруари пристига избран от нея озвучител, а партньорът ѝ в дуетните изпълнения е американският тенор Стивън Костело. Само няколко дни остават до пристигането на оперната звезда Анджела Георгиу в България, а екипът ѝ, в координация със Софийска филхармония,

Велико Търново отново е международен център на любовта и виното

130 автори от България и чужбина представят творчеството си За девета поредна година Велико Търново се превърна в международен център на любовта и виното. Навръх 14 февруари в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ бе открита познатата и популярна изложба „Арт Розалиада“, която е под патронажа на кмета на Старата столица Даниел Панов и ректора на ВТУ

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber